Hur är täckena fodrade?

Sv: Hur är täckena fodrade?

Shires stormcheeta 1680D o ballistisk nylon. Vintertäcke m. 400g foder o fast hals. Det finns utan hals med. Vet ingen häst som lyckats riva sönder det. Det finns på rea för tusenlappen nu, googla namnet bara.
Har haft Bucas o min häst hatade det, då det drogs bakåt o satt åt i bogen. Gick över till skaltäcken för ett år sedan, inte nöjd. Har nu köpt olika täcken för väder o vind. Det tar för lång tid att täcka flera hästar vid in o utsläpp. Så trött på alla dessa täcken.
Vilket fall som helst så bör du leta efter täcken med ballistisk nylon. Där är D på 1680-2200. Har man en häst som rullar sig mkt så är detta tyg suveränt, då lera inte tränger in i fibrena lika lätt. Bucas smartex har just detta tyget, halt som såpa. Torkar snabbt o blir rent i 30 grader.
Köper inga täcken med fleece insida numera. Mark Todd täckena är oxå bra.
Men som alla stora märken så har dom täcken i olika prisklasser.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Är det jag som letar dåligt eller finns det väldigt få återförsäljare till Weatherbeeta i Sverige? Hittar knappt en enda tycker jag. Vill kolla lite olika modeller och sånt...
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Så enkelt är det inte heller :-) Shires är faktiskt riktigt bra! Man måste testa sig fram till egna favoriter som dessutom passar hästen.

Fan då, jag vill att det ska vara enkelt :p
Varför finns det sadelinprovare som åker runt, men inga täckesinprovare?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Rhino är av lägre denier.

Har aldrig fått ett enda hål i mina rambotäcken. trots en häst som förr bet sönder ALLT.
Precis!
Rambo har något högre Denier än Rhino, och är dessutom av ett mycket slitstarkt material benämnt ballistisk nylon. Till min ena häst som är en tidigare täckes-slaktare har såväl Rambo som Rhino funkat lika bra.

Det som lyckades ta hål på Rambot var en utstickande spik :o men det var lätt lagat med deras suveräna lagningssats (lappar och lim).
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Ja, det där Liner-systemet verkade ju sjukt bra, hade också tänkt köra med ett 100g som bastäcke isf.
Nu tittade jag på Amigo, som är ett HW-täcke(?), finns det andra än Amigo som är bättre?

Amigo 1200 (Bravo?) är helt ok, håller bra och de nyare modellerna (Bravo) har ju möjlighet att kunna koppla på liner-täcken.
Däremot har jag sett flera affärer som reat ut Rhino-täcken nu, gissar att deras rutmönstrade täcken utgår ur sortimentet till förmån för någon ny spännande färgkombination, så håll ögonen öppna, så kanske du gör ett fynd ;)

/Caballus (som i veckan fyndade ett Rhino 200g inkl. lös hals för runt tusenlappen - jäkligt värt det!)
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

*delvis kl*

Har ägnat typ hela (jobb)dagen :o åt att kolla täcken nu...

Vad jag kan se på Shires så känns det som att mängden stoppning går upp tillsammans med antalet D, särskilt om jag vill ha det där ballistiska tyget, det funkar på fryslorten förståss även om jag tycker att det är lite "slösigt" att behöva köpa olika täcken för olika väderlek...
Hursom kan det inte bli Shires till islänningen, för på honom kan jag inte lägga 300-400g.

Horseware känns ju så smart med sina olika lager, då betalar jag gärna mycket för ett regnskal om jag kan stoppa det extra för en billig peng.
Jag hittar Amigo Bravo med 1200D, Rambo Original med 1000D(ballistic) och Rhino Original med 1000D(polypropylen), så... vilken är starkast? :confused:
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Rambo är slitstarkt , mitt fullblod lyckas inte bita sönder det än så länge, efter 3 månaders tid. Slaktade det mesta innan. Gillar inte täcken om dom inte sitter som dom ska, i hans tycke :)
Däremot är min erfarenhet att HW:s liners inte är av bästa kvalité. Har numera vanliga stalltäcken bla Mark Todd under Rambo regntäcket.
Mitt råd till dig är att köpa ett täcke med 200 grams fyllning, & komplettera med undertäcken i 100 & 200 gram.
Tänker närmast på fryslorten som bör ha 200 gram som minimum.
Härifrån har jag precis köpt ett täcke ifrån Premierequine, kostar bara 20 £ i frakt & dom har rea just nu.
Köpte 200 grams täcket (med helhals) med 1680 D Ballistiskt Nylon & en liners i 200 gram. Påkostade detaljer, välsytt, reflexer, kanon nylonfoder med antibakteriell behandling av ytan, precis som Bucas har i sina täcken. På halsdelen är det resår upptill så täcket inte hasar ner & det blåser inte in. Vilket är kanon för en häst som blir stel i nacke & hals pg.av kylan..................som min är. Hon har inga stela halsmuskler längre :)
Jag betalade 1200 kr för båda täckena levererade från England, super billigt tycker jag. Passformen är svår att svara på då fröken (halvblod) i fråga passar i alla täcken, hon har en modell kropp *ler* Det enda jag kan säga är att täcket når ner långt på sidorna, så det kan se stort ut på en mindre häst, vilket man ser på
deras hemsida.
Om jag jämför med mina Rambo täcken så är detta täcke mer påkostat, & bättre sytt. Kan tilläggas att mitt ena Rambo XL är handsytt enl. HW & det syns.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är täckena fodrade?

Mina amigo har hållt tusen ggr bättre än rhino dock ... Alla år . Vilka är många .
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Nu körde vi på Amigo med ett liner under. Ska bli spännande detta, det var 20% på allt, så det vart överkomligt pris :)
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

+alla

Tack för era tankar, då är jag inte helt ute och cyklar då.

Intressant med en lösdriftshäst som har ett Smartex som ligger still, vet du hur aktiv han är i hagen? Båda mina busar på rätt bra emellanåt, och det kanske gör att det glider mer än på en mer stillsam häst?

Irriterande att de ska ha fleece inuti just DET täcket, Freedom och Irish har ju glatta foder som jag vill ha, men jag är rädd att deras yttertyg inte är tillräckligt starkt.
Om jag fattat rätt så har Smartex 1200D medan Irish/Freedom har 600D, är ju lite skillnad. Min storhäst har 600D och fick väl ganska omedelbart ett antal hål, islänningen hade ett med 420D och det överlevde inte heller nått vidare...
Samtidigt vill jag ju inte köpa ett asdyrt och fint täcke som de inte kan ha sedan för att det glider bak...

En tjej i stallet har Smartex och tycker att det inte glider(stillsam häst dock), däremot blir det FULLT med hår i fodret och det var omöjligt att få bort så nu använder hon det bara som skaltäcke ovanpå annat för hon tänker att håren kanske kan stickas på stackars hästen. (väldigt tunnhårig arab)

Jag hade ett Smartex som jag sen sålde till en stallkompis. Det fick en rejäl reva, har töjt sig så passformen blivit sämre, och är rätt äckligt på insidan av päls och smuts. (Efter att jag hade sålt det alltså, hade knappt använt det själv.) Så min erfarenhet är väl inte jättebra av dom.

Shires är ju annars ofta tåliga om man vill ha ett billigare täcke som ändå håller bra för pengarna, kan ju bli mest ekonomiskt OM oturen ändå är framme och det går sönder, så man inte har köpt ett tokdyrt täcke för hållbarhetens skull och så går det sönder ändå! :crazy: Tror det finns en del med glatt insida. Har själv ett par Shires three crown som jag är väldigt nöjd med, bra passform (för min kuse iallafall) håller väldigt bra vattentätt, har hållit sig fräscht på insidan.
Men min kuse brukar inte sätta täcken så hårt på prov (jag själv är väldigt petig med passform och vattentäthet däremot och att det inte blir äckligt på insidan).
 

Liknande trådar

Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 925
Senast: lomuxx
·
F
Utrustning Min första tråd här på Buke så jag hoppas den hamnar rätt! :o Har precis fått hem mitt nya täcke (BUCAS IRISH TURNOUT 5o g) satt bra...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: pulkaskurk
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 427
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp