Hundmyter.

Sv: Hundmyter.

Vinthundar ÄR sköra, hög fart tunt skinn o ett relativt lätt skelett gör dem ganska skadebenägna. Varken lätttränade eller arbetsvilliga(utom när det gäller att springa efter ngt som syns) men inte omöjliga.
Många går utmärkt att ha lösa, andra är helt hopplösa.
Inga myter utan generaliseringar skulle jag vilja säga.
PL Med erfrarenhet av tävlingsgreyhounds

Vet inte om jag helt håller med.. vist vist dom är envisa men inget större problem (änsålänge)

Fast din hund är en 3 månaders valp ;)

En westie ska enligt rasstandard vara självständig, envis som synden, ha kvar sina jaktanlag (relativt iaf) men vara lättlärd (inlärningsfasen på en westie upplever jag alltid rom superlätt,kravfasen däremot är knepig vissa dagar ).
Alla dom stämmer in på min, men visst. Det hinner hända mycket på tio år i aveln och jag antar att westien blir mer och mer av en tanthund än vad den var från början...tyvärr.:(

Vinthundar ÄR sköra, hög fart tunt skinn o ett relativt lätt skelett gör dem ganska skadebenägna.

Fast samtidigt gör deras kroppskonstitution att de inte är sköra på andra sätt! :idea: Vad jag menar är att vinthundar inte generellt sett har en större skadestatistik än många andra hundar.

Sedan skulle jag vilja tillstå att t.ex. en italiensk vinthund (som har en hyfsat hög benbrottsstatistik) skulle bryta sig betydligt högre utsträckning om de hade haft en grövre och därmed tyngre kroppskonstitution. Det krävs en lätt och smidig kropp för att klara flygturer och övermod med alla benen i behåll.

Japp envis är han redan och kommer antagligen bli mycket värre:devil: men jag tycker inte det är en sann myt att man ej ska köpa dom för att dom iinte går att uppfostra.

Det var innan det. En brun/vit tik och och en valp till henne. Det var innan GD:n osv. Länge sedan. Undra vem det var då?

Jag tror att de kan känna lukten av adrenalin, men jag tror inte att de reagerar nämvärt på det :) Eller de reagerar kanske som om de känner att någon inte bytt trosor på två dagar. Dvs - en del bryr sig inte alls :)

Varför tror du det? Jag har för mig att adrenalin är icke-flyktigt.
Att en hund kan känna ett adrenalinpåslag behöver inte innebära att den kan känna lukten av adrenalin.
PL

Det är ingen myt. Hundar har ett fantastiskt luktsinne.
Faktum med att även människor kan känna skillnaden på svett med adernalin i eller inte.
Vi har två sorters svettkörtlar varav de apokrina reagerar på adrenalin o producerar luktande ämnen, det är inte adrenalinet som luktar.
PL

*knapplån*

Att chihuahuor inte kan gå längre än 500 meter för att de får ont i ryggen annars. Därför de måste bäras.

Fast ärligt talat vet jag inte om det är en myt eller sant, men det låter iaf skumt...:p

500m med de korta benen är som en gandaska lång promenad för en stor hund. men ont i ryggen tror jag inte de får kanske blir de trötta dock

Det beror ju på vad de är vana vid, ffs!

Min uppfödare hade en valpköpare som är maratonlöpare. Vavvan hans springer med honom totalt 3 timmar om dagen, är i superform och utställningspremierad som attan. 500 meter släng dig i väggen ;)

Sen om det är en hund som ligger på soffan dygnet runt ät kanske 500 meter rätt mycket. Oavsett ras. Men då tycker jag det är rätt sjukligt, faktiskt.

Ingen nybörjare bör ha hund utan att först haft en innan? :confused: Hur gör man då? Hör av en sk förståsig påare :crazy:

*KL* Hundar har mer ont av att lyssna på hög musik än människor -->MYT
Sen säger jag inte att man ska utsätta hund för hög musik utan att de kan gå undan. Men det blir inte högre ljud för dem än för oss.

Ingen som vet, man vet nog inte ens om det är cancercellerna som luktar eller om hunden känner av någon sekundär förändring.
Obs jag ifrågasätter inte hundens förmåga att lukta sig till olika tillstånd.
PL

*knapplån*

Att chihuahuor inte kan gå längre än 500 meter för att de får ont i ryggen annars. Därför de måste bäras.

Fast ärligt talat vet jag inte om det är en myt eller sant, men det låter iaf skumt...:p

Definitivt inte sant, mina minihundar som iofs bara är Chihuahua 50% har inga problem med en 5 km skogspromenad i full fart .

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 616
Senast: Dentaku
·
Hundträning Har en hund som blir 3 i maj. Vi tog över honom i nov förra året. Var som en valp utan varken miljö eller grundträning. Så vi har...
Svar
13
· Visningar
1 112
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 313
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka