Bukefalos 28 år!

Hundöronproblem??

FrontLine_

Trådstartare
Jag tror jag har ett litet problem, eller så inbillar jag mig bara.
Innan jag åker till vet. så tänkte jag höra mig för här.

Jag har en hanhund på 7 mån nu. Mitt sk. problem är att jag har börjat se att han skakar mycket på huvudet, kliar mycket i öronen och ibland går lite snett med huvudet.

Så.. Jag misstänker att det kanske skulle kunna vara öroninflammation. Men av mina tidigare erfarenheter av hundar med öroninflammation är att det brukar lukta skunk, vilket det inte gör i atlas öron. Han känns också lite extra varm över ena örat, jag vet inte om det brukar vara så normalt, eller om det har något med kanske öroninflammation?

Det som skrämmer mig och är min värsta tanke är att när det handlar om att han går snett med huvudet att det skulle vara nån tumör eller liknande.. Har varit med om det förut, där hunden gick snett med huvudet och skakade också väldigt mycket på huvudet.

Självklart hoppas jag på en simpel öroninflammation.. Någon med lite förslag på vad det skulle kunna tänkas vara ?

Har kollat efter eksem så gott jag kan, men hittar inga. Kanske ska tilläggas att hunden har hängöron men dock inte mycket hår på/i dom..
 
Sv: Hundöronproblem??

Har han klåda i öronen så brukar det hjälpa med öronrengöring som finns på apoteket. Min schäfer slängde och skakade på huvet, som hängde på sne. Tog detta några gånger, sen var det borta. Testa detta innan en veterinär, de blir billigare så.
 
Sv: Hundöronproblem??

Har han klåda i öronen så brukar det hjälpa med öronrengöring som finns på apoteket. Min schäfer slängde och skakade på huvet, som hängde på sne. Tog detta några gånger, sen var det borta. Testa detta innan en veterinär, de blir billigare så.

Okej. Är det någon särskild hundöronrengöring, eller är det för människor, som man kan använda på hundar också?

Vad kostar det, och hur gör man egentligen? svårt eller ?
 
Sv: Hundöronproblem??

Det är för djur, hund och katt. Sa på apoteket som det var och blev tipsad denna flaska. En liten rund plastflaska med en pip på. Man klipper av toppen på pipen och sprutar i örat, sen geggar man runt med örat en stund, sen ta bomull eller nåt och torka ur. Tänk bara på att när du släpper så skakar hunden sej så det överflödiga far runt hela köket. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var under hundralappen i alla fall.
 
Sv: Hundöronproblem??

Det är för djur, hund och katt. Sa på apoteket som det var och blev tipsad denna flaska. En liten rund plastflaska med en pip på. Man klipper av toppen på pipen och sprutar i örat, sen geggar man runt med örat en stund, sen ta bomull eller nåt och torka ur. Tänk bara på att när du släpper så skakar hunden sej så det överflödiga far runt hela köket. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var under hundralappen i alla fall.


Okej tack för tipset, det där ska jag prova...:)
Och snällt av dig att förvarna om klegget som blir över, vill ju inte precis ha det i den nytapetserade lägenheten..:D
 
Sv: Hundöronproblem??

Vetriderm heter nog det som Zita tänker på. Det finns även ett som heter Epi-Otic. Det har jag använt själv många gånger (på djur då förståss, men det funkar faktiskt på människor också men kanske inget man ska rekomendera ;)) men det fungerar jättebra tycker jag.
EpiOtic är lite dyrare än Vetriderm. Fast om man inte gillar starka dofter så ska man nog inte köpa EO. Den luktar gott, men mycket...

lycka till!
 
Sv: Hundöronproblem??

Vetriderm heter nog det som Zita tänker på. Det finns även ett som heter Epi-Otic. Det har jag använt själv många gånger (på djur då förståss, men det funkar faktiskt på människor också men kanske inget man ska rekomendera ;)) men det fungerar jättebra tycker jag.
EpiOtic är lite dyrare än Vetriderm. Fast om man inte gillar starka dofter så ska man nog inte köpa EO. Den luktar gott, men mycket...

lycka till!

Okej jag får testa någon av dom.. Förhoppningsvis blir det väl bättre..:)
 
Sv: Hundöronproblem??

jag hade samma problem med min lilla valp och provade själv upprepade gånger med öronrens. Sen gick jag till veterinären och det visade sig vara öroninflammation. Det luktade inte ur min valps öron alls. Men nu behandlar vi för fullt med öronmedel från veterinär. Han har blivit mycket bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Viva
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp