hur är det att förlora ett bröst?

Jag har ingen egen erfarenhet av det men jag skrev faktiskt min c-uppsats om just detta. Hur kvinnor reagerade och hur de kände, det var otroligt lärorikt.
 
Åh tyckte det var läskiga bilder :S vad inpräntad man är på två bröst. Men tyckte nog ärren var mest läskiga. Men handlar troligen om normer i mitt huvud...

För mig, även långt innan detta besked, betyder ett bröst "krigsärr", det är kvinnor som gått en (eller kanske flera?) ronder mot cancer. Kanske känns det lättare för dig om du ser det så?
 
När jag ser bilderna tänker jag mera på hur vackra kvinnorna är och hur lite det spelar någon roll om man har ett, två eller inga bröst.
Jag kan ärligt säga att jag tror inte att det betyder något alls. Eftersom jag inte bär BH så syns det rätt tydligt att det bara finns ett. Ingen bemöter mig annorlunda än mina kollegor tex.

Som sagt, jag simmar flera gånger i veckan. Ofta ofta uppstår spontana samtal i bastu och omklädningsrum. Till och med att jag tycker att det verkar som jag är lättare att spontant ta kontakt med nu när jag är "trasig". (hittar inget bra ord)

Kanske verkar jag mindre farlig ;)

Och kontakten med män är inte annorlunda. De flörtar lika mycket - eller lite - med mig som förr.
 
Åh tyckte det var läskiga bilder :S vad inpräntad man är på två bröst. Men tyckte nog ärren var mest läskiga. Men handlar troligen om normer i mitt huvud...

Det som jag tyckte kändes hemskt var minerna/utstrålningen på kvinnorna. Det kändes som att de var grymt olyckliga. En kvinna som satt i rullstol och en annan som hade någon typ av spindelnätshandskar såg lyckligare ut och därför kändes inte de borttagna brösten eller ärren särskillt hemska.
 
i gårkväll började jag allvarligt fundera över när mitt huvud skulle implodera av alla tankar och känslor. Men efter att ha sovit (tack och lov för piller ibland) känns det bättre och jag har kunnat samla tankarna och skrivit upp ett gäng frågor att ta med mig till måndag. Förra veckan blev det syntax error i skallen och jag kom inte på något alls jag undrade över, var maken som ställde bra frågor. Han är med på måndag också, så skönt med det stödet och någon att hålla i handen. Även om det är en jättebra prognos så känner jag mig lite liten, orolig och förvirrad har jag insett, efter att min hjärna spenderat ett par dagar nu i veckan med att försöka övertala mig om att jag drömt alltihop, eller iaf inbillat mig, totalt overkligt har det känts. Men jag har kvar blåmärkena efter vävnadsproverna och nu kan jag känna tumören när jag vet vad och var jag ska känna. Så jo, det är ju verkligt trots allt!
Väntan är det värsta, känns som det gått ett par månader sen jag var tillbaka på "ombesiktningen" men det är inte ens två veckor!

Hittade en superbra informationssida igårkväll http://www.breastcancercare.org.uk/ har inte hittat något tillnärmelsevis lika bra och utförlig information på svenska. Var väldigt skönt och besvarade en del allmänna frågor och funderingar jag haft och gav mig lite nya saker att fråga läkaren om. För och nackdelar med olika operationsalternativ var också intressant, samt fakta kring operation och vad man kan vänta sig rent praktiskt.
Gillade även den här delen om att känna och älska sina bröst :)
 
Är fö glad att bo i Sverige och att vi får mammografi från 40. I UK och Danmark (som är de länder jag känner till i det här sammanhanget) börjar man med mammografi vid 50.. Då hade det här gått bra mycket längre än det gjort :crazy: Jag är väl förvisso relativt ung i sammanhanget eftersom jag just fyllt 40 och medelåldern för att få bröstcancer är 64.
 
Det som jag tyckte kändes hemskt var minerna/utstrålningen på kvinnorna. Det kändes som att de var grymt olyckliga. En kvinna som satt i rullstol och en annan som hade någon typ av spindelnätshandskar såg lyckligare ut och därför kändes inte de borttagna brösten eller ärren särskillt hemska.

Ja, en del av bilderna var olyckliga eller hur man ska uttrycka sig. Det verkade framgå hur de olika kvinnorna kände angående sina kroppar.
Vill man se mer opersonliga "kliniska" bilder tycker jag den här sidan var bra med olika exempel på hur det kan se ut efter olika ingrepp, olika rekonstruktioner och åldrar http://www.bresdex.com/photos.html
För mig var det här väldigt intressant också, känns bra att ha en del fakta när det blir beslut om hur det kommer bli för mig. Jag babblar på lite för mig själv här i tråden, men det är skönt att fundera lite högt :)
 
Du babblar inte alls för dig själv, jag läser i smyg eftersom jag inte har något vettigt att komma med. Men jag gillar att läsa vad du skriver eftersom du är så sansad och verkar ta det på ett sådant bra sätt (så bra det nu går). Jag hejar på dig!
 
Tillbaka idag för positiva besked, ingen malignitet påvisad i vävnadsproverna :D
Vad det är är de fortfarande inte på det klara med, på onsdag ska de besluta om ev bröst MR och jag ska träffa en kirurg för samtal efter det. Nu sa de att det är ett område på 12 cm som är "konstigt", själva knölen är 3-4 cm. Tydligen hade alla olika typer av bröstvävnad funnits i proverna, som ett bröst i bröstet. Jag är en alien, eller jag har kanske en alien där :crazy: :cautious:

hur som känner jag mig otroligt lättad!
 
Jätteskönt att det inte fanns något malignt! Jag följer också tråden, och jag finns tillgänglig för prat när du behöver.
 
Tillbaka idag för positiva besked, ingen malignitet påvisad i vävnadsproverna :D
Vad det är är de fortfarande inte på det klara med, på onsdag ska de besluta om ev bröst MR och jag ska träffa en kirurg för samtal efter det. Nu sa de att det är ett område på 12 cm som är "konstigt", själva knölen är 3-4 cm. Tydligen hade alla olika typer av bröstvävnad funnits i proverna, som ett bröst i bröstet. Jag är en alien, eller jag har kanske en alien där :crazy: :cautious:

hur som känner jag mig otroligt lättad!
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 742
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Nu har jag googlat tillräckligt och hoppas att någon här kan ge råd. För någon månad sen upptäckte jag en liten knöl på den 10-åriga...
Svar
4
· Visningar
1 389
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 589
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 265
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp