Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyss hemkommen från kurs och tur att den var förhållandevis billig för bra tycker jag inte att den är. Uppgifterna är otroligt enkla och det känns som varje tillfälle bara är upprepningar av den förra. Kanske därför vi inte heller får någon feedback på det vi gör. Förrutom ett; Det där gjorde alla bra tilltalade instruktören mig 2 ggr på 1 timme och en av dem gångerna handlade om en övning. Fast de bjuder ju på fika.
 
Nyss hemkommen från kurs och tur att den var förhållandevis billig för bra tycker jag inte att den är. Uppgifterna är otroligt enkla och det känns som varje tillfälle bara är upprepningar av den förra. Kanske därför vi inte heller får någon feedback på det vi gör. Förrutom ett; Det där gjorde alla bra tilltalade instruktören mig 2 ggr på 1 timme och en av dem gångerna handlade om en övning. Fast de bjuder ju på fika.

Så trist det är när en kurs inte lever upp till förväntningarna :(
Hoppas fikat var väldigt gott som kompensation.
 
Så trist det är när en kurs inte lever upp till förväntningarna :(
Hoppas fikat var väldigt gott som kompensation.
Tyvärr inte. Ärligt talat tränar jag hellre än fikar när jag är på kurs om det bara är en timme.Men det är trist och svårt att veta innan.
 
Nu har Gissa o Ruth (mopsen) varit hos tandis o fått bort tandsten.
Lite inspirerad av @Mallju s tråd så bokade jag en tid nästa vecka för att kapa nosvingarna på Ruth nästa vecka.Så kan hon fortsätta hålla samma fart som Gissa men slippa börja hässja tidigare.
 
Köpt en vattenfontän åt lillen som är så bedrövlig på att dricka ordentligt i värmen. Givetvis så är det första som händer när han startar den att det är luft i systemet så den skjuter honom rätt i ögat, så nu är den kategoriserad som Lömsk Fiende. :banghead::laugh:

Får väl se om det går att lära honom att acceptera den innan sommaren är över. :D
(Tidigare erfarenhet av schäfrar som tände som galningar på sprutande vatten gör en ju lite bortskämd...)

In other news är här nu så varmt och torrt att gräsmattan knastrar och sticks och inte längre har mycket tillstymmelse till grönt - ärligt talat inte så tokigt för mig som hatar att klippa gräset, men markeringsträningen igår kväll gav mig stickor från gräset när jag satt på huk. :cautious:
 
Förresten, har vi några hörselskadade/döva här? Om ni är i en (kurs)situation utan tolk, har ni några smarta tips på hur ni löser det? Jag har provat lite olika saker, men idéerna blir ju ur ett hörande perspektiv - jag vet inte hur väl det egentligen fungerar, och inte heller vad för smarta sätt som jag missar. (Givetvis har ju hörselskadade kursare också idéer och lösningar! Tänker bara att ju fler desto bättre. :))

Och förresten, hur störigt är det att någon gestikulerar medan hon pratar samtidigt som tolk tecknar bredvid? Jag känner det som att jag pratar i mun - fast jag säger ju inget vettigt :o - och sist löste jag det genom att greppa händerna bakom ryggen. Vet inte om det bara gör saker konstigare istället dock?
 
Ammo fick besöka fysio igår för en genomkoll. Mest för att eventuella problem i förtid sas.
Han fick en okejstämpel i rumpan och massor av beröm för att han är snygg och fint musklad! Så det var väldigt kul!

Han fick även gå i vattentrask (för att vara hanterbar när han skulle klämmas igenom ;) ) och det var tydligen skönt. Han såg helt drogad ut när han promenerad i den. Skönt med trygg hund som inte alls tyckte det var en underlig grej att göra.
 
Måste säga att det är otroligt skönt att först jobba heldag, komma hem till hundar som inte ens hoppar upp ur soffan förrän jag går in i själva vardagsrummet och att sedan ha dem motionerade innan klockan ens är 18:30 :D Idag blev det 10 kilometer bredvid cykeln tillsammans med Vännen som sprang. Han passade även på att fotografera oss lite, men det är ju såklart lite svårt att fotografera och springa samtidigt :p

31711565_980447445446607_4822454194084511744_n.jpg
 
Förresten, har vi några hörselskadade/döva här? Om ni är i en (kurs)situation utan tolk, har ni några smarta tips på hur ni löser det? Jag har provat lite olika saker, men idéerna blir ju ur ett hörande perspektiv - jag vet inte hur väl det egentligen fungerar, och inte heller vad för smarta sätt som jag missar. (Givetvis har ju hörselskadade kursare också idéer och lösningar! Tänker bara att ju fler desto bättre. :))

Och förresten, hur störigt är det att någon gestikulerar medan hon pratar samtidigt som tolk tecknar bredvid? Jag känner det som att jag pratar i mun - fast jag säger ju inget vettigt :o - och sist löste jag det genom att greppa händerna bakom ryggen. Vet inte om det bara gör saker konstigare istället dock?
:love:
Gestikulering är utmärkt när man står utan tolk :D Jag hör dock så dåligt att jag ger upp snabbt om jag inte har tolk vid såna situationer. Så som döv så måste det vara ungefär samma sak. Det blir helt enkelt väldigt svårt, speciellt om det är andra hörande som ska vara med.
Men iallafall - tala tydligt! Tänk på att vara vänd mot dem så att de kan läsa på läpparna, om de kan det. Och som sagt, gester gör mycket! Kanske du kan tänka på innan om det finns några gester/tecken som du kan använda för vissa moment.

Och nej, det är inte så himla störigt - fast jag har inte upplevt någon kraftig gestikulering vid tolkning ännu. Alla har ansträngt sig för att inte använda gester trots att vi inte sagt något :D Men tex peka och sånt är ju ingen störning.

Guld värt av dig att tänka på det här! :love:
 
:love:
Gestikulering är utmärkt när man står utan tolk :D Jag hör dock så dåligt att jag ger upp snabbt om jag inte har tolk vid såna situationer. Så som döv så måste det vara ungefär samma sak. Det blir helt enkelt väldigt svårt, speciellt om det är andra hörande som ska vara med.
Men iallafall - tala tydligt! Tänk på att vara vänd mot dem så att de kan läsa på läpparna, om de kan det. Och som sagt, gester gör mycket! Kanske du kan tänka på innan om det finns några gester/tecken som du kan använda för vissa moment.

Och nej, det är inte så himla störigt - fast jag har inte upplevt någon kraftig gestikulering vid tolkning ännu. Alla har ansträngt sig för att inte använda gester trots att vi inte sagt något :D Men tex peka och sånt är ju ingen störning.

Guld värt av dig att tänka på det här! :love:
Kom på en sak till, tala i korta meningar. Det är ansträngande att försöka höra och jag åtminstone tappar lätt bort mig i längre meningar om de tror att man klarar sig och börjar plötsligt babbla på. Nä, tala i korta meningar och vänta på en nickning eller liknande för att vara säker på att man hänger med och man får lite pauser att tänka efter i :)
 
:love:
Gestikulering är utmärkt när man står utan tolk :D Jag hör dock så dåligt att jag ger upp snabbt om jag inte har tolk vid såna situationer. Så som döv så måste det vara ungefär samma sak. Det blir helt enkelt väldigt svårt, speciellt om det är andra hörande som ska vara med.
Men iallafall - tala tydligt! Tänk på att vara vänd mot dem så att de kan läsa på läpparna, om de kan det. Och som sagt, gester gör mycket! Kanske du kan tänka på innan om det finns några gester/tecken som du kan använda för vissa moment.

Och nej, det är inte så himla störigt - fast jag har inte upplevt någon kraftig gestikulering vid tolkning ännu. Alla har ansträngt sig för att inte använda gester trots att vi inte sagt något :D Men tex peka och sånt är ju ingen störning.

Guld värt av dig att tänka på det här! :love:
Tack! Men det känns inte märkligt/störigt att man försöker aktivt inte gestikulera då? För jag har märkt - just när jag pratar genom tolk :p - att jag gestikulerar ganska mycket när jag pratar, och det är svårt att dra ner på det. Det verkar bli antingen "pladder" med händerna, eller så ger jag dem en annan, stilla uppgift.

Jag försöker bli bättre på att prata tydligt och långsamt, jag upplever mig själv som att jag pratar ganska sävligt men vet från andra (även hörande) att jag i själva verket pratar på tok för snabbt. Det är svårt dock! Bra idé att tänka på specifika gester för specifika övningar, det finns i alla fall några kurstyper där jag skulle kunna gå igenom sådant inne och sedan använda det ute på planen. :up:
 
Kom på en sak till, tala i korta meningar. Det är ansträngande att försöka höra och jag åtminstone tappar lätt bort mig i längre meningar om de tror att man klarar sig och börjar plötsligt babbla på. Nä, tala i korta meningar och vänta på en nickning eller liknande för att vara säker på att man hänger med och man får lite pauser att tänka efter i :)
Också absolut något jag behöver bli bättre på, tack! :)
 
Köpt en vattenfontän åt lillen som är så bedrövlig på att dricka ordentligt i värmen. Givetvis så är det första som händer när han startar den att det är luft i systemet så den skjuter honom rätt i ögat, så nu är den kategoriserad som Lömsk Fiende. :banghead::laugh:

Får väl se om det går att lära honom att acceptera den innan sommaren är över. :D
(Tidigare erfarenhet av schäfrar som tände som galningar på sprutande vatten gör en ju lite bortskämd...)

In other news är här nu så varmt och torrt att gräsmattan knastrar och sticks och inte längre har mycket tillstymmelse till grönt - ärligt talat inte så tokigt för mig som hatar att klippa gräset, men markeringsträningen igår kväll gav mig stickor från gräset när jag satt på huk. :cautious:
Stackars lillen! Eija har precis lärt sig dricka när vi inte är hemma. Mjukost på botten av skålen, vatten på det så slinker allt ned!
 
Köpt en vattenfontän åt lillen som är så bedrövlig på att dricka ordentligt i värmen. Givetvis så är det första som händer när han startar den att det är luft i systemet så den skjuter honom rätt i ögat, så nu är den kategoriserad som Lömsk Fiende. :banghead::laugh:

Får väl se om det går att lära honom att acceptera den innan sommaren är över. :D
(Tidigare erfarenhet av schäfrar som tände som galningar på sprutande vatten gör en ju lite bortskämd...)

In other news är här nu så varmt och torrt att gräsmattan knastrar och sticks och inte längre har mycket tillstymmelse till grönt - ärligt talat inte så tokigt för mig som hatar att klippa gräset, men markeringsträningen igår kväll gav mig stickor från gräset när jag satt på huk. :cautious:
Har du en ny eller har Monster fått ett nytt smeknamn?
 
Har du en ny eller har Monster fått ett nytt smeknamn?

Det är samma tok, han har många namn. :laugh:

Stackars lillen! Eija har precis lärt sig dricka när vi inte är hemma. Mjukost på botten av skålen, vatten på det så slinker allt ned!

Fnatte Fåntratt dricker inte om han är ensam hemma, och tänker minsann inte lära sig annorlunda! Mina försök att lägga något "gott" i vattenskålen har mötts med stor besvikelse - varför har jag smutsat ner hans vatten?! Blandat är äckligt. :cry::laugh:
 
Det är samma tok, han har många namn. :laugh:



Fnatte Fåntratt dricker inte om han är ensam hemma, och tänker minsann inte lära sig annorlunda! Mina försök att lägga något "gott" i vattenskålen har mötts med stor besvikelse - varför har jag smutsat ner hans vatten?! Blandat är äckligt. :cry::laugh:

Så gjorde min förra hund med. Spelade ingen roll om hon höll på att dö av törst, första hon gjorde på sommaren när man kom hem var att springa till vattenskålen. Tror det var en protest för de få gånger hon fick vara ensam hemma.
 
Så gjorde min förra hund med. Spelade ingen roll om hon höll på att dö av törst, första hon gjorde på sommaren när man kom hem var att springa till vattenskålen. Tror det var en protest för de få gånger hon fick vara ensam hemma.

Jag ser det inte som någon protest, det krävs nog rätt avancerat tänkande att komma fram till att man ska låta bli att dricka när man är törstig för att någon annan ska ta åt sig av det. :D
Monster är nog helt enkelt inte så bekväm med att vara ensam som han verkar, han är lugn och avslappnad men han tar noll initiativ, inräknat initiativ att uppfylla sina egna behov. (Han är sällan ensam längre stunder, om än han numer oftast är hemma när jag har kurs. Det blir ju dock inte mer än ett par timmar, så han far inte så illa av det hoppas jag. Det blir varmt i bilen på sommaren!)

Edit: lämnad i bilen kan han både äta och dricka. Tydligt bekvämare med att bli lämnad i bilen än ensam hemma, så har han varit sedan han var valp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 923
Senast: farin
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
632
Senast: Karolina90
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp