Hur är det egentligen ute i tävlingsvärden?

Fenestra

Trådstartare
Man läser ju mer och mer om doping, om hästar som tas för hårt etc.. Men hur är stämningen egentligen ute på landets tävlingsplatser?
Hur är folket mot varandra?
Jag har ju själv trevliga unghästar hemma och har tänkt satsa på tävling sen men jag blir brydd när jag läser om avundsjuka, trist hästhantering, snobberi mm..

Så vad är er upplevelse och ni som dubblerar, märker ni ngn skillnad på hur det fungerar på hopp respektive ft eller dressyrtävlingar?

För mig en viktig fråga då jag hoppas komma ut en hel del på banorna sen..

Sv: Hur är det egentligen ute i tävlingsvärden?

Jag har ju bara ridit lokalt under en längre tid, men där tycker jag stämmningen är otroligt bra. Man pratar md medtävlarna, hjälper till med lastningar, gratulerar. Trotts att man inte känner nån. Mellan klubbar är det inte heller några problem vad jag upplever, inte heller vid lagtävlingar.
Publiken är trevlig, funktionärer lika så och hjälpsamma.
Jag har alltid upplevet det som en positiv erfarnhet att komma till en tävlingsplats.
Får väl tillägga att jag bara ridit i Upplandsdistriktet de senaste åren.

Men, det är absolut värt att ge sig ut på banorna igen!

Jag har varit aktiv ponnyryttare inom hoppning och dressyr. numera ska jag börja tävla ponnyn som häst i dressyr.

Jag tycker dressyrmänniskor är trevligare, som regel. Mindre prestige. Då pratar jag pratar rent generellt. De allra flesta ryttare/föräldrar inom hoppning var även dom supertrevliga. Skillnaden var väl just att där fanns bägge sorter medan inom dressyren har jag nog aldrig mött någon jag skulle kalla otrevlig eller som skulle uppföra sig riktigt illa. Visserligen är antalet tävlande lägre i dressyr, så kanske är jag lite orättvis:D

Jag tävlar både hoppning, ft och dressyr. Jag kan helt klart säga att fälttälvansmänniskorna är trevligat och mest hjälpsamma. Folk lånar ut saker till varandra, Alla hejar på en och frågar hur det har gått, trots att man inte kände dem innan. Numera har man koll på nästan alla. :) Ibland känns det som man blir lika glad för de andras framgång som sin egen! (Tävlar debutant/lätt klass)

Hoppfolket tycker jag överlag är trevligt också. Har lärt känna en del även där som man hejar på, de man inte känner pratar man inte med. Stämningen är dock inte lika bra som inom ft'n. Hopptävlingarna är väl där man ser sämst ridning och behandling av hästar skulle jag säga. Vinnarinstinkten känns större här bland folket. (Tävlar regionalt, tidigare lokalt)

Dressyrfolket tycker jag är den mins trevlig gruppen. Här är det mer vassa armbågar och inte så mycket umgänge. Tror aldrig någon dressyrryttare i klassen har gratulerat mig om jag blivit placerad. Det är väl inom dressyren som jag känner mig lite som en "utböling". Jag är inte den som inte kan rida om mina vita ridbyxor är fulla med smuts, och jag bryr mig inte heller att knopparna inte är perfekta. Jag upplever också problem i dressyren med ekipage som inte går upp i klasserna trots att deras häst gör rörelser typ upp till Grand Prix, ryttaren är jätteduktig och rider perfekt och de rider på 75%. Dessutom är de jättesnobbiga, ja jag har sett några sådana! :p Det måste ju vara bra för att vinna, sådant förekommer inte vad jag vet inom ftn eller hoppningen. (Tävlar lokalt LA)

Men jag ska inte smutskasta dressyrfolket heller! Självklart finns det trevliga dressyrmänniskor, men jag upplever klimatet som annorlunda på dressyrtävlingar, helt klart.
Ska jag jämföra de vi har i stallet - blandning av skogsmullar, folk som rider akademisk dressyr, vanliga dressyrryttare, hoppryttare så är det även där dressyrfolket som jag tycker minst om. Snobbiga och det är bara deras hästar som gäller, frågar aldrig hur det gått för en annan.

Min syn på saken!

Hmm... jag som är en glad prick och tycker det är jätte trevligt att prata med folk..
Om det skulle vara så på dressyrtävlingarna för stor häst så kommer jag verkligen vara katten bland hermelinerna:D

Ingen annan som har något att berätta om hur de upplever att det är ute på tävlingsplatserna idag?

Är egentligen för trött för att vara vaken alls, men skriver lite i alla fall :p

Jag håller till på låga nivåer inom både hoppning och dressyr då jag bara vart på storhästtävlingar typ det senaste året. Tycker det är riktigt, riktigt roligt! Vi är alltid ett gäng som åker tillsammans så man känner alltid folk på tävlingsplatsen, och ofta känner någon i gänget någon mer osv.

Jag tycker nog att dressyrfolket (vi pratar på nivå LC-LB) inte är direkt otrevliga, men håller sig lite mer på sin kant. Vet inte om det kanske hör sporten till på något vis också, på hopptävlingarna (här pratar vi 90-110) är det mer tjo och tjim vid målgång! Särskilt när man som vi är en hög kamrater som hejar på varandra. Jublar och applåderar efter våra ryttares ritter, även om det är lite mer kontrollerat på dressyrem. Upplever att folk då mest kollar lite underligt på en, medan det på hopptävlingarna har kommit fram folk som säger att vi ser ut att ha roligt ihop och så.

Usch vad knasigt det låter när jag läser igenom det nu, men jag ska försöka släta över eventuella dumma uttalanden imorgon när hjärnan är med lite mer ;)

Liknande trådar

Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite... 2
Svar
33
· Visningar
9 009
Senast: moli
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 930
Senast: Görel
·
Fälttävlan Jag är super rudis egentligen på tävlingar överhuvudtaget! Sist jag var och tävlade aktivt var med min gamla pålle för sju år sen...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Novali01
·
M
Trav Jag vet att det finns en hel del montéryttare och intresserade här så jag tänkte lufta detta ämne, kanske för att förstå anledningen...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Handdukar
  • Bilder från iPhone till Mac
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur