Hur använder man kläder?

Är dagligt klädbyte norm?

  • Byter ofta mer än en gång om dagen

    Röster: 12 6,7%
  • Byter ofta inför varje ny dag

    Röster: 52 29,2%
  • Byter ofta några gånger varje vecka

    Röster: 74 41,6%
  • Byter ungefär en gång i veckan

    Röster: 8 4,5%
  • Mer sällan

    Röster: 0 0,0%
  • Behåller kläderna tills behovet uppstår att byta av hygienskäl

    Röster: 32 18,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Tilläger.... jag har ofta ett linne under blusar. Bär inte BH eftersom jag bara har ett bröst och sådana BHar finns inte. Det minskar ofräscheten på blusarna - som ett plus. Så linnen tvättas oftare än blusar.

En äldre bekant pratar om "blussparare" Vet inte exakt vad det är men antar att mina linnen fyller samma funktion :)
 
Ute bland folk kläder bytet och tvättar jag ofta. Är väl mer eller mindre livrädd för att lukta efter jag blivit mobbad och litar inte på min näsa när det kommer till att lukta mig till så kläder inte luktar.

Prata vi stall, trädgårdskläder eller liknande så tja dom kan jag ha tills dom står av sig själv mer eller mindre😅
 
Jag byter kläder flera gånger om dagen men jag tvättar inte efter bytet.
Byter trosor och strumpor varje dag och de hamnar direkt i tvättkorgen. Använder mest sportbh, den byts tvättas när den känns ofräsch, varje dag på sommaren när det är varmt, efter några dagar såhär års.
Arbetskläderna är konstant skitiga, olja, spån, fett osv, tvättas inte särskilt ofta pga totalt menlöst 😅
Andra kläder tvättas när de är skitiga eller svettiga, har ett par uppsättningar som roteras lite, byter beroende på aktivitet. Hemmakläder, promenadkläder, åka iväg-kläder 😁
 
Jag har aldrig levt ett sådant liv att kläderna inte skulle bli smutsiga väldigt fort. De blir skitiga på jobbet eller ute i trädgården och pga djuren.
Jag är också en sådan person som hade behövt haklapp då jag äter.

Jag duschar varannan dag, så minst då byts alla kläder, men ofta varje dag då jag inte vill gå omkring med såsfläckar på tröjan och gräsfläckar på knäna.

Däremot byter jag inte kläder enligt vad jag gör, utan har samma kläder hemma, på jobbet och i trädgården.
+ 1 på den, jag blir för snabbt för smutsig för att kunna ha samma plagg så värst många dagar...
 
Jag har olika kläder på mig hemma, i stallet och på jobbet. Så byts flera gånger/dag. Däremot tvättas inte kläderna mellan varje byte. Utan det tvättas när det är smutsigt typ. Och det beror ju lite på vart kläderna används, jobbkläderna behöver tex inte tvättas lika ofta som stallkläderna osv.
 
Kontorskläderna åker av så fort jag kommer innanför dörren. Ombyte till hemmakläder sker så fort det bara går. Jobbskjorta tvättas efter varje användning. Men piké eller motsvarande används två dagar i normalfallet. Mer eller mindre beroende på hur länge den använts.
 
Jag klickade "Byer ofta inför varje ny dag". Jag skulle inte tycka att det var någon större katastrof att ha samma kläder på mig hela veckan, men det hade känts ganska tråkigt. Jag har liksom flera olika blusar, skjortor, tröjor och klänningar som jag tycker om eller trivs i på olika sätt, så jag tar gärna chansen att variera mig lite mellan dem. Ibland är det också rent nödvändigt, med tanke på temperaturändringar och liknande. Byxor har jag däremot ofta samma flera dagar i rad, förutsatt att det känns fräscha förstås. Med det sagt upplever jag inte att jag äger särskilt mycket kläder, apropå prylberg alltså, utan det blir ofta samma kläder som återkommer varje/varannan vecka men med variation däremellan.

Vad gäller tvättandet gör jag som de flesta, om man nu ska utgå från den här tråden: Lägger trosor & strumpor i tvätten varje dag, men alla andra kläder används tills de inte känns fräscha längre. Jag är mer noggrann med "riktiga" kläder än med myskläder, stallkläder och liknande. Det är extremt sällan som jag tar på mig ett nytvättat plagg på morgonen och lägger det i tvättkorgen igen på kvällen. Jag brukar tänka igenom hur svettig jag varit under dagen (oftast är svaret "inte alls"), hur många gånger jag haft på mig plagget och lukta & titta så att det fortfarande verkar fräscht - gör det det så hängs/viks det in i garderoben igen.
 
Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att INTE byta kläder på en hel arbets/skol-vecka. Det utmålades som en stor utmaning och samtliga i familjen skruvade sig en hel del innan försöket inleddes, som om det var något i stil med att inte få borsta tänderna på en vecka (som jag skulle uppleva som plågsamt).

Och dottern skrattade och sade att det hade i alla fall varit lätt för mig, som vilken vecka som helst.

Det är sant, jag byter kläder ungefär en gång i veckan, eller när det är ett speciellt tillfälle - eller när de blir skitiga. Ofta i samband med duschtillfällen, som inte heller sker schemalagt varje dag utan ett par gånger i veckan när behovet uppstått.

(Sedan byter jag om många gånger i veckan för att ha ändamålsenliga kläder när jag jobbar i stallet eller med bilen osv, men det antar jag är en annan sak). Det som avsågs verkade vara de kläder som syns när man möter andra inomhus, så typ byxor, skjorta/tröja/tunika/kjol/klänning/etc.

Sen togs det också upp att man inte behöver tvätta kläderna man byter från heller- för mig har det alltid varit en självklarhet att man tvättar kläder när de är påtagligt smutsiga eller ofräscha, inte för att man byter till något annat. Tvättmaskinen är typ värsta klädslitaren av alla.

Tänkte dessutom att det är lite skumt att likställa frekventa klädbyten med kasst för miljön, även om det finns ett samband, så kan man byta enormt ofta utan att det belastar miljön - så länge man inte köper enorma drivor av kläder och tvättar de i anslutning till byten.

Hjälp; jag håller på att falla ur min tid på nåt sätt känns det som, allt var så främmande.

(Sidnot: I en viss period i mitt liv, när mina barn var små, var klädbyten nog i och för sig nästan dagliga men det faller inom kategorin "påtagligt smutsiga")
När jag var liten bytte man jeans en gång i veckan och hade samma hela veckan :)

Men så gör jag inte längre. Jag byter kläder flera gånger i veckan och lägger dem på vänt så byter jag tillbaka några gånger innan jag tycker de verkar behöva tvättas och tvättar dem.

Tvätt händer t-shirts ganska ofta och ylletoppar nästan aldrig. Kjolar och jeans däremellan, med jeans oftare än kjol. (kjol har ju inte ens hudkontakt på vintern).

Om jag har ett syprojekt i ylle tvättar jag inte tyget innan jag syr och kanske aldrig någonsin heller tvättar plagget.

(trosor byts varje dag men det kanske säger sig självt)

Ridkläderna vet knappt att tvättmaskin finns :rofl: läderskodda ridbyxor, specialtvättmedel, rugga under torkning... blabla orkar inte.
 
Bortsett från underkläder (som byts varje dag) så har jag olika kategorier av kläder:

Jobbkläder - jobbar på kontor. Byxor, jeans och kjolar används flera ggr/v. Hängs upp på en stol i sovrummet.. Tvättas sedan en gång/vecka. Överdelar används 1-2 dgr/v innan de tvättas. Jag är ganska klantig och spiller ofta på mig så för det mesta hamnar de i tvättunnan direkt.

Stallkläder - Underställ, fleecetröjor, t-shirst och ridbyxor används tills de blir smutsiga.

Myskläder - används tills de blir smutsiga, men för de mesta byts de ut efter en vecka.

Festkläder - Används mycket sällan :D. Tvättas efter en användning.

/Lizzie
 
Jag har 4 kategorier kläder
1. Hemmakläder; typ mjuksar, sliten t-shorts, hoodie.
2. Civila kläder; vanliga kläder som använts när jag är ute i sammhället alternativt sitter på zoommöten.
3. Träningskläder + ridkläder
4. Jobbkläder

Katergori 1,2 och 3 byts när de är ofräscha, smutsiga osv. Det kan variera hur ofta det är. Kategori 3 är naturligtvis oftare än kategori 1.
Kategori 4 byts efter varje arbetspass eftersom de blir väldigt smutsiga på en gång.

Underkläder och strumpor byts varje dag.
 
Jag byter en gång i veckan. Om det inte skiftar i temperatur. Då byter jag efter den. Endast underkläder som byts varje dag. Ridkläder byts när dom är tillräckligt skitiga
 
Jag är jättekänslig för lukter (det ska helst dofta nytvättat) och hur kläder känns, så jag byter nog efter ett par gånger (har självklart The Chair där alla ombyten ligger). Använder aldrig jeans, utan mest tunna leggings och jag tycker att de känns smutsiga efter högst 2 dagar. Collegetröjor likadant.
T-shirts tvättar jag efter varje användning, precis som trosor och strumpor. Jag tvättar tom yllesockor efter varje användning eftersom jag inte har vanliga strumpor under.
Cardigans försöker jag använda ganska många dagar, men har också så varmt på jobbet att jag sällan anväder dem ändå.
 
Jag har olika kläder beroende på vad jag ska göra under dagen. Ska jag ut på tillsyn har har arbetsbyxor, ska jag bara sitta på kontoret har jag gärna klänning eller nåt annat fint. Jag kan absolut ha samma kläder hela veckan men jag gillar att byta.
 
Jag byter kläder flera gånger om dagen beroende på aktivitet eller att jag inte längre känner för att ha dom kläderna, men tvättar inte kläderna för det utan så länge dom är rena och fräscha hänger jag tillbaka dom i garderoben.

Nu har jag alltid haft jobb där vi har arbetskläder men under skola/praktik har jag inte haft samma kläder två dagar i följd (förutom byxor), men lika där tvättas kläderna definitivt inte efter varje användning.
 
Har kläder som jag har till jobbet, brukar använda samma outfit i 1-2 dagar och om de fortfarande är rena och fräscha hängs de undan för att användas igen vid något annat tillfälle. De hängs inte tillbaka i garderoben, för i garderoben vill jag enbart ha nytvättat :)

Byter underlinne och underkläder varje dag.

Hemmakläder används tills de blir lortiga eller ofräscha oavsett hur många dagar det blir.
Hemmahästkläder används mååånga dagar, där bryr jag mig inte om de blir smutsiga, de tvättas när de inte är fräscha längre.
Bortahästkläder byts oftare :p
 
Jag har ocksa en "kladhog" dar trojor, leggings, byxor, hamnar nar jag kommer hem pa kvallen. Da drar jag pa mig mysklader. Sedan tvattas underklader efter en dags anvandande och annat vid behov
 
Jag har småbarn 😅
Han äter först mat på sin stol, sen vill han alltid sitta hos mig och äta det sista…..

Så jag byter ofta! Jag tänker inte sitta på teamsmöten med uppenbart fläckiga kläder :o

Innan barn tvättade jag mycket mindre.
 
Byter trosor och strumpor varje dag, resten beror på hur smutsiga de är, dvs jag sniffar på dom eller om jag helt enkelt vet med mig att jag svettats mycket. Sen byter jag ändå kläder men då hamnar de använda men relativt rena kläderna i högen för använda och rena kläder och används igen.
 
Jag byter alltid kläder varje dag (nåja, inte byxor eller bh). Men har tänkt nu när jag har en lite större garderob osv, att jag skulle kunna ha en låda med typ tröjor jag haft en dag som inte luktar eller är skitiga, för det är otroligt onödigt att hålla på och tvätta.

Sportkläder byter jag efter varje gång förutom kanske leggings jag sprungit i på vintern, blir inte supersvettiga eller stinkiga.

Hemmakläder byter jag när jag börjar känna att nu är det nog typ. För skitiga, för stinkiga eller vad som.

Hade någon utmanat mig i att ha samma kläder hela veckan hade jag förmodligen inte haft några problem med det faktiskt. :p
 
Jag skrotar runt hemma för det mesta. Så "hemmakläder" byts när de är smutsiga, fläckiga eller allmänt ofräscha. De är kläder för arbete, skogspromenader, vedbacken etc.
Åh nu blir jag avundsjuk på alla er som bor på landet. Mina hemmakläder är mjukisbyxor. (fritids)arbetskläder och kläder för vedbacke är borta-kläder för mig. Hade varit jättemysigt att ha användning för ett hemmablåställ att skrota runt i och pyssla med saker!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp