Hur agerar du?

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 3 234
Hörrni: Mycket konkret fråga.

Skulle ni maila från er jobb-email eller er privata? Varför?

Vill höra hur ni bukefalister skulle agera i följande scenario:

Du har ett arbete du trivs bra med men har också ett "drömjobb" som du vill nå om några år. Du har en ungefärlig plan för hur du ska komma dit men det är en plan du själv kommit fram till. Det är inte ett jobb i stil med sjuksköterska/lärare/busschaufför så det finns liksom inte en specifik yrkesutbildning, utan de som har Drömjobbet har alla lite olika bakgrund. Du känner inte någon inom den bransch som du vill in i.

En dag på jobbet som du trivs med har du en utbildning tillsammans med kollegor och externa deltagare. En av dessa externa deltagare har Drömjobbet och du tänker "nu jäklar har jag min chans". Tyvärr får du ingen möjlighet att tala med hen under dagen men precis när hen ska gå så lyckas du prata lite med personen och få hens visitkort. Din tanke är att kontakta hen för att få en chans att veta lite mer om yrket, hur personen nått dit och kanske få lite tips.

Så, till frågan: Vad gör du? Kontaktar du hen? Hur i sådana fall? Och vad säger du? Eller tänker du att det är illojalt/oproffsigt gentemot ditt nuvarande arbete och därför låter bli?

Är uppriktigt nyfiken på hur ni skulle agera så plz dela med er om ni vill :).
Oproffsigt att söka nytt jobb? Näe....

Kontakter får man överallt. Det spelar väl ingen roll om du stötte ihop med personen på ditt jobb eller vid mjölkdisken på Coop?

Det sägs att 80% av alla jobb tillsätts via kontakter och spontanansäkningar etc. Dvs inte via AF.

Jag hade kört på min privata. Mest för att det inte är inom mitt arbetsområde men också lite för att jag inte vill skylta med vad jag håller på med. Även om jag verkligen inte tycker det är illojalt eller skäms hade jag inte velat underlätta för chef och kollegor att få reda på att jag är på väg bort lite i tanken. :p

Jobbmailen använder jag enbart och endast till jobbrealterade saker!

Behöver jag maila dagtid loggar jag in på min privata mail coh sänder därifrån. På samma sätt som jag aldrig skule ta ett kuvert med jobbets logga för ett privat ärende.

För mig skulle det känns oproffsigt att blanda privat och jobbrelaterat så.

tillägg: jobbets mail tillhör företaget så jag antar att de kan gå in i mailboxen och kolla..... Precis som företag kan begränsa vilka webssidor man har tillgång till etc.

Oproffsigt att söka nytt jobb? Näe....
Det handlar inte alls om att söka nytt jobb. Tror du det har du missförstått tråden.

Personen i fråga har inga planer alls på att säga upp sig i dagsläget.

Det beror på vilken tjänst/vad det gällde .

Mitt nuvarande jobb innebär att jag har tillgång till ett nationellt intranät som har viss tyngd. Skulle jag söka ett liknande jobb/söka kontakter på annan plats kan det därför vara en fördel att använda jobbmailen.

Men i normala fall vill jag gärna separera privat och arbete. Det handlar ju i grunden om i vilken egenskap jag skriver, som privatperson eller i min profession.

@Lager Mina tankar går lite som dina; å ena sidan ger det mer tyngd tänker jag om mailet kommer från jobbmailen men det känns obra att blanda ihop det.

Tack för din input!

Du har ett arbete du trivs bra med men har också ett "drömjobb" som du vill nå om några år. Du har en ungefärlig plan för hur du ska komma dit men det är en plan du själv kommit fram till. Det är inte ett jobb i stil med sjuksköterska/lärare/busschaufför så det finns liksom inte en specifik yrkesutbildning, utan de som har Drömjobbet har alla lite olika bakgrund. Du känner inte någon inom den bransch som du vill in i.

En dag på jobbet som du trivs med har du en utbildning tillsammans med kollegor och externa deltagare. En av dessa externa deltagare har Drömjobbet och du tänker "nu jäklar har jag min chans". Tyvärr får du ingen möjlighet att tala med hen under dagen men precis när hen ska gå så lyckas du prata lite med personen och få hens visitkort. Din tanke är att kontakta hen för att få en chans att veta lite mer om yrket, hur personen nått dit och kanske få lite tips.

Så, till frågan: Vad gör du? Kontaktar du hen? Hur i sådana fall? Och vad säger du? Eller tänker du att det är illojalt/oproffsigt gentemot ditt nuvarande arbete och därför låter bli?

Jag hade antingen skickat ett SMS med en fråga om det är okej att ringa, eller bara ringt och frågat om det är okej att höra lite om jobbet. Hade också tänkt ut några frågor med följdfrågor i förväg.

Jag hade absolut bett om en fikadejt och varit fullständigt ärlig. "Jag är otroligt intresserad av en sådan tjänst du har, berätta mer om det du gör och hur jag ska komma dit"

Jag hade antingen skickat ett SMS med en fråga om det är okej att ringa, eller bara ringt och frågat om det är okej att höra lite om jobbet. Hade också tänkt ut några frågor med följdfrågor i förväg.
Jag tänker att risken är att det blir stelt och mer som en utfrågning då?..
Jag hade absolut bett om en fikadejt och varit fullständigt ärlig. "Jag är otroligt intresserad av en sådan tjänst du har, berätta mer om det du gör och hur jag ska komma dit"
... medan det här låter mycket trevligare! Tack för tipset!

Jag tänker att risken är att det blir stelt och mer som en utfrågning då?..

... medan det här låter mycket trevligare! Tack för tipset!

Jag föredrar i de här sammanhangen att ringa, även om jag i andra är mest för mejl. Just för att slippa funderingen kring jobbmailen (som arbetsgivaren äger) eller privat (verkar lite oseriöst). Dessutom vill jag så snabbt som möjligt känna av stämningen (svårt i skrift) och i så fall också kunna hitta tid för en träff snarast.

Jag föredrar i de här sammanhangen att ringa, även om jag i andra är mest för mejl. Just för att slippa funderingen kring jobbmailen (som arbetsgivaren äger) eller privat (verkar lite oseriöst). Dessutom vill jag så snabbt som möjligt känna av stämningen (svårt i skrift) och i så fall också kunna hitta tid för en träff snarast.
Fattar precis vad du menar. Jag gillar mail eftersom det ger personen en chans att slippa känna sig överrumplad, att hitta en väg ut liksom.

Jag tycker det känns jättekonstigt att maila någon från privata mailen när man träffats i arbetet, men helfel att maila från jobbmailen. Som du säger slipper man ju det bekymret med att ringa. Aja.

Fattar precis vad du menar. Jag gillar mail eftersom det ger personen en chans att slippa känna sig överrumplad, att hitta en väg ut liksom.

Jag tycker det känns jättekonstigt att maila någon från privata mailen när man träffats i arbetet, men helfel att maila från jobbmailen. Som du säger slipper man ju det bekymret med att ringa. Aja.

Eftersom det här samtalet till stor del (för mig) kommer att handla om en bra kontakt med parten, blir det lättast för mig att via telefon känna av hur mottagaren känner inför intervjun. Och då är det lättare att gå vidare eller avsluta.

Så tänker jag.

OK.
Det handlar inte alls om att söka nytt jobb. Tror du det har du missförstått tråden.

Personen i fråga har inga planer alls på att säga upp sig i dagsläget.
OK.
Jag tolkade det så.

För jag forstår inte varför man alls skulle kontakta någon som har "Drömjobbet" och fråga hor man tar sig dit om man inte ville just dit.
Varför alls ta kontakt om det inte finns en tanke om att det skulle leda vidare till annan tjänst? Varför fråga om man är nöjd med det man har?

@tanten Men det handlar inte om att söka jobb? :confused: Det handlar om att få inspiration och information för att kunna planera för framtiden.

Det här är inte ett jobb som personen bara kan gå och söka. Det kräver kanske vidare utbildning, andra jobb på vägen, behålla nuvarande arbetet ett par år till för erfarenhetens skull.

Söka jobb för mig är att göra ett aktivt val att säga "hej, jag vill ha ett jobb hos er" till någon. Medan den här tråden handlar om nåt helt annat - nämligen säga "hej jag vill ha ett jobb liknande ditt i framtiden - hur gör jag för att nå dit?". Jag vill påpeka det för jag blir nästan förolämpad att du tror att jag på fullaste allvar ställer frågan "ska man söka nytt jobb från sin jobbmail?".

Men det är inget jag kommer diskutera vidare. Alla andra i tråden verkar ha förstått vad jag undrar över :).

@Lager Mina tankar går lite som dina; å ena sidan ger det mer tyngd tänker jag om mailet kommer från jobbmailen men det känns obra att blanda ihop det.

Tack för din input!
Jsg har enbart använt min jobbmail. Den adressen berättar tydligt och klart vem jag är som yrkesperson. Och det är snarare som yrkesperson än privatperson jag tar de här kontakterna, tycker jag.

@tanten Men det handlar inte om att söka jobb? :confused: Det handlar om att få inspiration och information för att kunna planera för framtiden.

Det här är inte ett jobb som personen bara kan gå och söka. Det kräver kanske vidare utbildning, andra jobb på vägen, behålla nuvarande arbetet ett par år till för erfarenhetens skull.

Söka jobb för mig är att göra ett aktivt val att säga "hej, jag vill ha ett jobb hos er" till någon. Medan den här tråden handlar om nåt helt annat - nämligen säga "hej jag vill ha ett jobb liknande ditt i framtiden - hur gör jag för att nå dit?". Jag vill påpeka det för jag blir nästan förolämpad att du tror att jag på fullaste allvar ställer frågan "ska man söka nytt jobb från sin jobbmail?".

Men det är inget jag kommer diskutera vidare. Alla andra i tråden verkar ha förstått vad jag undrar över :).
Hrm... vi verkar tänka olika.

Att söka sig vidare är för mig något som kan ske imorgon eller om tre år. Eller mera.

Helst enkelt sondera terrängen. De flesta vill väl utvecklas, hitta nya utmaningar eller vidga sina vyer?

Det här har händer min pappa med jämna mellanrum. Han blir bara glad av frågan, jag tror dessutom att han i sig får en kick att samtala med drivna personer som vill ta sig nånstans.

Jag hade mailat från jobbmailen, du söker inte ett jobb, ni har träffats i tjänst. Det kommer se mer seriöst ut, dessutom så kan jag inte se att även om AG skulle gå in att läsa att det skulle vara till din nackdel?
Att man vill utvecklas och knyta kontakter borde endast ses positivt?
Jag hade också mailat inom ett par dagar, innan man "glöms bort". :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 563
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka