Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

M

-moa-

Vet inte riktigt vart jag skulle lägga det här så flytta om det var fel..


Jag har precis köpt en ny häst, hannoveranare 6år, tysk import.

Han har ju såklart ett tyckt pass.

Problemet är att veterinären upptäckte idag att han är felreggad som brun, när han är väldigt mörk fux.
Jag håller helt med, han har verkligen inget svart alls på benen när man kollar nära, och det är verkligen ganksa ljust fuxfärgat hår där (det lilla som finns som inte är vita strumpor och inte är klippt)
Genetik ljuger ju inte liksom.

Def. mörk fux men jag kan förstå varför han vart misstagen som brun som föl.

Så...hur ändrar man det i pass och..tja andra dokument som kanske behövs ändras?

Jag har aldrig haft detta problem med en import häst så har ingen aning.
Nån som vet?
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Är du säker på att det är rätt häst?
Är den brännmärkt som den ska vara, stämmer tecknen i övrigt?
Är fux genetiskt möjligt enligt uppgiven stam?
Har du köpt direkt från Tyskland eller via en handlare?

Det blev många frågetecken som behöver rätas ut, i hästhandelns underbara värld stämmer inte alltid pappren med verkligheten.

Fråga ASVH till råds om du tänker registrera där, annars kanske du får gå tillbaka till ursprungsförbundet.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Jopp def, tysk, har ett korrekt pass som är från uppfödaren (eller alltså det är inte ett 'nytt' ett liksom utan det var uppfödaren som skaffade det)
Han är brännmärkt och chippad, han har massor väldigt destinkta (stavning?) tecken som def. stämmer, och chippnummer stämmer och kollades av veterinär och mig när vi var på plats.

Jag har köpt av handlare, men har fått hela papprena som visar importen och datum och resa och allt, och det stämmer.

Både jag och vet. har inga tvivel om att det är rätt häst, och det är def. förståligt att han blev felreggad, då han är väldigt mörk fux med mycket tecken på benen, så är lätt att missa faktum att det inte är nåt svart där på det benet där man ser det bäst på.

Sen är det ju också så att helt ärligt så är många som sysslar med ID faktiskt inte så bra på färger :/
Stammen vet jag inte så mycket om men han har en halvbror med samma pappa som är fux vet jag, pappan är brun.

Edit: ok kollade i passet och:

mamma är brun, men uu: fux och uuu:fux så fux går ju def. att få då.

Jag hade väl ingen tanke på att regga om honom eller nåt, tänkte bara att det är ju knappast en bra sak att han är felreggad i färgen, ifall nån någon gång i framtiden faktiskt märker som vi gjorde, då kankse jag kan få problem eller nåt?
Plus, det ska ju stå rätt, och han står som hingst där också vilket ju nu inte stämmer heller.

Tack för hjälpen!

Edit 2: Hmm ok...såg nu en annan sak i passet haha, hans namn är inte där!!!

Bara allt annat, idnummer etc. o chippning o tecken o sånt, men som sagt jag ser ju att det var uppfödaren som står både osm uppfödare och ägare i det så nån har slarvat med att uppdatera det sen han var föl och...inte hade namn än?

Suck.
Om det kostar massor att fixa så får säljaren def. stå för det :/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Hmmm nu blir jag mer o mer förvirrad.

Inte på att det är rätt häst, för det är det def. pga, hans distinkta tekcen som stämmer på alla papper och samma med chipnummer, det stämme också.

Men, nu kollade jag mer noggrant (fråga inte hur jag elelr vet, kunde missa att hans namn inte stod på passet! har ingen aning men var väl mer fokuserad på att allt annat skulle stämma) på det tyska klinik besiktningen som är hyfsat ny (november, precis innan importen hit) så står hans namn, Lorenzo, men där står han som "Lorenzo 315" !!
Så...vart kom det ifrån?! Liksom...i och med att det inte står nåt namn i passet, vart kom nummrena 315 från på slutet...hmm

Lorenzo är ju vad han går som som namn i både försäkring och importör papper etc. men just på det står det 315 också.

Vad är detta och hur fasan löser ajag det?

Kanske är bäst att ringa..tysklan i morgon...dock pratar jag inte tyska haha, bara bra engelska.

jisses hur kunde jag missa det :/
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Vad det gäller namnet så döper inte tyskarna sina hästar förrän dom tävlas,visas om det är ett sto eller fölar.Så namna honom får du gör själv,brukligt är att hans namns ska börja på pappas begynelsebokstav.
Färgen kan du ju bara be vet.skriva ett papper på engelska alt.ta dna färgprov och sen skicka ner passet till förbundet så ordnar dom det i ett nafs.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Jaha där ser man, men...undrar vart 315 kommer ifrån då? är ju inte som nån veterinär hittade på det liskom det måste kommit från nån person som hade med honom att göra där.

Och vanliga hästar, liskom som inte är avelshingstar etc. brukar väl inte ha nummer efter så? (elelr kanske dom har, är mest att jag inte sett det innan)

Ok vet. intyg på engelska är inga problem alls, det var ju vet. som märkte det från början, och då kan dom väl ändra ägare, att han är valack nu, och så att allt blir rätt på samma gång antar jag?

Får väl kontakta dom och fråga vad dom behöver för att det ska bli rätt då...

Känns lite läskigt att skicka iväg passet dock haha men det msåte man ju då såklart.

Fast då får jag ju inte åka med honom nånstans väl förrrän jag fått ett nytt?
Jäkla nya pass lag :/
Jag måste på träning sen efter mån månad och sadelutprovning om inte alls så länge.

tack för svar dock!
Höll på att få ltie panik där haha
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

För att ändra ägare måste du ha det rosa A4 arket som det står ägarbevis (på tyska) på,det är även det pappret du borde förvara i bankfack för tappar du bort passet så får du inget nytt utan det.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Hmm det låter inte bra, något sådant har jag inte fått...

Oh jag blir galen på sånt här, liksom, man vet ju inte att saker fattas när man inte vet att det ska finna från början.

Jag har aldrig haft några ägarbevis förutom på araberna jag haft/har. men inte några andra pållar.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Lorenzo 315 betyder att han har detta namn som tävlingshäst. 315 betyder att han är häst nummer 315 som heter Lorenzo av de hästar som har tysk tävlingslicens. Det är vanligt att tyska hästar har ett avelsnamn och ett tävlingsnamn (Zucht name und Sport name).
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Ahh ok ja men då är det logiskt, han är ju tävlad lätta klasser 19 gånger som jag räknat det från hans lilla "klistermärke tävlings bok grej"

Gu att dom inte kan göra det lite lätt och bara ha ett namn som faktiskt står på papprena :/

Tack så mycket alla som hjälper mig :)
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Kontakta uppfödaren eller handlaren någon av dom borde ha det.
Vilket förbund är han reggad i ??
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Då är det uppfödaren tror jag, men ska kolla med handlaren i morgon ifall do på nåt sätt missade det.

Hannover def. utan tvivel, bpda föräldrar och vissa mor o far föräldrar också, plsu korrekt brännmärkning och passet är från hannover förbund.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Då har du tur,det förbundet är snabbt,engelsk talande och om du inte vill tala engelska så talar ordf.i dotterförbundet i DK svenska.
Men skicka iväg ett mail till förbundet i morgon ang.färgen och om han har några tävlingsmeriter.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Oj vilken tur då!
Jag har bott i UK i 9 år så engelska är lättare än svenska för mig hihi :)

Ska se om jag får tag på hon som är listad som "passports" på deras lista där på hemsidan, annars mailar jag henne om hon inte går att nå på telefon (jag är inte den tålamodiga typen haha)

Tack så hemskt mycket verkligen alla som hjälpt här :)
Nu kan jag nog sova utan att få panik attack om detta ;)
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Aha uppdatering, nu fick jag tag på Hannoveraner förbundet i tyskland och det var hyfsat lätt fixat, jag kunde få ett nytt ägarbevis om orginalet inte finns kvar nånstans jag kan få tag på det.

Och färgen var lätt fixat också, behövdes inte ens nåt vet intyg utan bara bilder, men vet. intyg var bra om jag kunde sa hon.
Och namnet skulel hon kolla upp hur hon kunde fixa det.

Allt borde vara klart på ca. en vecka sa hon!

Extremt bra förbund måste jag säga hihi :)
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Var det Tanja Coors du pratade med? Hon är helt guld! Ett av mina hannoveranerston-hade ett vitt ben som var fel (ritat höger, var vänster) och de fixade ett nytt pass i ett naffs!
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Hmm nej jag tror det nar nån Nicole...

Dom verkar ju bra iallafall!
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Gör det nånting om det står fel färg i passet då? Är han ändå chippad borde det inte ha nån betydelse.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Det undrar jag oxå, för min häst står som brun, men han är definitivt gulbrun.
 
Sv: Hur ändrar man felreggad färg i passet på importhäst?

Var det Tanja Coors du pratade med? Hon är helt guld! Ett av mina hannoveranerston-hade ett vitt ben som var fel (ritat höger, var vänster) och de fixade ett nytt pass i ett naffs!

Instämmer! Hon är verkligen über bra!

Varit i kontakt med henne om stoprovs resultat och dyl på mitt Escudo sto och hennes mor + mormor, fick allt skickat på rot mos!
 

Liknande trådar

Avel Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp