Försäkra triangelmärkt häst?

inaa

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för promenadridning. Den är en importerad korsning som är 16 år gammal. Nu funderar jag på att inte ha den försäkrad utan istället spara de pengarna och bygga på bufferten. Det är ändå så få saker försäkringen täcker och då först efter en väldigt hög självrisk. Och pengarna ska ju ut först så bufferten måste man ändå ha. Och om den drabbas av svåra skador eller sjukdomar tror jag att det snarare lutar åt avlivning än dyr veterinärvård med tanke på ålder och användbarhet. Eller tänker jag helt galet? Är det någon aspekt jag missat? Kom gärna med feedback, helst konstruktiv sådan med tanke på att detta säkert är ett känsligt ämne. Alternativt tipsa om försäkringar som är lite billigare än ex. Agria.
 
Har en billig försäkring hos folksam till mitt gamla sto. Hon går bara som hagprydnad och jag kommer inte lägga ut massor med pengar på veterinärvård på henne. Men försäkringen täcket tex sårskador och kolik och jag har ett lågt livvärde som täcker akut avlivning.
 
16 är ju fortfarande en bra ålder, precis lämnat sin bästa tid. Är väl mest hästens hållbarhet (inte håller till mer än promeneradridning vad nu det innebär? Vilket ju tenderar vara olika för olika personer) som avgör vad du tycker är värt att göra och inte? :).
 
Jag har inte min äldsta försäkrad, men däremot en rejäl buffert ifall hon skulle skadas. Har noll intresse av tex buköppningar eller tid i hängmatta, så förmodligen kommer jag avliva om nåt dyrare inträffar. Men jag hade sparat ihop bufferten långt innan jag avslutade försäkringen. Hur gör du om du tex håller på och sparar ihop och så skadar sig hästen?

Jag skulle leta reda på en billig försäkring (brukar heta A2 när de tar sårskador och kolik tex) och ha den åtminstone tills jag sparat ihop tillräckligt med pengar för att avliva och destruera hästen. Det kostade runt 10 000 kr sist jag gjorde det (2019).
 
Vad kostar den att ha försäkrad? Är det inte så stor summa du sparar så skulle det för mig kännas tryggt med en basförsäkring som iallafall täcker kolik, sårskador och annan akut sjukdom. Det kan ju vara en relativt ”enkel” skada men dra iväg massor på jourtid tex. Och det kan ju hända efter 2 månader när du inte hunnit sparat undan några pengar.
 
Du kan ju inte ha den livförsäkrad, eftersom triangelmärkningen innebär att någon redan fått ut livvärdet på den, men det visste du säkert redan! Och när livdelen är borta kostar en veterinärvårdsförsäkring betydligt mindre, dock kommer du ju få reservation på det som orsakat triangelmärkningen. Mina hästar är försäkrade hos Folksam, tycker jag har ett väldigt prisvärt upplägg där (full veterinärvård på samtliga, lite olika upplägg på livdelen beroende på häst).
 
Jag hade ju haft en veterinärförsäkring iaf upp till 50-60 men kanske inget liv.
Men beror på lite vad de kostar?
 
Du kan nog bara ha begränsad försäkring eftersom hästen är triangelmärkt (dvs ”utförsäkrad”) och då är det enklast att ta över försäkringen den har idag om du vill ha försäkring.
Så kolla över det och ring olika bolag men enklast är kanske att spara pengarna på hög.
 
Du kan ju inte ha den livförsäkrad, eftersom triangelmärkningen innebär att någon redan fått ut livvärdet på den, men det visste du säkert redan! Och när livdelen är borta kostar en veterinärvårdsförsäkring betydligt mindre, dock kommer du ju få reservation på det som orsakat triangelmärkningen. Mina hästar är försäkrade hos Folksam, tycker jag har ett väldigt prisvärt upplägg där (full veterinärvård på samtliga, lite olika upplägg på livdelen beroende på häst).
Det är väl användbarhet man får ut när man triangelmärker? Så man kan väl fortfarande ha en begränsad livförsäkring som täcker akuta traumaskador, kolik mm?
 
Du kan ju inte ha den livförsäkrad, eftersom triangelmärkningen innebär att någon redan fått ut livvärdet på den, men det visste du säkert redan! Och när livdelen är borta kostar en veterinärvårdsförsäkring betydligt mindre, dock kommer du ju få reservation på det som orsakat triangelmärkningen. Mina hästar är försäkrade hos Folksam, tycker jag har ett väldigt prisvärt upplägg där (full veterinärvård på samtliga, lite olika upplägg på livdelen beroende på häst).
Jag hade min triangelmärkta häst livförsäkrad och fick ut resterande livvärde när hon avlivades. Dvs 10000.
 
Jag hade min gamling försäkrad för låg veterinärvård och avlivning. Försäkringen var så billig att det skulle flera år för buffertmetoden att vara lönsam istället.

Men om du redan har en buffert på typ 15k som du kan lägga undan som "avlivningskostnad" så sparar du ju pengar på att inte ta en försäkring.
 
Det beror ju lite hur stor buffert du tänkt ha och var gränsen går för dig i vad du är beredd att behandla/avliva.
Men skulle nog ändå råda dig att iaf räkna på vad en enklare försäkring som täcker iaf sårskador skulle kosta resp ge. Buffert behöver man oavsett försäkring lr ej, bara frågan om hur stor den behöver vara som ändras.

Tänker på min gammlings sårskada som kostade ca 30 innan försäkring. Ett enda sår, var viss tvekan om den gått in i led men det hade den inte, så i slutändan behövde den bara sys. Inget större ingrepp och läkte fint.
Så ingen avancerad vård men det tickade ändå iväg fortf pga jour, röntgen/ul och massvis med sjuka föl så han blev över natten innan det kunde sys ihop. Så var ganska glad att inte behöva betala mer än 10 ish.
 
Jag har inte min äldsta försäkrad, men däremot en rejäl buffert ifall hon skulle skadas. Har noll intresse av tex buköppningar eller tid i hängmatta, så förmodligen kommer jag avliva om nåt dyrare inträffar. Men jag hade sparat ihop bufferten långt innan jag avslutade försäkringen. Hur gör du om du tex håller på och sparar ihop och så skadar sig hästen?

Jag skulle leta reda på en billig försäkring (brukar heta A2 när de tar sårskador och kolik tex) och ha den åtminstone tills jag sparat ihop tillräckligt med pengar för att avliva och destruera hästen. Det kostade runt 10 000 kr sist jag gjorde det (2019).
Kan jag tänka mig. Min gamla vi köpte vid 21 var helt oförsäkrad och hans avlivning och destruktion gick på 10´ och det var 2016...Min nuvarande i sina bästa år är lågt livförsäkrad men högsta värdet (125´) i veterinärvård- såååå tacksam för den med tanke på vistelsen på ultuna- är en himla skillnad att ta 16` ur fickan i självrisk och får nästan 70` betalt än betalt allt det själv...
 
Såg precis på Hippson att kostnaden för kremering (destruera) numera kostar över 20 000 kr plus moms, om man har en häst över 500 kg. Detta då kostnaden för bioolja (RME) ökat så mycket.
 
Jag har inte min äldsta försäkrad, men däremot en rejäl buffert ifall hon skulle skadas. Har noll intresse av tex buköppningar eller tid i hängmatta, så förmodligen kommer jag avliva om nåt dyrare inträffar. Men jag hade sparat ihop bufferten långt innan jag avslutade försäkringen. Hur gör du om du tex håller på och sparar ihop och så skadar sig hästen?

Jag skulle leta reda på en billig försäkring (brukar heta A2 när de tar sårskador och kolik tex) och ha den åtminstone tills jag sparat ihop tillräckligt med pengar för att avliva och destruera hästen. Det kostade runt 10 000 kr sist jag gjorde det (2019).
Agria täcker bara 6000 kr för avlivning och med bortforsling/ kremering / destruering blir det en hel del att betala själv ändå.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 744
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte riktigt var den här tråden ska ligga, men testar här. Vi är på väg och ska köpa ett sto, som vi ska använda som avelssto...
Svar
9
· Visningar
1 646
Senast: Masse
·
Hästmänniskan OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy: Hej allihopa! Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är...
Svar
9
· Visningar
2 654
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp