Hur är täckena fodrade?

skuggi

Trådstartare
Jag har (tydligen) skaffat mig en jäkla fryslort till häst och måste nu kasta mig in i täckesdjungeln :cool:

Skulle uppskatta lite hjälp :bow:

Jag har panikköpt ett par täcken på Hööks(typ 300g fyllning), det ena är väldigt gosigt på insidan men det verkar som att "goset" liksom fastnar i pälsen och kryper bakåt :eek::confused:
Efter en dag så har täcket börjat "vända sig ut och in", fodret hänger bak som en blöja och har börjat dra med sig mankluddet inunder och långt bakom manken. Mycket oskönt.

Det andra är liksom halkigt på insidan och ligger perfekt, det blir aldrig sådär spänt över bogen. Har märkt att islänningens(fleecefodrade) täcke alltid sitter vrålspänt över bogen men jag trodde det bara blev så. Nu misstänker jag materialet på insidan :idea:;)

Ok, så nu blev jag rekommenderad att köpa Bucas Smartex (för Höökstäckena går hål pga lekfulla vänner) och då ser jag att fodret ser väldigt "fleecelikt" ut. Har inte använt det ännu och funderar på om jag verkligen ska behålla det? Tänker på om det blir sådär med det också, att det kryper tillbaka och lägger täcket i spänn...

Hästarna går på lösdrift så det blir många timmar med täcke på, och då vill jag inte ha ett som sitter illa...

Så, vad har ni för erfarenhet av Bucas Smartex med den där luddiga insidan, ligger täckena still?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag vill INTE ha något annat än riktigt glatt insida just pga det du skriver. Men nyare Bucas kanske inte ger så mycket sådant effekt, det har jag ingen aning om :-)
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Bucas Smartex är perfekt till svettiga/blöta hästar då det andas och torkar väldigt bra. Men att använda dygnet runt under längre perioder gillar jag inte, då är nylon/halkiga foder bättre!
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Min lösdriftshäst har ett Bucas Smartex, sitter jättebra! Har inte märkt att det åker bakåt eller blir spänt. Däremot får han lite skav av sitt Weatherbeeta (som är glatt på insidan), men det behöver ju inte ha något med materialet på insidan att göra iofs.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Fleece foder beter sig exakt som du erfar pga att materialet "hugger fast" i päls stråna och därmed förflyttar sig/förskjuter sig när hästen rör sig .
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

+alla

Tack för era tankar, då är jag inte helt ute och cyklar då.

Intressant med en lösdriftshäst som har ett Smartex som ligger still, vet du hur aktiv han är i hagen? Båda mina busar på rätt bra emellanåt, och det kanske gör att det glider mer än på en mer stillsam häst?

Irriterande att de ska ha fleece inuti just DET täcket, Freedom och Irish har ju glatta foder som jag vill ha, men jag är rädd att deras yttertyg inte är tillräckligt starkt.
Om jag fattat rätt så har Smartex 1200D medan Irish/Freedom har 600D, är ju lite skillnad. Min storhäst har 600D och fick väl ganska omedelbart ett antal hål, islänningen hade ett med 420D och det överlevde inte heller nått vidare...
Samtidigt vill jag ju inte köpa ett asdyrt och fint täcke som de inte kan ha sedan för att det glider bak...

En tjej i stallet har Smartex och tycker att det inte glider(stillsam häst dock), däremot blir det FULLT med hår i fodret och det var omöjligt att få bort så nu använder hon det bara som skaltäcke ovanpå annat för hon tänker att håren kanske kan stickas på stackars hästen. (väldigt tunnhårig arab)
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag använder ryktsten för att få bort håret som fastnar i fleecen, funkar toppen!
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag har haft samma problem med att täckena ligger och spänner över bogen. Letade efter ett som var minst runt bogen och chansade på Börjes Himalaya. PERFEKT! Sitter aldrig åt och pälsen är inte ruggad! Och att det är så billigt att man inte gråter ihjäl sig om det går sönder skadar ju inte... Min kille dödade 1600 denier på 2 dagar, men det här rör han inte. Kanske för att det är mycket bekvämare!?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag har haft samma problem med att täckena ligger och spänner över bogen. Letade efter ett som var minst runt bogen och chansade på Börjes Himalaya. PERFEKT! Sitter aldrig åt och pälsen är inte ruggad! Och att det är så billigt att man inte gråter ihjäl sig om det går sönder skadar ju inte... Min kille dödade 1600 denier på 2 dagar, men det här rör han inte. Kanske för att det är mycket bekvämare!?

Om du jämför insidan på dem du haft innan, hur ser det ut då? Har det varit luddiga insidor?

Hur många D har Himalaya då? Jag trodde Smartex var "värst" med 1200D, vad är det för täcken du haft med 1600D?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag köper oxå bara täcken med glatta insidor. Gillar inte heller när det fastnar i pälsen

Horseware Amigo täcken har alla glatta insidor till ett bra pris. Finns i alla modeller och tjocklekar
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag håller helt med.

Ts
Min häst har haft ett himalaya i 4-5 år och det fungerar och håller tätt fortfarande trots lite småhål här och var och jag har aldrig impregnerat om det för det har inte behövts, det håller tätt ändå. Jag tror att det är 420 D men jag köper hellre flera för en billig peng som kanske bara håller ett år än dyra som ändå inte håller längre.
Mina hästar går i grushage vilket sliter enormt på täckena och min ena biter och drar gärna i täckena. Sitt nya har hon haft sedan vintern började och peppar peppar så är det fortfarande helt trots att den andra har bitit i det.
Jag gillar verkligen himalaya för de sitter så bra, andas bra och håller för både det ena och andra.
Jag brukar spraya nya täcken med antibit spray så brukar själva dragandet minska betydligt.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Har smartex till min cob. Ligger stilla o perfekt varje dag. Vill man ha ett ännu mer funktionellt täcke ska man ha power turnout (extra 300 g) för det har aluminiumfodring plus att det är silverfärgat. Så skulle solen värma på, så drabbar inte det hästen då färgen inte tar åt sig solvärme. Aluminiumet gör att hästens värme strålar tillbaka på hästen så den håller en jämn temperatur.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag kan inte garantera något, det kan ju vara olika men jag tycker inte att Bucastäckena drar bakåt som annat fleecefoder kan göra. Jag tycker att det är det bästa täcket, alltid behaglig värme under, oavsett om det är ner mot 0 eller -20.
Jag gillar skärningen på HOrseware lite bättre egentligen fick jag önska skulle välja ett HW med Bucasfoder:D Gillar inte HW:S foder lika mycket faktiskt (svär väl i kyrkan för många nu) Jag tycker inte de verkar klara lika stora variationer i temperatur?
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

*delvis kl*

Amigo var ju sjukt fiffigt med ett skaltäcke och alla varianter av löstagbara foder :love: bra pris också :idea:
Fick höra att inte alla funkar med Amigo, nått med bogfriheten. Finns en i stallet som har Amigo(tur att man har täckeserfarna stallkamrater) så jag ska få prova på ponnyn.

Jag kände också att hellre ett billigt som bara håller en vinter, men när det blir hål redan efter ett par dagar... då blir det billigare med ett dyrt som håller.

Jag läste lite om det där aluminiumtäcket och det lät ju fiffigt. Men dyrt, så jag vill vara säker på att underlaget inte kryper bak i så fall. Kanske nästa år att jag tar den investeringen.

Det låter ju ändå som att en del inte tycker att Smartex åker bakåt, jag tror jag ska prova att låta ponnyn ha det lånade täcket på sig idag när vi tränar i lina, så får han röra sig lite med det på så lär vi se hur det rör sig.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Satt en stund i telefon med min PT (personliga täckesrådgivare :D) och hon pratade om Weatherbeeta, de verkar också ha skalfunktion med tillhörande innertäcken. De har bogveck också. Någon som har erfarenhet av dem? De fanns visst i 1680D, lite dyrare förståss, men med glansigt foder så där känns det inte lika osäkert att investera.
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag har ett smartex rain (och ett power turnout på kommande) och är riktigt nöjd med staydry-fodringen. Ligger riktigt fint på min häst, glider inte bakåt som många andra fleecefodrade. Beror säkert delvis på passformen också!
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Shires, horseware och mark todd är mina förstahandsval, glatt insida. Hansbo Event hade jag till islänningen jag red in, satt som en smäck!
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Jag har ett smartex rain (och ett power turnout på kommande) och är riktigt nöjd med staydry-fodringen. Ligger riktigt fint på min häst, glider inte bakåt som många andra fleecefodrade. Beror säkert delvis på passformen också!

Kul att höra! Jag köpte ett Rain, men har inte använt det ännu. Om fodret verkar ligga bra så tror jag att jag byter till det som har 100g fyllning faktiskt. Den här fryslorten klarar sig nog inte i ett kallt sommarregn i bara Rain, och jag vill ha ett som kan användas när det är som i somras, med hällande iskallt regn dagarna i ända. (testade ett ofodrat regtäcke då men det frös han ju ihjäl i..)
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

Fleecefoder blir svinäckliga när de börjar fälla:eek:

Har gett bort ett sådant bucastäcke. Helludet.

köpte nya... dum som jag var. Förvisso med nylonfoder, men fodret går inte långt ner på sidan, utan det är alldeles för lång "droppkant"-ofodrat.
Sitter även dåligt över korset trots benremmar som jag helst inte vill ha.

Har 2 nya röda som är till... salu:angel:
 
Sv: Hur är täckena fodrade?

För mig som har haft att göra med en skavkänslig häst bosatt på lösdrift har Horsewares täcken med glatt insida och v-knäppning i fronten varit det enda som suttit bra utan att skava ner till skinnet. Dessutom suveränt med lättfodrade 100g´s modeller som funkar för småfrusna hästar utan att bli för varma - de räcker oftast året om. (har också en häst som inte klarar ofodrade täcken vid regn ens sommartid).

Och för att bre på det lite mer - de flesta av HW's modeller har nu liner-systemet vilket gör att om vädret är riktigt jäkligt så gör du om ett 100 g skaltäcke till ett 3-400 g permafrosttäcke på 2 minuter. Även fodertäckena har glatt insida.

Hööks täcken har inte hållit mer än 1-2 säsonger då åtminstone deras tidigare premiummodeller var bit/lekkänsliga. Shires har funkat skapligt men med en del skav i bogen. Bucas med det där förbaskade fleecefodret har förvisso hållit tätt men skavt som sjutton, delvis pga passform, delvis pga själva fodret, så det fick flytta härifrån efter ett par säsonger.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 925
Senast: lomuxx
·
F
Utrustning Min första tråd här på Buke så jag hoppas den hamnar rätt! :o Har precis fått hem mitt nya täcke (BUCAS IRISH TURNOUT 5o g) satt bra...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: pulkaskurk
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 427
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp