R
Raderad medlem 6459
Hörrni: Mycket konkret fråga.
Skulle ni maila från er jobb-email eller er privata? Varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oproffsigt att söka nytt jobb? Näe....Vill höra hur ni bukefalister skulle agera i följande scenario:
Du har ett arbete du trivs bra med men har också ett "drömjobb" som du vill nå om några år. Du har en ungefärlig plan för hur du ska komma dit men det är en plan du själv kommit fram till. Det är inte ett jobb i stil med sjuksköterska/lärare/busschaufför så det finns liksom inte en specifik yrkesutbildning, utan de som har Drömjobbet har alla lite olika bakgrund. Du känner inte någon inom den bransch som du vill in i.
En dag på jobbet som du trivs med har du en utbildning tillsammans med kollegor och externa deltagare. En av dessa externa deltagare har Drömjobbet och du tänker "nu jäklar har jag min chans". Tyvärr får du ingen möjlighet att tala med hen under dagen men precis när hen ska gå så lyckas du prata lite med personen och få hens visitkort. Din tanke är att kontakta hen för att få en chans att veta lite mer om yrket, hur personen nått dit och kanske få lite tips.
Så, till frågan: Vad gör du? Kontaktar du hen? Hur i sådana fall? Och vad säger du? Eller tänker du att det är illojalt/oproffsigt gentemot ditt nuvarande arbete och därför låter bli?
Är uppriktigt nyfiken på hur ni skulle agera så plz dela med er om ni vill.
Jobbmailen använder jag enbart och endast till jobbrealterade saker!Hörrni: Mycket konkret fråga.
Det handlar inte alls om att söka nytt jobb. Tror du det har du missförstått tråden.Oproffsigt att söka nytt jobb? Näe....
Jag hade antingen skickat ett SMS med en fråga om det är okej att ringa, eller bara ringt och frågat om det är okej att höra lite om jobbet. Hade också tänkt ut några frågor med följdfrågor i förväg.Vill höra hur ni bukefalister skulle agera i följande scenario:
Du har ett arbete du trivs bra med men har också ett "drömjobb" som du vill nå om några år. Du har en ungefärlig plan för hur du ska komma dit men det är en plan du själv kommit fram till. Det är inte ett jobb i stil med sjuksköterska/lärare/busschaufför så det finns liksom inte en specifik yrkesutbildning, utan de som har Drömjobbet har alla lite olika bakgrund. Du känner inte någon inom den bransch som du vill in i.
En dag på jobbet som du trivs med har du en utbildning tillsammans med kollegor och externa deltagare. En av dessa externa deltagare har Drömjobbet och du tänker "nu jäklar har jag min chans". Tyvärr får du ingen möjlighet att tala med hen under dagen men precis när hen ska gå så lyckas du prata lite med personen och få hens visitkort. Din tanke är att kontakta hen för att få en chans att veta lite mer om yrket, hur personen nått dit och kanske få lite tips.
Så, till frågan: Vad gör du? Kontaktar du hen? Hur i sådana fall? Och vad säger du? Eller tänker du att det är illojalt/oproffsigt gentemot ditt nuvarande arbete och därför låter bli?
Vill höra hur ni bukefalister skulle agera i följande scenario:
Jag tänker att risken är att det blir stelt och mer som en utfrågning då?..Jag hade antingen skickat ett SMS med en fråga om det är okej att ringa, eller bara ringt och frågat om det är okej att höra lite om jobbet. Hade också tänkt ut några frågor med följdfrågor i förväg.
... medan det här låter mycket trevligare! Tack för tipset!Jag hade absolut bett om en fikadejt och varit fullständigt ärlig. "Jag är otroligt intresserad av en sådan tjänst du har, berätta mer om det du gör och hur jag ska komma dit"
Jag tänker att risken är att det blir stelt och mer som en utfrågning då?..
... medan det här låter mycket trevligare! Tack för tipset!
Fattar precis vad du menar. Jag gillar mail eftersom det ger personen en chans att slippa känna sig överrumplad, att hitta en väg ut liksom.Jag föredrar i de här sammanhangen att ringa, även om jag i andra är mest för mejl. Just för att slippa funderingen kring jobbmailen (som arbetsgivaren äger) eller privat (verkar lite oseriöst). Dessutom vill jag så snabbt som möjligt känna av stämningen (svårt i skrift) och i så fall också kunna hitta tid för en träff snarast.
Fattar precis vad du menar. Jag gillar mail eftersom det ger personen en chans att slippa känna sig överrumplad, att hitta en väg ut liksom.
Jag tycker det känns jättekonstigt att maila någon från privata mailen när man träffats i arbetet, men helfel att maila från jobbmailen. Som du säger slipper man ju det bekymret med att ringa. Aja.
OK.Det handlar inte alls om att söka nytt jobb. Tror du det har du missförstått tråden.
Personen i fråga har inga planer alls på att säga upp sig i dagsläget.
Jsg har enbart använt min jobbmail. Den adressen berättar tydligt och klart vem jag är som yrkesperson. Och det är snarare som yrkesperson än privatperson jag tar de här kontakterna, tycker jag.@Lager Mina tankar går lite som dina; å ena sidan ger det mer tyngd tänker jag om mailet kommer från jobbmailen men det känns obra att blanda ihop det.
Tack för din input!
Hrm... vi verkar tänka olika.@tanten Men det handlar inte om att söka jobb?Det handlar om att få inspiration och information för att kunna planera för framtiden.
Det här är inte ett jobb som personen bara kan gå och söka. Det kräver kanske vidare utbildning, andra jobb på vägen, behålla nuvarande arbetet ett par år till för erfarenhetens skull.
Söka jobb för mig är att göra ett aktivt val att säga "hej, jag vill ha ett jobb hos er" till någon. Medan den här tråden handlar om nåt helt annat - nämligen säga "hej jag vill ha ett jobb liknande ditt i framtiden - hur gör jag för att nå dit?". Jag vill påpeka det för jag blir nästan förolämpad att du tror att jag på fullaste allvar ställer frågan "ska man söka nytt jobb från sin jobbmail?".
Men det är inget jag kommer diskutera vidare. Alla andra i tråden verkar ha förstått vad jag undrar över.