Sv: Hur är det möjligt....
Hej!
Det är inte så ovanligt. Speciellt inte om hästen är halt på bägge bak. Jag har en häst som idag är 13. Hoppar superbra men är kanske inte alltid världens ärligaste. Hästskrället hoppade i 2 år med en spricka i bakknäet

. Jag visade honom för hur många veterinärer som helst och dom tyckte bara att de va väl inget.
Nu har han varit frisk från sprickan i ett par år. Men för 2 månader sedan så betedee han sig konstigt på en träning. Han hoppade inget över 1 m. Men halt var han inte. Jag sa direkt att jag ville ta honom till klinik. Pappa tyckte att jag borde lära mej rida istället. OBS han var inte halt.
Väl på kliniken var jag väl rätt säker på att jag skulle få åka hem med en frisk häst. Men tji fick jag. På rakt spår utan böjprov var han inte halt. På böjt spår var han halt först i ett fram ben. Släkte ut kotan och hovleden. Ohalt då va han halt i andra frambenet. Släkte det, ohalt. DÅ vart han halt i bakbenet, på böjt spår. Helvete...
Tog in honom på löpargången och gjorde böjprovet. Vid böjprovet på höger bak (samma som den gamla sprickan) var han så halt att han inte tog sig fram och tillbaka på löpargången bara. På vänster hade han typ 5 gradig hälta. De va så att veterinären sa efter 5 steg det räcker.
Diagnos: efter röntgen på alla ben. Strålben, hovled, kota, knä (fram) strålben, hovled, kota, has, knä (bak) konstaterades det att han hade: Pålagringar höger bakkota, små förändringar i hovlederna fram, hans bakknä är helt ihopaläkt. Tack och lov Ingen spatt!!!
Behandling: Sprutad i hovlederna fram, hasen bägge lederna bak Boxvila 14 dagar 50 minuters skrittpromenad. Återbesök på tisdag. Håll tummarna.
Veterinären trodde iaf på att han skulle bli häst igen....