Hur är de med fårskinnspad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 213
Sv: Hur är de med fårskinnspad?

Immer skrev:
Visst är det mode! Man "måste" ju ha samma utrustning som Baryard och de andra i eliten, eller hur?
Att sedan toppryttarna har en och samma sadel till de allra flesta hästar de rider, och därmed kan behöva padda upp ibland, är en annan sak.

Immer
jaså, det är mode?!?!? vad jag minns har då alla jag känner använt paddar redan långt innan alla dom stora började. är vi modeskapare då eller??? knappast hörrudu. det är väl bara så att vi vill våra hästars bästa utan att bry sig om nåt mode!! fast det är väl vi det, vi kanske är lite udda. ELLER?!?!?!?!?

Foxy_Escada skrev:
jaså, det är mode?!?!? vad jag minns har då alla jag känner använt paddar redan långt innan alla dom stora började. är vi modeskapare då eller??? knappast hörrudu. det är väl bara så att vi vill våra hästars bästa utan att bry sig om nåt mode!! fast det är väl vi det, vi kanske är lite udda. ELLER?!?!?!?!?

Det är klart att det är mode också som stämmer in! Du måste ju erkänna att MÅNGA fler har börjat använda fårskinnspad sedan "dom stora" började med det. Många har det för att det är snyggt, trots att sadeln kanske redan är för trång. Tråkigt, men sant!

Jag har en fårskinnspadd för min sadel ligger bättre då, annars e de väl onödigt!

*kl*
hej varesig det är mode eller inte så finns det vissa kriterier som bör följas om man vill sin hästs bästa.
Tunneln måste vaqra tillräckligt bred för att kunna ha en pad, många sadlar smalnar av bak och blir därför för trånga bak.Det går att få åtgärdat hos en kunnig sadelmakare utan större operationer av sadeln.Har man detta problem skall ingen padd av något slag alls användas gör mer skada än nytta för hästens välfärd i längden.
Sedan är det viktigt att sadeln passar hästen fram och BAK, den bakre delen av sadeln glöms ofta bort då man *alltid* kollar vinkeln fram först.

En hopp pad av fårskin är av tyg under själva sadeln oftast därmed hålls tunneln vid.Den har paddingen mest fram framför sadeln för att ev göra landningen "mjukare" för en hoppande häst.Det är inte lätt att göra nått mjukare med tunnt fårskinn när det handlar om tusentals kilo som kommer att vila mot hästens bogblad i värsta fall,vid landningen.
Även bak det som sticker ut är av fårskin för att göra så sadeln passar bättre med ryggaktionen när hästen hoppar.
Iom den stora skillnaden på ryggaktionen mellan språng och markridning så kan ibland sadeln verka som om den inte passar vid stillastående i stallgången, men där behöver den aldrig passa hästens rygg.

Så valet av fårskinspad är viktigare än att bara lägga dit en för att man tycker man gör hästen en tjänst för det blir mjukt och lulligt.

mvh loppfrö

*kl*

men om man villa ha de stötdämpande effekten måste väl actionpadde i silikon(?) vara mycket bätrre..

Immer skrev:
Om sadeln passar ska du inte lägga en fårskinnspadd under.
Det är ungefär som att ta på sig ett par raggsockor och försöka klämma ner fötterna i ett par pumps;)

Immer

Det är jätte bra att ha fårskinnspad även om sadeln passar. Spec till hoppning

"Många tycker tyvärr att det är viktigare att de själva trivs i sadeln än att den ligger perfekt på hästen."

De är såklart att sadeln först och främst ska passa hästen, om om ryttaren trivs i sadeln är det en fördel för att ridningen ska funka :p

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka