Hur är det att jobba som deltidsbrandman?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det?
Vad är erat huvudarbete?
Bor ni nära brandstationen eller arbetar ni nära brandstationen?
Hur lång tid tar det innan ni är på stationen vid larm?
Hur många kilometer har ni till brandstationen?

Förstår att det är ett väldigt fysiskt jobb med tunga lyft, jobba på högre höjder samt trånga utrymmen mm.
Men hur upplever ni det, hur aktiv och stark behöver man vara eller hur ofta tränar ni och hur tränar ni?

Är intresserad av att veta det mesta om yrket av er som jobbat med det. 🚒🧑‍🚒👩‍🚒
 
Jag är inte deltidsbrandman, men min man är det. Han har varit det i 10+ år. Han har beredskap var fjärde vecka och då måste han befinna sig inom en radie där han kan vara ombytt och sitta i brandbilen inom fem minuter från att larmet går. Vi både bor inom och han jobbar inom den radien.
Olika distrikt har dock olika upplägg.

Din arbetsgivare måste godkänna att du är deltidsbrandman eftersom du måste kunna lämna arbetsplatsen väldigt fort när larmet går, de veckor du har beredskap.

Min man rör på sig lagom mycket. Går och cyklar till jobbet, brukar promenera och springa med mig när jag rider och ibland går han till gymmet. Han är verkligen ingen träningsfanatiker.
De har regelbundna konditionstester och fyra gånger om året åker de och tränar varmdykning.
Varje beredskapsvecka har de samling en dag då de kontrollerar alla bilar, tar ut och hissar upp hävaren, tankar och gör någon typ av övning (igår tex krälade de genom burar och förra gången var de ute med båten).