Hur använder man kläder?

Är dagligt klädbyte norm?

  • Byter ofta mer än en gång om dagen

    Röster: 12 6,7%
  • Byter ofta inför varje ny dag

    Röster: 52 29,2%
  • Byter ofta några gånger varje vecka

    Röster: 74 41,6%
  • Byter ungefär en gång i veckan

    Röster: 8 4,5%
  • Mer sällan

    Röster: 0 0,0%
  • Behåller kläderna tills behovet uppstår att byta av hygienskäl

    Röster: 32 18,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Jag gör ungefär som en del andra.
Byter "jobbkläder" 1-2 ggr under veckan. Men de som är rena och inte ofräscha hängs upp och används igen. Tills de är smutsiga eller börjar kännas ofräscha.
Men visst smutsar jag ned mig samma dag som jag tog nya går de ju i tvättkorgen direkt.

Ridkläderna har jag längre. Tills de är ordentligt smutsiga eller ofräscha 😇.

Likaså mysbyxor och fritidsbyxor jag glider runt i hemma när jag inte ska rida, de tvättar jag när de har fläckar eller inte känns fräscha.
Som ni hör kan det bli ett antal ombyten per dag här, så det skulle ju inte hålla att tvätta allt efter 1-2 dagar 😅.
 
Jag svarade 1 gång i veckan (och nu pratar jag då inte underkläder) men måste lägga till att jag givetvis byter kläder när jag åker till stallet. Den vackra lerinpackningen man får där och plyschinslaget vid vissa perioder på året känns mindre vettigt att släpa med sig till jobbet. Jag ser dock inte det riktigt som ett klädbyte iom att jag kör samma kläder till jobbet dagen efter och samma kläder till stallet dagen efter så....
 
Gör nog som de flesta tänker jag.
Tar nya trosor och strumpor dagligen. Övriga plagg roteras runt under veckan. Olika outfits varje dag, men kan använda plaggen flera gånger tills de känns ofräscha eller blir smutsiga för då åker de i tvätten.
Jobbar på kontor så blir ju inte smutsigt i vardagen om jag inte spiller.
 
Förklara för en som inte förstår... varför rotera kläder?
Flera skäl. Kul att variera sig med olika outfits, chans att vädra kläderna mellan användningarna = kan ofta ha de fler dagar innan de känns ofräscha. Och sen eftersom jag är rätt känslig i hyn är det skönt att variera så att resårer, lappar och sömmar sitter på olika ställen från dag till dag, det är också därför jag oftast har andra kläder hemma än på jobbet också.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
 
Förklara för en som inte förstår... varför rotera kläder?
Utöver vad som sagts ovan lägger jag till att vädret kan variera så man har anledning att byta utan att saker ska i tvätten. Vilka aktiviteter, eller vilka sociala alternativt fysiska miljöer en ska till kan göra att man vill välja andra kläder utifrån det. Eller bara humöret, som att ta en mjuk och bylsig tröja en dag man känner sig seg och hängig. osv...
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
Jag lägger in kläder som känns helt rena i garderoben igen. Men hemmakläder kan ofta t.ex. få leriga tassavtryck, hundhår etc utan att för den skull åka direkt i tvättkorgen - men de är då inte i mina ögon tillräckligt rena för att åka in i garderoben.
 
Utöver vad som sagts ovan lägger jag till att vädret kan variera så man har anledning att byta utan att saker ska i tvätten. Vilka aktiviteter, eller vilka sociala alternativt fysiska miljöer en ska till kan göra att man vill välja andra kläder utifrån det. Eller bara humöret, som att ta en mjuk och bylsig tröja en dag man känner sig seg och hängig. osv...
Ja självklart har jag inte samma saker om jag skall träna eller om jag skulle hålla på med hästar eller typ måla. Men just typ rotera mellan olika arbetsdagar.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
Jag har kläder på hög för att jag är lat bara. :D Har aldrig tänkt att det skulle vara dåligt på något vis att lägga undan dem i byrån igen.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
För mig känns det som att de använda kläderna smutsar de oanvända. Så klart en irrationell känsla, men jag vill också använda "klart" de kläder jag börjat använda och inte dra ner ännu mer. Undantag koftor som jag inte tvättar utan vädrar ordentligt.
 
Ja självklart har jag inte samma saker om jag skall träna eller om jag skulle hålla på med hästar eller typ måla. Men just typ rotera mellan olika arbetsdagar.
Jag menade som anledning att variera mellan arbetsdagar om en har så att man använder egna kläder på jobbet. Alternativt åka till stan/träffa folk-dagar om en har ett liv där det är mer tillämplig kategori.

För mig är t.ex. väder=termobyxor också =ska ha leggings, så får resten anpassas efter det. Om en ska på visst möte/platsbesök e.dyl. kan klädseln väljas efter det. osv.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.

Jag röker cigg och har inte så bra luktsinne och bryr mig inte så mycket om ifall saker är så himla fräscha. Men andra gör ju det så jag vill inte komma och vara äcklig så jag brukar alltid vädra använda kläder och lägger dem aldrig i samma skåp som rena kläder. Jo, byxor får åka in i garderoben efter ett dygn men övrigt är ute i högen om de väl tagits från garderoben.

Men tänk om jag lika gärna kunde lagt in använda t-shirtar och mjukisar i garderoben utan någon större risk att göra samtliga kläder där ofräscha??? Det hade ju blivit sååå mycket lättare att hålla ordning i sovrummet. Spännande tanke!
 
Jag har tre kategorier kläder.
  1. Jobbkläder: Arbetskläder tillhandahållet av AG, tvättas en gång i veckan eller oftare vid behov.
  2. Hemmakläder: Används i stallet, i trädgården, på hundpromenader osv, byts och tvättas när de kan stå själv typ.
  3. Civilkläder: Används när jag ska ut bland folk och behöver se lite mer städad ut, tvättas om de blir smutsiga eller känns ofräscha.
Underkläder och t-shirt/tröjan närmast kroppen byts varje dag. Det kan hända att jag går i samma t-shirt två dagar i rad om jag inte blivit märkbart svettig och ändå bara går hemma och dräller.
+ en på denna
 
Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att INTE byta kläder på en hel arbets/skol-vecka. Det utmålades som en stor utmaning och samtliga i familjen skruvade sig en hel del innan försöket inleddes, som om det var något i stil med att inte få borsta tänderna på en vecka (som jag skulle uppleva som plågsamt).

Och dottern skrattade och sade att det hade i alla fall varit lätt för mig, som vilken vecka som helst.

Det är sant, jag byter kläder ungefär en gång i veckan, eller när det är ett speciellt tillfälle - eller när de blir skitiga. Ofta i samband med duschtillfällen, som inte heller sker schemalagt varje dag utan ett par gånger i veckan när behovet uppstått.

(Sedan byter jag om många gånger i veckan för att ha ändamålsenliga kläder när jag jobbar i stallet eller med bilen osv, men det antar jag är en annan sak). Det som avsågs verkade vara de kläder som syns när man möter andra inomhus, så typ byxor, skjorta/tröja/tunika/kjol/klänning/etc.

Sen togs det också upp att man inte behöver tvätta kläderna man byter från heller- för mig har det alltid varit en självklarhet att man tvättar kläder när de är påtagligt smutsiga eller ofräscha, inte för att man byter till något annat. Tvättmaskinen är typ värsta klädslitaren av alla.

Tänkte dessutom att det är lite skumt att likställa frekventa klädbyten med kasst för miljön, även om det finns ett samband, så kan man byta enormt ofta utan att det belastar miljön - så länge man inte köper enorma drivor av kläder och tvättar de i anslutning till byten.

Hjälp; jag håller på att falla ur min tid på nåt sätt känns det som, allt var så främmande.

(Sidnot: I en viss period i mitt liv, när mina barn var små, var klädbyten nog i och för sig nästan dagliga men det faller inom kategorin "påtagligt smutsiga")
Byter tröja och skjorta/t-shorts varje dag. Tvättar de inte alltid. Byxor kan jag ha 2-3 dagar i rad. Jeans tvättas sällan utan vädras. På semestern i somras gick jag i samma byxor utan att tvätta många veckor (fjällräven som går att göra om till shorts) men vädrar dem med jämna mellanrum. Det känns på nåt vis mer ok när det är skogsbyxor 🙈. På barnet byter jag varje dag och tvättar efter förskolan precis som flera andra skrivit pga virus och bakterier och att det blir smutsigt på ett annat sätt.
 
För mig känns det som att de använda kläderna smutsar de oanvända. Så klart en irrationell känsla, men jag vill också använda "klart" de kläder jag börjat använda och inte dra ner ännu mer. Undantag koftor som jag inte tvättar utan vädrar ordentligt.
Jag förstår! Det är precis den sortens irrationella känslor jag mycket väl skulle kunna ha, och också har när det gäller mycket annat när det kommer till (känslor av) renlighet, men just denna har jag tydligen lyckats undvika. Intressant!
 
Jag växlar kläder från dag till dag, beroende på väder, dagsform och aktivitet på jobbet. Ska jag sitta och grotta i egen text vill jag ha mjuka och icke-störande kläder, på externa möten vill jag vara mer representativ.

Byter om till annat så fort jag kommer hem (och eftersom jag bor i ett regnigt blåshål brukar det behövas för att det jag hade på mig på hemvägen är lite fuktigt och obehagligt). Hemma har jag mjukisar med många fickor och tröjor som tål katt.

Kläderna tvättas när det behövs, vilket kan innebära varje dag för underkläder, 2-3 dagars användning för en T-shirt och ytterst oregelbundna intervall för tröjor som bärs flera lager från kroppen. Jag har i princip bara kläder i bambu och ylle, och de brukar hålla sig fräscha utan problem.

Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.

Jag vädrar och hänger in dem igen. Kläder som kanske bara har en dags användning kvar får hänga framme, men byxor tvättar jag bara vid behov och de stickade tröjorna så sällan som möjligt. Tröjorna kan få hänga på vädring på balkongen över natten innan jag lägger in dem igen.

Sånt som är lite för smutsigt för att ha på jobbet (tex tröjor med katthår eller något jag haft när jag bakar) lägger jag inte in, utan använder hemma tills det faktiskt behöver tvättas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp