Hur anses bettet vara ?

Sv: Hur anses bettet vara ?

Jag har precis som du haft problem med att hitta "bettet" med stort B som min häst verkligen trivs med. Efter att ha behövt lämna ifrån mig just ett sånt. Jag har testat väldigt många olika bett, men nu har jag hittat en gäng bett som min häst trivs med.

Jag lånade ett amerikanst gagbett av en kompis då jag inte hade en chans att få stopp på min häst vid uteritt och varit med om en olycka(inget allvarligt). så när jag skulle börja rida min häst ett år senare ville jag ha nått skarpt, eftersom olyckan hände på grund av att jag inte fick stopp på honom. Ett amerikanst gagbett är inget jag rekommenderar då jag själv läst om hur det inverkar(är ett hissbett), men hästen gick som en klocka på det bettet. Var senare som sagt tvungen att lämna tillbaka det och har senare inte kunnat få tag på ett utan gummi(min häst gillar inte gummibett).

Nu när jag har testat "alla" bett och har jag kommit fram till att min häst vill ha raka hävstångsbett med liten tungfrihet. Det bettet jag använder mest på mina hästar är kimblewickbettet. Jag är jättenöjd med det och kan verkligen rekommendera det. Men känn dig fram, lyssna på din häst, köp begagnat och ta hjälp när du provar ut ett nytt bett och kom ihåg att ha testat det innan du rider ut med det.

Men det jag rekommenderar allra mest är att träna lydnad, lydnad och åter lydnad. Jag har ridit i 14 år och har inte förrens nu lärt mig hur mkt man kan använda sitsen i ridningen. Jag behöver knappt använda bettet längre, just förutom dom gånger min häst sticker vilket händer ibland då han blev bilrädd efter att jag ramlade av:(

Jag blev själv rekommenderad att rida med ett waterfordbett av en butiksinnehavare, men vet inte hur det inverkar eller fungerar.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 398
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 681
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 845
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka