Försäkra triangelmärkt häst?

Tack för era svar.
Jag har just nu en gammal älskad häst (long story, annan tråd) som ska avlivas imorgon. Den har varit högt försäkrad i Agria just för att få avlivning täckt. Nu när det är dags har det visat sig att Agria inte accepterar hög ålder med medföljande krämpor (dåliga tänder med avmagring som följd, muskeltapp pga dåliga ben som förhindrar träning, återkommande näsblod) som försäkringsberättigande. De kan gå med på artros som berättigande men en artrosdiagnos kan enligt veterinär inte ställas säkert utan röntgen. Klinik och röntgenkostnaden skulle överstiga kostnaden för avlivning så jag får helt enkelt stå för det själv. Detta bidrar till mina funderingar om att skippa försäkring. Jag tycker för övrigt att det är snålt av Agria. Det finns en allmän debatt om hur länge vi ska låta gamlingarna hänga i. "En död häst lider inte" osv. Folk anmäls till Länsstyrelsen för att de har för gamla hästar i hagarna, osv. Man uppmanas att ta bort dem hellre en dag för tidigt än en dag försent. Men försäkringsbolagens policy uppmuntrar inte till det direkt.
 
Tack för era svar.
Jag har just nu en gammal älskad häst (long story, annan tråd) som ska avlivas imorgon. Den har varit högt försäkrad i Agria just för att få avlivning täckt. Nu när det är dags har det visat sig att Agria inte accepterar hög ålder med medföljande krämpor (dåliga tänder med avmagring som följd, muskeltapp pga dåliga ben som förhindrar träning, återkommande näsblod) som försäkringsberättigande. De kan gå med på artros som berättigande men en artrosdiagnos kan enligt veterinär inte ställas säkert utan röntgen. Klinik och röntgenkostnaden skulle överstiga kostnaden för avlivning så jag får helt enkelt stå för det själv. Detta bidrar till mina funderingar om att skippa försäkring. Jag tycker för övrigt att det är snålt av Agria. Det finns en allmän debatt om hur länge vi ska låta gamlingarna hänga i. "En död häst lider inte" osv. Folk anmäls till Länsstyrelsen för att de har för gamla hästar i hagarna, osv. Man uppmanas att ta bort dem hellre en dag för tidigt än en dag försent. Men försäkringsbolagens policy uppmuntrar inte till det direkt.
Så jäkla trist. Har en vän som råkade ut för samma sak. Hon hade knappt nyttjat försäkringen under hela hästens liv, sen när den var gammal, hade mkt krämpor och tandproblem som ledde till att den inte kunde äta normalt, men nix, agria ersatte inte. Så surt.
 
Så jäkla trist. Har en vän som råkade ut för samma sak. Hon hade knappt nyttjat försäkringen under hela hästens liv, sen när den var gammal, hade mkt krämpor och tandproblem som ledde till att den inte kunde äta normalt, men nix, agria ersatte inte. Så surt.
Precis. Det är det de lever av. ☹️
 
Därför det är bra med livbelopp också som kan täcka resten av kostnaderna.
För mig var livbeloppet helt värdelöst, men användbarhetsdelen gick ju in. Livbeloppet får man bara om hästen dör eller måste avlivas av sina skador, inte om den kan leva vidare men med begränsad användbarhet. Men för en redan triangelmärkt häst som skadas/dör i en olycka eller dör i tarmvred är den kanske bra att ha.
 
För mig var livbeloppet helt värdelöst, men användbarhetsdelen gick ju in. Livbeloppet får man bara om hästen dör eller måste avlivas av sina skador, inte om den kan leva vidare men med begränsad användbarhet. Men för en redan triangelmärkt häst som skadas/dör i en olycka eller dör i tarmvred är den kanske bra att ha.
Ja det är väl självklart att man bara får ut livbeloppet om hästen inte bedöms kunna leva vidare?
 
Såg precis på Hippson att kostnaden för kremering (destruera) numera kostar över 20 000 kr plus moms, om man har en häst över 500 kg. Detta då kostnaden för bioolja (RME) ökat så mycket.
Låter konstigt. Avlivade min ponny i februari på akuttid och det kostade 8200, frågade vad en storhäst skulle kostat och det var inte mycket mer än vad jag betalade.
 
Låter konstigt. Avlivade min ponny i februari på akuttid och det kostade 8200, frågade vad en storhäst skulle kostat och det var inte mycket mer än vad jag betalade.
Valde du kremering?
Det vanligaste är ju att hästar hämtas av tex lantbrukstjänst och då kremeras de inte.
Tror prishöjningen gick igenom vid årsskiftet, men kan ha varit någon månad senare också :)
 
Lite ot, men det är ju rätt stor skillnad prismässigt på om hästen ska kremeras eller gå till destruktion. Om jag inte missminner mig så betalade jag 6500kr för avlivning och bortforsling med Svensk lantbrukstjänst för ca 5-6 år sedan, till destruktion. Ändå överkomligt. Vid kremering flyger tusenlapparna💸
 
Lite ot, men det är ju rätt stor skillnad prismässigt på om hästen ska kremeras eller gå till destruktion. Om jag inte missminner mig så betalade jag 6500kr för avlivning och bortforsling med Svensk lantbrukstjänst för ca 5-6 år sedan, till destruktion. Ändå överkomligt. Vid kremering flyger tusenlapparna💸
Min häst gruppkremerades för fem år sedan och det landade allt som allt strax under tio tusen inkl avlivning på klink.
 
Min häst gruppkremerades för fem år sedan och det landade allt som allt strax under tio tusen inkl avlivning på klink.
Ah ok, det var ju inte extremt farligt ändå. Det är väl när de ska kremeras enskilt och ägaren vill ha askan som det blir väldigt dyrt.
 
Ah ok, det var ju inte extremt farligt ändå. Det är väl när de ska kremeras enskilt och ägaren vill ha askan som det blir väldigt dyrt.
Hittade ett ställe i Mellansverige som kremerar djur en häst på 250-600 kg kostar 7700 om den gruppkremeras och 15200 för enskild kremering priser inkl moms
 
Jag hade tagit över befintlig försäkring. Jag maxade nyligen min ena hästs försäkring och la drygt 30000 kr ur egen ficka. Hästen är 21 år och jag ångrar inte en sekund att jag gav henne den vård hon behövde istället för att ta bort. Hon är idag lika pigg och glad som när hon kom hit för 16 år sedan.
 
@inaa Alltså Agria. Alltid knaserier. Rekommenderar en vetvårdförsäkring via Sveland. Anledningen att jag har relativt hög vetvård är för att sårskador kan bli helt galet dyra. Och att ta bort sin häst för ett sår känns betydligt mer främmande än tex om valet är buköppning eller ett benbrott.
 
Har också tagit över en pensionerade ridskolehäst som går som sällskap mest, försäkrade honom för sårskador etc upp till 50 000 tror jag. Det kostar runt 150 kr i månaden, så känns värt det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 741
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte riktigt var den här tråden ska ligga, men testar här. Vi är på väg och ska köpa ett sto, som vi ska använda som avelssto...
Svar
9
· Visningar
1 646
Senast: Masse
·
Hästmänniskan OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy: Hej allihopa! Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är...
Svar
9
· Visningar
2 654
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp