Hur agerar du?

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 3 231
Jag har gjort det. Personen har sedan haft en del kontakt med mig och hjälpt mig utvecklas, samt tipsat om då liknande tjänst funnits att söka.

Jag har mailat och ringt personen.

Jag hade skickat från min jobbmejl och skrivit något i stil med:

"Hej, vi träffades i tisdags på event xx. Jag är som sagt väldigt intresserad av din branch/yrkesroll. Jag skulle vilja bjuda dig på lunch för att få tillfälle att ställa lite frågor och branschen/yrket och din väg dit.

Har du tid och möjlighet att träffa mig på en lunch framöver? När skulle i så fall passa dig?"

Sedan skulle jag föreslå en trevlig restaurang nära personens arbetsplats för att underlätta för henom.

Det beror på vilken sorts jobb mail det är :) Eftersom frågan egentligen är privat (men då har jag egen webbsida med tillhörande email så den ser tillräckligt proffsig ut så jag använder båda lite blandat ändå :D Jag får ju fortsätta använda universitets e-mailen efter att jag är klar också).

Däremot hade jag mailat rätt snabbt, det gör jag i vanliga fall av olika anledningar till folk jag träffat på konferenser eller behöver ha eller vill prata med, får också e-mail av personer som av någon anledning behöver ha hjälp eller råd regelbundet, en del har jag aldrig ens träffat. Nu är det inte karriär relaterat särskilt ofta men det händer och jag blir alltid glad och hjälper till där jag kan även om det oftast är över mail men det har hänt över Skype någon gång.

Däremot skulle nog inte jag gå med på lunch bara hursomhelst, mest på grund av tidspress (så den här sortens frågor skulle jag helst ta över e-mail inledningsvis). Så jag hade nog frågat personen om de har tid att svara på frågor om deras arbete och vägen dit och i så fall om de föredrar över e-mail, telefon, lunch eller en kaffe.

Vill höra hur ni bukefalister skulle agera i följande scenario:

Du har ett arbete du trivs bra med men har också ett "drömjobb" som du vill nå om några år. Du har en ungefärlig plan för hur du ska komma dit men det är en plan du själv kommit fram till. Det är inte ett jobb i stil med sjuksköterska/lärare/busschaufför så det finns liksom inte en specifik yrkesutbildning, utan de som har Drömjobbet har alla lite olika bakgrund. Du känner inte någon inom den bransch som du vill in i.

En dag på jobbet som du trivs med har du en utbildning tillsammans med kollegor och externa deltagare. En av dessa externa deltagare har Drömjobbet och du tänker "nu jäklar har jag min chans". Tyvärr får du ingen möjlighet att tala med hen under dagen men precis när hen ska gå så lyckas du prata lite med personen och få hens visitkort. Din tanke är att kontakta hen för att få en chans att veta lite mer om yrket, hur personen nått dit och kanske få lite tips.

Så, till frågan: Vad gör du? Kontaktar du hen? Hur i sådana fall? Och vad säger du? Eller tänker du att det är illojalt/oproffsigt gentemot ditt nuvarande arbete och därför låter bli?

Är uppriktigt nyfiken på hur ni skulle agera så plz dela med er om ni vill :).

Självklart kontaktar jag personen! Har gjort flera gånger, senast för att lära mig fårklippningen. Skulle använda mig av det kontaktsätt som stod mest markerat på visitkortet och sagt som det var: Du gör det jag drömt om, kan jag få gå lärling/hur har du kommit dit/vilken utbildningsväg rekommenderar du.

Jag har gjort som @Petruska och det har gett mig ett jobb som är ett sånt där drömjobb för folk i min bransch. Jag var långt ifrån mest kvalificerad och det tog ett tag att arbeta sig dit (oförskämt kort tag om man jämför med andra här), men utan den där "framfusigheten" hade jobbet aldrig varit mitt.

Nu hör folk av sig till mig på samma sätt (haha liksom, som om jag skulle ha några tips bättre än "får du chansen, ta den plats du vill ha") men jag skulle i alla situationer svara och inte tycka det är ett dugg konstigt att någon som fått mitt kort också följer upp den kontakten.

I första hand skulle jag ha skickat ett mejl, förklarat vem jag var och hur vi möttes samt dubbelkolla om erbjudandet att ställa lite frågor samt få tips kvarstår. Får jag ett uppmuntrade svar följer jag upp med frågor om kontaktsätt etc. T.ex. om personen endast vill ha mejlkontakt/telefonkontakt, ska vi träffas och prata över en lunch/fika (som jag insisterar att bjuda på som tack för dennes tid.)

Jag skulle definitivt inte känna mig illojal/oproffsing mot mitt nuvarande arbete utan snarare mot mig själv om jag inte tog chansen. Att höra sig för/samla information betyder inte per automatik att det kommer leda till något konkret, utan skulle det bli så att jag erbjuds en plats och vill ta denna kommer jag meddela mitt nuvarande arbete. Annars tycker jag inte riktigt att det angår min chef, jag går ju inte bakom ryggen och gynnar ett annat företag utan samlar information för min egen skull.

Så, till frågan: Vad gör du? Kontaktar du hen? Hur i sådana fall? Och vad säger du? Eller tänker du att det är illojalt/oproffsigt gentemot ditt nuvarande arbete och därför låter bli?

Ja jag skulle ringa upp efter ett par dagar och tala om vem jag vad och var vi möttes och att jag fick personens visitkort, sedan efter det hade jag sagt att jag gärna skulle vilja veta lite mer om personens jobb och frågat om hen har tid att prata .

Ja jag skulle ringa upp efter ett par dagar och tala om vem jag vad och var vi möttes och att jag fick personens visitkort, sedan efter det hade jag sagt att jag gärna skulle vilja veta lite mer om personens jobb och frågat om hen har tid att prata .

Alltså jag är sjukt obekväm med telefon samtal som är arbetsrelaterade, tar det mycket hellre över e-mail eftersom jag kan svara när jag har tid och ork (ofta kan jag inte ta samtal heller och har väldigt sällan tid för något längre än några minuter, samtal som kommer in förväntar jag mig är från leverantörer som behöver hitta byggnaden). Så jag hade definitivt bett personen att skicka e-mail istället.

Fast det kostar också för mig när folk ringer så det är hög chans att pengarna tar slut :angel: Visserligen ringde det en person jobb relaterat för någon vecka sedan, men då hade personen sett en av mina forskningsstationer i skogen (det står enbart telefon nummer på dem) och just då hade jag tid men bad personen ändå skicka e-mail efter fem minuter eftersom det började bli långrandigt (sen har jag hellre sakerna nedskrivet så jag vet vad jag sagt + att då har jag kontaktdetaljerna till personen om det behövs i framtiden).

Jag hade absolut kontaktat! Hade personligen helst tagit via mail (mest bekväm med det), men har gjort olika. Telefon känns lite mer seriöst spontant så intressant att läsa andras svar. Använder privata mailen.

Beroende på vad det är för jobb kan man ju, utöver tips, även diskutera om ev praktikplats etc.

Beroende på vad det är för jobb kan man ju, utöver tips, även diskutera om ev praktikplats etc.
Det är överhuvudtaget inte aktuellt.

Kl
Tack alla för era tips! Personen har tagit kontakt nu så jag kommer inte att fortsätta förmedla tips från tråden. Men de som vill kan ju fortsätta diskutera ändå såklart :).

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 558
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
764
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 241
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka