Sv: Hundsnack

Tack det behövs.

Roligt att höra om gossen din:laugh:. Gud vad maffig han har blivit, tittade i bildtråden:).

Jätteintressant!

Jag har spånat en hel del på det där och instämmer mycket i det du skriver.
Jag har sett hundar som börjat leta andra hundar pga skvallerträning medans jag ( för mina egna hundar ) tycker det har fungerat jättebra.
Jag har även sett hundar som kopplat hundmöten med något negativt när föraren korrigerat för hårt medans man på många hundar kan se en lättnad över att de faktiskt inser att de kan backa tillbaka och följa sin förare.

Så ja, det är som sagt väldigt intressant och är det någon annan som vill berätta om sina erfarenheter kring detta så hade det varit kul. :)

Helt rätt. Jag tror på en balans. Man måste ju känna sin hund och veta precis hur hårt man ska/kan korrigera. Man behöver ju inte ta i för kung och fosterland om det räcker med att harkla fram ett nej.

Min hund är en sådan typ som har känt lättnad. När jag tog över ansvaret och visade honom hur jag ville ha det så tyckte han snabbt att det var en bra ide.

Dock är det lite såhär... att när han har sina problem med ryggen så finns det inget som hjälper. Tack och lov brukar jag veta när detta sker och då kan jag välja att gå i en lov, slänga lite godis på backen eller liknande för att han inte ska falla tillbaka på utfallsbiten.

En annan sak som jag också tror spelar in är att jag hade en helt annan inställning till hur hundar skulle reda upp saker mellan sig när jag fick honom. Jag trodde att det bästa för en hund var att lösa problem med andra hundar själv. Vilket gör att han ofta är i sin egen lilla "hundvärld" och han anser att jag är i "människornas". Det har tagit mycket tid, men det börjar bli så att han ser ett samspel och att jag alltid är ett skydd och en stöttepelare (så länge han inte beter sig för djävla illa för då får han med mig att göra istället).

*kl*

Min valp har upptäckt världen! Och världen är mycket mycket mera spännande än matte! Värden är full av halvrutten fågelmat, färgglada krokusar och människor som inte är matte.
(människor som inte är matte är det dock mer matte än valpen som bekymrar sig om) Däremot törs jag inte riktigt gå och gömma mig när han inte har koll och vandrar iväg på sitt eftersom människorna kan bli sura alt plocka upp honom... Men mest för att han börjar inte leta efter oss förrän han ätit upp all fågelmat och alla krokusar... Vilket jag inte tror är så bra för liten valpmage, krokus är ju dessutom giftigt...

Halvrutten fågelmat är dessutom godare än korv tydligen så man får mer gå och hämta än kalla in...

ja.. han vaxer som ett litet ogras! :crazy: jag ar himla glad att han ett hjarta lika stort som resten av honom! Men stackars collien, hurva, hon har ingen chans i brottningslekarna langre. Jag vagrar vaga honom just nu... o vagrar mata. :o Det racker gott med folks miner nar de moter oss, stackars svagern sag riktigt radd ut for nagra dagar sen. (Lille Mister Kaiser har tagit jobbet som "allmant alarm" pa bilar som kommer inkorandes) jag tror inte svagern uppskattade att a) bli utskalld efter Noter och b) att "Valpen" ar storre an catahoulorna. Jag lovade att de skulle fa sitta o ha en fika tillsammans nan dag, sa svagern skulle slippa "eventuella problem". Inte for att jag tror att det nagonsin kommer bli nagra problem o.h.t. men det lugnade svagern i alla fall ;)

Hur gar det med din fina dam?

KL

Jag är dödstrött, Camaro håller mig vaken om nätterna :cool:
Lördag kväll lyckades hon ta sig in till rummet där vi förvarar foder och satte i sig en större mängd torrisar. Har varit väldigt törstig sen dess och kissar därför enorma mängder. Sen såklart dålig i magen, mycket som ska ut!
Så hon väcker mig om nätterna, inatt 4 gånger..
Varför kan hon inte väcka husse istället? ;)

Men är mest glad för att hon inte fick kolik eller liknande.. Och att det var det vanliga fodret hon kom åt och inte det nya som vi ska introducera..
Nu ska vi köpa barnsäkra tunnor till fodret..

Jag ska till vet i morgon för cellprov på knuta, hoppas på fettknuta så klart men är ju orolig. Annars så är hon bra från allergi nysningarna nu sen katten omplacerades vilket känns underbart:).

Hittade nu en gammal bild( 10 år) på Frida som valp med sin bästis Gizmo som är kattunge här:D. Så här såg hon ut 12 veckor gammal, gud vad tiden gått fort:).

58861_1216048592.jpg

1 år gammal, inga vita strån på hakan som hon har nu

82973_1216048989.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Grattis!

Berätta gärna mer :D

(Om du har förklarat detta i tråden så har jag helt missat det och ber då om ursäkt :o)

Tack tack! :D

Det är en liten tibetansk spaniel hane på 9 månader, säljs av uppfödaren som har haft honom hela tiden (det rätta hemmet hade inte dykt upp) och är tänkt att bli en älskad familjemedlem, träningskompis och förhoppningsvis utställningsstjärna (väldigt lovande) :)

Jag hade tidigare en leonberger hane som tyvärr fick somna in p.g.a. hjärtfel så nu har man varit utan hund ett tag, skönt att komma igång igen :)

Mys. Jag gillar Tibbarna. Ett par vänner föder upp såna och Lapsk vallhund så man har kommit i kontakt med några stycken :)

Aha, beklagar.. Jag har hela tiden fattat det som att du hade ditt Lejon kvar.

Ah! Jag vet att det finns en uppfödare i Österbybruk som föder upp tibbar och lappar, kanske är den ? :) Ja det var riktigt tråkigt men nu i efterhand har jag fått reda på att en släkting till min också hade samma hjärtfel så det fanns antagligen i generna men nu slipper han lida i alla fall.

*kl*
Gaaaah jag blir galen på det här! Min hund kan inte vara själv! Det har gått jättebra tidigare, nu får han fullständig panik om jag lämnar lägenheten en kvart. Nu var jag ut med de andra hundarna (tog för en gångs skull alla utom honom). Vi var som sagt ut knappt en kvart och när jag kommer tillbax mot vårt hus hör jag hur han tokskäller så det hörs ända ut. När jag kommer in har han öppnat alla dörrar, hoppat upp i soffan (syns på orodning bland kuddarna) och står tokskakande och omväxlande gnyr omväxlande gäspar för att han inte får kasta sig över mig och riva, hoppa, slicka, vråla sönder sig över att jag är TILLBAKA!

Av alla hans issues så är det här den värsta! Han har alltid varit en okomplicerad vardagshund men en totalknepig "planhund". Nu börjar han funka på plan, betyder det att han kommer bli en odräglig vardagshund :/

En kvart liksom! Han har kunnat vara själv 6 timmar utan problem...

Japp, det är Ulf och Pia i Österbybruk jag pratar om :)

Riktigt fina Lappisar! Tibbarna kan jag inte så mycket om, men jag har pratat en del med Pia om avel och vet hur hängiven hon är i sitt arbete med rasen :)

*KL*
Hjalti jag hoppas att det gar bra med din fina fina flicka!!

..igar var Kaiser billig!! Den lille sk"ten beslutade sig for att han skulle ga pa racoonjakt!!!! Han ar liiiiiiiite for sjalvsaker, for att saga det minsta.. gud, han tror han ar Storst Bast o vackrast! ..vackrast ar han i alla fall ;) men.. jisses lixom, snacka om att vara lite val full i sig sjalv nar man som vappel far for sig att man ska ga o ha ett "samtal" med racoonerna nere vid backen.... SUCK!!! Ajja hade ju kunnat vara varre... han hade kunnat vara radd for allt. :) men lite verklighetsforankring ibland hade inte varit helt fel.

Hej ! Jag har en golden/labbe hane på 2 år. jag undrar om någon kan komma med bra tips på att få honom att lsuta skälla,hoppa,morra och hugga i luften åt andra hundar när vi är ute. När jag köpte honom så sa förra ägaren att han inte gick ihop med andra hundar men hon kunde inte ge mig ett direwkt svar på vad som var själva problemet. så min tanke är att hon har missförstått honom och inte låtit honom träffa andra hundar. Efter en timmes ''träning'' i hundgården med min väns cocker hane så släppte vi dom. han fick givetvis ha munkorg på sig till en början utifall att något skulle ske. men efter 2 minuter såg vi direkt att det är bara lek i honom och han vill inget hellre än att leka. vi tog av honom munkorgen och dom lekte för fullt. Men när vi träffar den här cocker hanen igen så börjar han med att skälla som många andra hundar gör men han blir tyst när man äsger åt honom att vara det. Men andra hundar när vi rastar honom blir han helt ''galen''på. oavsett färg, ras, storlek och kön. Och folket vi träffar verkar bli lite rädda och gå sin väg. nu använder vi en munselen som han har på sig när vi går ut för att han blir lättare att kontrollera då. Men vill inte ha munkorg på honom hela livet. Jag vill att han också ska kunna hälsa på andra hundar utomhus och kanske leka lite. nåhon som har någon minsta lilla ide om hur jag ska kunna lösa det här. jag förstår att det inte kommer att ske över en natt men allt är värt att testa :)

*kl*
Gaaaah jag blir galen på det här! Min hund kan inte vara själv! Det har gått jättebra tidigare, nu får han fullständig panik om jag lämnar lägenheten en kvart. Nu var jag ut med de andra hundarna (tog för en gångs skull alla utom honom). Vi var som sagt ut knappt en kvart och när jag kommer tillbax mot vårt hus hör jag hur han tokskäller så det hörs ända ut. När jag kommer in har han öppnat alla dörrar, hoppat upp i soffan (syns på orodning bland kuddarna) och står tokskakande och omväxlande gnyr omväxlande gäspar för att han inte får kasta sig över mig och riva, hoppa, slicka, vråla sönder sig över att jag är TILLBAKA!

Av alla hans issues så är det här den värsta! Han har alltid varit en okomplicerad vardagshund men en totalknepig "planhund". Nu börjar han funka på plan, betyder det att han kommer bli en odräglig vardagshund :/

En kvart liksom! Han har kunnat vara själv 6 timmar utan problem...

Va har du tagit min hund??
Haha Elmo var så där han med men du behöver inte oroa dig. Det där var världens problem för mig ett tag också.

Han skällde hysteriskt när jag lämnade honom.. inte ens en minut pallade han/pallar han. Jag gjorde alla slags metoder men inget funkade.

Idag är han likadan fast bättre. Han skäller som fan då jag lämnar honom men efter en liten stund blir han tyst och går o lägger sig.

Gör inte detta till ett problem. Det blir bara jobbigt för dig och hunden.

Jag har givit upp, han får väl skälla när jag lämnar honom då, samma i bilen. Jag kan inte sitta och dalta med honom utan han måste lära sig. Så nu bryr jag mig inte längre och genom det blev det bättre.

Han blir inte rädd att bli lämnad ensam utan han älskar ju att få följa med och göra saker, han vet att det händer roliga ting med matte.

Ibland kan han skälla då jag går ut men husse är kvar i huset, mattetokig.

Låt inte din hund vara i hela huset då. Elmo får bara vara i hallen och köket, resten är stängt.

Det ordnar sig :)

kl* på mig sj

Min vovve har blivit tuffare, skiit. Igår vågade han springa fram till en hund i en hundgård, förut har han inte tordats utan står en bit bort och skäller innan matte kommer. Dumma hund:devil: Han gör större svängar också.. gaah hur ska jag göra vid sådana situationer så han inte blir en hund som sticker??

Annars är han go o glad min fina kille:laugh:

Liten gul är ute på semester, åker tåg, bor på nya ställen och får träffa massvis med andra människor och en och annan hund (som dock inte var glad i besöket och ligger och morrar på gul förjämnan) och guling tar allt med ro, trots att han aldrig fått vara med på liknande äventyr förut. Duktiga grabben!

Han är 8 år och har en extrem separationsångest och stressproblem... Dessutom har vi jättekinkiga grannar som ringer bovärden om hunden piper tre pip medans jag är och handlar...

Han får bara vara i kök och hall men har upptäckt att det funkar bättre att ha honom i vardagsrummet (där vi är mest ju). Det sköna är att han är cool om han har sällskap av annan hund så vartefter vi ensamtränar valpen kan vi förhoppnningsvis snart vara borta ett par timmar igen :) Nu kan jag utan problem lämna bägge hundarna en och en halv timme. Skööönt!

(den dagen då jag skrev förra inlägget var en ovanligt hopplös dag)

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 574
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 399
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka