Sv: Hundvalp
Jag har blivit arbetslös och därför passar det mig jättebra att ha en valp just nu.

Jag har varit i samma situation som du, att jag velat ha hund men inte haft ordentligt med tid. Men nu har undret skett (om det nu är ett under att vara arbetslös) och jag är hemma jämt, vilket är idealet för en valpköpare.
Men! Det handlar ju inte bara om att vara hemma så hunden kan gå ut och kissa. Den behöver aktivering och stimulering också, det får du inte glömma bort. Den behöver röra på sig ofta - jag har hört att alla hundar oavsett ras bör få runt 1½ till 3 timmars fysisk motion per dag. (Valpar kräver inte lika mycket till en början men när de blir lite äldre så...) Och den menatala stimuleringen är ju nästan ännu viktigare! :smirk: Och det går hand i hand; en hund som inte aktiverats fysiskt har oftast för mycket energi i kroppen för att kunna stimuleras mentalt. De kan inte koncentrera sig tillräckligt för att lära sig nåt. De blir underaktiva av för mycket vila och det medför ofta att de istället blir överaktiva när de väl kommer utanför lägenheten, och beroende på vilken ras du väljer så kan det medföra ordentliga problem i hanteringen av hunden.
Många raser, även knähundar och renodlade sällskapsraser, behöver långt mycket mer stimulering och aktivering än många tror när de köper sin valp. Men det är inte bara valpar som behöver den tiden och den uppmärksamheten, det gäller även den vuxna hunden. Att ha hund är nog lite som att ha barn, misstänker jag...

Och glöm inte att valpar behöver äta ofta också, så det räcker inte att ge den frukost på morgonen och middag på kvällen till en början.
Om du känner att du kan ge en hund allt den behöver så ska du givetvis skaffa dig en vovve!

Men har du betänkligheter så kanske du ska reda ut det först och försöka lösa problem med ensamhet och liknande innan du köper en valp. Det är nog snällast mot er båda. Lycka till!