HUR är era promenader?

Sv: HUR är era promenader?

Hur långt går ni? 2x 10km + 2x 1,5km/dag.

Hur lång tid är ni ute? den längre rundan tar ca 1- 1,5timme och den korta tar ca20min.

Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"? Mina hundar får inte nosa överallt, då skulle det ta timmar att komma runt en vända. Vi går/joggar i ett för mej och hundarna bra tempo och sedan får de kissa och bajsa när vi tar en paus och bara rastar.

Springer hunden lös eller är den kopplad? Just nu med massor av löptikar så är båda mina kopplade men får gå på flexilina i skogen för att vara "nästan lösa". Annars får hanen vara lös så fort det passar (dvs i skog, på ängar och grönområden.
Tiken får vara lös på vissa utvalda platser där det inte finns lika mycket intressant då hennes inkallning är sådär (men vi jobbar på det och det går frammåt).

Vart går ni oftast? Asfaltsvägar i "stad" eller ute i skogen? Något annat? Vi går blandat på asfalt, grus och skogsvägar. Måste ta oss via asfalten för att komma till skogen.

Hur stor hund har ni? 2st Alaska Malamute

Tror ni promenaderna sett ut på annat sätt om ni haft annan storlek på hund, eller kanske bara en annan individ? Nej inte promenad mässigt. Därimot hade jag fått öka den övriga aktiveringen om jag haft tex en bruksras.

Sedan tillkommer lek i trädgården och lite blandad övrig aktivering. De långa promenaderna tar jag alltid hundarna en och en för att kunna lägga in träning i promenaderna och för att jag vill kunna koncentrera mej på en hund i taget.

Har 3 st blandisar, en stor på 40 kg, en på 4 och en på 6 kg.

Mamma och jag går tillsammans eller så går jag själv med den stora (tycker dom små är så jobbiga ibland och den stora mer att arbeta med).

Vi går alltid två lång promenader varje dag, vi försöker att vara lite överallt, i skogen, i stan, på landet o.s.v.

Just nu bor vi i stan, men ska flytta tillbaka till landet,
men detta är en suverän miljöträning för alla våra hundar, som är uppvuxna på landet, men miljotränade såklart i stan.

Våra långpromenader tar 40 min-2 timmar, beroende på var vi går och hur vi går.
Första långpromenaden brukar ta 40 min-1 timme sådär, då låter vi dom nosa mycket och göra allt dom behöver, sen mellan långpromenaderna så får dom såklart korta promenader.

Den andra långpromenaden brukar vara ungefär 1½ tim-2 timmar och då går vi i ett rätt bra tempo, självklart får dom stanna och lukta här och där och göra sin behov, men inte lukta överallt, utan då är dt gå som gäller !

Så ofta vi kan har vi med dom till stallet där dom kan vara lösa och springa med shettisarna ! :p

Hur långt går ni? Har jag ingen koll på riktigt
Hur lång tid är ni ute?1 timma på morgonen o 1 mitt på dagen sen blir det en liten kiss på kvällen
Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"? Går normalt först så brukar hon bajsa sen ökar jag tempot :)
Springer hunden lös eller är den kopplad? Oftast lös nuförtiden
Vart går ni oftast? Asfaltsvägar i "stad" eller ute i skogen? Något annat? Försöker gå mest i skogen eller promenadväg nere vid ån
Hur stor hund har ni? Dansk/Svensk Gårdshund
Tror ni promenaderna sett ut på annat sätt om ni haft annan storlek på hund, eller kanske bara en annan individ? Nej. Gick såhär med settrarna också. Blir träning/jakt utöver

Jag räknar att det tar 10minuter att gå 1km, vilket är en skön takt att hålla för både mig och hund. Är det något superintresant så får han stanna samt att han i lugn och ro får göra sina behov. Därimellan går han bredvid.

Jag har lite olika rundor, en slinga på 5km räknas som 'normala rundan' och tar 45-50minuter beroende på takt och den går man på morgonen innan man åker osv. Alla andra rundor är minst en mil och tar längre tid. Är det bara kissa eller lattja runt går man upp i skogen.

1mil i promenadtakt är inte direkt ansträngande för varken mig eller vovve, däremot tycker jag cykla 1mil med honom är mer ansträngande som jag gör två gånger i månaden, annars cyklar vi kortare sträckor lite oftare.

Han går bara ute i skogen i princip. Vi har en asfaltsväg men knappt några bilar, och sen mängder av grusvägar och stigar. Jag gillar även att ta bilen till andra ställen för promenader samt miljöträna.

Han brukar få springa lös dagligen men helst inom inhägnat vilket brukar bli hagar med elstängsel. Annars har han ju trädgården att rusa av sig i efter promenaderna...

Nu har vi köpt flytväst också så vi kan börja simträna mer på allvar denna sommar:laugh:
En dag i veckan har vi hundpromenad 1timme med andra hundar och människor och snart börjar vårens kurs 1dag i veckan.

Jag är arbetslös just nu och har därför mer fritid att spendera för långa promenader och träning. När jag arbetade heltid fick han springa lös 20minuter varje morgon på 3hektar stort bete på jobbet, sen 30-40minuters promenad vid lunch och sen 1½timmes promenad kvällstid med en granne till sällskap.

Jag har en stor hund.

Jag har en blandras flat/pointer och en renrasig flat.

En vanlig dag hemma utan träning (spår/jakt/lydnad) promenerar vi minst en 1-2 timmars promenad (vår vanliga runda är 8km tror jag, och beroende på hur många avstickare vi tar, tar den lite olika lång tid :)), plus kissrundor 3x 20-30 minuter. Vi går i skogen 90% av tiden, dom får springa lösa som dom vill och jag går i vanligt promenadtempo.
2-3 gånger i veckan cyklar vi drygt 1mil i raskt tempo där dom är i koppel ungefär hälften av tiden. Minst en gång i veckan (som t ex idag) brukar vi lägga in en riktigt lång promenad på minst 2 timmar där dom får springa precis som dom vill.
Är vi hos min pojkvän går vi en långpromenad om dagen, utöver det är dom ute i trädgården och röjer mest hela tiden.
Tränar vi blir det brukar det bli en 40min-1 timmes promenad plus kissrundor. Jag känner inte att Limbo har något större behov av längre promenad dom dagarna vi tränar i jakten, ett normalt sök med 5-10 dummys innebär rejält med motion för både kroppen och huvudet.

Nu börjar badsäsongen med, och dom brukar få bada så ofta dom vill och simma efter pinnar etc.

Senast ändrad:

Riesentik,10 år,40kg

Promenaderna är lite olika långa,men oftast runt timmen eller lite mer. Oftast 1 gång om dagen,kan få vila en dag om hon varit med på en fartigare ridtur.

Går i normal takt. Blir hunden efter,så får hon springa i kapp.

Alltid lös,från det vi lämnar huset tills vi kommer hem igen. (110% säker på vilt,skulle aldrig jaga! För gammal och klok för sånt,maten serveras ju i skål.:D)

Går alltid i skogen och eller grusvägar(bilfria). Håller oss mycket på grusvägar under "babyperioden" i skogen för att undvika störningar.

Hur långt går ni? Hur lång tid är ni ute?
Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"?
Springer hunden lös eller är den kopplad?
Vart går ni oftast? Asfaltsvägar i "stad" eller ute i skogen? Något annat?
Hur stor hund har ni? Tror ni promenaderna sett ut på annat sätt om ni haft annan storlek på hund, eller kanske bara en annan individ?

Hur långt jag går har jag dålig koll på, men jag är ute allt mellan 1 tim och 2,5 tim beroende på humör och övriga sysslor. I snitt är det kanske 1 tim 20 min men senaste tiden har jag inte haft så mkt ork och lust så det har bara blivit runt en timme i snitt per dag.

När jag tränar mig själv (brukar powerwalka) så låter jag hunden rasta av sig innan jag sätter igång och då stannar jag inte annat än nödvändigt. Har köpt ett flexikoppel så att hunden iaf ska få välja hur hon vill gå (går lite långsammare än mig och ligger kanske 1,5 meter bakom) samt att det är lättare för mig att hålla reda på när jag pendlar med armarna och slipper rycka i kopplet för varje steg.

När jag "bara" går ut för att ha det mysigt är hunden mera lös beroende på hur mkt folk som är ute. Jag bor i stan och kan inte välja så mkt själv. Då har jag med mig lite godis och vi tränar på saker vi tycker är roliga.

Jag brukar variera mellan att gå i bostadsområdena, på motionsspår eller i skogen de dagar jag har bil. Inne i själva stan går jag ytterst sällan och det beror på att jag själv inte tycker det är så trevligt. När jag är i norrland hos min släkt går jag mest i skogen och då är hunden också lös 95% av tiden.

Jag har en schipperke som är drygt 6 år. Jag vet inte om mitt hundliv sett så annorlunda ut (eller om jag ens vill det) om jag haft en annan sorts hund, detta är liksom hur jag vill ha det. För det första skulle jag inte skaffa mig en mer krävande ras då mitt liv framöver kommer att vara långt mer upptaget än vad det var för 6 år sedan då jag köpte denna, vi har haft det bra under tiden men hon passar mig utmärkt i ålder och krav nu när jag i min tur fått mer att göra :p Jag vill inte heller ha en stor hund men jag är sugen på en whippet - det är i största laget för mig men jag kan leva med det om det är en whippet :angel:

Utöver morgon och kvällskissningen runt huset som tar 5-10 min med nosa och allt, så går vi allt mellan 1 timme till 2, 5 timmars rundor. Ibland bara 30 min och bus i rasthagen istället. 1 timmes rundan vet jag inte hur lång den är men gissar på ca 4-5 km , då brukar vi träna lite på vägen och så men den tar alltid 1 timme av ngn anledning ändå ;) Det är då 15 min promenad dit längs med bostadsomården och sedan kommer man in på grusväg i skogen. Sedan 15 hem på samma område hem igen. En runda som jag vet är 7,5 km tar ca 2-2, 5 timmar rask takt men vi brukar fika så det tar längre tid. En annan är uppmätt till ca 5 km och tar 1, 15- 1½ timme med lite bus och så på vägen. Att vissa tar längre tid att gå är helt enkelt för att vissa har grymma uppförsbackar medans andra är mer raksträckor. Det gör skillnad hur fort man än går vanligtvis.
Brukar ta en längre promenad per dag men helst 2 på sommarhalvåret. När barnen hamnar på samma dagisavdelning igen där jag kan binda upp hunden så kan han följa med dit igen. Då blir det iallafall minst en gång om dagen 1 km dit och tillbaka en tur på ca 7-10 min.

Vanliga dagar går vi 7 km från dagis och hem. Det tar ca 45 min om jag går i lite raskare promenadtakt. Halva vägen går längs en ganska hårt trafikerad väg så då är han kopplad annars går han alltid lös. Hunden får stanna och nosa bäst han vill när han är lös men sen får han springa ikapp också om han kommer på efterkälken. Är han kopplad går han vardagsfot och stannar bara för att göra sina behov.
På helgerna försöker vi ta oss ut till skogen en gång om dagen. De rundorna tar ca 2 timmar i varierande takt men hur långt det är har jag ingen aning om. Han går lös från slutet på stadskärnan.
Om voffe själv hade fått bestämma hade vi gått runt mest hela dagen, det är ytterst få gånger jag har sett honom riktigt fysiskt trött. Ytterst välmusklad för att vara en chinese crested dog så han orkar hur långa promenader som helst :)

99,9% av tiden är de lösa och vi går i skogen/små grusvägar. Tempot varierar, eftersom jag idag har en unghund (7 mån) och en skröppelgubbe. Jag joggar på stigar där det är okej om de är några meter från mig, så att de själva kan bestämma sitt tempo. Hur långt vi går varierar mycket från dag till dag, vilka övriga aktiviteter vi pysslat med.

Är vi på träning eller promenerar i stan kräver jag fokus, men då går vi å andra sidan inga större sträckor.

/Migo

Har en mellanpudel på 9 månader. Han är ca: 42 cm och väger ca: 8 kg

Vi går korta promenader på morgon och kvällen (dessa tar nog inte mer än 10 minuter) sen tar vi två längre promenader mitt på dagen. Oftast blir det först en rask promenad i allt mellan 30-60 minuter och sen en cykeltur på mellan 15-30 minuter. På 10-minutrarna får han lukta omkring och se vad som hänt för spännande, men på de längre turerna så får han göra sina behov när jag ger honom "varsågod", annars går han bredvid mig. Det varierar om han har koppel eller inte. När vi cyklar är han alltid kopplad, och annars är han ofta lös, men i "fot"-position

Vi går oftast på asfaltsvägar och cykelbanor, eftersom vi bor i lägenhetsområde. Men nu när det börjat smälta bort snö och bli vår så kommer vi hålla till mycket i skogen och på ängarna!

Kommer nog våga gå och cykla längre när han blivit äldre. Men i denna åldern hade jag nog inte promenerat mer om jag hade haft en större hund.

Två långpromenader på över timmen med hund och barnvagn, sover tjejen lattjar vi lite mer. Hur långt vi går varierar mycket.
Sen blir det oftast två kissturer, en på morgonen och en på kvällen, eventuellt en bollkastartur med husse.
Vi tränar minimalt just nu, och cykla funkar inte på grund av bebis, så hon har lagt på sig lite sen bebisen dök upp. Dock inte så tjock, bara inte slimmad. Som jag:D.
Vi är ute mycket utöver detta, men då kanske vi sitter och läser och hunden ligger och sover i solen.
Livskvalité det också.
Hunden är 8, schäfermodell.

Jag har tre hundar: Tollare 4 år 20 kg, Dobber/rottis blandning 4 år 25 kg, Russkiy toy 2 år 1.5 kg...

Morgon promenaden går vi alltid i skogen ca 20 min och då är tollaren och ryssen lös...

Innan jag åker på jobbet går vi bara en kort kiss promenad.

Sen är hundarna med mig på jobbet i stan och då går jag lunchpromenaden i stan och då går alla i koppel. Då går jag ca 35- 40 min..

Sen när vi kommer hem går vi en kort skogspromenad..

På vintern åker vi skidor ca 3 ggr i veckan och då drar blandrasen mig och dom andra springer.. Ryssen brukar bli trött efter några km då åker han i väskan eller innanför jackan hem..

På sommaren cyklar jag eller springer nån gång i veckan..

Så ser våra promenader ut // Ulrica

Jag går ganska sällan rena promenader nu för tiden eftersom jag har en valp.

Hur långt går ni? har jag en 4,5 månaders valp så vi går inte särskilt långt när han är med, men om jag lämnar valpen med mamma och bara tar med den andra så kan vi gå allt mellan 3 km - 10 km, det beror på min dagsform (rygg- och knäproblem). När valpen är med så går vi kanske 1 km i lusfart, valpen är lös och skuttar runt i sin egen lilla värld medan jag passar på att träna lite lydnad med den andra.

Hur lång tid är ni ute? Vi är ute allt mellan 15 minuter och någon timme. Kan vara ute en hel förmiddag och röra oss ungefär 500 m sammanlagt när valpen är med. Men en normal promenad med den äldre brukar vara på ungefär en timme.

Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"? Är han kopplad så nosas det ingenting, då GÅR vi, han får anpassa sig efter mig. Går vi på promenad så går vi på promenad, nosa får han göra när han är lös.

Springer hunden lös eller är den kopplad? Hm, nästan alltid lösa i normala fall. Nu har unghunden kommit in i en fas då han hör väääldigt selektivt, så han får oftast gå i koppel nu, men när han är "normal" så är han i princip alltid lös. Brukar till och med glömma hans koppel hemma ibland :o Men valpen är nästan alltid lös, har bara koppel för att han ska lära sig gå utan att dra i kopplet.

Vart går ni oftast? Asfaltsvägar i "stad" eller ute i skogen? Något annat? Oftast ute i skogen på småstigar eller längs någon öde grus-/skogsväg.

Hur stor hund har ni?
2 x 6 kg, 36 (unghunden) och 33 cm (valpen) höga mittelspitzhanar

Tror ni promenaderna sett ut på annat sätt om ni haft annan storlek på hund, eller kanske bara en annan individ? Hade jag inte haft så lyhörda och kontaktsökande hundar som i princip aldrig drar iväg efter något och uppför sig bättre utan koppel, så hade jag varit mer noga med koppel, men nu har jag två hundar som helst inte går längre än 15-20 m bort och har stenkoll på mig oavsett vart vi är. I övrigt hade nog promenaderna sett likadana ut, men varit fler om jag haft en hund som behövt det för att må bra. Som det är nu är mina nöjda med att vara ute och skrota runt lösa 2-4 timmar om dagen medan jag sitter och solar i en skogsdunge :love:

*kl*

Vet inte alls hur långt jag går i km faktiskt. PÅ morgonen följer hunden med och lämnar barnen på dagis/skola som ligger 300 meter bort ungefär. SEdan går vi upp i skogen och beroende på min dagsform så går vi där mellan 30- 60 minuter. Hon går då lös under den tiden så jag kan lulla på i mitt tempo.
SEdan går vi ner till Husses jobb och lämnar hans frukost så oftast är vi ute nästan 2 timmar på morgonen. Då brukar vi träna lite lydnad på vägen hem.

SEdan följer hon oftast med till stallet och srpinger och busar med andra hundar i några timmar på fm. Vid 13 följer hon med och hämtar barnen men då är det bara fram och tillbaks som gäller. PÅ kvällen kan det bli en kortare promenad beroende på hur vi orkar. Annars är hon ute på tomten på kvällen vid fler tillfällen och gör i från sig och vi busar lite.

HUnden är en 10 månaders blandrastik som storleksmässigt är som en flat ungefär

Går mest i skogen, vanligtvis 30 min på morgonen och 1 h på eftermiddagen, om vi inte åker iväg och tränar. Har ingen aning om hur långt vi går faktiskt. 3 gånger i veckan är vi ute och springer en halvtimme också.

Har en liten ras (dvärgschnauzer), är rätt säker på att storleken inte avgör promenaderna för min del, däremot hade en annan ras kanske haft ett större behov.

I skogen är han oftast lös, jag går relativt snabbt, han stannar till och nosar osv men kommer ikapp sen. Går han kopplad får han inte hålla på och stanna och nosa hela tiden, undantaget i början och slutet så han får kissa. Givetvis blir det några småstopp sen också.

Edit: Utöver detta får han givetvis minst två, oftast 3, kortare (10-20 min) kissrundor.
Innan jag flyttade (dvs när jag hade koll på hur långa rundorna var) gick jag 5 km på 45 min. Hade då inte hund, gissar på att det tar 1 h att gå 5 km idag.

Senast ändrad:

Det varierar väldigt mycket, men skulle tro att det blir mellan 1,5-2,5 timmar om dagen. Som är just promenader. Har ingen aning om hur långt vi går men vi traskar på framåt i ordentlig takt. Inget sölande men inget springande.

Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"?
Hon får stanna och nosa lite då och då, det ska vara en trevlig stund liksom. Men hon ska komma när jag ropar och vi måste ta oss framåt. Så visst får hon lukta och kolla, men sen går vi igen.

Hemma hos mamma på landet är hon alltid lös, hemma hos mig i stan är hon lös i villaområdena. 50/50 tror jag i stan.

Hur stor hund har ni? Tror ni promenaderna sett ut på annat sätt om ni haft annan storlek på hund, eller kanske bara en annan individ?

Har en liten sheltie. Absolut! Min tjej är ordentligt trött efter en timmes promenad, hade jag haft en större hund hade den förmodligen inte varit det. Dock kräver hon sin motion och sysselsättning, annars börjar hon hitta på hyss inne och tex stjäla mat eller ha sönder saker.

Iom att jag hjälper olika bekanta i veckorna att rasta deras hundar så blir det minst 1 mil promenad / dag. Jag tar inte alla hundarna samtidigt, men Narmo är alltid med om ingen löper (har 4 tikar som stammisar). Följer han med mig och jobbar med tidningarna så blir det 1,5 mil cykling i varierat tempo på natten.

På helgerna blir det ca 1h på morgonen, ut och kissa i trädgården ett par ggr under dagen (eller så ofta han vill...) och en runda till på kvällen på minst 1 h. Mamma brukar också vilja ta en promenad på ca 1h någon gång under dagen med honom.

Vi tränar massor av olika saker på 9 promenader av 10. Lydnad, Freestyle, uppletande etc. Så promenaderna tar längre tid än om man bara knatar på. Men det är mycket trevligare att träna än att bara "rasta hund" :)

Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt
tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"?

När han är lös så får han i stort sett göra som han vill, bara han bryter slickande/luktande i marken på kommando. I koppel vill jag ha honom vid sidan eftersom han lätt börjar dra om han får för "fria tyglar". Jag går på i rask takt eftersom han ändå kan göra sina behov när han är lös.

I stort sett alltid lös.

Vart går ni oftast? Asfaltsvägar i "stad" eller ute i skogen? Något annat?

Mycket varierat! Det finns nog inget underlag vi inte går på varje dag ;)

Lapsk Vallhund, 22kg. Kanske... det har jag inte tänkt på... Man anpassar ju sig efter vad hunden klarar av fysiskt.

kl

Jag har en dvärgpinscher, 6 mån, 5 kg.

Vi går långpromenad på 45 min-1,5 h varje dag, det beror på dagsform och väder, och vi går några kortare promenader utöver det.
Bästa promenaderna är i skogen, då går han nästan alltid lös.

Vi bor väldigt hundvänligt, ca 2 km utanför Karlstads stadskärna, med fina promenadslingor och grönområden. Billy brukar vara lös på vår innergård och leker med både hundar och barn. (Det finns väldigt gott om båda sorterna här :D )

Om jag ska vara ärlig så är han lös ganska mycket, vi har koll på varandra och kommandona sitter som de ska. Och när han är lös får han nosa och undersöka och plocka pinnar och pyssla som han vill, bara han inte kommer för långt före/efter.

Normalt sett så blir det ungeför 1½ timme om dagen utslaget på olika promenader. Så jag går sällan några längre sträckor i ett sträck så att säga. Vi har en del olika rundor vi går och vi gör det i rätt rask takt även om de nosar och har sig ibland. Vi försöker göra lite småaktiviteter varje dag och har försökt se till att de får vara lösa några gånger i veckan antingen i långlina eller rastgård. (Lillhundens inkallning sitter inte vid möten med okända hundar, och den stora har jag av andra skäl inte lös) + att vi försökt ha en längre dag elelr spännande aktivitet minst en gång i veckan.

Nu den senaste tiden har de varit hos hundvakter när jag arbetar så det blir inte att jag gör mycket alls.

Har en rottis som blir tio i år och en tibbeterrier som är två och ett halvt.

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 132
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 671
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka