Sv: Hundsnack

Jag vill SKRYTA! Har tränat lydnad med min hund två dagar i rad nu, lös tillsammans med andra hundar utan alltför stora missöden. Grymt nöjd!

*KL*

Kikar in här i tråden lite då och då, har ingen hund för tillfället men jag går och väntar på att tiken till min kommande ska börja löpa så blir det förhoppningsvis en liten en i slutet av sommaren :) Nackdelen är att tiden går så långsamt när man väntar på något gott ;)

Nej vad roligt:bow::bow: Måste filma och fota ju!!

Elmo är riktigt duktig att tränas bland andra lösa hundar- dock har jag bara tränat honom kring dom han känner ännu ^^

kl*
Åh jag ska till fjälls så ja hinner inte svara fler inlägg. Ska väl krascha med längdskidorna igen ;) Får skriva mer då man kommer hem.. kul att tråden kommit igång!!

Måste bara skriva att hund min var fruktansvärt duktig på specialsöket sist!! Han chockarar matte varje gång!!:love:

Jag träffade faktiskt en islänning idag och då tänkte jag på dig och Elmo. Fast denna var himla... otrevlig/skum?

Han skällde helt fruktansvärt mycket när ägarinnan öppnade bagageluckan (jag och Hazel var på prova på rallylydnadsdag). Han stirrade efter fåglar och var väldigt ouppmärksam. Han snubblade på en gren och gjorde då ett utfall, helt vansinnig :crazy:. Han kunde inte släppa det heller utan varje gång han passerade plasten så stirrade han omkring sig för att ta det som "hoppat på" honom.

Jag har träffat några islänningar, fast det var många år sedan. De har varit lugna och trevliga, skällt till någongång (kanske) sen har det varit bra. Men nu verkar det som om det har spårat ur i aveln. Nervösa, skälliga, tykna och gör utfall i värsta klass.

Jag kan ju tillägga att min skötte sig fruktansvärt dåligt idag också. Han skällde och var stirrig. Dock har han verkat vara lite öm i ryggen de senaste 3 dagarna och hans stubin är ca 2,5mm lång då...

Jasså tänkte du på oss ;)!!

Jo jag har väl sett några sådana islänningar jag med, men 80-90% av de islänningar jag sett har varit lugna. Fast då kanske man har träffat dom i fel situationer.. när det kommer störningar (ja som hundmöte) kanske alla dessa inte alls är lika trevliga. Vem vet.

Den där lät ju extrem:( Tråkigt!

Elmos mamma var skitlugn. Jisses såg nästan drogad ut ne men haha.. jag tänkte: tänk om min hund blir sådär lugn.. vad trist:D

Fast det var inte så trist.. skönt med lugn hund. Men han blir så trött så snabbt! Fan en promenad och sedan lite skidåkning..alltså Elmo är skit trött när han springer bredvid mig.. och alla de andra hundarna flänger hit och dit i 100 hugg! Jag har aldrig mött en hund som blir så trött..kan det vara åldern eller är han bara sån tro? Han sover ju mkt om dagarna och han är inte hetsig vid lek med andra hundar eller så.. rätt cool i allt.

Var som sagt i fjällen. Gick skapligt att gå förbi hundar (mötte dock ingen). Jag fick förebereda honom innan han en början på "utfall" han gjorde inte ett enda utfall men jag såg att han bra gärna ville svara alla gaphalsar vi gick förbi, ville gärna dra sig dit. Så denna helgen var det bara ett ok men jag känner att jag har lite bättre kontroll..Är de andra hundarna tyst så brukar Elmo också vara det.. men gapar dom vill gärna Elmo gapa tillbaka.

Har din hund ryggproblem??

Som en mycket nyfiken människa undrar jag vad du använde för annan metod som fungerade? :)

Jag började säga åt honom:o Förut har jag lockat och pockad med godis eller så har jag bara gått förbi. Men jag orkar inte med det tramset, det verkar inte funka så nu rycker jag lite i kopplet som en - du koncentrera dig på mig. Skäller han och gör utfall säger jag åt honom på skarpen. Han verkar inte ta sig illa vid.. tycker mest att det är tråkigt att matte ska vara så hård.

Det har ju funkat mkt mkt bättre med detta!

Men jag kanske har varit lite för mesig med min hund, känns som det, tror jag måste bli lite hårdare. Fast jag har lite mer dåligt samvete det har jag..men vad ska man göra.

Huj längdskidor i neförsbacke :D men det ser så skönt ut tycker jag , frihet , var x antal år sedan jag stod på ett par skidor nu.
Jag har 2 st jämngamla hanar på 1,5 år , en Mörktigrerad Boxer hane , en blandis Schäfer / korthårs Collie...gö go grabbar med mkt go i sig :D

ja jag tycker också det ser skönt ut. Men i helgen var jag skitfeg, fy! Nej jag gick ner i backarna även om dom var små. Föll framstupa idag igen och fick lite sår på händerna. Nej fy vi for på sjön en dag det passade mig utmärkt, rätt fram:D Nej då gasade jag rejält med skotern istället:D Elmo fick också åka lite skoter han med haha han ska med på allt..

Kan du inte visa bilder på dina gograbbar??:banana:

Nu ska jag berätta något äckligt!!!

Var ute och gick med en vän med hundarna igår. Plötsligt sätter sig Elmo och skiter precis framför ett hus med en balkong. På den balkongen sitter det massvis med folk och stirrar. Pinsamt men inte mkt att göra lånar en bajspåse och tar upp.

När vi skulle gå vidare tar Elmo en blöt toarulle i munnen, jag tar tag i den där äckliga rullen, han håller den hård. Så rinner det fullt med blod på min hand. Slänger iväg rullen. En använd tampong låt i den!!!!!! Jag trodde jag skulle dö!!!! FY FAN VAD ÄCKLIGT. Vi hade en bit hem så det var ju bara att tvätta av sig i snön.

Jissa om jag tvättade händerna tisen gånger och duschade!!!!

Haha förlåt men vad är oddsen för det? :o
Men förstår att du inte tyckte det var så trevligt, hade inte jag heller gjort.

*kl*
Idag har vi varit hos mor min och spanat på rådjur, älg och renar, jagat boll och dragit spark! Vi har busat med systeryster och vovve har skött sig helt perfekt. Min underbara guling!

Sådär lagom galen och i gasen :D :love:

Har din hund ryggproblem??

Ja, han har en disk som ligger fel. Den trycker på nerverna ibland. Finns inte så mycket att göra. En operation är väldigt riskfylld. Så sålänge det kommer såhär sällan så kommer jag inte göra något åt det. Han får ha sitt back on track ibland. Det har hjälpt oss mycket! :bow:

Men jag kanske har varit lite för mesig med min hund, känns som det, tror jag måste bli lite hårdare. Fast jag har lite mer dåligt samvete det har jag..men vad ska man göra.

ELAK?? Varför det? Nu vet han ju vad som gäller och slipper ta tag i saker själv. Nu kan han bara lugnt gå vid din sida och låta dig ta smällen. MYCKET skönare för honom, tro mig ;)

Att han är så trött kan ju vara åldern. Eller så är han bara en sådan individ.

Åh vad trist =/
Hur gammal är din hund?

Jo men han ser lite bekymrad ut.. fast han kanske inte är van vid att matte säger åt honom på skarpen. Idag hade han tömt hela soptunna på golvet, hittat den gamla mackrillen.. så han är vääääldigt röd kring sin nos:grin:

halvt kl

Slänger in en fråga angående metoder och effekter. Huruvida tror ni att olika hundar kan uppfatta situationen möte med andra hundar beroende på vilken metod man valt? ( förutsätter att hunden haft något sorts problem )
Vilka hundar kan tolka möten negativt pga matte blir barskare och använder en hårdare metod när en hund uppenbarar sig och tvärtom?

Inget riktat till dig Tibra utan jag spinner bara vidare på ämnet då jag tycker beteenden är sjukt intressant.:)

Appropå hundmöten får ni gärna komma med fler erfarenheter ni som har/har haft hundar med problem vid möten.

Själv har jag o sambon varit iväg hos uppfödaren i helgen, supertrevligt!

Nu får ni alla hålla tummarna för oss fram till maj eftersom rasen har väldigt liten kullmängd just nu och vi har bestämt oss för att vi vill ha en hane! Det kommer vara nervööööst fram till valparna föds och ännu mer nervööööst om det inte blir många hannar. Huvva.

Om jag fattade din fråga rätt :p:

Om man har en hund som varit med om en "olycka" och blivit illa skrämd av en annan hund och där utfallen grundar sig i rädsla för mötande hund så tror jag att man gör mer skada än nytta när man väljer en korrigeringsmetod. Där gäller det att visa hunden att det bara händer trevliga saker vid möten. Skulle det komma fram en annan hund får man ta det kallt.

Min egen hund mådde fruktansvärt dåligt när vi bodde i Falun. Han spände sig, fick ont i ryggen och tog ut det i aggression mot andra hundar (mig ville han inte göra det på). Han fick dessutom en liten "kick" av utfallen (adrenalin och endorfin frigjordes). När vi flyttade ner hit (hem) så mådde han bättre (var avslappnad i ryggen) och var mottaglig för träning. Jag korrigerade (endast med rösten!) precis i början när jag märkte att han funderade på att hitta på oacceptabla dumheter. Så fort han släppte den andre hunden mentalt så belönades han rikligt.

I Falun så belönade jag honom "som en rädd hund". Alltså jag belönade honom när han tittade på den andre hunden utan att göra utfall osv för att han skulle tolka det som annan hund = godis/belöning. Men jag ändrade mig lite här nere. Jag ville minska hans intresse för andra hundar, inte öka det. Nu belönar jag när han tittar bort istället och det har gått SÅ mycket bättre. Jag gav även Tibra dessa tipps för ett tag sedan och hon tycker att det fungerar.

Vad har du själv för tankar kring detta med problemmöten? :)

*kl*

Nu har jag en egen hundhemsida med blogg! Jättekul att skriva om vad vi gör på dagarna och hur det går med träningen och så. :bump:

Annars så ser jag fram emot våren/sommaren här med skräckblandad förjusning. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag fick för mig att anmäla Flipper och mig till en lydnadstävling (ifs bara en inofficiell liten på hemmaplan, men ändå!!! :eek:)

Vill ha massa bukefolk där som stöd och peppning! Och det finns säkert platser kvar oxo! Kan vi kan alla! :p

Valpen börjar bli ganska tydlig med att han vill gå ut nu, man märker att han liksom går omkring och letar efter ngnstans att sätta sig och inte är helt nöjd. :love:

KL

Hoppar in som en orolig matte här hemma:(. Dags för vet igen då jag hittat en mjuk knuta mellan frambenen på Frida, det otäcka är att det känns som om det typ är en ådraliknande sträng bakom den som knutan sitter fast i och knutan går att knipa runt. Hon har fått vara frisk hela livet fram tills två år sedan då det blivit mycket vet besök, främst för att få rätsida på allergi, livmoderoperation och andningsbesvär. Hon är 10 år i dag och jag hoppas hon får leva länge till och att det inte är det jag befarar med knutan:cry:. Ska in och ta cellprov den 30e. Älskar min lilla Frida och vet inte vart jag tar mig till om jag får ett negativt besked, i bland fattar jag inte varför jag ska ha djur då dom verkligen kan göra mig rejält orolig. Men det gäller att vända och försöka tänka positivt även om det är tufft i bland. Hoppas det är fint med era vovvar och att ni njuter i det fina vädret med mysiga långisar:).

Jätteintressant!

Jag har spånat en hel del på det där och instämmer mycket i det du skriver.
Jag har sett hundar som börjat leta andra hundar pga skvallerträning medans jag ( för mina egna hundar ) tycker det har fungerat jättebra.
Jag har även sett hundar som kopplat hundmöten med något negativt när föraren korrigerat för hårt medans man på många hundar kan se en lättnad över att de faktiskt inser att de kan backa tillbaka och följa sin förare.

Så ja, det är som sagt väldigt intressant och är det någon annan som vill berätta om sina erfarenheter kring detta så hade det varit kul. :)

Nej... jag haller tummar o tassar har for din fina flicka!!

o i ovrigt sa kastar jag mig in har...

Kasier, min langsamma (naja, inte Sa langsam langre..) bigboned lille skit... har lyckats pa tva dagar fanga foljande: Mus.... och lyssna pa det har: FAGEL! Hur lyckas en knappa 6 manader, klantig, dunderklumpig schafervalp fanga en Fagel?!

o sa ska vi in pa det dar klassiska "min valp lyssnar inte pa inkallning.. sa da gommer man sig lite" funkar alltid eller hur?

NOPE!
for den har lille skiten har hittat sin egen losning... man kan Spara Matte! :idea: sa forsvinner matte gor det inte sa mycket, for man kan alltid hitta henne igen..... :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 574
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 399
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår