Hur agerar du när du blir uppringd/stoppad på gatan av en volontär?

Så istället för att folk helt enkelt svarar i telefonen och risker behöva tacka nej till en försäljare eller avvisa någon man inte vill prata med (man kan ju bara lägga på trots allt, den funktionen finns ju), så ska vården och andra slösa tid på att ringa ännu en gång. Tid som de behöver till annat.
Ja, fast väntar jag på ett sånt samtal svarar jag alltid. Då står det också oftast annorlunda på displayen; offentliga ställen visar inget mobilnr utan en annan text, minns inte vilken. Privat nr? Nåt sånt. Det reagerar jag helt annorlunda på.
 
Lite OT kanske eftersom det inte helt handlar om hur jag agerar, men för kanske 1-2 år sedan ringde en telefonföräljare som ville att jag skulle byta till deras mobilabonnemang. Självklart var deras abonnemang billigare och bättre... Jag kommenterade att jag föredrar att ha kvar abonnemanget jag har eftersom jag bor på landet där det kan vara dålig täckning, och mitt abonnemang har hyfsad täckning här. Då skulle han självklart gå in i sin databas för att bevisa att deras abonnemang visst hade täckning där jag bor. Dock blev han tyst ganska snabbt när han såg kartan, och sa till mig att behålla det jag hade och förlåt för att han tagit upp min tid - deras abonnemang hade ingen täckning här alls :grin:
 
Ja, fast väntar jag på ett sånt samtal svarar jag alltid. Då står det också oftast annorlunda på displayen; offentliga ställen visar inget mobilnr utan en annan text, minns inte vilken. Privat nr? Nåt sånt. Det reagerar jag helt annorlunda på.
Fast många väntar sådana samtal men svarar inte ändå. Tyvärr är det rätt många obesvarade samtal från vårdens sida. Så alla är inte så noga som du. ;)

Sedan kan det ju vara så att man skickat remiss någonstans och har blivit satt på väntelista, man väntar alltså inte direkt på ett samtal men plötsligt kan man få en snabb tid och vården ringer upp... med resultat att folk inte svarar för att numret är dolt och på sådana svarar man ju inte för att...ja varför inte?

Eller en släkting har blivit sjuk och man ringer en anhörig, som envist inte svarar i telefon.
 
Om jag nagon gang svarar ett nummer jag inte vet och det dels ar en levande person pa andra sidan och som vill salja nagot sager jag tydligt, "Nej tack! Jag ar inte interesserad." och sedan stanger jag av. Jag vagrar att lata nagon tjafsa med mig och slosa med min tid genom att ringa till mitt privata nummer som jag har pa alla "block listor" som finns.
 
Fast många väntar sådana samtal men svarar inte ändå. Tyvärr är det rätt många obesvarade samtal från vårdens sida. Så alla är inte så noga som du. ;)

Sedan kan det ju vara så att man skickat remiss någonstans och har blivit satt på väntelista, man väntar alltså inte direkt på ett samtal men plötsligt kan man få en snabb tid och vården ringer upp... med resultat att folk inte svarar för att numret är dolt och på sådana svarar man ju inte för att...ja varför inte?

Eller en släkting har blivit sjuk och man ringer en anhörig, som envist inte svarar i telefon.
Brukar tänka på hur folk gick att nå innan mobilens tid, det sättet funkar fortfarande att nå mig på. Tänker inte på hemtelefonen då jag knappt är inne mer än sent på kvällen, natten och tidigt på morgonen.
Annars så funkar även minmyndighetspost.se, vanlig e-post, sms, Instagram eller messenger om inte vanlig snigelpost funkar.

Vägrar vara tillgänglig 24/7 nu när jag inte längre är eftersöksjägare, har även valt att inte anmäla mig som svärmfångare då jag inte vill vara nåbar dygnet runt på telefonen.
Skulle pappa vara med om en olycka så går det utmärkt att nå mig via hans mobil då jag ligger där som sos nummer så mobilen behöver inte låsas upp.
 
Jag brukar säga "nej jag är inte intresserad" om nån ringer.
På stan (det var länge sen nu) brukar jag undvika eller bara gå förbi och säga "nej tack" om de vill ta kontakt.

Jag vill liksom själv välja om och när jag skänker tex pengar. Alla "tiggarbrev" från tex Cancerfonden eller liknande slängs. Jag blir mer anti av att de skickar hem sånt. Vilket de gör, om man en gång skänkt.
 
Brukar tänka på hur folk gick att nå innan mobilens tid, det sättet funkar fortfarande att nå mig på. Tänker inte på hemtelefonen då jag knappt är inne mer än sent på kvällen, natten och tidigt på morgonen.
Annars så funkar även minmyndighetspost.se, vanlig e-post, sms, Instagram eller messenger om inte vanlig snigelpost funkar.

Vägrar vara tillgänglig 24/7 nu när jag inte längre är eftersöksjägare, har även valt att inte anmäla mig som svärmfångare då jag inte vill vara nåbar dygnet runt på telefonen.
Skulle pappa vara med om en olycka så går det utmärkt att nå mig via hans mobil då jag ligger där som sos nummer så mobilen behöver inte låsas upp.
Ja tänk vad många undantag det finns på buke ;)

Det finns faktiskt ganska många människor som inte har en sådan enkel syn på kontakt utan har telefonen ganska frekvent i handen och istället hävdar "jag svarar inte på dolt nummer/nummer jag inte känner igen/jag svarar bara på nummer jag känner igen". Det är de personerna som jag inte förstår hur de tänker, varför inte svara bara för att numret är dolt?
 
Ja tänk vad många undantag det finns på buke ;)

Det finns faktiskt ganska många människor som inte har en sådan enkel syn på kontakt utan har telefonen ganska frekvent i handen och istället hävdar "jag svarar inte på dolt nummer/nummer jag inte känner igen/jag svarar bara på nummer jag känner igen". Det är de personerna som jag inte förstår hur de tänker, varför inte svara bara för att numret är dolt?
Fast vad är det för skillnad på någon som inte svarar på dolt nummer och på mig som inte märket att det är någon som ringt om jag inte har numret i telefonboken eller om nummer är dolt utan märket det först om jag kollar i min samtalslista.
 
Jag blir väldigt avigt inställd till sådana som ska "prångla", oavsett om det är via telefon eller irl.

Ringer någon nummer jag inte känner igen, eller dolt nummer, så svarar jag i princip alltid om jag kan, speciellt i dessa tider när man inte vet ifall det kan vara ett samtal om att man hamnar i karantän. Därefter lyssnar jag på när de presenterar sig, och är det då en försäljare så lägger jag bara helt kallt på utan ett ord. Tänker att det sparar både min och deras tid :D
 
På stan brukar när är själv alltid lyssna på musik, så lätt vara inne sin egen värld och spela stressad som alla andra omkring, brukar då låta bli en.

Mobilen svarar jag (tyvärr) på alla samtal ifall kommer jobberbjudande, brukar neka försäljare och sen blocka, annars brukar låta ringa och kolla upp sen och ev blockera försäljare.

Idag ringde var mest priceless när en ringde som vill köpa min ford som stått avställd i 2år, till och börja med har ej körkort och jag äger ingen bil (sambon gör men det är ingen ford iaf). Hyresvärden däremot står på fastigheten, har 2st av sina färdtjänst bilar ståendes på gården och var en av dom han var intresserad av. Sa va hyresvärdens och inte min, krävde han mig på numret. Kände inte för lämna ut hyresvärdens nummer till någon som inte klarav av simpel sak kolla upp ägare på bilen O_o
 
Fast vad är det för skillnad på någon som inte svarar på dolt nummer och på mig som inte märket att det är någon som ringt om jag inte har numret i telefonboken eller om nummer är dolt utan märket det först om jag kollar i min samtalslista.
Jag uppfattade som att du inte har så stor koll på din telefon alltid och inte svarar när tex din mamma ringer eller bästa vännen lika lite som dolt nummer, får man inte tag i dig har det inte att göra med vilket nummer man ringer ifrån utan snarare att du är upptagen med annat än telefonen. Så tolkade jag ditt inlägg.

Skillnaden på det och på att svara när alla vänner och släkting, men att låta bli bara för att numret är dolt eller ett man inte känner igen är ju rätt stor. Kanske inte för vården, men inställningen i sig. Detta därför att den senare inställning är väldigt mycket vanligare än den där man väljer att inte svara för att man är upptagen.
 
Jag uppfattade som att du inte har så stor koll på din telefon alltid och inte svarar när tex din mamma ringer eller bästa vännen lika lite som dolt nummer, får man inte tag i dig har det inte att göra med vilket nummer man ringer ifrån utan snarare att du är upptagen med annat än telefonen. Så tolkade jag ditt inlägg.

Skillnaden på det och på att svara när alla vänner och släkting, men att låta bli bara för att numret är dolt eller ett man inte känner igen är ju rätt stor. Kanske inte för vården, men inställningen i sig. Detta därför att den senare inställning är väldigt mycket vanligare än den där man väljer att inte svara för att man är upptagen.
Har jag inte numret i telefon så blir det inga singlar fram och ingen lur uppe i vänstra hörnet om missat samtal. Har jag numret i telefon så blir det signal fram och jag svarar 99 gånger av 100.

Så skönt att slippa dom som ringar 10 gånger på mindre än 4 minuter och helst hände ofoget på morgonen när jag jobbade kväll/ natten innan. Var i och för sig vanlige före corona.
 
Ja tänk vad många undantag det finns på buke ;)

Det finns faktiskt ganska många människor som inte har en sådan enkel syn på kontakt utan har telefonen ganska frekvent i handen och istället hävdar "jag svarar inte på dolt nummer/nummer jag inte känner igen/jag svarar bara på nummer jag känner igen". Det är de personerna som jag inte förstår hur de tänker, varför inte svara bara för att numret är dolt?
Jag skulle nog få svara 5-6 gånger om dagen - allvar! - och det driver mig till vansinne. De ringer morgon, middag och kväll, dag ut och dag in. Även somliga som jag blockat, hur nu det går till. Många av numren känner jag direkt igen, de liknar de jag blockat sånär som på nån siffra som de ändrat.
 
"vi sänker just nu elpriserna i ditt område" är också en klassiker. Hur kan du sänka mitt elpris när du inte levererar el till mig?
Även om det verkligen är en klassiker,
skulle jag vilja påstå att du uppfattar den fel.

"Vi sänker just nu elpriserna i ditt område" tolkar jag som "De som köper av oss i ditt område, får köpa billigare just nu. Underförstått: Det är fördelaktigt för dig att hoppa på just nu."
Inte för att jag skulle köpa mer för det, men det är så de menar.
 
Jag är alltid trevlig och tackar alltid nej.
Min sambo gillar att prata med Jehovas 😁
Tipsa honom om att himlen, sett från Jehovas synvinkel, blev full typ 1927 (Himlen har endast 144.000 platser) - och därför kan en diskussion om hamna i himlen när man dör , gentemot att hamna med kölapp i handen i en oändlig kö som aldrig rör sig, om man dör som Jehovas Vittne - bli spännande.
 
Även om det verkligen är en klassiker,
skulle jag vilja påstå att du uppfattar den fel.

"Vi sänker just nu elpriserna i ditt område" tolkar jag som "De som köper av oss i ditt område, får köpa billigare just nu. Underförstått: Det är fördelaktigt för dig att hoppa på just nu."
Inte för att jag skulle köpa mer för det, men det är så de menar.
Ja, jag insåg efter att det gick att ändra att jag skrev fel. De säger alltså "vi sänker elräkningarna i ditt område" .Men självklart menar de som du säger. Sen lever de nog lite på att folk inte har jättebra koll heller, vi har aldrig haft någon som kunnat matcha priset vi har när det kommer till kritan.
 
Tipsa honom om att himlen, sett från Jehovas synvinkel, blev full typ 1927 (Himlen har endast 144.000 platser) - och därför kan en diskussion om hamna i himlen när man dör , gentemot att hamna med kölapp i handen i en oändlig kö som aldrig rör sig, om man dör som Jehovas Vittne - bli spännande.

Han tycker det är intressant att prata med dem, han vill alltså inte göra sig lustig på deras bekostnad 😊
 
Han tycker det är intressant att prata med dem, han vill alltså inte göra sig lustig på deras bekostnad 😊
Jag blev uppringd av pingst(?) kyrkan en gång. Det var missionärer som ville träna svenska, så de ringde typ bara för att fråga vad man hade för hobbys, vad man tyckte om snö och sådant och berättade gärna om området de var uppvuxna i. Det var faktiskt lite roligt då vi hade liknande intressen 😁 men mystiskt... Sen blev det nästan så att hen ville bli mer kompis än vad jag var intresserad av, slutade med att hen ringde varje dag efter ett tag... Fick även prata lite med hens kompisar :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp