S

Spider84

Jag såg en helt bedårande hudn idag och efter en stund kom jag ihåg att en vännina till in dagmamma hade en sådan hund som var helt underbar. Snäll, lojal och lättlärd. Nu funderar jag på vilken ras det är för att kunna gräva lite i om det är en hund som skulle kunna passa mig. Jag vill ha en hund som kan vara med mig hela dagen i stallet (förhoppingsvis blir mitt liv sånt och efter det skaffar jag hund) och följa med ut på alla uteritter. M.a.o en hund som trivs med att röra på sig mycket är lättlärd och mycket lydig. Självklart ligger detta mycket hos den som lär hunden.

I vilket fall hunden jag tänker på är röd eller rättare sagt orange färgad från topp till tå, är mellanstorlek kanske något under. Har ofta (av vad jag sett) vita tecken i ansiktet och på bröstet.
Svansen är som en schäfers (håret är på det sättet) och håret på mage, bringa och under svansen är lite ljusare.

Det är inte en Irländsk Setter för de vet jag hur de ser ut. Någon som kan hjälpa mig med vilken ras det är och sedan kanske berätta lite om den?
 
Om det är en tollare så är det en jakthund som behöver mycket aktivering (promenader och stallvistelse räknas inte till aktivering) och jobba, när den får det så är det en mycket trevlig hund som passar den riktigt aktive ägaren.

Tollaren är en apporterande hund (som du hör på "retriver"=hämta) i "behändigt" format som nu är på uppgång. Har ett flertalet stjärnor inom freestyle (dans med hund) och agility. Finns mkt bra lydnadshundar inom rasen och de passar även bra till spår. Bäst passar de självklart till jakthund som apportör.

Om du kan tänka dig att göra mer med hunden än att den bara får vara ute och vara med i stallet, hjärngympa helt enkelt så är detta kanske en hudn för dig.

//E
 
Yes!
En sådan liten sötnos är det!

lady_vip
Visst vill jag även träna med den på annat sätt. Tycker att der är lika kul somatt träna med hästen. När jag nu får chansen att "leka" med en hund.
Jag skrev just det om stallet för att det väl inte är alla hundar som orkar med det? :confused:

Vad bruakr den rasen kosta?
Hurdana är de i sitt temprament. Snälla, veka och eller/tuffa.
Jag vill gärna ha en hund som är åt det lite tufafre hålletm dock inte till överdrift såklart, men självklart måste den även vara intelligent och samarbetsvillig.
En vek hund "klarar" jag av lika mycket som jag "klarar" av en vek häst = inte alls. Ja blir bara smått trött på att de inte har mer go i sig.
 
Ursäkta min hemska stavning på allt. Sitter på ett delat tangentbord för första gången!!
 
Tollaren är inte särskilt vek, inte som en labbe kan vara. En retriver är avlda för att vara otroligt lyhörd då den ska kunna sitta still i alla väder en hel dag bredvid husse /matte och invänta kommando, utan att vare sig skälla eller gnälla.

Om du fastnar för tollare så vill jag varna dig för att det finns stora skillnader inom rasen, välj noga, ta absolut inte första bästa uppfödare och valp. Vänta många år om det skulle vara så...

Du får räkna med 7000-10000 för en bra tollare, de pengarna är de värda och du kommer att tjäna på det i längden.

//Emma - som valde ras efter tre år av tankar och funderingar, valde uppfödare efter ett år av granskning och "höra sig för", väntat på min valp i ett år och nu får hem lilla Tuva om 6 veckor...
 
är labben vek??? knasigt. då är de gula/svarta/bruna hundarna jag har träffat inte av rasen labrador retriever. de har ingen (läs:liten) kamplust, men veka? det är nog att ta i. och att de ska kunna sitta stilla har nog mer med deras uppfostring att göra än deras fallenhet för det... retrievers är ENERGISKA hundar.
 
Vad ska man hålla kollen efter när man letar hund. Alltså hos uppfödarna.

Vad bör jag leta efter hos den hund jag vill ha om det är en Tollare?
Det blir ju rätt viktigt att de är lyhörda och villiga att lyda om man har med sig hunden ut när man rider och kanske korsar både vägar och går förbi dagis m.m.
Självklart måste man först vara säker på att den är såpasss lydig!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 939
Senast: nilie
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har försökt rådfråga många men ingen har direkt kunnat ge mig ngt svar. Bekanta har en hund som vid 3-4 tillfällen i sitt liv (nu 4 år)...
Svar
17
· Visningar
5 576
Övr. Hund Hej allihopa! Det är så att jag så småningom ska köpa en hund och börjar nu fundera på en lämplig ras. Det är ett bra tag kvar, men...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 429
Senast: Linda_77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp