Hur är de med fårskinnspad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 217
J

Jo_bo

Vill ha en fårskinnspad till min pålle.
Det jag undrar är om det kan göra sadeln för trång, eller om fårskinnspad alltid är bra att ha under sadeln?

Är det någon här som provat börjes fårskinnspad och vet om den har rygg kanal??

Sv: Hur är de med fårskinnspad?

Om sadeln passar ska du inte lägga en fårskinnspadd under.
Det är ungefär som att ta på sig ett par raggsockor och försöka klämma ner fötterna i ett par pumps;)

Immer

Men jag har fått lära mig att fårskinns paddar inte gör sadeln mer trång utan bara förbättrar sadelläget.:confused: :confused:

Tänkte efter och kom ändå fram till att du troligtvis har rätt:) , men tycker bara det är så konstigt- när jag brukar gå o titta på regionala hopptävlingar har ALLA fårskinnspad under sin sadel. Det kan ju knappast betyda att varje häst som deltar rids med för stor hoppsadel?? eller? Det verkar vara en liten modegrej det där, samma sak med martingal, och diverse utsmyckningar, som skarpa bett, brösta m.m :angel:

Jo_bo skrev:
Men jag har fått lära mig att fårskinns paddar inte gör sadeln mer trång utan bara förbättrar sadelläget.:confused: :confused:

Inte ALLA fårskinnspaddar bara för att det är fårskinn!
det finns MASSOR med trådar om detta och paddar - använd sökfunktionen så hittar du dem!

Jag använder fårskinnspadd när jag har en lite för vid sadel. Annars bara vanligt shabrak.

Varför inte köpa en Mattes istället?
:)

Visst är det mode! Man "måste" ju ha samma utrustning som Baryard och de andra i eliten, eller hur?
Att sedan toppryttarna har en och samma sadel till de allra flesta hästar de rider, och därmed kan behöva padda upp ibland, är en annan sak.

Immer

Då får det bli en mattes då, läste på nån annan tråd att sharpman säljer mattes.
Men är det onödigt att använda en mattes om sadeln ligger bra?

Tack för alla svar, har varit till mycket hjälp!
jo_bo

om sadeln passar tycker jag inte du skaha fårskinn. En ponny jag red ett tag hade det ibland och då höll sadeln alltid på att glida runt bara han studsade till pyttelite i galoppen. Annars låg den hur stadigt som helst.

Fast just för hoppning så hävdar i alla fall en av Sveriges mest "populäre" sadelmakare/sadelprovare att fårskinnspaddar faktiskt fyller ett syfte.

vad för syfte?.. jag har hört att fåskinn är bra för att det verkar stötdämpande..

Jo_bo skrev:
Tänkte efter och kom ändå fram till att du troligtvis har rätt:) , men tycker bara det är så konstigt- när jag brukar gå o titta på regionala hopptävlingar har ALLA fårskinnspad under sin sadel.
Fårskinnspaddar funkar exemplariskt som "stöttdämpare". Vid hoppning. Den fyller faktiskt en funktion :smirk:

333 skrev:
vad för syfte?.. jag har hört att fåskinn är bra för att det verkar stötdämpande..

det samma har jag också alltid hört..

Immer skrev:
Att sedan toppryttarna har en och samma sadel till de allra flesta hästar de rider, och därmed kan behöva padda upp ibland, är en annan sak.

Immer
Tror du? :O Jag tror själv att dom har ganska många sadlar.

Jo_bo skrev:
Vill ha en fårskinnspad till min pålle.
Det jag undrar är om det kan göra sadeln för trång, eller om fårskinnspad alltid är bra att ha under sadeln?

Är det någon här som provat börjes fårskinnspad och vet om den har rygg kanal??

Vi har en padd till våran ena ponny, som tappat lite muskler efter skada och viloperiod. På så sätt får vi upp sadeln lite där det fattas ryggmuskler, tills han är sitt gamla jag igen. Annars skulle jag inte använda padden. Sadeln passar ju i vanliga fall.
Våran padd är köpt på Börjes och den är verkligen fin för de pengarna! Har inte kanal, men det går ju klippa till själv om man vill.

My_08 skrev:

Ganska många sadlar ja, men de kan ha en 20-30 hästar, och så många sadlar har de flesta inte, utan kanske 4-5 stycken..

En fårskinnspadd fyller oftast inte ut lika mycket som t ex en teddypadd, eller gör åtminstone inte sadeln lika trång eftersom den formar sig bättre osv, men det betyder för den sakens skull inte att man ska ha padd under en sadel som passar utan, för då blir den lik väl för trång.

På min gamla ponny hade jag fårskinnspadd under min "hoppsadel" - allroundsadel som användes till hoppning/uteritt - men då hade jag medvetet sadeln lite vidare för att jag ville dra nytta av fårskinnspaddens stötdämpande egenskaper och dessutom låg sadeln på nåt vis stabilare med padd än utan, även om den passade. Att jag sen tycker det är snyggt och att det lyfter utseendet på min annars tråkiga syntetsadel var bara en bonus! :)

Nu fyller mina hästar ut sina sadlar utan vare sig fårskinnspaddar eller andra paddar, och då är det självklart att de inte ska ha några som då gör sadeln obekväm eller hämmer muskelbildningen.

My_08 skrev:

Hos många toppryttare så kommer det och går hästar lite hur som helst, man kan inte hålla på att skräddarsy eller prova ut en sadel efter varje häst. Och på stora hopptävlingar så bryr man sig oftast inte ifall sadeln inte ligger jättebra på hästen, utan tar ryttarens favoritsadel istället.

De flesta har många sadlar och byter varje gång man rider hemma, så att trycket blir på olika ställen varje gång, ifall de inte skulle ha en sadel som passar. Sen är den normala halvblodsryggen väldigt lätt att hitta sadlar till, det är ju den som nästan alla sadeltillverkare går efter.

lill_flesky skrev:
Fast just för hoppning så hävdar i alla fall en av Sveriges mest "populäre" sadelmakare/sadelprovare att fårskinnspaddar faktiskt fyller ett syfte.

Under förutsättning att den får plats under sadeln, ja.:)

Immer

My_08 skrev:

Jag VET att de använder en och samma sadel till ett flertal hästar. Många tycker tyvärr att det är viktigare att de själva trivs i sadeln än att den ligger perfekt på hästen.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
346
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka