Hur är det att jobba som deltidsbrandman?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det?
Vad är erat huvudarbete?
Bor ni nära brandstationen eller arbetar ni nära brandstationen?
Hur lång tid tar det innan ni är på stationen vid larm?
Hur många kilometer har ni till brandstationen?

Förstår att det är ett väldigt fysiskt jobb med tunga lyft, jobba på högre höjder samt trånga utrymmen mm.
Men hur upplever ni det, hur aktiv och stark behöver man vara eller hur ofta tränar ni och hur tränar ni?

Är intresserad av att veta det mesta om yrket av er som jobbat med det. 🚒🧑‍🚒👩‍🚒
 
Jag är inte deltidsbrandman, men min man är det. Han har varit det i 10+ år. Han har beredskap var fjärde vecka och då måste han befinna sig inom en radie där han kan vara ombytt och sitta i brandbilen inom fem minuter från att larmet går. Vi både bor inom och han jobbar inom den radien.
Olika distrikt har dock olika upplägg.

Din arbetsgivare måste godkänna att du är deltidsbrandman eftersom du måste kunna lämna arbetsplatsen väldigt fort när larmet går, de veckor du har beredskap.

Min man rör på sig lagom mycket. Går och cyklar till jobbet, brukar promenera och springa med mig när jag rider och ibland går han till gymmet. Han är verkligen ingen träningsfanatiker.
De har regelbundna konditionstester och fyra gånger om året åker de och tränar varmdykning.
Varje beredskapsvecka har de samling en dag då de kontrollerar alla bilar, tar ut och hissar upp hävaren, tankar och gör någon typ av övning (igår tex krälade de genom burar och förra gången var de ute med båten).

Man kan inte vara höjdrädd eller klaustrofobisk och man kan inte vara rädd för blod eller att se skadade människor. Man måste också klara av att bemöta och ta hand om människor i sorg, då man åker på många hjärtstopp och suicid. Man måste också klara av att leva med stressen av att aldrig kunna slappna av under beredskapsveckan, eftersom larmet kan gå när som helst. Din familj måste också klara av att leva med den stressen.
 
Hej!

Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det?
Vad är erat huvudarbete?
Bor ni nära brandstationen eller arbetar ni nära brandstationen?
Hur lång tid tar det innan ni är på stationen vid larm?
Hur många kilometer har ni till brandstationen?

Förstår att det är ett väldigt fysiskt jobb med tunga lyft, jobba på högre höjder samt trånga utrymmen mm.
Men hur upplever ni det, hur aktiv och stark behöver man vara eller hur ofta tränar ni och hur tränar ni?

Är intresserad av att veta det mesta om yrket av er som jobbat med det. 🚒🧑‍🚒👩‍🚒
Verkligen bra förklarat av @Bapelsin . Min man har arbetat deltid inom RIB i 25 år. Han hade 8 minuter på sig efter larm -att sitta klar i brandbilen. Han har många roliga minnen från den tiden. Kollegorna är viktiga och det finns en stark kåranda. Den är oftast positivt men kan ibland leda till mobbing och särbehandling. Inte sällan finns en rivalitet mellan hel- och deltiden.

I vår kommun så går tåget genom kommunen vilket då tyvärr innebär att en del väljer att avsluta sina liv där. Då gäller det att klara av att på ett värdigt sätt vandra längs järnvägen och samla ihop delarna samtidigt som du kanske blir filmad av passagerarna som sitter kvar på tåget. För att få hjälp att bearbeta så är det viktigt att prata igenom uppdragen och det upplever jag att de har gjort på min mans arbetsplats. Men det kan nog vara bra att fråga hur de med arbetsmiljö och hälsa.
 
Verkligen bra förklarat av @Bapelsin . Min man har arbetat deltid inom RIB i 25 år. Han hade 8 minuter på sig efter larm -att sitta klar i brandbilen. Han har många roliga minnen från den tiden. Kollegorna är viktiga och det finns en stark kåranda. Den är oftast positivt men kan ibland leda till mobbing och särbehandling. Inte sällan finns en rivalitet mellan hel- och deltiden.

I vår kommun så går tåget genom kommunen vilket då tyvärr innebär att en del väljer att avsluta sina liv där. Då gäller det att klara av att på ett värdigt sätt vandra längs järnvägen och samla ihop delarna samtidigt som du kanske blir filmad av passagerarna som sitter kvar på tåget. För att få hjälp att bearbeta så är det viktigt att prata igenom uppdragen och det upplever jag att de har gjort på min mans arbetsplats. Men det kan nog vara bra att fråga hur de med arbetsmiljö och hälsa.
Det glömde jag att skriva, att kårandan är fantastisk. Där vi bor finns det inga heltidsbrandmän, bara deltidare. De är uppdelade på fyra lag med en eller två polare till varje lag, som hjälper till när man behöver vara ledig av en eller annan anledning. Lagen hjälper varandra när det behövs och alla känner alla (vi bor på en liten ort 😊)

Vi har tack och lov ingen räls genom vår kommun, men vi har Vättern varpå stationen har två olika båtar och alla måste regelbundet träna med våtdräkter. Det är väldigt sällan fara för liv på sjön dock, oftast handlar det om utsläpp.
 
Jag är inte deltidsbrandman, men min man är det. Han har varit det i 10+ år. Han har beredskap var fjärde vecka och då måste han befinna sig inom en radie där han kan vara ombytt och sitta i brandbilen inom fem minuter från att larmet går. Vi både bor inom och han jobbar inom den radien.
Olika distrikt har dock olika upplägg.

Din arbetsgivare måste godkänna att du är deltidsbrandman eftersom du måste kunna lämna arbetsplatsen väldigt fort när larmet går, de veckor du har beredskap.

Min man rör på sig lagom mycket. Går och cyklar till jobbet, brukar promenera och springa med mig när jag rider och ibland går han till gymmet. Han är verkligen ingen träningsfanatiker.
De har regelbundna konditionstester och fyra gånger om året åker de och tränar varmdykning.
Varje beredskapsvecka har de samling en dag då de kontrollerar alla bilar, tar ut och hissar upp hävaren, tankar och gör någon typ av övning (igår tex krälade de genom burar och förra gången var de ute med båten).

Man kan inte vara höjdrädd eller klaustrofobisk och man kan inte vara rädd för blod eller att se skadade människor. Man måste också klara av att bemöta och ta hand om människor i sorg, då man åker på många hjärtstopp och suicid. Man måste också klara av att leva med stressen av att aldrig kunna slappna av under beredskapsveckan, eftersom larmet kan gå när som helst. Din familj måste också klara av att leva med den stressen.
Här funkar det väldigt lika! Har kollegor och vänner som jobbar med det.
 
Jag är inte deltidsbrandman, men min man är det. Han har varit det i 10+ år. Han har beredskap var fjärde vecka och då måste han befinna sig inom en radie där han kan vara ombytt och sitta i brandbilen inom fem minuter från att larmet går. Vi både bor inom och han jobbar inom den radien.
Olika distrikt har dock olika upplägg.

Din arbetsgivare måste godkänna att du är deltidsbrandman eftersom du måste kunna lämna arbetsplatsen väldigt fort när larmet går, de veckor du har beredskap.

Min man rör på sig lagom mycket. Går och cyklar till jobbet, brukar promenera och springa med mig när jag rider och ibland går han till gymmet. Han är verkligen ingen träningsfanatiker.
De har regelbundna konditionstester och fyra gånger om året åker de och tränar varmdykning.
Varje beredskapsvecka har de samling en dag då de kontrollerar alla bilar, tar ut och hissar upp hävaren, tankar och gör någon typ av övning (igår tex krälade de genom burar och förra gången var de ute med båten).

Man kan inte vara höjdrädd eller klaustrofobisk och man kan inte vara rädd för blod eller att se skadade människor. Man måste också klara av att bemöta och ta hand om människor i sorg, då man åker på många hjärtstopp och suicid. Man måste också klara av att leva med stressen av att aldrig kunna slappna av under beredskapsveckan, eftersom larmet kan gå när som helst. Din familj måste också klara av att leva med den stressen.

Tack för era svar, väldigt bra förklarat.

Hörde nämligen att man haft svårt att få personer som velat söka dom två deltidsplatser som finns kvar i närheten av mig. Tanken slog mig då att det kanske skulle vara något.

Oklart är om jag bor på gränsen till för långt bort. Har runt 5-6min körtid till stationen.

Jag är även med i en frivillig organisation där vi blir ”utlarmade” av polisen vid försvunnen personen.
I stort sett har vi beredskap dygnet runt/året om, men där har vi ofta lång framkörningstid mm.
Sen har jag även sökhund och även ATV som ska med. Men att man är i beredskap och ska åka så fort som möjligt när vi får klartecken, gör att man alltid har all utrustning och packning färdig.

Med detta möter vi även personer i nöd, som kanske är suicidala eller dementa mm. Så vi övar varje vecka och är utbildade i sjukvård samt mörkernavigering mm. som gör att vi kan söka i skogen även i mörker mm.

Jag gillar att jobba där man kan få vara med och göra en skillnad och hjälpa andra människor.

Är väl ganska aktiv, har flertal hundar som tränas varje/varannan dag och under sökjobb kan det ju bli 1-2mil i eländig terräng samt med all utrustning i ryggsäcken blir det säkert 6-8kg extra vikt.

Får se om jag kanske hör av mig till stationen och få mer information om vad som gäller där.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Zaria
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp