Tips på laddhybrid

Mitt löv (Nissan Leaf) har snart rullat 10.000 mil på totalt fem år. Jag har haft den i två år och får ut samma räckvidd som när jag köpte den (ja köpte, inte leasade men det är ju inte en dyr elbil jämförelsevis).

Sitter bra (160cm) i mitt löv och Kia Niro.

Gillar inte den Toyota Yaris Cross vi har i jobbet. Vi har en annan Toyota men minns inte modellen, den är äldre men inte så rolig att köra.
Toppen - ska titta mer på Nissan och Kia
 
Jag är ett stort Toyotafan. Jag tycker man får vad man betalar för dvs inga reperationer. Däremot tror jag inte en begagnad laddhybrid ifrån Toyota är ett bra köp. De var tidiga med elhybrider men missade att marknaden ville ha laddhybrider och var lite sena på bollen. De kan ha kommit i kapp men med budget runt 200’ så blir det svårt att undvika de tidigaste laddhybrider ifrån Toyota.
Tack för bra info! Såg en Toyota för lite drygt 200 men den hade förvånansvärt kort räckvidd. Nu fick jag förklaringen :-)
 
Ja, phev står för plug-in hybrid electric vehicle. :) Är dock enda Mitsubishin jag har erfarenhet av, främst haft och kört tyska bilar innan.
Tack för hjälp med akronymerna/bilfikonspråket! Är jättesvårt att leta på blocket när det är olika beteckningar/förkortningar i olika annonser.

Har också nästan uteslutande haft tyska bilar (förutom ett par Saab-96 för mycket länge sedan). Min man anser att bara tyska bilar duger, så köper jag något annat blir det revolution. (själv tycker jag att de tyska oftast inte passar lilla mig så bra + att de är dyra).
 
Jag sneglar också på detta med laddhybrid som mitt nästa bilköp vilket på papperet borde passa mig väldigt bra. Ägnar mig i huvudsak åt jobbpendling 2 x 5 km (resten kollektivtrafik) eller storhandla 2 x 1 mil. Men så varvas detta med att jag vill kunna koppla på ett hästsläp och dra iväg lite längre kanske två-tre gånger i månaden i genomsnitt.

Det är ju laddbox eller stolpe och BE-kort som kommer till, elproduktionen kan jag hämta från taket delar av året vilket skulle kännas extra trevligt (ja när jag kan ladda dagtid då förstås). Som ständig Volvoägare är det fyrhjulsdriven V60 som fångar mitt största intresse. Dock så har jag inte satt mig in i varför de ibland heter "twin engine" och ibland "plugin-hybrid", eller om någon av dessa är ett bättre val än den andra - kan någon här upplysa mig?
 
Jag sneglar också på detta med laddhybrid som mitt nästa bilköp vilket på papperet borde passa mig väldigt bra. Ägnar mig i huvudsak åt jobbpendling 2 x 5 km (resten kollektivtrafik) eller storhandla 2 x 1 mil. Men så varvas detta med att jag vill kunna koppla på ett hästsläp och dra iväg lite längre kanske två-tre gånger i månaden i genomsnitt.

Det är ju laddbox eller stolpe och BE-kort som kommer till, elproduktionen kan jag hämta från taket delar av året vilket skulle kännas extra trevligt (ja när jag kan ladda dagtid då förstås). Som ständig Volvoägare är det fyrhjulsdriven V60 som fångar mitt största intresse. Dock så har jag inte satt mig in i varför de ibland heter "twin engine" och ibland "plugin-hybrid", eller om någon av dessa är ett bättre val än den andra - kan någon här upplysa mig?
Det är bara Volvo som dribblar med namnen. Det kom en ny variant med mindre motor och då bytte de namnen på båda. Och sen bytte de på nytt till Recharge.

Med ett sånt körschema och sån elproduktionsanläggning kan det nog vara en bra lösning.
 
Det är bara Volvo som dribblar med namnen. Det kom en ny variant med mindre motor och då bytte de namnen på båda. Och sen bytte de på nytt till Recharge.

Med ett sånt körschema och sån elproduktionsanläggning kan det nog vara en bra lösning.

Ja det slukar en hel del pengar inledningsvis men känns som ett bättre alternativ än en fulbil att dra släp med och en mindre som bara går på el. Men BE-kort går ju från bra att ha till helt nödvändigt för att få ihop det med en så tung bil.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 505
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Bonita4
·
Äldre Jag och sambon ska snart flytta till hus utanför stan och behöver då varsin bil. Sambon äger en bil, så det så nu är det upp till mig...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 920
Senast: Jeffery
·
Äldre Ni som har en sådan här, vilket jag hoppas det finns!:) Vore jättekul att få höra om ni är nöjda med bilen eller inte? Är den rolig att...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp