hundvattenflaska

tanten

Trådstartare
Kort fråga.
Behöver en hundvattenflaska. Inser att utbudet är stort.
Biltema har en billig och enkel. Är den nåt att ha?

Det är inte tänkt för längre strapatser utan att ha med sig under dagen bara.
 
Jag har flera olika varianter, både sådana med en liten skål ovanpå som vattnet kläms upp i, och sådana med en flaskdel och ett lock som också är en skål när en skruvar isär dem. Den första varianten läcker väldigt lätt, i övrigt tycker jag båda funkar fint. Varianten med en skåldel och en flaskdel skulle jag satsa på för utflykter då de håller tätt mycket bättre.
 
eiuhlc1611909140510.jpg

Jag har denna och är jättenöjd. Har den som rymmer 350 ml men finns en större också. Tar med på utflykter eller i träningsväskan.
Får plats i en sådan vanlig ficka för vattenflaskor i ryggsäcken, läcker inget och går att ställa ned på marken så att hunden kan dricka som ur en skål utan att man behöver hålla i. Lätt att rengöra också.

@tanten jag gillar inte sådan som liknar den på biltema då de inte går att ställa ned på marken utan att ramla dvs du måste hålla i den medan hunden dricker. Plus att jag tycker att plasten avgett väldigt mycket smak i vattnet, har hänt att jag själv druckit direkt från flaskan när mitt egna vatten tagit slut och det var verkligen inte gott.
 
Enklast tycker jag är att antingen lära hunden dricka direkt från en vanlig petflaska eller ta med en lite kåsa/bytta/skål att hälla vattnet i. På så vis kan ni dela vattenflaska och du slipper riskera att köpa nån billig skitplast som släpper en massa kemikalier i vattnet. De sk hundflaskorna jag testat har alla läckt vatten och varit klumpiga som sjutton.
 
Kort fråga.
Behöver en hundvattenflaska. Inser att utbudet är stort.
Biltema har en billig och enkel. Är den nåt att ha?

Det är inte tänkt för längre strapatser utan att ha med sig under dagen bara.
Jag kör med en vanlig vattenflaska som vi delar på och en ihopvikbar vattenskål när jag vill ha lite packning. Den jag har en hake som jag kan sätta fast i bältet eller ryggsäcken.
 
Jag har provat många olika, men den jag har nu gillar jag absolut bäst. Det är ungefär en sådan här (men inte exakt den). Locket skruvas av och används som ”skål”. Överblivet vatten kan hällas tillbaka om man vill. Passar jättebra till mina små hundar, är lätt att ta med sig (liten, inga lösa delar och den går att fästa i en hake om man vill) och läcker inte. Mina kan också dricka ur vanlig flaska, men det blir ju slabbigt och hälften (minst) av vattnet hälls ut. Opraktiskt i tex bilen också.

E98CC861-D98C-4C6A-8E67-A99CC58AD283.jpeg
 
De jag har, som inte läcker, har en flaska som är lite vinklad.

Biltemas vill gärna bli lite svår att trycka ihop så den håller tätt om den förvaras liggande. Skulle förmodligen gå lätt att fixa med en liten distans som verkligen trycker upp flaskan i fästet.
 
Jag brukar kupa handen under en vanlig vattenflaska, och använda den som skål om jag inte har med en kåsa eller en ihopfällbar skål :)
 
Jag brukar ha med en lite större vattenflaska som räcker till oss båda och en liten plastskål som jag häller upp i.

Jag hade tidigare en sån där flaska där man kunde vika ut en del som hunden drack ur men den läckte och så tyckte jag inte det kändes fräscht för mig att dricka ur så hade alltid med mig en egen flaska till mig själv.

En sån här brukar jag ha med.
2E65EBEE-ECC0-416A-8D83-3382772BA2FC.jpeg
 
eiuhlc1611909140510.jpg

Jag har denna och är jättenöjd. Har den som rymmer 350 ml men finns en större också. Tar med på utflykter eller i träningsväskan.
Får plats i en sådan vanlig ficka för vattenflaskor i ryggsäcken, läcker inget och går att ställa ned på marken så att hunden kan dricka som ur en skål utan att man behöver hålla i. Lätt att rengöra också.

@tanten jag gillar inte sådan som liknar den på biltema då de inte går att ställa ned på marken utan att ramla dvs du måste hålla i den medan hunden dricker. Plus att jag tycker att plasten avgett väldigt mycket smak i vattnet, har hänt att jag själv druckit direkt från flaskan när mitt egna vatten tagit slut och det var verkligen inte gott.
Den har jag också, riktigt kanonbra!
 
Lär hunden dricka ur en vanlig sportflaska. Dvs. en sådan där man bara drar upp korken för att öppna. Det är jättesmidigt, framförallt när man är ute och går och inte vill släpa på en massa otympligt. Till våra vanliga turer har jag en liten som rymmer 180 ml.
 
Värdelös:
https://www.biltema.se/fritid/husdjur/hund/hundmatskalar/vattenflaska-med-skal-2000030856

För att hunden ska kunna dricka, så måste flaskan vara uppfälld.
Om flaskan är uppfälld, och inte tom, så måste du hålla i den om den inte ska välta (och tömma) skålen när hunden dricker.


Edit: Eller har de produktutvecklat, och flaskan är inte längre fastledad vid korken utan bara uttagbar?
Det är ett mindre problem för mig med en väldigt liten hund. Drickandet går fort. Han dricker dessutom hellre om jag håller i skålen.
 
Jag har använt Biltemaflaskan och tyckt att det är smart, om man kan ha flaskan stående när man färdas, för den läcker. Den kan ju vara uppdaterad och bättre nu. Men den luktar mycket plast som redan sagt.

Numera har min hund en egen Nalgeneflaska. Ska han dricka på språng häller jag i locket - då måste jag "ha råd" med lite spill. Stannar vi och rastar häller jag i en sån vattenskål i textil, som ser ut som en liten mössa. Jag har minsta storleken men viker ändå ner kanten till min hund (en sheltie).
 
eiuhlc1611909140510.jpg

Jag har denna och är jättenöjd. Har den som rymmer 350 ml men finns en större också. Tar med på utflykter eller i träningsväskan.
Får plats i en sådan vanlig ficka för vattenflaskor i ryggsäcken, läcker inget och går att ställa ned på marken så att hunden kan dricka som ur en skål utan att man behöver hålla i. Lätt att rengöra också.

@tanten jag gillar inte sådan som liknar den på biltema då de inte går att ställa ned på marken utan att ramla dvs du måste hålla i den medan hunden dricker. Plus att jag tycker att plasten avgett väldigt mycket smak i vattnet, har hänt att jag själv druckit direkt från flaskan när mitt egna vatten tagit slut och det var verkligen inte gott.
Nu har jag försökt googla fram den där flaskan men inte lyckats. Vad heter den?
 
Värdelös:
https://www.biltema.se/fritid/husdjur/hund/hundmatskalar/vattenflaska-med-skal-2000030856

För att hunden ska kunna dricka, så måste flaskan vara uppfälld.
Om flaskan är uppfälld, och inte tom, så måste du hålla i den om den inte ska välta (och tömma) skålen när hunden dricker.


Edit: Eller har de produktutvecklat, och flaskan är inte längre fastledad vid korken utan bara uttagbar?
Alltså flaskan är ju bara att skruva loss. Supersmidig ju, gillar att flaska + skål tar lika mycket plats som enbart en vattenflaska. Och den håller tätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 688
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
567
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp