Hur banta häst?

Kilauea

Trådstartare
Såg att det var en tråd igång om hur bantningen går, vilket var trevligt.

Dock undrar jag hur man bäst bantar sin häst? :confused:
Banta hund och katt kan jag, men det är ju inte så man köper dietfoder åt en häst precis.

Har lånat min medryttarhäst i tre veckor och han är rund, hur får jag bäst ner honom i vikt (eller börjar med träningen i alla fall)?

Sv: Hur banta häst?

Ska hästen gå på bete? Isåfall hade jag satt på den munkorg, en betesreducerare. Går den inte på bete skulle jag ge små givor grovfoder ofta och ev mineralfoder i lite betfor om det behövs. Motionera hästen länge och långsamt, först i skritt sedan i längre travpass och även i galopp. Skritt i raskt tempo, gärna i skogen på mindre stigar där den får jobba på lång tygel. Vet du hur hästen ska hållas efter era 3 veckor tillsammans? Kolla upp det innan så ditt arbete inte görs i onödan. Det tar längre tid att få ner en lättfödd häst i hull än att få upp den i hull.

Egentligen ska man banta på långt sikt. Betestider kan vara svårt, då är det lättare hålla hullet under någorlunda kontroll med betesbegränsare, magert skogsbete om sådan möjlighet finns, alvarbete, havsnära bete.

På långt sikt ser man till hästen får det protein den ska ha men lågt med MJ. Motion också. Är hästen i kraftigt överhull får man ta det lugnt med tanke på ben mm.

Behöver hjälp med samma sak, vi köpte en betesbegränsare, men den var för liten, och det var den storsta dom hade, vi har bara islandshästar, dom är inte så stora, men var finns det större reglerare?
Vi har ingen betesfri hage eller skogshage (eksemhästar som skulle riva sönder sina täcken och sej själva)

Det finns olika märken vet jag, från B****s och från ett annat - de är olika i storleken. Mina har inga men bekanta har o det är olika märken på dem, för islandshästar. Funkar bra, båda märkena.

Är havsnära bete magrare än annat bete, och i så fall varför? Vad är alvarbete?
Nyfiken eftersom jag håller på och funderar vart jag ska våga släppa min häst - som haft lindrig fång i år - på bete nästa sommar... Hade helst haft mager skogshage men tvivlar på att jag lyckas hitta nån sån på rimligt avstånd.

Alvarbete - bete på Ölands Alvar.

Havsnära bete - påminner också om alvarbete. Miljön är inte så där som den feta jorden man odlar i här mitt på Österlen som enkelt exempel. Var bor du då - kan du hitta ett bra bete i närheten? Fjällsbete då? Naturbete (ogödslat bete med örter i). Många annonserar ut sådant bete eftresom det är eftertraktat.

Aha, det borde jag ju ha fattat själv, ang. Alvarbete :D

Jag bor i Malmötrakten, så havsnära bete borde ju inte vara omöjligt att hitta. Hur nära ska det vara för att räknas som "nyttigare"? Precis intill eller räcker det med en km eller två ifrån havet?

Ang betesreduserare- Kolla på Glob*s- De har i rätt stora storlekar...
Ängsbete brukar ju också vara ganska magert?

Och om din häst går på bete, finns det då möjlighet att ha honom ik en nerbetad hage tex. halva dygnet? Med bara lite gräs i alltså?

KL: Nån som vet hur mycket torrsubstans per kg kroppsvikt hästen behöver ha som underhåll (vid bantning utan motion pga hälta.) Vet att det finns ett mått men glömt hur mycket.

Minimibehov TS är 1 kg TS/100 kg vikt.

TS-behovet förändras inte av vila/rörelse/etc, utan är enbart för tuggbehov och magtarmhälsa. Rek är minst 1.5 kg TS/100 kg men ofta en fåfäng förhoppning uppnå för en häst som bantar.

Jag har dock tvingats gå under det vid bantning i perioder. Dock klarar inte alla hästar det, och kan man nå målet utan att gå under det bör man.

Tänk på att både halm och lucern är TS-källor som kan och ska räknas med, inte 'bara' hö/hösilage. Även gräs ger TS, hur mkt/lite beror på en hel rad parametrar.

Men vad bra, det borde ju finnas i din närhet. Du får kolla marken, det är ju olika förhållanden. Jag bor på östra sidan och har en häst på havängsbete över sommaren.

Tack för svar! Håller med om att det är svårt att hålla igen på foderkilona. Men nu får jag i alla fall börja skritta honom så då går det lite lättare.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 294
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 185
Senast: Roheryn
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: Bison
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka