Bukefalos 28 år!

Hur är det att bo i Lappland (Lycksele)?

Jag har ju bott och gått gymnasium där i 3 år för läääänge sen. Det var ju storstan jämfört med en av Sveriges minsta kommuner. jag hade inga pengar att spendera men nog finns det att göra där ändå. Det går ju inte att jämföra Mälardalen med inre Lappland när det gäller hästfaciliteter men det duger ändå. Hur folket är kan jag inte säga för jag är ju som dem egentligen, trevlig mot nykomna som beter sig som folk. Man är nog välkommen om man har jobb kan jag tänka.
Klimatet är ju bättre på ett sätt, vinter är vinter och sommar är sommar. Vår och höst går fort.
När jag läser här verkar det finnas mycket mera nu än då jag bodde där, dvs 50 år sen. Men som sagt trivs man inte kan man flytta om inget binder en.
 
Jag har sökt jobb i Lycksele och känner att det kan komma av att bli flytt. Jag bor i Skåne nu, så det kommer bli en rejäl omställning. Någon som bott i både södra och norra Sverige och kan dra lite skillnader? :p För- och nackdelar med att bo i Lappland?

Hur ser boendemöjligheter ut, är det lätt/svårt att hitta boende för uthyrning? Och var/vem vänder man sig till? Jag har alltid använt mig av Blocket hittills, men det ekade tomt på den sajten.

Hit me med allt som är bra att veta, tack! :D

Som microstad är nog Lyckseles som vilken annan stad i liknande storlek, dvs nära till allt, livet går fort att leva, korta gångavstånd överallt och ganska hyfsat bra handelsutbud.

Fina krispiga vintrar med snö, det kompakta mörkret finns inte, snön lyser upp. Vårvinterdagar när solen skiner och det droppar från taket och folket promenerar på älvens is. Vår i Skånemått finns inte, när snön har försvunnit så är det Skånevinter ett tag, sedan är det som att allt grönskar på en gång.

Norra Sverige har ofta ganska fina och varma somrar även om de är korta. Lycksele ligger dessutom i ett varmstråk, så är det 19 grader vid kusten är det 22 (oftast) i Lycksele.

Visst finns det generellt ett stort motorintresse, och kanske mindre finkulturella upplevelser. Motorintresset kommer nog mycket för att det förenklar att ta sig ut i naturen, på vintrarna är det mycket utav kutym att packa fikasäckarna sätta sig på skotrarna för att dra ut till något goställe

Lycksele har som sagt var en fin anläggning även om ridhuset från 70-talet inte innehar spaciösa mått. Aktiva med träningar i både hopp, dressyr och körning. Travbana finns också.

Visst det är långa avstånd, 14 mil till Ikea i Umeå, men å andra sidan är risken för bilköer minimal för att inte säga obefintlig. 10 mil går snabbt. I bland väsentligt fortare än 2 mil genom en stad.
 
Ja det är mörkt här uppe (bor i Luleå) men jag tycker att vintern söderöver är brutalt hemskt med slask och även om det är mycket kallare här uppe tycker jag att vädret längre neråt landet gör att man fryser in i själen :nailbiting:
Lycksele ligger off, det tycker jag är största nackdelen med att bo här även om jag bor vid kusten att det är långt till mycket men då komme man också ganska många mil på en timme i bil jämfört med kollektivtrafik i en storstad.

Jag känner inte igen mig i att det skulle vara svårt att komma in i gemenskap, jag är själv från en liten by och tycker det är fantastisk gemenskap och alla ställer så gärna upp oavsett om man bott här hela livet eller är nyinflyttad.

Kan förresten säga en sak som är bra med just Lycksele, de har en pizzeria som gör så brutalt goda pizzor :D:d
 
Ja det är mörkt här uppe (bor i Luleå) men jag tycker att vintern söderöver är brutalt hemskt med slask och även om det är mycket kallare här uppe tycker jag att vädret längre neråt landet gör att man fryser in i själen :nailbiting:
Lycksele ligger off, det tycker jag är största nackdelen med att bo här även om jag bor vid kusten att det är långt till mycket men då komme man också ganska många mil på en timme i bil jämfört med kollektivtrafik i en storstad.

Jag känner inte igen mig i att det skulle vara svårt att komma in i gemenskap, jag är själv från en liten by och tycker det är fantastisk gemenskap och alla ställer så gärna upp oavsett om man bott här hela livet eller är nyinflyttad.

Kan förresten säga en sak som är bra med just Lycksele, de har en pizzeria som gör så brutalt goda pizzor :D:d
Åh vilken pizzeria är det? :D Vi brukar stanna och käka i Lycksele påväg till svärfar i Storuman nämligen :p alltid bra med tips!
 
Ja det är mörkt här uppe (bor i Luleå) men jag tycker att vintern söderöver är brutalt hemskt med slask och även om det är mycket kallare här uppe tycker jag att vädret längre neråt landet gör att man fryser in i själen :nailbiting:
Lycksele ligger off, det tycker jag är största nackdelen med att bo här även om jag bor vid kusten att det är långt till mycket men då komme man också ganska många mil på en timme i bil jämfört med kollektivtrafik i en storstad.

Skriver under på det. Vintrarna här söderöver är eländiga - de är mörka, slaskiga och fuktig kyla som går ända in i benmärgen. Fryser mer här nere än jag gör där "hemma" uppe i norr. Däremot är längden på vintern där uppe så eländigt lång (för en som inte är intresserad av vintersporter) så att på nåt vis tycker jag ändå att det tar ut varandra. Kort skitdålig vinter vs jättelång kall vinter.

En kommer mkt längre per timme körtid i norr om en jämför med storstadsregionerna söderöver, helt klart. Jag som inte bor i storstad söderut däremot tycker det är mkt smidigt med avstånden här. Bor 3-6 mil från "allt", hyfsad landsväg.
Kollektivtrafiken är sisådär norröver, speciellt om en bor avsides. Det går inte att räkna med att kunna pendla kollektivt till jobb, vilket kräver bil och bilpendlande. Tidvis mkt tråkigt väglag dessutom, en aspekt att ta med kanske om en ej är van vid vinterkörning.

Boendesituationen i just Lycksele har jag ingen erfarenhet av, men fastigheter i Norrlands inland generellt är billiga om en jämför med söder. Det går att köpa billigare hus, men en får ha med i beräkningen att det en sparar på inköpspriset äts upp till viss del av pendlingskostnader.

TS efterfrågade jämförelser mellan norr och söder. Jag anser att jag kan den boken hyfsat bra. Det finns för och nackdelar med båda, men ffa skillnader i praktisk vardag :)
 
Skriver under på det. Vintrarna här söderöver är eländiga - de är mörka, slaskiga och fuktig kyla som går ända in i benmärgen. Fryser mer här nere än jag gör där "hemma" uppe i norr. Däremot är längden på vintern där uppe så eländigt lång (för en som inte är intresserad av vintersporter) så att på nåt vis tycker jag ändå att det tar ut varandra. Kort skitdålig vinter vs jättelång kall vinter.

En kommer mkt längre per timme körtid i norr om en jämför med storstadsregionerna söderöver, helt klart. Jag som inte bor i storstad söderut däremot tycker det är mkt smidigt med avstånden här. Bor 3-6 mil från "allt", hyfsad landsväg.
Kollektivtrafiken är sisådär norröver, speciellt om en bor avsides. Det går inte att räkna med att kunna pendla kollektivt till jobb, vilket kräver bil och bilpendlande. Tidvis mkt tråkigt väglag dessutom, en aspekt att ta med kanske om en ej är van vid vinterkörning.

Boendesituationen i just Lycksele har jag ingen erfarenhet av, men fastigheter i Norrlands inland generellt är billiga om en jämför med söder. Det går att köpa billigare hus, men en får ha med i beräkningen att det en sparar på inköpspriset äts upp till viss del av pendlingskostnader.

TS efterfrågade jämförelser mellan norr och söder. Jag anser att jag kan den boken hyfsat bra. Det finns för och nackdelar med båda, men ffa skillnader i praktisk vardag :)
Kollektivtrafiken i Sthls län är inget att hänga i julgranen direkt.
 
Jag tycker inte att riktigt vinterväglag är tråkigt.
Slasket som fryser till omöjliga isrännor här ”nere” avskyr jag. Svårt att köra i också.

Jag är ibland lite sugen på att dra norrut. Den här brungrå massan (nu pratar jag väder/natur) avskyr jag, suger ur all energi jag någonsin haft!
 
Mörkret där är bättre än söderut, snön gör så otroligt mycket för återsken från sol, måne, stjärnor. Jag tar mycket hellre norrländsk vinter än Skånes motsvarighet!!
Ja, gud ja. Skånes vinter är ingen riktig vinter. Allt är bättre än det.
Mina svärföräldrar bor i Lycksele och mannen är uppvuxen där.
Det är en del dunka plåt, EPA-traktorer och några av de norrländska fördomarna jag haft införlivades vid första besöket där. Men det är också helt fantastisk natur runt omkring och onekligen mycket härligare vintrar än här i Skåne.

Det är fortfarande så genuint och öppet människor emellan som jag minns att det var när jag var liten.
Förra sommaren mötte svärmor en turist på cykel utanför Coop som frös i regnet, han fick följa med hem en natt för tvätt av kläder och upptorkning innan han cyklade vidare norrut.
Det hade inte hänt hos mina egna föräldrar i Lund t ex..

På Lycksele kommuns hemsida finns bra tips på hyresvärdar, kika där!
Enligt mannen är det inte särskilt svårt att få bostad.
Vilka är de norrländska fördomarna? :p

Naturen väger tungt! Det är halva grejen med att bo där, och så även att kunna hålla på med vintersporter (igen). Här i Skåne finns inte den möjligheten och jag saknar mina friluftsintressen från den gamla goda tiden jag bodde i Dalarna. Det är en av de positiva aspekterna med en flytt.

Dialekten däremot kanske kan bli ett problem :angel:
Nu vet jag iofs inte om TS bryr sig om hästutbudet...
Nej :p

Är mer intresserad av hund och hundsporter, om någon vet hur det ser ut på den fronten? Hur ser träningsmöjligheter och kursutbud ut i Lycksele eller (någorlunda) närliggande orter?
Som microstad är nog Lyckseles som vilken annan stad i liknande storlek, dvs nära till allt, livet går fort att leva, korta gångavstånd överallt och ganska hyfsat bra handelsutbud.

Fina krispiga vintrar med snö, det kompakta mörkret finns inte, snön lyser upp. Vårvinterdagar när solen skiner och det droppar från taket och folket promenerar på älvens is. Vår i Skånemått finns inte, när snön har försvunnit så är det Skånevinter ett tag, sedan är det som att allt grönskar på en gång.

Norra Sverige har ofta ganska fina och varma somrar även om de är korta. Lycksele ligger dessutom i ett varmstråk, så är det 19 grader vid kusten är det 22 (oftast) i Lycksele.

Visst finns det generellt ett stort motorintresse, och kanske mindre finkulturella upplevelser. Motorintresset kommer nog mycket för att det förenklar att ta sig ut i naturen, på vintrarna är det mycket utav kutym att packa fikasäckarna sätta sig på skotrarna för att dra ut till något goställe

Lycksele har som sagt var en fin anläggning även om ridhuset från 70-talet inte innehar spaciösa mått. Aktiva med träningar i både hopp, dressyr och körning. Travbana finns också.

Visst det är långa avstånd, 14 mil till Ikea i Umeå, men å andra sidan är risken för bilköer minimal för att inte säga obefintlig. 10 mil går snabbt. I bland väsentligt fortare än 2 mil genom en stad.
Väldigt bra info, tack! Nu blev jag ännu mer sugen på en flytt :D
Skriver under på det. Vintrarna här söderöver är eländiga - de är mörka, slaskiga och fuktig kyla som går ända in i benmärgen. Fryser mer här nere än jag gör där "hemma" uppe i norr. Däremot är längden på vintern där uppe så eländigt lång (för en som inte är intresserad av vintersporter) så att på nåt vis tycker jag ändå att det tar ut varandra. Kort skitdålig vinter vs jättelång kall vinter.

En kommer mkt längre per timme körtid i norr om en jämför med storstadsregionerna söderöver, helt klart. Jag som inte bor i storstad söderut däremot tycker det är mkt smidigt med avstånden här. Bor 3-6 mil från "allt", hyfsad landsväg.
Kollektivtrafiken är sisådär norröver, speciellt om en bor avsides. Det går inte att räkna med att kunna pendla kollektivt till jobb, vilket kräver bil och bilpendlande. Tidvis mkt tråkigt väglag dessutom, en aspekt att ta med kanske om en ej är van vid vinterkörning.

Boendesituationen i just Lycksele har jag ingen erfarenhet av, men fastigheter i Norrlands inland generellt är billiga om en jämför med söder. Det går att köpa billigare hus, men en får ha med i beräkningen att det en sparar på inköpspriset äts upp till viss del av pendlingskostnader.

TS efterfrågade jämförelser mellan norr och söder. Jag anser att jag kan den boken hyfsat bra. Det finns för och nackdelar med båda, men ffa skillnader i praktisk vardag :)
Bristande kollektivtrafik är såklart ett minus. Jag har alltid klarat mig utan bil tidigare, men om flytt blir aktuellt är det i princip det första jag behöver införskaffa. Vinterväglag har jag som tur är vana att köra på, och ännu lättare går det om vägarna underhålls på vintern också (vilket jag antar att de gör i en stad).

Det lockar med flytt, mycket på grund av naturen, miljön, årstiderna... Men det är inte bara rosa små moln, så jag försöker se lite realistiskt på det hela med. Som du säger är det skillnader i den praktiska vardagen och det är något jag behöver räkna in.

Tack för bra info!
 
Skriver under på det. Vintrarna här söderöver är eländiga - de är mörka, slaskiga och fuktig kyla som går ända in i benmärgen. Fryser mer här nere än jag gör där "hemma" uppe i norr. Däremot är längden på vintern där uppe så eländigt lång (för en som inte är intresserad av vintersporter) så att på nåt vis tycker jag ändå att det tar ut varandra. Kort skitdålig vinter vs jättelång kall vinter.

En kommer mkt längre per timme körtid i norr om en jämför med storstadsregionerna söderöver, helt klart. Jag som inte bor i storstad söderut däremot tycker det är mkt smidigt med avstånden här. Bor 3-6 mil från "allt", hyfsad landsväg.
Kollektivtrafiken är sisådär norröver, speciellt om en bor avsides. Det går inte att räkna med att kunna pendla kollektivt till jobb, vilket kräver bil och bilpendlande. Tidvis mkt tråkigt väglag dessutom, en aspekt att ta med kanske om en ej är van vid vinterkörning.

Boendesituationen i just Lycksele har jag ingen erfarenhet av, men fastigheter i Norrlands inland generellt är billiga om en jämför med söder. Det går att köpa billigare hus, men en får ha med i beräkningen att det en sparar på inköpspriset äts upp till viss del av pendlingskostnader.

TS efterfrågade jämförelser mellan norr och söder. Jag anser att jag kan den boken hyfsat bra. Det finns för och nackdelar med båda, men ffa skillnader i praktisk vardag :)
"Vinter" i Stlmsområdet är själsdödande, bara regn, lera och skit. Inget som lyser upp, allt drunknar i halvskymning och jag är förundrad att antalet självmord inte är högre i brist på ljus. Snö gör enorm skillnad vilket märks även här de få gånger det finns någon. Vinterväglag är rena drömmen, jag är jättelycklig de gånger det är riktigt vinterväglag här nere med hur mycket tystare det är och hur bra vägen är när det är hårt packad snö och is istället för salt och slask.

Ska man jämföra utbudet öht mellan Lycksele och Mälardalen/Stockholm? Ska man jämföra så är det rättvisare att jämföra med likvärdig tätort i glesbygd. ;)
 
@Sasse Lycka till med ditt beslut, hur du än gör. Omväxling burkar förnöja :)

Bil är något du bör skaffa, ja ;) Vägunderhållet är nog helt okej inne i samhället, men räkna inte med att det är toppen på landsvägarna. Det finns nåt som kallas "norrlandsstandard" av en anledning :angel: ;)
 
Senast ändrad:
"Vinter" i Stlmsområdet är själsdödande, bara regn, lera och skit. Inget som lyser upp, allt drunknar i halvskymning och jag är förundrad att antalet självmord inte är högre i brist på ljus. Snö gör enorm skillnad vilket märks även här de få gånger det finns någon. Vinterväglag är rena drömmen, jag är jättelycklig de gånger det är riktigt vinterväglag här nere med hur mycket tystare det är och hur bra vägen är när det är hårt packad snö och is istället för salt och slask.

Ska man jämföra utbudet öht mellan Lycksele och Mälardalen/Stockholm? Ska man jämföra så är det rättvisare att jämföra med likvärdig tätort i glesbygd. ;)

Jag vet. Jag bor 10 mil strån Sthlm. Det är ett elände, men tackolov ett kort sådant. Ang dagsljus så är det ändå ett par timmar längre dagsljus än i norr, ända längst upp i norr går ju solen inte ens upp. Så det kompenserar endel för tråkigheterna med snöbrist och grå moln kan jag tycka, men jag har förmånen att jobba skift så jag kan vistas ute rätt mkt dagtid.

Ja riktig vinterväg är fint. Men oplogad väg med dåligt under snön kan vara en utmaning om en ej är van vid sådant. Jag var uppe senast förra veckan och körde på en av de aktuella huvudvägarna som var rejält spårig och tråkig, eftersom vägen under snön helt enkelt inte håller E18-standard sas.... Hittar inget liknande här nere ens om jag letar, varav att jag tänker att en som ej är van vid det kan tycka det är lite trist. Ren info och välvilja bara.

Nej det kanske en inte ska. Men det kan helt enkelt vara svårt att föreställa sig hur saker blir i praktiken innan en provat. En jämför ändå, mer eller mindre medvetet, det en tror en kunde vänta sig med det som blev. Jag frågade runt om hästlivet specifikt och fick svar att "jo det kommer tränare och jo det finns ridhus". Vilket sedan visade sig att ja det kommer tränare ett par ggr per termin och ja det finns Ett ridhus som delas av ridskola samt alla privata hästägare i hela kommunen. Typ. Det är viss skillnad. Men nu är ju hästutbudet oviktigt för TS.
 
Jag vet. Jag bor 10 mil strån Sthlm. Det är ett elände, men tackolov ett kort sådant. Ang dagsljus så är det ändå ett par timmar längre dagsljus än i norr, ända längst upp i norr går ju solen inte ens upp. Så det kompenserar endel för tråkigheterna med snöbrist och grå moln kan jag tycka, men jag har förmånen att jobba skift så jag kan vistas ute rätt mkt dagtid.

Ja riktig vinterväg är fint. Men oplogad väg med dåligt under snön kan vara en utmaning om en ej är van vid sådant. Jag var uppe senast förra veckan och körde på en av de aktuella huvudvägarna som var rejält spårig och tråkig, eftersom vägen under snön helt enkelt inte håller E18-standard sas.... Hittar inget liknande här nere ens om jag letar, varav att jag tänker att en som ej är van vid det kan tycka det är lite trist. Ren info och välvilja bara.

Nej det kanske en inte ska. Men det kan helt enkelt vara svårt att föreställa sig hur saker blir i praktiken innan en provat. En jämför ändå, mer eller mindre medvetet, det en tror en kunde vänta sig med det som blev. Jag frågade runt om hästlivet specifikt och fick svar att "jo det kommer tränare och jo det finns ridhus". Vilket sedan visade sig att ja det kommer tränare ett par ggr per termin och ja det finns Ett ridhus som delas av ridskola samt alla privata hästägare i hela kommunen. Typ. Det är viss skillnad. Men nu är ju hästutbudet oviktigt för TS.
Jag kan inte hålla med om att det är ett kort elände ... det är riktigt jävla skittrist från löven fallit tills det kommer någon snö, när den är borta är det riktigt jävla skittrist innan grönskan sätter fart och det är ca ett halvår. Medan löven är uppe regnar det mest hela jävla tiden ändå så de där kalla, färgglada, krispiga dagarna jag längtar efter varje höst är väldigt sällsynta. :(
 
Jag kan inte hålla med om att det är ett kort elände ... det är riktigt jävla skittrist från löven fallit tills det kommer någon snö, när den är borta är det riktigt jävla skittrist innan grönskan sätter fart och det är ca ett halvår. Medan löven är uppe regnar det mest hela jävla tiden ändå så de där kalla, färgglada, krispiga dagarna jag längtar efter varje höst är väldigt sällsynta. :(

Tur att en får gilla olika. Jag tycker en av fördelarna här nere är just att våren och hösten är så långa och fina (bortsett från lerperioden då), på bekostnad av vintern. Är ju ändå bara 12 mån på ett år.
Däremot står jag tyvärr inför ett beslut om att ev behöva flytta upp av familjeskäl sas. Och jag vånadas. Mkt. Även om jag kan se fördelar med bägge.
 
Nu är det några år sen jag åt där så jag hoppas de inte bytt ägare men jag tror det var rätt mitt i smeten, kanske pizza house laponia?

Jag skriver under pa detta. Laponia ar fantastiskt och personalen ar sa himla gullig!
ex-sambon var norrifran och sjalv bodde jag i en liten inlandsby i vasternorrland sa inte sjalalangt i norrlandsmatt.
Sjalv tycker jag vintern ar fruktansvard. Haaaaatar morkret och fryser jamnt och standigt. Men sommaren ar ljuvlig! vidderna i sommarprakt ar livet.
Jag flyttade till en storre stad i Wales och skillnaden ar enorm. Det blir var i typ mars istallet for maj. Men jag saknar ljusa sommarnatter, jag saknar naturen och saknar en vit jul. Haha.
 
Hur ser livet ut i norr nu? Är det mycket snö? Halkbana på vägarna? Hur mycket dagsljus har ni? Hur kallt har ni det? En bekant varnade mig för att det kan bli -40 grader :p

Är det någon som bor i Lycksele just och vet vad staden har att erbjuda? Restauranger, café, gymutbud, biografer, pubar eller vad som helst. Vad tycker ni är bra?

Finns det något möbelföretag någonstans i närheten månntro? :angel:
 

Liknande trådar

Äldre Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt...
Svar
15
· Visningar
2 450
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 527
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp