Hur är man "snällast" mot ett batteri.

Lilla

Trådstartare
Jag vet att man inte ska ha batterisladden i datorn hela tiden. MEN hur gör man bäst för att det ska hålla sålänge som möjligt? Ska man ladda det fullt och sen låta det bli snudd på tomt innan man sätter i sladden eller vad är bäst?
Jag "förstörde" batteriet i min nya dator genom att aldrig ta ur sladden. Nu har jag beställt en ny och vill göra det rätt från början.

Sv: Hur är man "snällast" mot ett batteri.

Jag har då aldrig förstört mitt batteri genom att alltid ha sladden i. Det låter ju helmysko?

Har bara ett tips: Se till att datorn alltid har hårt undertill så att fläkten kan kyla batteriet ordentligt. Varma batterier dör fortare. (Och köp inte en Dell, de har varma batterier från start... :D)

Jag köpte ny dator i julas och då sa dom att jag skulle ta ur batteriet om jag inte använder det ...annars blir det ju laddat o laddat o laddat och tar fortare slut...så sa dom till mig.

Jag köpte ny dator i julas och då sa dom att jag skulle ta ur batteriet om jag inte använder det ...annars blir det ju laddat o laddat o laddat och tar fortare slut...så sa dom till mig.
Däremot blir datorn ju betydligt mer utsatt om strömkabeln åker ur - vilket den ju ganska lätt gör ur de flesta laptopar.
Frågan var viktigare för sådär tio år sedan med tidigare generationer av uppladdningsbara batterier - främst nickel-kadmium, som har en besvärlig minneseffekt som gör att kapaciteten krymper om man aldrig låter batteriet laddas ur (nästan) helt. Modernare batterityper har i princip ingen minneseffekt och minimal självurladdning, den prestandaförsämring som man upplever över tid tror jag är i det närmaste ofrånkomlig. Batterierna i mina jobbdatorer (HP 8xxx-series) brukar hålla hyfsad kapacitet i uppåt 2-2,5 år, ibland 3, med daglig användning med nätdelen ansluten och total urladdning bara någon gång i månaden i snitt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 539
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka