Sv: Hundras med dessa egenskaper?
Ville bara säga att dom dalmatinrar som jag träffat på inte uppfyller mycket av det du vill ha.
Det är ingen enkel ras att träna med ofta ganska självständig och ganska mycket enmanshund med mycket vakt, och kräver ändå mycket stimulering för att fungera i vardagen.
Tycker det även varit ganska vanligt med aggressivitets problem på dom, sedan aveln på dom exploderade efter dom blivit en poppisras när alla sett hur söta dom prickiga valparna var i 101 dalmatinerna.
Men nu är jag inte helt objektiv då jag blivit väldigt negativ till rasen överhuvudtaget, då dom exemplar jag träffat på i mina ögon inte alls varit trevliga hundar.
/Camilla
Jag har börjat fundera på vad jag ska köpa för hundras när jag köper en till hund (detta kommer inte ske just nu utan förmodligen om några år).
Någon som har tips på hundras!?
Egenskaper hunden måste ha:
Alert och samarbetsvillig
Intelligent
Lojal
Lättlärd
Kunna träna och tävla agility, lydnad, freestyle och personspår (inte nödvändigtvis allihopa, men i alla fall kunna träna på det och kunna tävla i någon av dessa sporter)
Kunna vara lös (dvs. inte söka sig för långt bort när man släpper den lös, vissa raser har ju en tendens att springa till världens ände när de får)
Inte alltför svårfostrad och dominant
Låg risk för aggressivitetsproblem
Kunna hänga med på energikrävande aktiviteter såsom träning/tävling i olika hundsporter men inte ”flippa ur” om den vissa veckor får mindre stimulering än vanligt.
Medelstor/stor hund.
Ej strävhårig eller ha krullig päls.
Inte en ras som kräver daglig pälsvård
Inte skällig
Inte mer än måttligt vaktig
Egenskaper som är önskvärda men inte nödvändiga:
Inte reserverad mot människor
Jag har funderat på dalmatiner, kommentarer från folk som har erfarenhet av rasen?
Tack för hjälpen!
Ville bara säga att dom dalmatinrar som jag träffat på inte uppfyller mycket av det du vill ha.
Det är ingen enkel ras att träna med ofta ganska självständig och ganska mycket enmanshund med mycket vakt, och kräver ändå mycket stimulering för att fungera i vardagen.
Tycker det även varit ganska vanligt med aggressivitets problem på dom, sedan aveln på dom exploderade efter dom blivit en poppisras när alla sett hur söta dom prickiga valparna var i 101 dalmatinerna.
Men nu är jag inte helt objektiv då jag blivit väldigt negativ till rasen överhuvudtaget, då dom exemplar jag träffat på i mina ögon inte alls varit trevliga hundar.
/Camilla