Hur agerar du när du blir uppringd/stoppad på gatan av en volontär?

Jag säger normalt aldrig ja till något på stående fot. Jag säger bara att jag inte är intresserad. Men ute på stan tycker jag inte att det är så vanligt att jag stöter på det längre. Det händer ibland, men jag brukar inte gå förbi precis inpå och det var länge sedan någon var särskilt påstridig. (Värst var mobilabonnemangsförsäljare när de ett tag stod utspridda i varje hörn.)

Telefonförsäljare däremot har jag väldigt svårt för. Jag kan inte riktigt med att bara säga ”Tack, men jag är inte intresserad” och klicka bort personen, jag vill ju liksom ha ett ömsesidigt hej då innan jag lägger på! Vilket funkar så dåligt i de här fallen eftersom det alltid slutar i en helt meningslös och jobbig konversation där personen vänder ut och in på sig själv för att ändå försöka övertala mig till något som jag aldrig kommer säga ja till (och skulle det mot förmodan låta intressant så kollar jag upp det i efterhand). :p
 
Jag fick för inte så länge sedan ett samtal från sjukhuset som undrade om jag kunde få tag på min mor.
Efter lite missförstånd visade det sig att de bara försökt ringa en gång. Men det var så vanligt att folk aldrig svarade när de ringde om att de inte kunde sitta och hålla på med det till alla, när det ändå slutade med att de behövde leta alternativa vägar eller ge upp.

Någon gång när vården behövt avboka mig med kort varsel har de lättade sagt "vad bra att du svarade", typ som att de fått den här arbetsdagens lottovinst...

Jag undrar hur många heltidstjänster i vården som kunde användas till annat om folk bara tog sina samtal?
Har jobbat som medicinsk sekreterare. När vi hade skyddat nummer svarade ingen, men när det ändrades till ett telefonnummer så svarade desto fler :) Det bästa hade varit om man kunde lösa det så att det stod på telefonen varifrån man ringde, inte bara numret alltså, utan t.ex ”Karolinska sjukhuset” eller ”Blommans Vårdcentral”.
 
Jag brukar oftast inte svara om det är ett okänt nummer, men jag kollar direkt upp vad det var för nummer och ringer tillbaka om det inte är registrerat som försäljare och liknande. Ibland när jag är på humör för det så kan jag dock även svara direkt utan att kolla upp, och har ibland gått med på att testa saker som ändå låter lite intressant (nu senast en digital tidning på 3 månader som jag läser en del i, men inte tillräckligt mycket för att fortsätta efter den här testperioden).

Jag bor på landet med högt, oinbjudande staket och två hundar som också hjälper till att hålla folk borta från tomten, så jag har inte särskilt många försäljare av dörrknackar typen. Det hände någon gång för några år sedan att Jehovas vittne kom, men det är de enda. Jag är inte precis intresserad av Jehovas vittne men tycker allmänt att det är trevligt att diskutera och argumentera saker liksom att förstå hur andra tänker, så jag pratade med dem en stund.

När det gäller försäljare på stan så brukar jag undvika eller ignorera om det går. Det har dock hänt en gång att jag gått med på att bli månadsgivare i en välgörenhetsorganisation. Dels var det en organisation som jag kunde tänka mig att ge pengar till och dels så var det en säljare som jag lärde känna lite - han stod en del gånger vid tågstationen när jag stod och väntade på tåget. Dels diskuterade vi organisationen lite, men även vad han pluggade till, var han kom ifrån, vad jag gjorde och liknande.
 
Halvt OT.

jag blir inte uppringd av telefonförsäljare. Har nixat min telefon ända sedan jag flyttade från exet.
De enda samtal jag inte svarar på är de från utländska nummer. Ett helt vanligt samtal från ett svenskt nummer tvekar jag inte inför. Det kan ju vara någon som vill just mig något.

Jag blir lite förvånad över er som inte svarar om okända ringer? Det kan ju vara något viktigt. Är det verkligen så vanligt att ha alla bekanta och/eller viktiga nummer sparade i telefonen?
Jag går alltid in och kollar vart numret går. Är det ett nummer utan namn som dessutom har 265 sökningar den senaste veckan, blockar jag det som försäljning. Är jag osäker skickar jag iväg ett sms. Är det nåt jätteviktigt utgår jag från att de ringer igen eller i alla fall lämnar ett meddelande.
 
Har jobbat som medicinsk sekreterare. När vi hade skyddat nummer svarade ingen, men när det ändrades till ett telefonnummer så svarade desto fler :) Det bästa hade varit om man kunde lösa det så att det stod på telefonen varifrån man ringde, inte bara numret alltså, utan t.ex ”Karolinska sjukhuset” eller ”Blommans Vårdcentral”.
Delar den erfarenheten. När vi på socialtjänsten slutade ha skyddat nummer och numret till kommunens växel visades istället svarade många fler.
 
Jag svarar aldrig pa okanda nummer, de far ga till svararen. Om det ar nagon som vet vem jag ar och har ett arende (men som inte finns i min addressbok) sa lamnar de meddelande och jag kan ringa tillbaka.
Om de inte har ett arende till mig personligen utan det ar nagon form av forsaljning, robocall, eller liknande sa blockar jag nummret.
 
Jag var en tid utsatt för att folk ringde väldigt ofta från dolda/ ej sökbara nummer. Det var aldrig någon som hade något ärende till mig, ytterst sällan var det ens säljare, utan ungdomar och barn som ringde för att jävlas. Antagligen något kompisgäng eftersom de nu hittat ett nummer där någon svarar, och det kom från flera olika nummer.

Det var tröttsamt och irriterande, då det är besvärligt för mig att svara i telefon under arbetstid, men jag svarade ändå.

Sedan började det komma samtal där en man andades/ stönade då jag svarade. Det var så sjukt obehagligt, att jag helt slutade svara dolda nummer. På okända nummer svarar jag dock, med ett ganska bryskt Ja? och lägger på direkt utan ett ord om det inte är någon som faktiskt har ett ärende till mig och kan presentera sig.
 
Jag fick för inte så länge sedan ett samtal från sjukhuset som undrade om jag kunde få tag på min mor.
Efter lite missförstånd visade det sig att de bara försökt ringa en gång. Men det var så vanligt att folk aldrig svarade när de ringde om att de inte kunde sitta och hålla på med det till alla, när det ändå slutade med att de behövde leta alternativa vägar eller ge upp.

Någon gång när vården behövt avboka mig med kort varsel har de lättade sagt "vad bra att du svarade", typ som att de fått den här arbetsdagens lottovinst...

Jag undrar hur många heltidstjänster i vården som kunde användas till annat om folk bara tog sina samtal?
Ja det är verkligen ett jättestort problem. Jag kan dessutom inte prata in meddelande hur som helst heller, kan bli problem sekretessmässigt om man inte vet säkert att det är rätt person man ringer till.
Har inte dolt nummer på jobbet förövrigt utan mitt tjänstenummer syns när jag ringer. Det numret finns även på eniro osv på mig men det verkar inte alltid hjälpa.
 
Med tanke på att telefonförsäljare följer ett manuskript för att snärja just dig, anser jag att ett motmanuskript kan vara rätt metod att bemöta dem. Dessutom kan det ge de mest absurda samtal, om man är lite lagd åt det hållet.

Så ofta har jag en utskrift av den här pdf-en på kylskåpsdörren, och faller andan på då ett okänt nummer ringer, händer det att jag greppar den, och sätter mig vid köksbordet med penna i högsta hugg.

https://egbg.home.xs4all.nl/motmanu.pdf
 
Ni som inte vill svara för att det kan vara försäljare, varför nixar ni inte bara numret? Det är ju så enkelt och sen slipper man till största delen skiten.
Funkar det även på samtal från utlandet där det är ett svenskt nummer.

Inte ovanligt att jag får över 10 samtal om dagen minst 2 dagar i veckan. Varierar med samtal från Sverige, svenska nummer men där det inte pratas svenska, utländska nummer och kapade svenska nummer.
 
Den där inställningen har jag verkligen aldrig förstått mig på. Jobbar man för något svinrikt, kommersiellt bolag så varsågod, tjäna massa pengar på det, inga problem. Men gör man något bra för mänskligheten och räddar liv, nä, då ska man allt göra det gratis. Har man problem med att ens skänkta pengar även går till löner för de som gör det jobb som krävs, då kanske man ska kliva fram och göra något själv istället för att ”bara” bidra med pengar.
Nu missförstod du mitt inlägg helt och hållet. Jag har inga problem med att skänka pengar som också går till löner. Jag är inte dum i huvudet. Jag tror inte att alla pengar som samlas in går till just det ändamålet de samlar till. Flyger de däremot på mig som sitter i rullstol och inte kan ta mig därifrån själv och börjar tjafsa om att pengarna mina nyligen inköpta tomater kostade kunde gått till ditt och datt istället så nej, då blir jag inte vänligt inställd. Jag mådde enormt dåligt av det där påhoppet och att då tänka att hen kunde skänkt sin egen lön istället för att flyga på mig som var i en så utsatt position har absolut noll och inget med att göra att hen jobbade för ditten eller datten. Jag hade tänkt så i en elak stund ändå för man beter sig inte så. Så, jag har inte den inställningen du tror. Jag tror inte heller att vissa yrken är någon typ av "kall" som man inte behöver få något betalt för.

Hade jag kunnat hade jag gärna bidragit med min egen tid men jag kan inte det. Det är jag för sjuk för. Dock har jag gjort det tidigare och hoppas kunna göra det igen en dag men jag skulle aldrig bete mig så svinigt som de gjorde mot mig den där gången. Man gör bara inte så.
 
Vid telefon försöker jag få en artig syl i vädret och tacka nej, dock fick jag mitt första barn i Barnfonden via telefon en herrans massa år sedan om jag inte minns fel.

På stan om jag stoppas tackar jag nej och går vidare. Jag har dock märkt en förändring, jag går med blindpinne och blir inte alls lika ofta stoppad nu som tidigare. Så skönt! Det märks ju eftersom jag numera inte ser dem lika fort och tydligt som jag gjorde förr och kan alltså gå rakt förbi bredvid dem utan att stoppas. Någon fördel ska man väl ha av snubbelpinnen, tänker jag! :D :angel:
 
Jag råkar ofta prata i telefonen när det är 'säljare på stan'. 😇


En gång var vi på semester på kusten. Mötte en som jobbade för typ rädda barnen och ville vi skulle bli månadsgivare. Nu hade vi sparat ASLÄNGE för att ha råd med den där semestern, vi hade det verkligen inte gott ställt.

-Vi har inte råd tyvärr, även om syftet är gott.
-Men det behöver inte vara någon stor summa per månad.
-Nej det går inte.
-Varför inte? Vill ni inte hjälpa barn som har det svårt??
-Nej, det vill vi inte.
-Eh...nä..hä?
Vi går iväg från en mycket förvånad tjej.
 
Jag brukar aldrig vara otrevlig eftersom den absoluta majoriteten som är ute på gator eller ringer är ungdomar som man vet har usel lön och provision. Att sparka på de som ligger ner är inte min grej. Däremot kan jag vänligt säga att jag inte är intresserad och redan stöder en annan organisation men lycka till. Det tar inte mycket mer tid än att snäsa och vara otrevlig eller ignorera dem totalt. Sedan efter att jag sagt nej tack så kan jag ibland stanna och prata lite, vilka är det som skänker, hur stora summor, och om jag är på humör varför just WWW, SOS Barnbyar och liknande. Tyvärr så är det inte så många som vet eller är intresserade utan de har sitt manus. En gång vet jag att jag började diskutera med någon från WWW om elefanter v vargar och varför WWW och svenskar är sååååååå oroliga för elefanter som käkar upp och dödar småbönder när de försöker rädda sina skördar men ojar sig förfärligt över vargarna i Sverige. Jätteintressant (och en frustrerande fråga för mig). Påpekade också att medan pandor är utrotningshotade och finns överallt på affischer så finns grodor, insekter och andra ryggladslösa djur inte någonstans eftersom de inte är söta. Samma sak med många hajsorter som är ännu närmare utrotning. Tyvärr måste hon gå sedan och få fler signaturer.

Just nu i covid tider där den här typen av jobb är de som finns för ungdomar är jag nog trevligare. Det är inte deras fel att de står och fryser på torget och jobbar för usel lön och provision när det inte finns något annat jobb. Samma sak med de som ringer, jag säger bara att jag aldrig gör några överenskommelser via telefon utan ber dem skicka eventuella erbjudande till en gmail adress som jag sällan kollar. Önskar att Greenpeace, WWW osv låter de arma ungdomarna vara inomhus i själva köpcenter och inte behöva stå och frysa och där dessutom andra också fryser och därför går förbi så snabbt som möjligt.

Däremot blir jag lite irriterad eftersom jag verkar ha hamnat på någon mäklarlista och de ringer upp ideligen och vill värdera/sälja min lägenhet. Säger att jag just flyttat och att jag aldrig kommer att flytta igen. Men frågar även om bostadsmarknaden i allmänhet, otroligt intressant varför den är så het i covid tider och vad det beror på. Tycker det är en intressant samhällsfråga eftersom just bomarknaden ofta agerar som en kanariefågel i en gruva. Tyvärr är det få som vill diskutera det med mig.
 
Viktiga samtal från okända brukar resultera i att uppringaren lämnar ett meddelande, oönskade samtal från tjatiga försäljare resulterar aldrig i ett meddelande. Men väljer jag att inte svara pga okänt nummer, så brukar jag för säkerhets skull göra en slagning på det och få bekräftat att andra rapporterat det som oseriös verksamhet eller försäljning.
Tror inte ens man kan lämna meddelande till min telefon. Det är väl en funktion man ska... fixa eller ställa in? Har aldrig brytt mig om den biten. De flesta jag ringer till kommer man bara till "numret du ringer kan inte nås för tillfället " eller vad de säger.

Svarar på alla nummer utom utländska, kan ju bara säga nej tack och lägga på när det är försäljare samt strunta i att svara ibland.
 
Jag går alltid in och kollar vart numret går. Är det ett nummer utan namn som dessutom har 265 sökningar den senaste veckan, blockar jag det som försäljning. Är jag osäker skickar jag iväg ett sms. Är det nåt jätteviktigt utgår jag från att de ringer igen eller i alla fall lämnar ett meddelande.
Så istället för att folk helt enkelt svarar i telefonen och risker behöva tacka nej till en försäljare eller avvisa någon man inte vill prata med (man kan ju bara lägga på trots allt, den funktionen finns ju), så ska vården och andra slösa tid på att ringa ännu en gång. Tid som de behöver till annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp