Hundmyter.

Luff

Trådstartare
Alla har vi hört dom.
Myterna som är så svåra att få bukt med.

Så nu samlar vi dom i en tråd och PULVERISERAR dom.

Detta är en myt
Tikar som fött blandrasvalpar kan aldrig få renrasiga valpar igen.

Sv: Hundmyter.

En hund lär sig att inte bajsa/kissa inne om du trycker ned nosen i dess avföring och säger "Fyyyyy! :mad:"

men det är inte en helt ogrundad myt. amstaffen och pitbullen har som bekant inte varit delade i evigheter, och det finns otäck statisktik på utgången av pitbullattacker.

Att vinthundar är omöjliga att träna någon som helst lydnad med, och framförallt är omöjliga att ha lösa ute...
Det är en myt!

Dom amstaffar jag träffat är hur goa som helst. Dom enda amstaffar som blir mördarhundar är pga ägaren som tycker det är coolt med en hund som kan attackera...
men hunden blir inte sån av sig själv.

KL

Att polarhundar som alaskan inte går att träna lydnad med (står t.o.m. "Motståndskraftig mot dressyr" i vissa hundböcker). ALLT går om man ger sig fullkomligt fan på det och offrar lite blod svett och tårar :angel:

(Placerad klass 1 & 2 med alaskan :love: )

Dom amstaffar jag träffat är hur goa som helst. Dom enda amstaffar som blir mördarhundar är pga ägaren som tycker det är coolt med en hund som kan attackera...
men hunden blir inte sån av sig själv.

Sant, men myten är grundad på dess bakgrund och tidigare användningsområde som kampande hund.
Så även om aveln inte är densamma idag så är det inte en helt ogrundad myt som cillamuffins skrev.

Papillon är en liten soffkuddsmeshund. Och de klarar inte av annat än att bo hos tand Beda och äta kakor.

Att om man aldrig har dragkamp med en "kamphund" så väcker man aldrig kamplusten och då har man huxflux ingen kamphund..

Skit i arvet ..

/ Trött

Detta är en myt
Jakthundar ska svältas nån dag innan jakt för att vara riktigt jaktbenägna.

Att man inte kan lära gamla hundar sitta. Kan man visst, tar bara lite längre tid.

Jag har fått höra några gånger att mina hundar (Amstaff-hane och Staff-tik) inte KAN gå ihop med andra hundar.

Vilket är bullshit. Min hane går ihop med alla andra hundar, oavsett storlek, kön och ålder. Tiken gillar inte småhundar pga tidigare erfarenheter i livet, men hon uppför sig utmärkt bland dom ändå.

Sen att s.k kamphundar låser sina käkar är ju en myt som aldrig verkar försvinna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 615
Senast: Dentaku
·
Hundträning Har en hund som blir 3 i maj. Vi tog över honom i nov förra året. Var som en valp utan varken miljö eller grundträning. Så vi har...
Svar
13
· Visningar
1 112
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 313
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka