Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

jassica

Trådstartare
Jag har en valack som belv 3 år i år. Det är en vän som äger honom, men jag har honom hos mig och tränar honom, då denne person inte hinner, pg.a småbarn och jobb.

Vilket som, hästen har stått sen i Oktober, då han blev skrämd av två hundar som sprang upp mellan benen på honom. Det slutade med att han skenade och sparkade sönder vagn, och selen var inte mycket kvar av.

Ägaren hittade på honom i skogen, och det slutade med färd till djursjukhus, då han skadad bakbenen, han behandlades, och vetrnären sa att i värsta fall kan det ta upp till 6 månader innan det läker.

Han är helt återställd, och idag kördes han för första gången sen olyckan. Han var taggad, och tyckte det var jättekul. Efter en stund möter vi tre hundar, de står stilla vid sin ägare och säger ingenting, dvs situtationen var inte det minsta hotelsefull eller otrevlig, men hästen uppfattade det annorlunda.

Han backar upp lite i skogen, och jag tänkte, att nu sticker han väl i panik, men inte, istället lade han sig ner.

Jag hamanr ju ur sulkyn, går fram till honom, och klappar och pratar lugnande. Hästen är inte upprörd, andas inte kraftigt, utan ligger helt stilla, som om han låg i hagen elelr boxen och sov. Jag knäpper av selen och sulkyn, och försöker få honom att ställa sig upp. Men han vill inte riktigt, men jag gungar upp honom. Väl uppe på benen märks inget av det som jsut hänt. jag har ringt min sambo, och han kom med grimskaft, jag lät sulky och sele ligga kvar i skogen, och lede hästen hem.

Han var som vanligt, som ingenting hänt, traskade på brevid, och åt lite gräs.

Frågan är varför han gjorde såhär, min teori är ju att han kopplar hundarna med det som hände, och kanske sammankopplar vagen med det hela, för jag har 4 hundar, som han inte reagerar på.

Det är en trevlig häst, med bra steg och vilja, och varken ajg eller ägare vill ge upp pga en sådan här sak, men hur tränar man bort detta? Funderar på om ajg ska ha med någon av mina hundar när vi kör, men samtidigt vill inte jag ha mina hundar lösa i skogen, då jag inte har full kontroll på dem alla gånger.

Det är ju helt oundvikligt att träffa på någon hund, förr eller senare gör man det, och inne på banan är väl det rätt stor chans att man gör det.

Jag hade både bomull, och huva på honom idag när detta hände, har funderat om jag sköa köra med helstängt, men då känns det lite som jag skjuter problemet framför mig?

Har även funderat på att jag ska be någon stå med hundar i skogen, och jag vet vart de står, och sedan köra förbi, men är detta bra tror ni? Kännas oehört elakt mot hästen, om det är så att han skulle bli så rädd igen? Eller kan han på nåogt sätt visat sig underlägsen genom att lägga sig ner?

Tips och tankar mottages gärna, och ursäkta för långt inlägg!
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Vi har varit med om liknande saker med två utav våra unghästar. De har kanske inte direkt blivit skrämda båda två men utfallet har blivit att de lagt sig ner med vagn och allt!? Ena pojken som var knappt två då, var vi ute med kärra och körde försiktigt då han bara varit ute ngn enstaka gång. Gick alla tiders tills han blev stressad utav först en bil, hund på det och traktor från andra hållet. Trodde han skulle rusa men bara lade sig ner, skrämmande men gick bra! En gång till hände detta, innan denna incident, men då förstod vi inte varför? Inget skrämselobjekt direkt!? (Otroligt dåligt självförtroende var nog en stor del också) Blev att ta det otroligt lugnt och börja helt om från början med tömkörning, idag går han hur fint som helst :laugh:

Min tös kördes in innan betet som ettåring, hur duktig och lättlärd som man kan önska! När hon kom hem körde jag med lätt sulky och det gick super. Tog sedan nästa gång den vanliga vagnen och hon tvärvägrade!?? Slutade med att hon också lade sig ner? De vet väl varken ut eller in och ser enda utvägen att slippa allt och lägga sig ner!? Gjorde samma där, tog en snabb repetion och sen gick hon superfint. Som aldrig ngt hänt?

Kanske inte till ngn direkt hjälp men det här händer säkert fler!
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Är han rädd för hundar i vanliga fall? Jag tänker om det är mer när han har vagn? Annars kanske det är bättre att börja gå förbi hundar när du leder han eller en hund som går förbi han på gången eller så i början? Lycka till iaf, det löser sig säkert! ;)
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Ja, jag har också funderat på det, om han typ tänkte, att jag lägger mign er så slipper jag allt, om du förstår vad jag menar? Jag hoppas innerligt att det bara är så, och att det inte ska behöva bli så varje gång vi möter en hund.

Frågan är om jag nästa gång möter en hund, ska mana på honom med tömmen om jag märker att han är på väg att lägga sig ner, men då blir jag lite fundersam över att han kanske blir väldigt stressad. Det bästa kanske är att kliva ur vagnen och gå fram och prata lugnande med honom, om han står såpass still så jag kommer ur.

Det hela kanske också har att göra med att han är ung, och faktiskt inte körd på lång tid? För att unghästar under inklrning t.ex lägger sig ner har man ju hört talats om flertal gånger.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Mina hundar är med i stallet, och de visar han ingen rädsla för, nädå har jag en grandis, och de är ju stora, hundarna kan också hålla på och skälla och busa ibland, såd et låter ju end el med fyra stycken mend et är heller inga bekymmer, och jag är ju lite inne på att han kopplar ihop hundarna med vagnen.

Får väl kanske inget vettigt svar, förens nästa gång vi möter några hundar.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Frågan är om jag nästa gång möter en hund, ska mana på honom med tömmen om jag märker att han är på väg att lägga sig ner, men då blir jag lite fundersam över att han kanske blir väldigt stressad. Det bästa kanske är att kliva ur vagnen och gå fram och prata lugnande med honom, om han står såpass still så jag kommer ur.

Jag har inte varit med om att hästar lägger sig med vagn (mer än att nån gått omkull) men när jag känner minsta tvekan i hästen oavsett orsak, så är det FRAMÅT som gäller. Bättre att det går för fort en bit än att hästen börjar backa eller vända. Då har du inte mycket kontroll.
Och vad du än gör. Kliv inte av vagnen. Om han blir skräckslagen och drar iväg, hur ska du då kunna hålla honom?
KAnske du skulle kunna träna honom med att du kör lugnt i skritt och en kompis tar med din hund i koppel vid sidan? För att sedan utöka på svårigheten och ha hunden lös medan du travar.
Å andra sidan så finns risken att din häst reagerar på rädsla genom att lägga sig ner. Då kanske det inte har så stor betydelse vad det är han blir rädd för. Men jag hoppas att jag har fel och att detta bara var något tillfälligt som ni råkade ut för.

Sedan lite allmänt om hur jag upplever hästars rädsla för sådant man kan träffa på under träningsrundorna. Detta gäller kanske inte just din häst men iaf min reflektion över hur hästar kan uppfatta de olika syner som man kan möta när man är ute.
Jag upplever att hästar blir rädda för hundar (eller cyklister, sparkstöttingar, skidåkare, bärplockare eller annat) när de ser dessa sammankopplade med något annat. Som t ex en lösspringande hund brukar i regel inte vara så farligt, kanske enbart i "överraskningsmomentet" medan en hund i knäet på en hukande människa är livsfarligt (människan klarar de att se likså hunden men inte båda två i "en och samma person").
En människa på spark och med en hund i koppel, en bärplockare som försöker gömma sig bakom ett träd eller i diket för att inte skrämma hästen.
Hästen klarar att se en människa komma gåendes, en hund som springer men sätt ihop de två så det blir en enhet (med hästens uppfattning) så blir denna syn helt plötsligt oerhört skräckinjagande.

Jag har ett par grannar som ofta är ute och promenerar där vi tränar hästarna. Deras hund brukar skälla när den ser hästar och husse brukade då lyfta upp den. Från att för hästen ha varit en helt ofarlig syn (skällande hund bredvid människa) så blev den helt plötsligt livsfarlig i famnen. HAr pratat med grannen om detta och numera håller han hunden på marken. Mötena sker obemärkt.

En annan granne brukar gå med barnvagnen. Värsta mötet var när dottern var med med hund som skällde och drog i kopplet samtidigt som mamman ser att hästen skyggar för något (barnvagnen). Hon ställer sig framför barnvagnen och försöker skymma den med sin kropp vilket gör den ännu farligare. Samtidigt lyfter dottern upp hunden och vänder sig bort. Då blev det ännu farligare då pållen tycktes se en skällande människa och en annan människa med hjul.

De flesta av hästarna här är trafiksäkra. Jag uppskattar dock att bilisterna saktar in vid mötet för säkerhets skull. Dock fick vi möte med en personbil en gång vars chaufför var vänlig nog att stanna bilen och stänga av motorn en bit ifrån där vi skulle mötas. Detta innebar att bilen blev väldigt konstig för hästen - för bilar ska ju låta och röra på sig när man möter dem...

Bär- och svampplockare är det värsta man kan träffa på. Om de kunde gå i godan ro och plocka sina bär eller enbart resa sig upp så hästen ser att det är en helt vanlig människa. Nejdå, de ska antingen krypa ihop i nåt buskage eller gömma sig bakom ett träd. DÅ blir de livsfarliga.


Det värsta är att till och med många hästägare reagerar på detta sätt när de ser ett hästekipage komma efter vägen. Jag antar att de reflexmässigt försöker vara snälla och undvika att hästen blir rädd men det de istället gör är att göra hästen tveksam och osäker.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Det är faktiskt inte helt ovanligt att unghästar lägger sig ner när dom blir rädda.Dom ger lixom upp.Har hänt mig vid lastning av en ettåring.Mitt råd är att ha en äldre erfaren häst framför och ge er ut i skogen och möt massor av hundar.Blir inte den äldre hästen rädd så blir han nog inte det heller.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

*Knapplån*
Hästar kan vara passiva hanterare, dvs känner stressen inom sig och därmed blir mer benägna att få stressrelaterade sjukdommar, magsår tex)
Eller utåtagerande, dvs tar ut stressen direkt i form av hopp, sken, bett etc. Dessa hästar har ofta inte stressrelaterade sjukdommar.
Din hästs reaktion var en reaktion från en passiv hanterare. Dvs han blev skiträdd och då låser sig allt och han bara faller ihop.
Så han är fortfarande livrädd för hundar men han visar det inte. Hundterapi hemma i stallet kanske?
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Svarar till er båda.

Ja kanske vart det för mycket för honom med tre hundar ståendes vid sin ägare?

Har legat vaken halva natten, och funderat. jag tror det hela beror på att han är tämligen oerfaren. Eftersom han varit avställd i sju månader, från att han var 2.5år, tills nu då, blev tre i april, det är nog mycket han missat där emmellan, och mycket som är viktigt.

Det är ju inget man vill att ens unghäst ska bli ståendes under en sån viktig period av livet, just det här med att körningen ska sitta osv.

Ägaren ska komma så fort han får en lucka nu i i veckan, han ska då köra, och jag ska rida min travare, som är trygg vid alla slags möten.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

precis, som jag tidigare skrivit har jag med mina hundar i stallet, och med dem funkar det. ÄVen hos ägaren har grannen hundar, och hästens hage går kant i kant med grannens hus, så han har ju sett hundar osv, efter skenturen.

Måste vara att han kopplar ihop det med vagnen?
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

precis, som jag tidigare skrivit har jag med mina hundar i stallet, och med dem funkar det. ÄVen hos ägaren har grannen hundar, och hästens hage går kant i kant med grannens hus, så han har ju sett hundar osv, efter skenturen.

Måste vara att han kopplar ihop det med vagnen?

Kan du inte ta med din/dina hundar när du kör?
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

jo, men som jag skrivit gör jag det helst inte, då jag inte har full koll på mina hundar, och det bor andra hundar här som jag kan möta när jag är ute i skogen, och jag vill inte ha dem kopplade vid vagnen.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

jo, men som jag skrivit gör jag det helst inte, då jag inte har full koll på mina hundar, och det bor andra hundar här som jag kan möta när jag är ute i skogen, och jag vill inte ha dem kopplade vid vagnen.

Jag förstår det!
Min tanke var att om du tar med dina hundar som hästen "känner",så kanske hästen tillslut inte reagerar på andra hundar.
Synd att vi bor så långt i från varandra,annars har jag kunnat ta med min Laban
han springer med jämt när vi kör.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Min ena hund är hemma hos mamma, men kommer hem till mig nu i veckan, hon lyssnar på minsta kommando och skulle aldrig få för sig att gå fram till en främmande hund eller lämna min sida.

Henne kan jag ta med ut, men hon är inte så stor (papillon/cavalier), men det är ju alltid något att börja med.

Jag kommer inte ihåg vad det var för hundar som han blev skrämd utav, men de är i samma storlek som en golden ungefär.

Det finns vägar här där man aldrig möter några hundar eller människor, så då skulle jag även kunna ta med mig grandisen ut. hon brukar följa med, men hon ligger gärna 10 meter framför hästen, och då har jag inte så stor koll när jag kör, tycker det är lättare att hålla koll närm an rider.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Laban springer framför ibland han oxå,men han flyttar på sig om man kommer för nära.Jag tycker att du ska prova att bara skritta först och se hur hästen reagerar,går de bra så ökar du på till trav.Hoppas att det går bra för er.
Vill gärna att du skriver hur det går!
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Jag väntar bara på att maten ska bli klar, sedan ska jag gå ut och gå med hästen i grimskaft, och en hund i koppel brevid. Då känner han nog mer att han kan komma undan från hunden, och inte behöva bli stressad att han har vagn etc.
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

Jag väntar bara på att maten ska bli klar, sedan ska jag gå ut och gå med hästen i grimskaft, och en hund i koppel brevid. Då känner han nog mer att han kan komma undan från hunden, och inte behöva bli stressad att han har vagn etc.

Bra tänkt!:bow::bow:
 
Sv: Hundmötet slutade med att hästen la sig ner!

På Bangor Raceway i Maine så har de nu förbjudit hundar på stallområdet efter att en lös jycke jagat en häst för sulky i helgen. Hästen Rich Camelot slog sig lös och skadades så allvarligt invärtes att han tvingades avlivas...:cry:
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Trav Nyligen införskaffad valack som till en början skött sig utmärkt, men efter en jogging tur i skogen skrittar vi hem och det kommer en...
Svar
5
· Visningar
2 192
Senast: ares
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 142
Senast: Mezcal
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp