Hundvagn höst/vinter

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Jag börjar med att säga att hunden är 100% fullt frisk.

Jag har en liten hund som hatar regn. Alltså verkligen kan-hålla-mig-i-ett-dygn-bara-jag-slipper-gå-ut-hatar regn. Vi har numera cirka 30 minuters promenad till/från jobb. Regnar det slår hon i bromsen och vägrar gå, det blir ett jäkla tjatande från min sida och ibland plockar jag upp henne och bär henne en bit för att jag orkar inte vänta in att hon ska förstå att hon kommer inte undan regnet oavsett 😅 Hon bär 1-2 jackor och skakar som ett asplöv ändå (rasen har ingen underull).

Jag vet inte om jag kommer orka med detta scenario till och från under höst och vinter, så funderar på att skaffa mig en hundvagn att använda till och från jobb. Men HUR crazy dog lady är det med hundvagn egentligen? :o Känns som att jag kommer vara stereotypen av en småhundsägare som bebifierar sin hund (men hon ÄR ju min bebis! 😇), men jag gör det inte för att hunden ska slippa röra sig eller för att jag inte orkar gå med henne, utan för att hon verkligen tycker det är plågsamt med regn. Och promenaden blir inte trevlig för någon av oss.

Är min tanke helt tokig?

Senast ändrad:

Jag har en liten hund som hatar regn. Alltså verkligen kan-hålla-mig-i-ett-dygn-bara-jag-slipper-gå-ut-hatar regn. Vi har numera cirka 30 minuters promenad till/från jobb. Regnar det slår hon i bromsen och vägrar gå, det blir ett jäkla tjatande från min sida och ibland plockar jag upp henne och bär henne en bit för att jag orkar inte vänta in att hon ska förstå att hon kommer inte undan regnet oavsett 😅 Hon bär 1-2 jackor och skakar som ett asplöv ändå (rasen har ingen underull).

Jag vet inte om jag kommer orka med detta scenario till och från under höst och vinter, så funderar på att skaffa mig en hundvagn. Men HUR crazy dog lady är det med hundvagn egentligen? :o Känns som att jag kommer vara stereotypen av en småhundsägare som bebifierar sin hund (men hon ÄR ju min bebis! 😇), men jag gör det inte för att hunden ska slippa röra sig eller för att jag inte orkar gå med henne, utan för att hon verkligen tycker det är plågsamt med regn. Och promenaden blir inte trevlig för någon av oss.

Är min tanke helt tokig?
Alternativet är väl att hon stannar hemma? Förstår inte riktigt vad vagnen skulle göra för skillnad eller handlar det om att du vill promenera men inte orkar rasta henne, lämna hemma och sen ge dig ut själv?

Jag har en hundvagn som köptes förra året för en 500-lapp på zooplus. Stabil och går att fälla ihop med en hand för att få plats i bil. Riktigt smidig att köra även på gräs. Dock inte i skog där det är rötter och stenar.
Jag behövde dock köpa till ett separat regnskydd, då köpte jag bara en universalvariant för barnvagnar på nätet.
Den inköptes för en hund som hade burvila pga diskbråck. Och ja, folk pekar och tittar på en som att man är lite crazy men kan du leva med det så kör 😁

Alternativet är väl att hon stannar hemma? Förstår inte riktigt vad vagnen skulle göra för skillnad eller handlar det om att du vill promenera men inte orkar rasta henne, lämna hemma och sen ge dig ut själv?

Jag har en hundvagn som köptes förra året för en 500-lapp på zooplus. Stabil och går att fälla ihop med en hand för att få plats i bil. Riktigt smidig att köra även på gräs. Dock inte i skog där det är rötter och stenar.
Den inköptes för en hund som hade burvila pga diskbråck. Och ja, folk pekar och tittar på en som att man är lite crazy men kan du leva med det så kör 😁
Jag vill ju ha med henne till jobb? Kan inte ha 30 min promenad hem för att rasta henne på min lunchrast, och sedan 30 min promenad tillbaka till jobb.

Jag tänker alltså endast använda vagnen till och från jobb. Endast vid regn/blötsnö då såklart, all övrig väderlek får hon vackert pinna på.

Senast ändrad:
Jag har en gammal vagn någonstans är rätt övertygad om att det är trixie modellen, den funkar fint så länge du går på asfalt. Vid minsta grus eller snö går hjulen av 🙈

Hade jag haft en snäll hund som sitter still hade jag satsat på en helt vanlig sulky istället, kanske sätta i någon cykelkorg med tak i sulkyn eller låta hunden åka på underdelen.

Mer hållbart i längden.

Jag vet inte om jag kommer orka med detta scenario till och från under höst och vinter, så funderar på att skaffa mig en hundvagn att använda till och från jobb. Men HUR crazy dog lady är det med hundvagn egentligen? :o Känns som att jag kommer vara stereotypen av en småhundsägare som bebifierar sin hund (men hon ÄR ju min bebis! 😇), men jag gör det inte för att hunden ska slippa röra sig eller för att jag inte orkar gå med henne, utan för att hon verkligen tycker det är plågsamt med regn. Och promenaden blir inte trevlig för någon av oss.

Är min tanke helt tokig?

Jag hade ju vagn till Totte när han blev gammal och inte orkade gå lika långt (jag gillar lååånga promenader)
Köpte en begagnad barnvagn, som funkade prima, kände mig absolut crazy, men både hund matte var nöjda 😁
1000108472.webp

Jag vill ju ha med henne till jobb? Kan inte ha 30 min promenad hem för att rasta henne på min lunchrast, och sedan 30 min promenad tillbaka till jobb.

Jag tänker alltså endast använda vagnen till och från jobb. Endast vid regn/blötsnö då såklart, all övrig väderlek får hon vackert pinna på.
Jag hade absolut skaffat vagn i ett sådant scenario. Det låter ju oerhört mycket smidigare än att "bråka" hela promenaden, och att gå istället för att tex ta bil är ju bara positivt när det är möjligt.

Jag köpte en vanlig barnvagn/sulky till min katt som helst bara sitter och glor ute på en och samma fläck 😅
Har dock bara kört den en gång, men det funkade riktigt bra tyckte jag!
Mycket billigare också, vissa till och med skänker ju bort gamla vagnar (men min kostade 100 kr).

Problemet är då att mitt barn skäms ihjäl om jag går med den, högst troligt pga något hans andra förälder sagt… och jag skäms lite också. Vilket är dumt! Så jag säger kör på!

Och så önskar jag att jag vågade lite mer.

Jag förstod inte att det var för transporter från A till B.
Ska vagnen klara att åka genom blötsnö behöver du satsa på en med rejäla hjul. De flesta har bara små hjul som en liten sittvagn för barn.

IMG_8229.webp

Denna har jag! Som sagt väldigt lätt och går att fälla ihop med en hand så den blir platt. Hade alltid nätet som går över uppfällt.
Fördelen med en hundvagn är att ytan är anpassad för hundar så det blir bekvämare och också mer plats för hunden att ligga i jämfört med en barnvagn. De är också betydligt lättare i vikt.
Inne i vagnen finns det två koppel att fästa hunden i ifall man har en som gärna vill hoppa ut.
Jag åkte både tuss och tunnelbana med min utan problem. Samt bil då!

Varför inte skaffa en cykel med en korg istället? Är det en pyttehund får den ju plats i en normalt stor cykelkorg men det finns också särskilda korgar för hundar. Och en 30 min jobbig promenad förvandlas till under 10 min cykeltur. Alternativt en ryggsäck (även detta finns som specialvarianter om man vill) om du vill fortsätta gå eller vägen är mycket knölig.

Varför inte skaffa en cykel med en korg istället? Är det en pyttehund får den ju plats i en normalt stor cykelkorg men det finns också särskilda korgar för hundar. Och en 30 min jobbig promenad förvandlas till under 10 min cykeltur. Alternativt en ryggsäck (även detta finns som specialvarianter om man vill) om du vill fortsätta gå eller vägen är mycket knölig.
Alternativet ryggsäck känns absolut smidigast om det ska funka även höst och vinter tycker jag! Jag har ryggsäck som katten får åka i och har även haft till hund. Mycket smärtfritt, praktiskt och tar typ inte upp någon plats alls när den inte används. :)

Jag vill gå 🙂 Jag har inte sagt att promenaden i sig är jobbig? Har asfalterad gångväg hela vägen till jobb, det som gör det jobbigt är en hund som inte anser sig vara vattentät 😅 Men själva promenaden är inga problem för mig.

Ryggsäck är inte aktuellt, jag behöver ha min arbetsdator, lunchlåda och allt annat med mig i ryggsäck, finns inte plats till hund också 🙂

Senast ändrad:
Jag vill gå 🙂 Jag har inte sagt att promenaden i sig är jobbig? Har asfalterad gångväg hela vägen till jobb, det som gör det jobbigt är en hund som inte anser sig vara vattentät 😅 Men själva promenaden är inga problem för mig.

Ryggsäck är inte aktuellt, jag behöver ha min arbetsdator, lunchlåda och allt annat med mig i ryggsäck, finns inte plats till hund också 🙂
Jag har min "ryggsäck" för djuren på magen. :)

Ja mina svar är ju färgade av att jag har lite allergi mot hundar i vagn och jag hade inte heller barn i vagn. Jag hade ungen på ryggen och ryggsäck på magen, för det tyckte jag var absolut smidigast. För jag antar att du har provat "overaller" som går ner över benen på hunden?

Orkar tyvärr inte ha tung ryggsäck + 6 kg hund på magen.
Jag tror det är en träningssak, om kroppen inte är skadad på något vis. Min unge var jättestor och tung tidigt, och när han vägde 20 kg bar jag fortfarande mycket och länge pga hundarna behövde längre promenader än han orkade gå. Med rätt utrustning och skor är det inte särskilt belastande för en frisk kropp. Men ovan text är till andra läsare, du verkar ha bestämt dig för vagn så kör på det. Begagnade barnvagnar kan du få för inga pengar och de är gjorda för alla väder + har bra fjädring. "Sulkyhjul" klarar väldigt mycket mindre än stora barnvagnshjul.

Jag hade ju skaffat en rejäl dramaten för laptop osv och haft hunden i bärsjal innan för jackan (dessutom så blir hunden lite varmare).
Jag har själv funderat på det i perioder när min terrier haft problem med ryggen och jag behövt bära henne.

Men nu pratar du om vagn och jag har en kompis som använder sin mycket men just att köra igenom mycket snö/slask tror jag inte den fixar. Är det en lugn hund så är det kanske bättre med en barnvagn med rejäla hjul?
Men så vet jag inte var du bor och om du behöver ta dig fram på oplogad/dåligt plogad gångbana. Surt om vagnen inte funkar när du behöver den som mest.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

• Välja jobb utifrån hunden
  • Hjälp min hund håller på att dö
  • Verkan av Librera 10 mg
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund