Hur är det med förs vid försälj??

caradan

Trådstartare
Om jag nytecknade en försäkring i mitten på maj i år och nu har sålt den hästen utan att nya ägaren vill ha just den försäkringen vad händer då??
Måste jag betala hela året eller är det bara att säga upp den (som det är ex på bilar???)

Det gäller A*ria
 
Du kan säga upp din försäkring, fast som i min mors fall med hund som fick avlivas blev hon ändå till trots betalningsskyldig för hela perioden som var kvar. :(

Hur man gör med hästar och i nuläget, kanske någon annan vet bättre om. Själv har jag försäkrat i annat bolag. :devil:
 
Jag vet att den kan sägas upp men det var just det om man måste betala hela års premien eller om man bara betalar fram tom uppsägningen??
 
Vid försäljning säger du bara upp försäkringen och den slutar på dagen och inbetald premie (om så är fallet) återgår till dig. Du behöver alltså inte betala resterande försäkringsperiod.
Däremot när försäkringen löser ut (häst dör) så måste man betala hela försäkringsperioden (har själv erfarenhet av detta då jag hade en häst som bröt benet 2 dagar in på ny årsperiod och var tvungen att betala för hela året)
 
Ring ditt försäkringsbolag.
Antar att du inte har betalt års summan ännu och det är därför du undrar om du måste betala in för hela året. Om du säger upp försäkringen så räknar dom om och du betalar bara för den tid du haft försäkringen på din häst.
Ett tips om du skall göra samma sak igen och sälja hästen ta det på månadsbetalning. Då slipper man ligga ute med hela års summan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 745
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 870
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 104
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp