Bukefalos 28 år!

Hur agera vid björnmöte?

Rimfrost

Trådstartare
Jag bor i ett björntätt område och nu har det tydligen "flyttat in" en stor björnhane där jag brukar rida. Så börjar undra hur man egentligen ska agera vid björnmöte. Någon här som vet vad man ska göra vid dessa två scenarion?

Scenario 1:
Häst och ryttare ser en björn på långt avstånd och den verkar inte vara på väg att ge sig iväg därifrån. Hästen stressar upp sig men är kontrollerbar, dvs. den sticker inte hemåt så fort den kan.

Scenario 2:
Häst och ryttare blir så överraskade av björn att hästen gör en helomvändning och sticker, och ryttaren faller av. Och så ligger man där på marken ... (*ryser vid tanken*)

Är ganska rädd för björn, har som tur är inte mött någon :crazy:
 
Sv: Hur agera vid björnmöte?

Det fanns ju en björntråd nyligen...prova sök så kanske du hittar svar där. :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 201
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp