Hunter under sadle?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare HEXE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 382

HEXE

Trådstartare
Jag är intresserad av grenen hunter under sadle men vet allt för lite om hur det går till.
Vet vad dressyren innebär och något sånär vad Rainingen innebär men vad är det tänkt att man skall utföra i klassen hunter under sadle? och vilken utrustning har ni valt i denna klassen?
Hur ofta ordnas tävlingar och vart hittar jag bra sidor, böcker i ämnet?
Jag vill minnas att man inte får nämna någon speciell tränare här i forumet men vart hittar jag några tränare inom denna grenen?
Jag är tacksam för all info ang detta mvh Carina :bow:

Sv: Hunter under sadle?

Grenen anordnas enbart på rasshower och finns t ex inte på WRAS-tävlingar annat än ibland som uppvisningsgren

Nu ska vi se här.. :)

Hunter under saddle går att likställa (inte riktigt, men det underlättar när man försöker förklara) med pleasure, dvs du skall visa upp en Trevlig, välriden, känslig, följsam och lugn häst i sk railwork (arbete på fyrkantspåret) med klassisk ridutrustning.

Har För mig att det är allroundsadlar mot hopp (SORREL!! Rätta mig där jag har fel!) och tränsbett som gäller, beigea ridbyxor, svart kavaj, hjälm, svarta ridstövlar är utrustningen (har säkert glömt något),

NSBA har jag för mig har med Hunter under saddle att göra med, men vill man se det i tävling så är det SQHAshower som gäller, antar lite kallt att paintarna och appysarna har det med... men det vågar jag inte svära på.

En hunterhäst ska ha lite mer "gång" än en pleasurehäst har jag för mig, gärna smäckra i typen, långbenta och ädlare än "våra" kossepållar. se t.ex. Mayday invitation (googla namnet så hittar du honom) och jämför med Glowing Spirit Bar så ser du skillnaden på koavlad quarter och hunteravlad quarter.. (orkar inte länka in en massa bilder.. förlåt)

Youtube är kanonbra om du vill se lite.. nån tränare känner jag tyvärr inte till så det får någon av tävlingsmänniskorna hjälpa dig med.

Lycka till Carina!

När det gäller utrustningen så finns det en ganska stor variation på vad för färger, bett, sadlar osv. man får ha. Det lättaste är nog att gå in på AQHA's hemsida och titta i regelboken (på engelska) för att få reda på exakta regler och vad dommaren vill se av hästen. Hunter under saddle är ju bedömt på hästen, hur den rör sig osv. men även samspelet mellan ryttare och häst. Mendans Hunt seat equitation är bedömt på ryttaren och dess förmåga att visa upp hästen korrekt.
Här är en länk till regelboken:
http://www.aqha.com/association/registration/handbook.html
Är inte medlem i NSBA, men jag tror att deras regler gällande Hunter är liknande AQHA's, deras hemsida ger en liten beskrivning på Hunter under saddle. www.nsba.se

tränare går att hitta på SQHA`s hemsida och tror även NSBA`s hemsida många av uppfadarna på SQHA`s hemsida tar in utländska tränare som är väldigt bra.

Tack så mycket för värdefull information! Nu har jag "blivit" med "kosse häst" Quarter, lite av en slump, även om det är en lycklig sådan.Men det låter som om att jag ändå gör bäst i att investera i en bra western sadel, rid jeans och en glansig skjorta med bling kanske känns mer naturligt då ;) skojja bara.
Kanske skall börja valla kor.........:idea:
Ha en bra dag i vår solen!

Liknande trådar

Western Hej! Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig! :banana: Jag har bestämt mig för att gå all in för western efter att ha provat på...
Svar
6
· Visningar
2 216
Senast: sthu
·
Islandshäst Hej! Jag har letat igenom på forumet men hittar inget om tempon, så nu skriver jag här och hoppas att jag kan få svar på mina...
Svar
10
· Visningar
2 585
Senast: kryddelydd
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 960
Senast: IngaLena
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 704
Senast: Ametist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023