Hur anses bettet vara ?

Limelight

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett par nya bett till mina hästar för att ha något att variera med. Rider just nu med vanligt 2 delat tränsbett, 3 delat eggbett och rakt gummibett. Skulle vilja ha något mera, känns inte som hästarna trivs riktigt bra med något av de ovan nämnda.

Har tittat in dessa två: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500132&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500157&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Vad tycker ni om dem, vad anses de vara, skarpa, milda mm ?.

Även funderat på ett Novabett och något Fullcheek bett.

Några förslag. Båda hästarna är väldigt mjuka och fina i munnen, men kan bli något starka vid uteritter.

Sv: Hur anses bettet vara ?

Jag skulle nog hellre testa ett 2 eller 3-delat med fasta ringar istället för ett med kopparrullar. Har själv ett bett med en kopparrulle i mitten av bettet, men de ser inte ut som de första du visar... Har hört om mycket skador i munnen med kopparrullar, mitt fick jag med när jag köpte ena hästen och rider inte med de just nu...

Novabettet är ett trivsamt bett för hästarnas mun. Har testat de på min stora som är jättefin och känslig i munnen men han blev lite......busig;)

Vad är de som känns mindre bra på de bett du har?

Jag rekommenderar också ett eggbett. Sen får du själv bedöma om hästarna verkar trivas bättre på delat eller rakt. Det kan nämligen vara så att de inte riktigt är tillfreds med de löpande ringarna som finns på vanliga tränsbett. Fasta ringar är mer stadigt.

Inga av de betten i länkarna är särskilt skarpa. Dock kanske d-ringsbettet generellt är det bättre valet om du vill ha lite mer att säga till om.

Jag kan rekommendera både novabett och fullcheekbett. Novabettet är mjukt och passar hästar som är känsliga i munnen. Fullcheek förhindrar att bettet glider i munnen. Parerstängerna gör även att de ledande tygeltagen blir tydligare när de ligger emot.

Menar du att du vill ha ett bett som du kan använda vid all typ av ridning?

När jag praktiserade i hästbutik fick jag höra att bett med rullar och liknande är bra till hästar som gärna blir stumma i handen. Det ska hålla igång munnen och på så sätt få hästen mer " vaken ". Däremot kan det bli lite mycket att pilla med för lite känsligare hästar. Inget av betten tycker jag är skarpa, men det beror ju mycket på handen.

Stoet jag har blir väldigt stark vid galopp, känns som hon "tar tag" i bettet och jag inte får någon som helst kontroll emellanåt.
Henne rider jag med 3 delat eggbett och vanligt 2 delat tränsbett.

Valacken kan jag inte förklara riktigt sådär varför jag inte tycker han trivs med betten, bara en känsla. Han tuggar på bettet och det skummar väldigt mycket från munnen, men har hört att det är bra när de gör så ?.

Funderar på Fullcheek bett iaf på valacken så bettet ligger still.
Stoet vet jag inte alls, vill ha något så man kan ta tag i henne bättre.

Låter inget trevligt med att hästarna kan skada sig med koppar rull bett, då hoppar jag starkt över sådana bett.

Några andra förslag ?

Stoet jag har blir väldigt stark vid galopp, känns som hon "tar tag" i bettet och jag inte får någon som helst kontroll emellanåt.
Henne rider jag med 3 delat eggbett och vanligt 2 delat tränsbett.
Min första tanke är väl att om du ska ut i skogen-ta på hästen en martingal/testa ett rakt bett. Annars måste jag vara lite tråkig och säga: träna lydnad. Hästen ska inte ta tag i bettet och göra dig maktlös, då är den inte tillräckligt lydig. I skogen syftar jag på. Jag vet att vissa hästar är som dag och natt att rida i skogen mot för att träna på banan. Men de är "bara" träning :)

Valacken kan jag inte förklara riktigt sådär varför jag inte tycker han trivs med betten, bara en känsla. Han tuggar på bettet och det skummar väldigt mycket från munnen, men har hört att det är bra när de gör så ?.
De är oftast ryttaren som känner hästen bäst och därmed vad den trivs med.. Min ena rider jag på globus bett, han tivs bäst på dom. Han har alltid varit jättefin i munnen och aldrig haft något problem eller så. Förra året kände jag att nånting inte stämde och kollade tänderna och då var en tand i överkäken halv. Nu går han mest på remont eller lös aachen för att minska trycket och de går hur bra som helst. Han dregglar som en jäkel ;)

De behöver inte vara bettet som spökar heller, men känn och låna någon annans bett för att testa :)

Funderar på Fullcheek bett iaf på valacken så bettet ligger still.
Stoet vet jag inte alls, vill ha något så man kan ta tag i henne bättre.

Låter inget trevligt med att hästarna kan skada sig med koppar rull bett, då hoppar jag starkt över sådana bett.

Några andra förslag ?
Jag tycker att de är skitsvårt att tipsa på bett om en häst jag inte har ridit själv. Prova dig fram är mitt förslag. Låna av folk runtom dig. Köp begagnade bett för en billig summa och känn själv vad som fungerar :)

Min första tanke är väl att om du ska ut i skogen-ta på hästen en martingal/testa ett rakt bett. Annars måste jag vara lite tråkig och säga: träna lydnad. Hästen ska inte ta tag i bettet och göra dig maktlös, då är den inte tillräckligt lydig. I skogen syftar jag på. Jag vet att vissa hästar är som dag och natt att rida i skogen mot för att träna på banan. Men de är "bara" träning :)
Jag rider dem båda tvp bara ute i skogen så det kan bli en hel del pigga turer speciellt nu när det är lite kyligare ute.
Rakt bett kanske vore något, hjälper martingalen till mycket ? Har nästan aldrig sådant på mina hästar.
Jo lydnad är nog bitvis något jag behöver öva på, tempoökningar antar jag vore på sin plats.

De är oftast ryttaren som känner hästen bäst och därmed vad den trivs med.. Min ena rider jag på globus bett, han tivs bäst på dom. Han har alltid varit jättefin i munnen och aldrig haft något problem eller så. Förra året kände jag att nånting inte stämde och kollade tänderna och då var en tand i överkäken halv. Nu går han mest på remont eller lös aachen för att minska trycket och de går hur bra som helst. Han dregglar som en jäkel ;)

De behöver inte vara bettet som spökar heller, men känn och låna någon annans bett för att testa :)

Valacken är kollad i mun och det såg bra ut, stoet ska till tandläkaren om någon månad. Stoet har jag mest aachen på, valacken går utan nosgrimma.

Jag tycker att de är skitsvårt att tipsa på bett om en häst jag inte har ridit själv. Prova dig fram är mitt förslag. Låna av folk runtom dig. Köp begagnade bett för en billig summa och känn själv vad som fungerar :)

Nackdelen att jag känne ringa hästmänniskor ( låter konstigt jag vet, men så är det ), så låna kan jag inte göra, men köpa begagnat vore ju en idé :)
Förstår att det är svårt att tipsa, men ville fråga ändå, bara tipsa om bett som jag själv kan titta på och se vad jag tror.
Är inte så haj på det där med bett direkt ;)

Jag rider dem båda tvp bara ute i skogen så det kan bli en hel del pigga turer speciellt nu när det är lite kyligare ute.
Rakt bett kanske vore något, hjälper martingalen till mycket ? Har nästan aldrig sådant på mina hästar.
Jo lydnad är nog bitvis något jag behöver öva på, tempoökningar antar jag vore på sin plats.
De beror ju på såklart. Mitt stora monster får alltid gå med martingal ute i skogen. Han kastar upp huvudet och sticker (har inte haft honom så jättelänge, en holländsk import som inte har fått springa i skogen många gånger...ja du kan kanske räkna ut själv vilken hastighet de går i+att han är alla bäst i världen på att bocka ;)). De jag rider honom på är ett rakt gummipelham och martingal- och jag är emot skarpa bett. Men han blir så rapplig annars och han STICKER.

Du kanske inte behöver galoppera så mycket i skogen innan du känner att du har kontroll? Och sen när du galopperar kan du ju rida lugnt, fatta en samlad galopp och göra halt efter några språng/om hon sticker. :)

Lämnar bettfrågan för en sekund. Om hon bara sticker i trav/galopp så skritta och rid mycket på lydnad och små hjälper. Känner du när hon börjar dra? Är du förvarnad sas? Isåfall tycker jag du kan trava kortare sträckor och avbryta innan du känner att du tappar kontrollen. Rida sidvärtes, slalom på stigar, kring träd och liknande. Serpentiner över vägen, halter och tempoväxlingar. Tycker martingal riskerar att göra det värre. Om/När den faktiskt inverkar blir det ju ett ryck/tryck i den känsliga munnen, många hästar blir mer eller mindre skärrade och försöker fly från obehaget på olika sätt.

Hon kan bocka ganska rejält med denna dam jag har. Jag är också väldigt mycket emot skarpa bett, men eftersom det inte känns om jag har inte har någon kontroll över henne emellanåt funderade jag på att testa något som är lite skarpare än eggbettet som är väldigt milt.

Men kanske är som sagt inte bettet jag ska bry mig över..

Lämnar bettfrågan för en sekund. Om hon bara sticker i trav/galopp så skritta och rid mycket på lydnad och små hjälper. Känner du när hon börjar dra? Är du förvarnad sas? Isåfall tycker jag du kan trava kortare sträckor och avbryta innan du känner att du tappar kontrollen. Rida sidvärtes, slalom på stigar, kring träd och liknande. Serpentiner över vägen, halter och tempoväxlingar. Tycker martingal riskerar att göra det värre. Om/När den faktiskt inverkar blir det ju ett ryck/tryck i den känsliga munnen, många hästar blir mer eller mindre skärrade och försöker fly från obehaget på olika sätt.

Sticker bara i galoppen, inget sken utan mera att hon vill springa mycket fortare än vad jag tänkt mig och längre sträckor. Man känner när hon är på G att ta bettet, hon laddar i hela kroppen.
Det är bra tips att rida kontrollerat, kanske ska testa det någon månad och se istället för att byta bett.
Vet inte om hon har gått med martingal någonsin så kanske är dumt att ens testa om det kan förvärra som jag förstår att det kan göra.

Hört att det är bra att variera bett emellanåt, och har som sagt bara 3 delat eggbett och 2 delat vanligt tränsbett, kanske ska testa köpa rakt för att ha något att byta med också ?!. det är väl ändå väldigt milt det med ?

De ger tungfrihet :) Ser rätt tunnt vilket gör bettet lite skarpare. De kan ju vara sånna små saker som ger effekt :)

De där är lite både och. Jag skulle inte stoppa in ett jättetjockt och tungt bett på en häst med väldigt känslig mun. Men rent generellt- ja de är de :)

Variera bett är bra. Hästmunnar är ju inte särskilt stora, så personligen använder jag gärna smalare bett, typ bridong. Smala bett anses lite skarpare än de grövre eftersom trycket blir mer centrerat. Men tre- och tvådelade bett är inte skarpa i rätt händer. Rakt är inte heller särskilt skarpt. Inte det du länkade heller. Fasta ringar föredrar många hästar, då bettet ligger mer stilla och inte kan nypas i mungipan. Så prova dig fram du, så märker du vilka bett hästen trivs med. Att varva med ett lite skarpare bett tycker jag ofta kan vara bra, om man anpassar sig själv efter vad som finns i munnen.

Jag gillar inte något av de betten, faktiskt.

Det första har alldrles för bred mittdel och mittdelen är ganska klumpigt och kantigt utformad. Risk för nyp om lanerna och ett allmänt motstånd från hästens sida iom att bettet inte är speciellt anatomiskt.

Det nadra bettet har väldigt raka mundelar och är inte heller speciellt anatomiskt. Vid tygeltag bildas en väldigt brant vinkel mot hästens gom, någon man undviker genom att göra mundelarna lite mjukt böjda.

Det finns även risk att rullarna, som glappar lite och kan ha/få vassa kanter, river hästen i munnen.

En annan nackdel -om jag inte minns fel- är att de båda betten ovan bara finns i stora storlekar. Effekterna jag beskrivit ovan blir ännu värre när bettet är för stort...

Nä, var rädd om dina hästars njuka munnar och betsla dem snällt. :laugh:

Kanske ett stångbett, typ pelham (oledat och utan klumpigt gummi!) med dubbla tyglar om du absolut vill ha något skarpare? Det ligger snällt i munnen och har en begriplig inverkan.

Senast ändrad:

Min foderhäst är väldigt känslig i munnen, samtidigt är hennes favoritlek att bita tag, räta ut sig o dra. Inte skenar utan liksom låser sig o ökar tempot direkt. Jag har precis köpt ett waterfordbett, med de kan hon inte göra så på samma sätt. Det går också att ställa henne när hon inte vill. Ibland när man tar ett ställande tygeltag så får de motsatt effekt, men nu funkar de bra. Saken är den att man absolut inte får sitta o dra heller, hon är känslig o jag vill få bukt med problemet, inte göra det värre. Hoppas att detta bettet är lösningen!

Vi har bettet i den första länken i första inlägget, det är lite skarpare än vanligt tredelat och har lite hävstång. Det var längesedan det användes och det användes aldrig varje dag utan mest vid hoppning och ibland vid uteritt. Hästen som det användes på är väldigt känslig i munnen men blir ibland stark vid hoppning och uteritt. Nu när hon blivit lite lydigare är det för skarpt vid hoppning.

Att de skulle skada sig på det bettet som de skriver i länken Remix skickade har jag svårt att se och dessutom är det ingen sötmalm på bettet utan bara en kopparrulle. Mittdelen upplever jag också som lite oanatomisk men den gör ingen skada så länge bettet ligger som det ska i munnen och man inte sliter allt man har i tyglarna.

Pga. av problem med ett sår i ena mungipan så provade vi ett helt rakt bett vilket har fungerat över förväntan. Det ger lite mer tryck på tungan och blir därför lite skarpare men samtidigt ligger väldigt stabilt i munnen på hästen som annars kan vara rätt orolig i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 398
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 681
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 845
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka