Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
när jag ser dom betten tänker jag på det här![]()
Min foderhäst är väldigt känslig i munnen, samtidigt är hennes favoritlek att bita tag, räta ut sig o dra. Inte skenar utan liksom låser sig o ökar tempot direkt. Jag har precis köpt ett waterfordbett, med de kan hon inte göra så på samma sätt. Det går också att ställa henne när hon inte vill. Ibland när man tar ett ställande tygeltag så får de motsatt effekt, men nu funkar de bra. Saken är den att man absolut inte får sitta o dra heller, hon är känslig o jag vill få bukt med problemet, inte göra det värre. Hoppas att detta bettet är lösningen!
det är det jag vill vara så långt det går och hoppas verkligen att det aldrig kommer bli frågan om ett riktigt skarpt bett för det vill jag inte haNä, var rädd om dina hästars njuka munnar och betsla dem snällt.![]()
Aldrig någonsin ridit med ett pelham och inte med dubbla tyglar. Är det "svårt" att rida med ?. vet att man inte behöver ha dubbla tyglar jämt utan någon rem som går mellan ringarna och bara en tygel ( dålig på sådant här så vet inte alls vad det heterKanske ett stångbett, typ pelham (oledat och utan klumpigt gummi!) med dubbla tyglar om du absolut vill ha något skarpare? Det ligger snällt i munnen och har en begriplig inverkan.
det är det jag vill vara så långt det går och hoppas verkligen att det aldrig kommer bli frågan om ett riktigt skarpt bett för det vill jag inte ha
Aldrig någonsin ridit med ett pelham och inte med dubbla tyglar. Är det "svårt" att rida med ?. vet att man inte behöver ha dubbla tyglar jämt utan någon rem som går mellan ringarna och bara en tygel ( dålig på sådant här så vet inte alls vad det heter). Är det "enklare" att rida med sådan rem, eller dubbla tyglar ?
Hur funkar pessoa bett ? Har för mig att de är riktigt skarpa va eller minns jag fel ?
Pessoabett är de sämsta du kan rida på, de blir bara en snyck och hävstången tar aldrig slut vilket res. i att bettet går upp i gommen på hästen och ligger på lanerna hela tiden.
Novabett funderar jag på, men som sagt priset är dyrt och jag är lite sisådär fundersam på om det skulle funka på stoet som är så stark när hon lägger den sidan till..
Att rida på dubbla tyglar ger dig möjlighet att inverka mer precist och ge bättre signaler. Om du har dubbla tyglar på ett pelham har du ju ett "vanligt" bett om du tar i översta tygeln och sen ett stångbett om du tar i nedersta. Bra att ha som "nödbroms". Jag tycker det är super och rider själv på det när jag rider ut. Remmen som du pratar om kallas för delta och gör så att du kan rida på en tygel. Men jag tycker inte alls detta är bra då du hela tiden kommer att ta i stången. Det ger dig inte samma möjlighet med hjälperna. Det kan vara lite klyddigt i början att rida på men man vänjer sig fort, sålänge man har koll på det!
Pessoabett är de sämsta du kan rida på, de blir bara en snyck och hävstången tar aldrig slut vilket res. i att bettet går upp i gommen på hästen och ligger på lanerna hela tiden.
Läst massor om pessoa nu och som jag förstår är det inte många som gillar det bettet. Så det bettet är utanför min lista iaf.
Min superkänsliga superheta galning går helt klart bäst på Novabettet, rak mjuk plast. Konstigt nog. Jag tror hon blir stressad av att det "gör ont" av "skarpare" bett. Hon tar mjuka förhållningar och sticker inte, trots så lite inverkan.