Bukefalos 28 år!

Arbets-mellantempo skillnad

Mejseln

Trådstartare
Hej!
Jag har letat igenom på forumet men hittar inget om tempon, så nu skriver jag här och hoppas att jag kan få svar på mina funderingar
Vad är skillnaden på arbetstempo och mellantempo tölt. Kan någon beskriva utförligt vad skillnaden är.
När man ska tävla så står det ibland "Arbets -till mellantempo" vad innebär det? Någonting mittemellan?

En annan fundering vid tävling.. Om jag har valt höger varv och det står i beskrivningen till min gren T5 "arbetstempo tölt tag ner till skritt byt varv" betyder det då att jag rider in i vänster varv och sedan byter varv till "rätt" alltså höger? För sen står resten av momenten utan att man ska byta nå varv..
Tänkte koll bara om nån vet annars kollar jag upp det med arrangörerna

Tacksam för svar!
 
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Arbetstempo tölt eller som det nu heter i FIPO: långsam tölt är riktigt långsamt. Tänk att du skall kunna rida på en ca 8 meters volt i det tempot.
Mellantempo är lite friare "tölta-på"-tempo, som ändå inte går upp i ökat tempo.

När det står "arbets- till mellantempo tölt" visar du det tempo hästen är bäst i, men håller ett jämt tempo hela tiden.

Det varvet du anmäler dig i är det varvet du börjar rida i.

Lycka till!

/Malin
 
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Arbetstempo tölt eller som det nu heter i FIPO: långsam tölt är riktigt långsamt. Tänk att du skall kunna rida på en ca 8 meters volt i det tempot.
Mellantempo är lite friare "tölta-på"-tempo, som ändå inte går upp i ökat tempo.

När det står "arbets- till mellantempo tölt" visar du det tempo hästen är bäst i, men håller ett jämt tempo hela tiden.

Det varvet du anmäler dig i är det varvet du börjar rida i.

Lycka till!

/Malin

Låter väldigt rimligt och du är väl domare (om jag har förstått rätt?).

Men det innebär ju uppenbarligen att "arbets- till mellantempo tölt" kan ha väldigt varierande hastighet.
Vad tycker man som domare är bäst - under förutsättning förstås att takten är ren och tempot stabilt?
Är det bättre att lägga sig lite högre i tempo eller lite lägre, eller spelar det ingen roll?
Jag utgår nu från att man har en häst som är taktren inom ett hastighets-spann.
Jag misstänker själv att domarna hellre ser det lite högre tempot än det lite lägre, eftersom hastigheten som regel är ganska frisk i de öppna klasserna?
 
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Det spelar ingen roll vilket tempo du väljer, så länge du är inom hastighetsspannet så att säga. Du får inte högre poäng för att du rider långsammare eller snabbare.
Det gäller bara att känna av i vilket tempo din häst går som bäst!
 
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Tack för snabba och bra svar
En sak jag inte förstår är att om man valt höger varv i T5 och man ska rida i arbetstempo tölt ta ner till skritt och sen byta varv. Då blir ju tölten på kortsidorna och steglängdsökninen på långsidorna i vänster varv? Varför väljer man då varv om man ändå byter varv?

Är det så att jag skulle ha valt vänster varv istället så jag fick steglängdsökninen i höger varv?
Är det så jag skulle ha tänkt?
 
Senast ändrad:
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Tack för snabba och bra svar
En sak jag inte förstår är att om man valt höger varv i T5 och man ska rida i arbetstempo tölt ta ner till skritt och sen byta varv. Då blir ju tölten på kortsidorna och steglängdsökninen på långsidorna i vänster varv? Varför väljer man då varv om man ändå byter varv?

Det är ju två olika moment i T5, arbetstempo först i ena varvet och sen steglängdsökningarna i andra varvet. Då kan du som tävlande styra så t.ex ökningarna blir i det varvet hästen går bäst :)
 
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Ja, korrekt uppfattat, jag är domare.

Precis som Michis skrev så är det inte så att det är bättre eller sämre att rida fortare eller långsammare. Det är det tempo där din häst går som bäst (inom angivet tempospann) du bör visa den. Orsaken till att många i "lättklass" rider lite fortare är att det ofta är lite lättare att få en ren takt om hästen töltar på lite (speciellt om hästen blir lite spänd i situationen) samt att många hästar får aningen bättre aktion i lite friare tempo.

Mejseln - ja, om hästen utför steglängdsökningarna bättre i höger varv, så vill du ju börja i vänster varv.

Nedtagningar och varvbyten sker på speakers kommando.

/Malin
 
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Jag har bara tävlat två gånger tidigare och då har det varit mest skojtävlingar så jag är inte så van detta med regler och olika grenar osv.
När jag läste igenom tävlingsgrenen och börja tänka efter så blev det ganska självklart att det blir som du skriver Malin.. Skulle ha valt vänster varv istället, men men man lär sig efter vägens gång!
Tack alla hjälpsamma för svar! Håll tummarna för oss på söndag ;)
 
Sv: Arbets-mellantempo skillnad

Orsaken till att många i "lättklass" rider lite fortare är att det ofta är lite lättare att få en ren takt om hästen töltar på lite (speciellt om hästen blir lite spänd i situationen) samt att många hästar får aningen bättre aktion i lite friare tempo.

/Malin

Ja, det är ju en aspekt förstås!:)

Har inga planer på tävling - åtminstone inte närmsta säsongen - men det är alltid kul att höra resonemang.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 770
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 606
Senast: Freyja_bus
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 501
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp