Hur anses bettet vara ?

Sv: Hur anses bettet vara ?

Min foderhäst är väldigt känslig i munnen, samtidigt är hennes favoritlek att bita tag, räta ut sig o dra. Inte skenar utan liksom låser sig o ökar tempot direkt. Jag har precis köpt ett waterfordbett, med de kan hon inte göra så på samma sätt. Det går också att ställa henne när hon inte vill. Ibland när man tar ett ställande tygeltag så får de motsatt effekt, men nu funkar de bra. Saken är den att man absolut inte får sitta o dra heller, hon är känslig o jag vill få bukt med problemet, inte göra det värre. Hoppas att detta bettet är lösningen!

Det där bettet har jag aldrig hört talas om så var tvungen att googla och oj ser verkligen annorlunda ut tycker jag.
Min häst är precis likadan som din foderhäst. känslig som tusan och skenar inte ut som du skriver låser sig på något sätt och drar iväg i en jäkla fart.
Kan du pm:a mig vart du köpte det där ?. Blev väldigt nyfiken på det bettet :)
Vet du om det finns någonstans med fasta ringar ?

Nä, var rädd om dina hästars njuka munnar och betsla dem snällt. :laugh:
det är det jag vill vara så långt det går och hoppas verkligen att det aldrig kommer bli frågan om ett riktigt skarpt bett för det vill jag inte ha :)

Kanske ett stångbett, typ pelham (oledat och utan klumpigt gummi!) med dubbla tyglar om du absolut vill ha något skarpare? Det ligger snällt i munnen och har en begriplig inverkan.
Aldrig någonsin ridit med ett pelham och inte med dubbla tyglar. Är det "svårt" att rida med ?. vet att man inte behöver ha dubbla tyglar jämt utan någon rem som går mellan ringarna och bara en tygel ( dålig på sådant här så vet inte alls vad det heter :o ). Är det "enklare" att rida med sådan rem, eller dubbla tyglar ?

Hur funkar pessoa bett ? Har för mig att de är riktigt skarpa va eller minns jag fel ?

Testa bettlöst, jag la om till hackamore och min är en helt annan häst, hon lyssnar på ett helt annat sätt.
Eller NOva bett (lite dyrare) men finns kankse beg?

Pessoabett är de sämsta du kan rida på, de blir bara en snyck och hävstången tar aldrig slut vilket res. i att bettet går upp i gommen på hästen och ligger på lanerna hela tiden.

det är det jag vill vara så långt det går och hoppas verkligen att det aldrig kommer bli frågan om ett riktigt skarpt bett för det vill jag inte ha :)

Aldrig någonsin ridit med ett pelham och inte med dubbla tyglar. Är det "svårt" att rida med ?. vet att man inte behöver ha dubbla tyglar jämt utan någon rem som går mellan ringarna och bara en tygel ( dålig på sådant här så vet inte alls vad det heter :o ). Är det "enklare" att rida med sådan rem, eller dubbla tyglar ?

Hur funkar pessoa bett ? Har för mig att de är riktigt skarpa va eller minns jag fel ?

Att rida på dubbla tyglar ger dig möjlighet att inverka mer precist och ge bättre signaler. Om du har dubbla tyglar på ett pelham har du ju ett "vanligt" bett om du tar i översta tygeln och sen ett stångbett om du tar i nedersta. Bra att ha som "nödbroms". Jag tycker det är super och rider själv på det när jag rider ut. Remmen som du pratar om kallas för delta och gör så att du kan rida på en tygel. Men jag tycker inte alls detta är bra då du hela tiden kommer att ta i stången. Det ger dig inte samma möjlighet med hjälperna. Det kan vara lite klyddigt i början att rida på men man vänjer sig fort, sålänge man har koll på det!

Ett pessoabett är ett såkallat hissbett och är inget jag rekomenderar. Sök på det här i forumet så finns det massor av info om detta bett!

Valacken fick jag reda på nu att han är riden förr på hackamore och det funkade fint så ska testa det nästa gång jag ska ut och se :)

Stoet har jag ingen aning, men är nog kanske bara att testa.
Har ridit mycket på hackamore förr på min förra häst och tycker det funkar riktigt bra när man kan rida med det.

Novabett funderar jag på, men som sagt priset är dyrt och jag är lite sisådär fundersam på om det skulle funka på stoet som är så stark när hon lägger den sidan till..

Att rida på dubbla tyglar ger dig möjlighet att inverka mer precist och ge bättre signaler. Om du har dubbla tyglar på ett pelham har du ju ett "vanligt" bett om du tar i översta tygeln och sen ett stångbett om du tar i nedersta. Bra att ha som "nödbroms". Jag tycker det är super och rider själv på det när jag rider ut. Remmen som du pratar om kallas för delta och gör så att du kan rida på en tygel. Men jag tycker inte alls detta är bra då du hela tiden kommer att ta i stången. Det ger dig inte samma möjlighet med hjälperna. Det kan vara lite klyddigt i början att rida på men man vänjer sig fort, sålänge man har koll på det!

Innan jag ens läste klart om deltan, så tänkte jag direkt att det kan inte vara bra att rida på för att man använder stången hela tiden. Precis som du skrev så tänkte jag rätt ;).
Låter faktiskt som det är något bett som kanske skulle funka, låter som ett ganska så snällt bett om man lär sig rida på det ordentligt och inte använder stången för mycket.
Brukar hästarna gilla det ? :)
Vilket pelham har du ?, gummi, delat, odelat ?:)

Jaktkandaret ?, Hur funkar det till skillnad emot pelham till exempel ?

vet att förr när jag var i ett stall med ardennrar så körde ägaren alltid på jaktkandar på dem.

Pessoabett är de sämsta du kan rida på, de blir bara en snyck och hävstången tar aldrig slut vilket res. i att bettet går upp i gommen på hästen och ligger på lanerna hela tiden.

nejdå.. bettet är aldrig skarpare än handen och man kan ju somsagt rida med 2 tyglar o delta.. Sen behöver man för de 3dje inte ha ett delat

Läst massor om pessoa nu och som jag förstår är det inte många som gillar det bettet. Så det bettet är utanför min lista iaf.

Sugen på att testa, Waterfordbettet, Novabett ( om jag får tag i det billigt ). Fullcheekbett med rak stång i softbit tror jag det får bli.
Och sedan ett pelham med rak stång men inte bestämt mig om det ska bli gummi eller inte.
Vad tycker ni bäst om ni som har ridit med pelham ? Förstått att gummi kan kännas "klumpigt" ?

Men sedan är det nog väldigt mycket lydnadsträning som gäller med, men vill samtidigt ha bett att byta med :)

Haha, jag har läst utanför buke med, finns andra sidor förutom buke med ;).
Men fattar vad du menar :grin:

OM! jag skulle använda ett pessoa så skulle jag ha en läderrem från sidostyckets ring, under hakan o upp till motsatt ring för att få hävstång istället för hiss. Jag tycker att ett bett ska vara på lanerna, helst mitt på, det ska inte ens kunna nudda tänderna om man som ryttare inte är väldigt ovarsam!

Min superkänsliga superheta galning går helt klart bäst på Novabettet, rak mjuk plast. Konstigt nog. Jag tror hon blir stressad av att det "gör ont" av "skarpare" bett. Hon tar mjuka förhållningar och sticker inte, trots så lite inverkan.

Min superkänsliga superheta galning går helt klart bäst på Novabettet, rak mjuk plast. Konstigt nog. Jag tror hon blir stressad av att det "gör ont" av "skarpare" bett. Hon tar mjuka förhållningar och sticker inte, trots så lite inverkan.

Låter så konstigt att ett mjukt bett ska göra en het häst snällare, men många som sagt samma sak som dig nu och jag blir mer och mer sugen på att testa Nova. Vill ha så snällt bett i munnen jag kan och snällare än Nova kan det knappast bli typ. :)

Men kan faktiskt stämma som du säger på vissa hästar att de blir starkare och sticker lättare med ett skarpt bett som "gör ont" och bli lugnare med ett milt bett.

Ja, jag kan ju lugnt säga att min tränare tyckte jag var halvtokig som satte in det snällaste bettet på min raska häst :angel:. Men jag liksom bara "kände" att det var rätt. Och det har gått exakt hur bra som helst.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 398
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 681
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 845
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka