Bukefalos 28 år!

Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Masse

Trådstartare
Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter med ett föl som ännu inte fått sitt pass (halvblod) och det värsta är att jag inte kommer ihåg vad det står i hennes passansökan om man och svans, risken finns att jag får göra en ny ID-beskrivning.

Fölet var från början en vanlig ganska röd fux så då var det inget konstigt med henne. Men nu, hon är fem månader, så blir det mer och mer vitt i man och svans. Så mycket att man reagerar på det. Själva bottenfärgen är mycket röd och ganska mörk, kan närmast liknas vid mörk koppar. Har ingen aning om var själva anlaget kommer ifrån för vad jag vet så finns bara "vanliga" fuxar i släkten. Stammen är Lambourghini - Stanford - Kaliber - Cyrano. Ska det kallas för fux med ljus man även om den blir vit? jag har aldrig sett ett halvblod med så ljus man som hon verkar få om det inte varit en isabell. Däremot så på en del ponnyraser och ardenner har jag sett liknade, fast inte så röda i fuxfärgen. Så frågan är att om det går att ändra i passet vad ska då färgen kallas?
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

I mitt pass står det skimmel född fux. Han var helfux vid födseln, när id-kontrollanten var ute hade han fått lite vita stickelhår, han är i dag (3 år) skimmel och kommer troligen att bli helt vit innan han är 10 år om han fortsätter blekas i den här takten. Kontrollanten skrev alltså inte bara stickelhårig som han då var vid id-kontrollen, men hade hans pass kollats mot hästen när jag fick passet och något år framåt så stämde det inte just då överens. Skimmel är ju ett brett begrepp, i mina ögon från mörkgrå till helt vit, så såvärst noga tycker inte jag det är beskrivet i passet. Vad jag vet kan man inte ändra i passet när det är utskrivet om man inte gör det inom 10 dagar ( tror jag det var) och då hänvisar till fel avskrift av handlingarna som skickats in, är det inte fel avskrivet och man klagar inom tiden kostar det pengar. Hör man av sig innan det har skrivits ut borde man kunna ändra utan kostnad tycker jag, men jag vet inte säkert.
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Jag har fått ändrat i passet en gång innan och det var vid treårsterstet när en ID-kontrollant på plats ändrade i passet. Hästen hade som föl klassats som mörkfux men blev mörkbrun vid testet. Fast jag misstänker att den dessutom skulle varit gulbrun istället.
Fölet som tråden här handlar om kan ju inte vara skimmel i allafall. Här några nytagna bilder på man och svans. Lite missvisande efter som det regnar ute så att hon är blöt.
http://i39.photobucket.com/albums/e172/Enelund/061122manosvans021.jpg
http://i39.photobucket.com/albums/e172/Enelund/061122manosvans022.jpg
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Jaha, då lärde jag mig något nytt, trodde inte att man kunde ändra i passet i efterhand.

Lite rolig färg på ditt föl, kompisen äger ett halvblodsföl som börjar få samma tendens i färgen som ditt föl, fux med ljusare man och svans, dock ej isabell http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060809 Fotad i augusti, nu är manen ännu ljusare, är ej kollad för pass ännu, så vi får väl se vad det blir för färg:angel:
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Ja den här damen lär nog färgmässigt bli väldigt spektakulär när hon blir färdig. Stor bläs och tre strumpor percis som morfar (Stanford) är hon också begåvad med.
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

I min ponnys pass tror jag att det bara står att han är fux även fast han är väldigt ljus i mannen
http://i101.photobucket.com/albums/m46/Flykten/DSCN0319.jpg

Och för att de ska få "vit" man måste de ha dubbla flaxanlag...




--------------------
Detta foto var så himla stort, så jag gjorde det till en länk i stället - tänk på modemanvändarna och alla som inte har bildskärm modell TV ;))
// ameo, städerska här...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

När jag köpte mitt föl -03 så hade hon pass. iom att jag redan då läste att man själv är ansvarig att uppdatera passsen om hästen förändras så gjorde jag en koll på henne förra året som 2 åring när jag ändå skulle ha id kontrollant här för att få pass till de andra.

Har för mig att jag läst om någon som blivit vägrad att starta 3 års just pga att passet inte stämde.

Hursom, bläsen på min hade förändrats iom att hennes huvud växte, och så var det flera virvlar som tillkommit. Hon ändrade i passet, jag skickade inte in det, sedan stämplade hon det. Jag chipmärkte ju även samtidigt, men tagel + nr skickade jag in till ASVH.
Hon som gjorde id kontrollen fick ändra en hel del. Nu var hon otroligt noga, hon registrerar tinkrar och där kan ju många ha väldigt lika skäckteckningar. (min tinker tog det 45 min att rita diagram på)
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Det står bara fux i min hästs (halvblod) pass, fast hon har vit man. Hon hade redan den ljusa manen när passet skrevs ut men id-konrollanten skrev inget om det?? Men det kallas ju fux ändå. Jag tycker dock det kunde stå med som särskilt kännetecken...Vet inte heller riktigt var hennes flaxanlag kommer ifrån, men jag har hört att Everest har lämnat fler. Nån som vet?

http://i102.photobucket.com/albums/m88/flisan_75/tessan020616.jpg

http://i102.photobucket.com/albums/m88/flisan_75/litesse_huvud020407-1.jpg
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Färgen kallas "fux med ljus man och svans", när man gör IDbeskrivning av en häst som har det...

Eftersom det fortfarande är en fux, så tror jag inte att det är nödvändigt att du gör om ID-beskrivningen. Det vore ju värre om det hade blivit en skimmel...
Antar att den dessutom är chippad och då kan man ju identifiera den ändå.
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Din lilla flicka ser precis ut som vår -06 e. Laurentio-Bellini-Gassendi och hon beskrevs som fux med ljus man och svans i samband med passansökan.
Jag letade verkligen efter de vita stråna då eftersom mamman har den färgen...och jag gärna såg att även stofölet skulle få det och dessutom mindes att det tog ett tag innan den ljusa manen kom på modern.

Jag har utgått ifrån att anlaget kommit från Bellini....men egentligen inte funderat så mycket på det. Fint är det hur som helst tillsammans med den mörka fuxfärgen och den jämna bläsen.
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Om fölet HAR ljus man och svans så måste den ha fått anlaget från BÅDA sina föräldrar. Anlaget är nämligen recessivt och kan således ligga dolt i enkel uppsättning.
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Aha....tack...vad gäller färger och dess nedärvning har jag en ocean av fakta att ta in....:)))
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Jag har kollat med ASVH som lämnade detta beskedet:
Eftersom det ännu bara är ett föl så ska jag avvakta ett par år och ett antal fällningar. Har hon då ändrat utseende mot vad som står i passet ska det göras ny ID-beskribeskrivning som ska skickas in till ASVH ihop med passet.
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

Anlaget är nämligen recessivt och kan således ligga dolt i enkel uppsättning.

Hur då menar du? Jag kommer aldrig att lära mig...Men om jag får höra det tillräckligt många gånger så kanske! :angel:

Har i alla fall fått berättat för mig att två flaxfuxar alltid ger flaxfux!
 
Sv: Var går gränsen egentlgen och hur noga är det i passet?

En fux har fuxanlag i dubbel uppsättning, dvs har inga anlag för svart (eller brunt). Det innebär att den bara kan lämna vidare fuxanlag till en avkomma. OM två fuxar ihop får ett föl så får detta föl alltså alltid ett fucanlag från vardera föräldern = det blir alltid fux.

En fux med flaxanlag har flaxanlaget i dubbel uppsättning och lämnar således alltid ett flaxanlag vidare till avkomman. En föl där båda föräldrarna har flaxanlag får således alltid ett flaxanlag från vardera föräldern = två flaxanlag - och blir därmed fux med ljus man och svans. Alltid!

Blev det nog tydligt? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 420
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 066
Senast: Sol
·
K
Avel Kan ni färgkunniga hjälpa mig med en fundering kring mitt minishetlandssto! :) Mitt sto är musblack till färgen. För två år sedan...
Svar
10
· Visningar
1 754
Senast: knyttet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp