Bukefalos 28 år!

Hur är det att bo i Lappland (Lycksele)?

Sasse

Trådstartare
Jag har sökt jobb i Lycksele och känner att det kan komma av att bli flytt. Jag bor i Skåne nu, så det kommer bli en rejäl omställning. Någon som bott i både södra och norra Sverige och kan dra lite skillnader? :p För- och nackdelar med att bo i Lappland?

Hur ser boendemöjligheter ut, är det lätt/svårt att hitta boende för uthyrning? Och var/vem vänder man sig till? Jag har alltid använt mig av Blocket hittills, men det ekade tomt på den sajten.

Hit me med allt som är bra att veta, tack! :D
 
Man bör gilla snö, mörker och skoter :p

Skämt åsido, jag har jobbat länge i Norrland (även kring Lycksele) och älskar att vara där. Givetvis finns det puckon men det gör det ju överallt. Ska man generalisera upplever jag att norrlänningar är öppnare än på många andra ställen. De vet att de behöver mer folk och gärna yngre sådana så de blir glada när någon väljer att flytta dit. Jag har aldrig känt mig annat än välkomnad och då har jag bott/jobbat i byhålor uppe där (Lycksele är en storstad jämfört med en del av "mina" hålor).

Sedan är mörkret tufft och så här års som värst. Men när våren kommer... :love:

Plus att trivs man inte går det att flytta igen.
 
Jag har sökt jobb i Lycksele och känner att det kan komma av att bli flytt. Jag bor i Skåne nu, så det kommer bli en rejäl omställning. Någon som bott i både södra och norra Sverige och kan dra lite skillnader? :p För- och nackdelar med att bo i Lappland?

Hur ser boendemöjligheter ut, är det lätt/svårt att hitta boende för uthyrning? Och var/vem vänder man sig till? Jag har alltid använt mig av Blocket hittills, men det ekade tomt på den sajten.

Hit me med allt som är bra att veta, tack! :D
Jag bodde i Arjeplog i ett år för några år sedan. Fick hjälp av jobbet (jobbade på kommunen) med bostad, så det var inget problem. Blev välkomnad med öppna armar i samhället, hade hittat ett stall en kör och en kyrka att hänga med efter fyra dagar :D

Hade inte ont av mörkret jämfört med Göteborg. Det är visserligen kortare dagar, men grymt mycket mer sol än i Göteborg nov-feb :angel:

Trivdes väldigt bra!
 
Man bör gilla snö, mörker och skoter :p

Skämt åsido, jag har jobbat länge i Norrland (även kring Lycksele) och älskar att vara där. Givetvis finns det puckon men det gör det ju överallt. Ska man generalisera upplever jag att norrlänningar är öppnare än på många andra ställen. De vet att de behöver mer folk och gärna yngre sådana så de blir glada när någon väljer att flytta dit. Jag har aldrig känt mig annat än välkomnad och då har jag bott/jobbat i byhålor uppe där (Lycksele är en storstad jämfört med en del av "mina" hålor).

Sedan är mörkret tufft och så här års som värst. Men när våren kommer... :love:

Plus att trivs man inte går det att flytta igen.
Mörkret där är bättre än söderut, snön gör så otroligt mycket för återsken från sol, måne, stjärnor. Jag tar mycket hellre norrländsk vinter än Skånes motsvarighet!!
 
Har aldrig bott i just Lycksele men generellt kan sägas om avsides inlandsorter i övre Norrland att det är relativt svårt att komma in i gemenskapen då en bör vara 3e generationens kommunmedborgare för att räknas som fullvärdig ortsmedlem ;) :angel: Vidare kan sägas att en bör ej ha för höga krav på genusmedvetenhet (utropstecken och fetstil på detta), vidvinkeltänkande, stort utbud av samhällstjänster, öppenhet för alternativa livsstilsmönster samt ej ha några hobbys som kräver annan organisation än det en själv kan uppbringa. Vill en satsa på ridsport tex så är det döden att bo där.

Tycker en däremot om att rå sig själv, vistas i naturen, vifta mygg och knott, slippa plocka fästingar, ha snö på vintern, höra på tystnaden, klä sig varmt alt. göra mkt inomhusaktiviteter, köra skoter, pendla med bil ett par timmar så fort en ska nånstans samt vill ägna sig åt jakt så är det toppen.
 
Har aldrig bott i just Lycksele men generellt kan sägas om avsides inlandsorter i övre Norrland att det är relativt svårt att komma in i gemenskapen då en bör vara 3e generationens kommunmedborgare för att räknas som fullvärdig ortsmedlem ;) :angel: Vidare kan sägas att en bör ej ha för höga krav på genusmedvetenhet (utropstecken och fetstil på detta), vidvinkeltänkande, stort utbud av samhällstjänster, öppenhet för alternativa livsstilsmönster samt ej ha några hobbys som kräver annan organisation än det en själv kan uppbringa. Vill en satsa på ridsport tex så är det döden att bo där.

Tycker en däremot om att rå sig själv, vistas i naturen, vifta mygg och knott, slippa plocka fästingar, ha snö på vintern, höra på tystnaden, klä sig varmt alt. göra mkt inomhusaktiviteter, köra skoter, pendla med bil ett par timmar så fort en ska nånstans samt vill ägna sig åt jakt så är det toppen.

Oj, tullat hårt på fördomsglöggen ikväll?
 
Har aldrig bott i just Lycksele men generellt kan sägas om avsides inlandsorter i övre Norrland att det är relativt svårt att komma in i gemenskapen då en bör vara 3e generationens kommunmedborgare för att räknas som fullvärdig ortsmedlem ;) :angel: Vidare kan sägas att en bör ej ha för höga krav på genusmedvetenhet (utropstecken och fetstil på detta), vidvinkeltänkande, stort utbud av samhällstjänster, öppenhet för alternativa livsstilsmönster samt ej ha några hobbys som kräver annan organisation än det en själv kan uppbringa. Vill en satsa på ridsport tex så är det döden att bo där.

Tycker en däremot om att rå sig själv, vistas i naturen, vifta mygg och knott, slippa plocka fästingar, ha snö på vintern, höra på tystnaden, klä sig varmt alt. göra mkt inomhusaktiviteter, köra skoter, pendla med bil ett par timmar så fort en ska nånstans samt vill ägna sig åt jakt så är det toppen.

Trist med dina fördomar, men jag vill ändå önska dej en härlig jul, och att du aldrig ska behöva besöka Lycksele.
Jag tror inte Lyckseleborna skulle uppskatta dina snedvridna tankar om dom.
Lyckseleborna är precis som de flesta andra norrlänningar öppna, generösa, och uppskattar nya människor med positiva tankar.

* Jenny *
 
Har aldrig bott i just Lycksele men generellt kan sägas om avsides inlandsorter i övre Norrland att det är relativt svårt att komma in i gemenskapen då en bör vara 3e generationens kommunmedborgare för att räknas som fullvärdig ortsmedlem ;) :angel: Vidare kan sägas att en bör ej ha för höga krav på genusmedvetenhet (utropstecken och fetstil på detta), vidvinkeltänkande, stort utbud av samhällstjänster, öppenhet för alternativa livsstilsmönster samt ej ha några hobbys som kräver annan organisation än det en själv kan uppbringa. Vill en satsa på ridsport tex så är det döden att bo där.

Tycker en däremot om att rå sig själv, vistas i naturen, vifta mygg och knott, slippa plocka fästingar, ha snö på vintern, höra på tystnaden, klä sig varmt alt. göra mkt inomhusaktiviteter, köra skoter, pendla med bil ett par timmar så fort en ska nånstans samt vill ägna sig åt jakt så är det toppen.

Jag har bott i Sorsele en vinter och är så utsocknes man kan tänka sig... och jag kände mig aldrig annat än välkommen.

Inga problem i byhålan i Jämtland heller och då har jag jobbat där i över 11 år.

Men jag håller absolut med om att man behöver vara någorlunda självgående för det är ju inte serverat på samma sätt som i en större stad.
 
Men jag håller absolut med om att man behöver vara någorlunda självgående för det är ju inte serverat på samma sätt som i en större stad.

Exakt så. Det är så olika vad en söker och det är ju bra att vara medveten om det om en inte har egen erfarenhet av att bo avsides på liknande breddgrader. Jag har 25 års erfarenhet, jag tror att det ger mig en viss insikt som ej bör räknas till enbart fördom. Men det är inte smart att lägga in viss humor och ett mått ironi när det verkar ha tullats hårt på lättstöttglöggen ikväll.

För att förtydliga: ;) ;) ;) :angel: :angel: :angel: !!!
 
Mörkret där är bättre än söderut, snön gör så otroligt mycket för återsken från sol, måne, stjärnor. Jag tar mycket hellre norrländsk vinter än Skånes motsvarighet!!
Ja verkligen. Min första vinter i Växjö var det 20 minuter sol på hela december. Med konstant moln eller dimma var det aldrig ljust. Hellre riktig vinter varje dag i veckan.
 
Mina svärföräldrar bor i Lycksele och mannen är uppvuxen där.
Det är en del dunka plåt, EPA-traktorer och några av de norrländska fördomarna jag haft införlivades vid första besöket där. Men det är också helt fantastisk natur runt omkring och onekligen mycket härligare vintrar än här i Skåne.

Det är fortfarande så genuint och öppet människor emellan som jag minns att det var när jag var liten.
Förra sommaren mötte svärmor en turist på cykel utanför Coop som frös i regnet, han fick följa med hem en natt för tvätt av kläder och upptorkning innan han cyklade vidare norrut.
Det hade inte hänt hos mina egna föräldrar i Lund t ex..

På Lycksele kommuns hemsida finns bra tips på hyresvärdar, kika där!
Enligt mannen är det inte särskilt svårt att få bostad.
 
Jag gillar Lycksele! :D (Nej, jag bor inte där)
Vet du @_Taggis_, de har flygplats i Lycksele, och en ridanläggning med isolerat ridhus och dessutom veterinärstationen på samma område, så ur de aspekterna är det då ingen håla! ;)
Ridklubben arrangerar regionala tävlingar ett par gånger per år.
Det finns även en travbana och de kör "Hästvecka" varje sommar, med en massa kör- och ridevenemang från alla discipliner.
Sjukhuset har gott rykte och de har en ambulanshelikopter stationerad där.
Det finns en fantastisk kaffebar och hotellet har evenemang med kända artister lite då och då.
Mycket norska turister på sommaren och RIKTIG VINTER! :heart
 
Jag bor högre upp, jag gillar det. Trots att jag inte håller på med nån vintersport.
Vintrarna är ofta väldigt fina, nu har jag också slutat bry mig i hur jag ser ut, och klär mig VARMT :D

Somrarna är också fantastiska med ljus hela nätterna!
 
Jag har bott i Sorsele en vinter och är så utsocknes man kan tänka sig... och jag kände mig aldrig annat än välkommen.

Inga problem i byhålan i Jämtland heller och då har jag jobbat där i över 11 år.

Men jag håller absolut med om att man behöver vara någorlunda självgående för det är ju inte serverat på samma sätt som i en större stad.

På loppisen i Sorsele gjorde jag ett av mina absolut bästa fynd genom tiderna för 8-10 år sedan. En gammal resväska som visade sig vara en vevgrammofon 😍
 
Jag gillar Lycksele! :D (Nej, jag bor inte där)
Vet du @_Taggis_, de har flygplats i Lycksele, och en ridanläggning med isolerat ridhus och dessutom veterinärstationen på samma område, så ur de aspekterna är det då ingen håla! ;)
Ridklubben arrangerar regionala tävlingar ett par gånger per år.
Det finns även en travbana och de kör "Hästvecka" varje sommar, med en massa kör- och ridevenemang från alla discipliner.
Sjukhuset har gott rykte och de har en ambulanshelikopter stationerad där.
Det finns en fantastisk kaffebar och hotellet har evenemang med kända artister lite då och då.
Mycket norska turister på sommaren och RIKTIG VINTER! :heart

Japp. Men är det jämförbart med utbudet i Skåne? Tror inte det men det är klart att Lycksele kan vara undantaget som bekräftar regeln 😉 Nu vet jag iofs inte om TS bryr sig om hästutbudet... Jag flyttade upp till en av "hästkommunerna" i norr o jämförde det med Mälardalen. Jag höll på att gå under. Jag uppskattar inte att ha flera timmars resväg till tävling/kurs/clinic eller att inte kunna välja veterinärklinik, eller att inte få välja tränare, eller att ha svårt att hitta analyserat hö, eller en duktig hovslagare. Jag är ganska svåranpassad i mina specifika behov. Men vi har alla olika fokusområden. Naturen där uppe är svårslagen. Och ljuset på sommarn. (Och motorveckan om vi snackar Lycksele 😉) Men mitt liv funkade inte i praktiken.
 

Liknande trådar

Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 450
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 527
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp