Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

L

lill_flesky

Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat.

Den här gången så styrde jag kosan mot Sporren i Uppsala, där jag efter ett långt och givande samtal fick med mig ett Mark Todd ofodrat regntäcke hem. Deras bästa täcke och utnämt till Årets täcke, samt att de passade i princip alla hästar. Tyvärr så hörde min häst tydligen inte till principgruppen ;) :cry:
Det var synd för det såg ut att vara ett trevligt täcke i övrigt, med ett ok pris. Så nu fortsätter letandet.

Problemet med täcken på min häst är oftast att det är dålig skärning i bogen på dem. Dom är skurna för lågt så att när de dras bakåt så faller det under bogarna, stramar och skaver.

Mark Todd täcket började jättebra med hög skärning men började "släppa" på hälften och stramade som 17 precis över bogleden.

Oftast så täckena för stora i bogen till min häst, som drar 135 cm, har hög manke med högt satta boglad och är rätt tunn över bogen.

Täckeslistan över provade täcken är:

Svea outdoor regntäcke med halvhals och bogveck, 135 cm. Sitter hyffsat, men ej bra
Bucas smartex rain, vanlig hals utan bogveck, 135 cm. Sitter sådär..
Shires (kan det heta typhoon?minns inte riktigt) med bogveck, 135 cm. Satt verkligen värdelöst!
Protector vintertäcke, utan bogveck, 135 cm
Domani flugtäcke 135 cm. Satt gärsligt dåligt

Sen har jag provat diverse andra stalltäcken också, varav de flesta suttit dåligt.

Horseware har jag baar provat lite snabbt, och just det täcket jag proavde (ett termotäcke) satt INTE bra. Men som sagt, det var bara som snabbast och jag vet inte ens om det var rätt storlek.
Dessutom så tyckte inte hon på sporren att jag skulle ha ett sånt med V-spännen eftersom det skavde bort manen vid manken, och dte är FULT på en häst med mkt manke ;)

Så nu vill jag har massor med förslag på täcken!!! Jag ska bort till Mustang snart och då tar jag ju med mig hästen, så då kan jag passa på att prova täcken på en gång, men jag tror dom har mest Horse Ware.
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

Tänk på att Horseware har flera modeller, passar inte Rambo kanske Rhino eller Amigo passar. Jag har tur, alla Horseware modeller passar min krake ;)
Har du provat Källquist med omlott-knäppning? Passade min stora.
Horsesaver kanske?
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

Provat Horse Guard? Sitter som gjutna på min dam och jag köper inte något annat märke idag när det gäller utetäcken. Det är ju inte några garantier för att de passar just din häst, men det är ett förslag på märke som inte fanns på din "redan-provat-lista". ;)

//Alice
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

Bucas med omlottknäppning? Går ju att ställa om i bogen så att man får den bogbredden man vill ha..
Funkade till min kompis häst som var enormt bred i bogen, så det borde funka till det motsatta också. Eftersom att det går att spänna åt såpass mkt.
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

HorseSaver!!!

Jag har samma problem som du, de blir för 'urringade' i bogen (och bogveck på fel ställe = bogskav). Men HorseSaver är suveräna. När unghästen skulle ha täcke så hade jag ju rejäla problem. I rygglängd var hon en 115, men bogen.. höll ju på att DRUNKNA i alla täcken. Utom HS. Satt perfekt, de är otroligt ställbara i bogen och går högt upp vid bringan. Bogveck på RÄTT ställe med. Faktum är att taniga unghästen satt HS i 115 cm perfekt på i bogen både när det var nytt och passade perfekt, och sen när hon blivit grövre och täcket började bli för litet på andra ledder. Och valacken, som är vuxen (dvs bredare bog) och en måttsydd 125:a i täcken - även på honom satt HS i 115 cm utmärkt i bogen. De är otroligt ställbara.
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

Hur skiljer sig de olika modellerna i passformen då? Vilka är de som har v-knäppning?
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

"Skriver upp horseguard på prova-täckes-lista" , tack för tipset, du råkar inte veta vars man får tag på täckena? :)
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

Finns det bucas med omlottknäppning? Har jag aldrig sett :cool:
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

Nu kan jag ha fått detta om bakfoten, men jag har en kompis som köpte ett sånt som läckte något så ruskigt, vid första användningen. Jag är ganska säker på att det var ett sånt. Men jag kan ha fel på märket.. hmm..

Vart har du köpt dina HS täcken?
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

lill_flesky skrev:
Nu kan jag ha fått detta om bakfoten, men jag har en kompis som köpte ett sånt som läckte något så ruskigt, vid första användningen. Jag är ganska säker på att det var ett sånt. Men jag kan ha fel på märket.. hmm..

Vart har du köpt dina HS täcken?

Jag har fem HS-täcken, både gamla modellen och nya (de nya är bättre passform på). Har haft tre andra med.

Ett supertjockt utetäcke från eh..98-99, gamla modellen? Aldrig impregnerat, flitig tvättat. Läcker inte ett dugg (används när det snöar blötsnö på tvären och blåser halv storm mest).

Ett ofodrat regntäcke med nätfodring, gamla modellen. Är två år, aldrig impregnerat, flitigt tvättat. Läcker aldrig. Gjorde inte det andra sådana jag hade heller, hade det fem år - inget läckage ens i ösregn.

Ett nytt (från i vintras) bomullsfodrat regntäcke av nya modellen, tvättat, inte omimpregnerat, läcker inte.

Ett vintertäcke, fodrat, köpt id ecember. Tefloonbehandlat. Helt jäkla suveränt *kär* klarar baske mig vad som helst, tvättat aldrig impregnerat och läcker inte alls. (Är till salu btw :devil: Strl 115, i nyskick)

Och så ett (har haft två) stallthermotäcken och ett fleecetäcke men de är ju inte skapta för regn.

Efter 24 h i ösregn så det enda där det är blöt under täcket är vid 'halslinningen' där det ju rinner in vatten tillslut från halsen (på hästen), men så blir det med andra täcken. Så månntro det var annat märke eller din kompis fick ett måndagsex? Jag har iaf aldrig haft problem med ett enda av mina HS. Varken de av gamla modellen (de köptes upp och bytte tillverkare) eller nya modellen.

Mina nyare HS är köpta på Granngården, tidigare har jag köpt från lite blandade ställen, Lantmännen (som det hette då, Granngården alltså), Kings och så från lokala ridsportbutiken. Så lite blandat som sagt.
 
Sv: Täckestråd - Finns inga täcken med BRA passform??

Elr jag har inte sett det i affärer, men de e möjligt att man kan beställa från bucas.

Elelr en sån hära platta på bogen då? Haruy probvat ngt täcke med en sån?
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 635
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
1 886
Senast: mooi
·
Utrustning Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte...
Svar
12
· Visningar
2 898
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har med tidigare hästar klarat mig utan täcken väldigt bra, men nu när jag köpt ett fullblod så är det lite annat.. Jag har haft...
2
Svar
21
· Visningar
3 790
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp