Hur bantade ni er hund?

Sv: Hur bantade ni er hund?

Du kan inte jämföra en hund och dig som människa, det är två helt olika saker. Hundar och människor har olika metabolismer.

Det är heller inte så att hon behöver få i sig näring genom fodret. Hon har massor lagrat i form av fett. Egentligen hade du kunnat ge henne väldigt lite foder två gånger om dagen och vitaminer och mineraler. Hon får heller inte mineralbrist för att hon får väldigt lite mat i två veckor. Det tar betydligt längre tid än så.

En hund som har 20 kg övervikt gör man någonting drastiskt åt. Där måste vikten bort fort för att inte hela hunden ska gå sönder. Hon har redan dåliga leder pga vikten, tänk då på hur hjärtat får arbeta för att orka dra runt.

Jag har aldrig sagt att hon har 20 kg övervikt:confused:
Hon har 10 kg övervikt.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Du kan inte jämföra en hund och dig som människa, det är två helt olika saker. Hundar och människor har olika metabolismer.

Det är heller inte så att hon behöver få i sig näring genom fodret. Hon har massor lagrat i form av fett. Egentligen hade du kunnat ge henne väldigt lite foder två gånger om dagen och vitaminer och mineraler. Hon får heller inte mineralbrist för att hon får väldigt lite mat i två veckor. Det tar betydligt längre tid än så.

En hund som har 20 kg övervikt gör man någonting drastiskt åt. Där måste vikten bort fort för att inte hela hunden ska gå sönder. Hon har redan dåliga leder pga vikten, tänk då på hur hjärtat får arbeta för att orka dra runt.

Såhär ser hon ut nu, skulle jag banta bort 20 kg skulle det inte finnas någon hund kvar!
wilma.jpg
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Tipsen du fick om att halvera och fyllt på med mixade grönsaker tyckte jag lät bra. Jag har själv en hund som äter allt hon kommer över och stora mängder av det så hon har haft ett par perioder tidigare när hon lagt på sig lite. Inte i närheten av den mängden som din dock. Till henne köpte vi dietfoder, tror det var nutra nuggets vi körde då och hon sjönk ganska snabbt. Detta kombinerades med att hon hade fri tillgång till motion eller vad man ska säga. Hon går lös på tomten, i skogen etc och jagar runt på vad hon ny hittar. Hon fick även leva på det tills vi hittade ett annat foder som funkade trots att hon inte längre var överviktig. Henne har vi varit rätt duktiga på att ta ner i vikt fort då hon redan som 1-åring hade dåliga höfter. Fick c och d på röntgen så det är rätt viktigt att hålla ner henne så att säga.

Som övriga säger, det är mycket övervikt. Hellre ta ner hunden för snabbt än att få ta bort den pga följdsjukdomar. Finns det ingen möjlighet att simträna oftare?
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Såhär ser hon ut nu, skulle jag banta bort 20 kg skulle det inte finnas någon hund kvar!
wilma.jpg

De flesta har nog läst 50 kg och en normalhög tik väger nog runt 30 kg. Min jättehane väger inte ens 50 kg så det är nog därför man tänkt 20 kg övervikt på din tik. Hur hög är hon?
Min tik är precis vid 60 cm och väger 29 kg för det mesta, har varit upp på 32 kg och vänt någon gång.

Hur går det, har du varit och vägt något mer?

En väldigt fin tik du har.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Tipsen du fick om att halvera och fyllt på med mixade grönsaker tyckte jag lät bra. Jag har själv en hund som äter allt hon kommer över och stora mängder av det så hon har haft ett par perioder tidigare när hon lagt på sig lite. Inte i närheten av den mängden som din dock. Till henne köpte vi dietfoder, tror det var nutra nuggets vi körde då och hon sjönk ganska snabbt. Detta kombinerades med att hon hade fri tillgång till motion eller vad man ska säga. Hon går lös på tomten, i skogen etc och jagar runt på vad hon ny hittar. Hon fick även leva på det tills vi hittade ett annat foder som funkade trots att hon inte längre var överviktig. Henne har vi varit rätt duktiga på att ta ner i vikt fort då hon redan som 1-åring hade dåliga höfter. Fick c och d på röntgen så det är rätt viktigt att hålla ner henne så att säga.

Som övriga säger, det är mycket övervikt. Hellre ta ner hunden för snabbt än att få ta bort den pga följdsjukdomar. Finns det ingen möjlighet att simträna oftare?

Jag skulle väl kunna simträna henne varje dag om jag typ hade skitit pengar ;) Betalade 480 kr första gången (förra tisdagen) och då blev hon även checkad utav veterinären innan simträningen, fick stretching efter simningen och satt på vibrationsplatta.
Denna tisdagen kostade det 330 kr för simning och stretching, och kommer kosta 330 kr några gånger framöver då jag behöver hjälp och tips hur jag ska simma henne. Tanken är sedan att jag ska göra det själv :eek::eek::eek: och då kostar det 215 kr per gång.
Vet inte hur jag ska fixa det själv, hon är ju inte direkt medgörlig så att säga:crazy:
Det är en dyr historia att simma och en gång i veckan får minsann räcka..
Tanken är att jag ska köpa en flytväst och sedan när det är varmare ta med henne till någon sjö och låta henne simma där några gånger i veckan..
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Kolla upp om det finns fler hundsim i närheten..Kan finnas mindre ställen. Här går jag på ett hundsim där ett 10 kort kostar 1700 för självsim:) Men en gång i veckan är jättebra. Det gjorde otroligt skillnad på min hund:)
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

De flesta har nog läst 50 kg och en normalhög tik väger nog runt 30 kg. Min jättehane väger inte ens 50 kg så det är nog därför man tänkt 20 kg övervikt på din tik. Hur hög är hon?
Min tik är precis vid 60 cm och väger 29 kg för det mesta, har varit upp på 32 kg och vänt någon gång.

Hur går det, har du varit och vägt något mer?

En väldigt fin tik du har.

Jag har faktiskt inte mätt henne, ska ta och göra det när måttbandet kryper fram ur sitt gömställe, men hon är stor för att vara tik. Jag litar på veterinären på djursjukhuset som tittat och klämt på henne och säger att 45 kg vore en lämplig normalvikt för henne. Dessutom veterinären på simningen höll också med om att 45 kg vore en lämplig vikt.
Hon vägdes i tisdags i samband med simningen och då hade hon gått ned 1,5 kg på en vecka, och hon kommer vägas varje tisdag i samband med simningen.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Kolla upp om det finns fler hundsim i närheten..Kan finnas mindre ställen. Här går jag på ett hundsim där ett 10 kort kostar 1700 för självsim:) Men en gång i veckan är jättebra. Det gjorde otroligt skillnad på min hund:)

Har googlat som en galning och tyvärr finns det ingen annan i närheten som är billigare, eller det finns överhuvudtaget ingen annan i närheten som har simning överhuvudtaget. Kör redan 4 mil dit vi simmar idag.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Min erfarenhet är att RC's Satiety support fungerar fint får många hundar.
En stor fördel är att hunden får äta sej mätt - ingen risk för mat-tjuvande osv. eller en massa egna tillägg av morötter eller annat.

Sedan gäller det att plocka bort alla extra "godbitar".

Öka längden på promenaderna och helst även lägga till ett antal extra promenader/vecka.

/Swat

Startade själv en tråd för ett tag sen om foder light el. bantningsfoder, gick på rådet du gav+ att min veterinär oxå rekomenderade ett bantningsfoder alla dgr i veckan före ett lightfoder.Ger nu RC´s Satiety och vi är snart i mål(nu hade han "bara" 3 kg övervikt dock),jag tycker att det känns tryggt att han får i sig allt han behöver näringsmässigt OCH framförallt att han kan få lite mer "mängd" av det här fodret och då bli mätt&nöjd. Så jag tackar för tipset och kan verkligen rekomendera T.S detta foder!!
P.s : Swat, vad kan du rekomendera för foder när vi nått vår målvikt? Veterinären sa att man kunde fortsätta med detta,men då öka på givan eller så skulle RC ha ett foder till kastrater(min är kastrerad)som oxå skulle vara bra.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Lite nyfiken;) ser att du har Skåne i din avatar,var simtränar du ngnstans??
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag kan utan att vara veterinär garantera dig att hundens slutvikt INTE ska stanna på 46 kilo. Det är enormt för att vara schäfertik!

Om man bara ser till min Beauceronhane, han är 70 cm hög och väger 38 kilo...
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Min hane som är 73 hög ser bäst ut när han väger 44 kg. Han har varit upp på 49 när han äter kortison men det är i tyngsta laget.
Det är lite svårt att förstå faktiskt att din tik ska vara så tung. Mät henne och kolla mot hur höga våra är.

Hoppas du får ner henne i vikt så hon slipper ha ont.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Min hane som är 73 hög ser bäst ut när han väger 44 kg. Han har varit upp på 49 när han äter kortison men det är i tyngsta laget.
Det är lite svårt att förstå faktiskt att din tik ska vara så tung. Mät henne och kolla mot hur höga våra är.

Hoppas du får ner henne i vikt så hon slipper ha ont.

Mätte henne nyss, 66 cm hög :D
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Ja då är hon lite för stor för att vara tik. Kolla på rasstandarden för hane så får du lite hum om hur mycket hon kan väga :D En hane ska ju vara mellan 60 - 65 cm. Vikten har jag ingen koll på men har för mig att det är upp till ca 40 kg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 408
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 576
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp