Hur bantade ni er hund?

Sv: Hur bantade ni er hund?

För min hund är färskfoder av "light-modell" alternativt fettsnål hemmablandning det enda som fungerar.

T ex Nordic eller Bravo (magraste sorten) och då ge lite mindre än rekommenderad giva och blanda i lite utfyllnad. Här fungerar lättkokt vitkål suveränt. Både nyttigt och gott.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Nu har du ju fått mycket bra tips ang. foder, men måste ju lägga till att man inte enbart behöver ta längre promenader, för att gå långpromenad varje dag kan vara lite tråkigt i längden, även för hundar, om man inte har någon supermysig gåväg där dom kan springa fritt.

För man kan ju aktivera sin hund på andra sätt, t.ex cykla med den, då får dom verkligen upp flåset och tappar vikt, självklart får man då börja lugnt. Även agility/freestyle/spårning är bra träning, så man ser till att hunden får lite variation, på så sätt tycker dom det är roligare och förhoppningsviss tycker även du det ;)
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Cykla bör man inte göra med en fet hund, förrän den är mer normal i vikt då det innebär onödiga påfrestningar för lederna pga fettman.

Däremot kan man ju variera sina promenader och hitta på lite olika aktiviteter som ex.vis lite spår, uppletande och annat om man nu har ett behov av att ha "roliga" promenader.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Tack för alla svar.
Grejen är den att jag kan inte köra på och motionera hur mycket som helst, rådet jag fick hos veterinären på djursjukhuset i samband med att vi röntgade sa att vi skulle promenera 3-4 ggr dagligen i ungefär 15 min per gång.
Jag har testat att gå en längre promenad 30-40 min och då har hon haltat riktigt mycket när hon kommit hem och legat stilla en stund. När vi går dessa 15 minuters så haltar hon inte alls, eller bara lite vissa gånger.
Det är en svår balansgång, motion är bra för bantningen, men hon ska inte anstränga armbågsleden alldeles för mycket heller.

Rådet jag fick hos den andra veterinären vi var hos för en vecka sedan i samband med simningen, tyckte också att det lät vettigt med 15 minuters promenader 3-4 ggr dagligen, men att jag skulle promenera i rask takt så vovve travar på hela tiden och får upp flåset.

Så den senaste veckan har vi dragit upp på tempot när vi promenerat, så vovve varit ordentligt anfådd för vi kommit tillbaka.
Imorgon är det dags för simning igen och vägning, hoppas nu att vågen pekar nedåt, ska även köpa RC sat 30 weight management imorgon på simningen, vågade inte chansa och köpa förra veckan då damen är kräsen när det kommer till torrfoder (petar knappt i sig hälften utav dagsgivan utav Purina JM fodret hon får nu som jag blev rekomenderad utav veterinären på djursjukhuset), så jag fick med hem några prov-påsar förra veckan på simningen, och damen har tryckt i sig dem med god aptit..
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Tack för alla svar.
Grejen är den att jag kan inte köra på och motionera hur mycket som helst, rådet jag fick hos veterinären på djursjukhuset i samband med att vi röntgade sa att vi skulle promenera 3-4 ggr dagligen i ungefär 15 min per gång.
Jag har testat att gå en längre promenad 30-40 min och då har hon haltat riktigt mycket när hon kommit hem och legat stilla en stund. När vi går dessa 15 minuters så haltar hon inte alls, eller bara lite vissa gånger.
Det är en svår balansgång, motion är bra för bantningen, men hon ska inte anstränga armbågsleden alldeles för mycket heller.

Rådet jag fick hos den andra veterinären vi var hos för en vecka sedan i samband med simningen, tyckte också att det lät vettigt med 15 minuters promenader 3-4 ggr dagligen, men att jag skulle promenera i rask takt så vovve travar på hela tiden och får upp flåset.

Så den senaste veckan har vi dragit upp på tempot när vi promenerat, så vovve varit ordentligt anfådd för vi kommit tillbaka.
Imorgon är det dags för simning igen och vägning, hoppas nu att vågen pekar nedåt, ska även köpa RC sat 30 weight management imorgon på simningen, vågade inte chansa och köpa förra veckan då damen är kräsen när det kommer till torrfoder (petar knappt i sig hälften utav dagsgivan utav Purina JM fodret hon får nu som jag blev rekomenderad utav veterinären på djursjukhuset), så jag fick med hem några prov-påsar förra veckan på simningen, och damen har tryckt i sig dem med god aptit..

Man kan alltid kombinera korta pass med mjukt underlag och samtidigt träna upp muskler och bränna fett. T ex gå i högt blåbärsris. Då måste hunden lyfta ordentligt på benen, men är samtidigt skonsamt.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag är en "ond" människa när det gäller bantning, både på mig själv och hundarna :D

Focus var en matvägrare förr i tiden. Plus hög stressnivå samt kroniskt inflammationer i tarmarna. Han åt på den tiden drygt 1,5 kilo färskfoder om dagen OCH ett par dl torrfoder. Fick dessutom byta foder hela tiden då han snabbt tröttnade, det gick inte att vägra ge honom mat heller då hela magen vände ut och in på sig. Vid ett tillfälle vägde han 27 kilo. Han är 70 cm hög och ska väl väga 38-39 kilo för att vara snygg!

I samband med att jag kastrerade honom, började med cortison för magen PLUS att magen började fungera och han tog upp all näring i fodret så blev hunden smällfet! Då snackar vi 8-10 kilo på ett par veckor... Jag upptäckte det när jag såg en bild på fettot.. Jag som hatar tjocka hundar blev jättechockad. HUR kunde jag inte sett vilken väg det bar åt? :o

Så han sattes på halva sitt foder, ibland mindre. Och mkt rivna morötter och vitkål. Sen tredubblade jag typ motionen. Ett par veckor senare vägde han sina 38 :angel:
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

När min hund blev för rund så halverade jag helt enkelt maten och lade dessutom in en dags fasta ca var fjortonde dag, efter två veckor så återgick jag till 2/3 av den ursprungliga mängden foder och där har vi stannat nu, men fastan var fjortonde dag håller jag fortfarande fast vid.

Du kan gärna simma eller lägga in extra träning för din hund, men det är som det är med oss människor...äter du mer än vad du förbränner så blir man tjock, så om du inte planerar att simma hunden eller extra träna som ständig rutin i framtiden så föreslår jag att du drar ner ordentligt på maten tills du uppnår resultat!=)
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag tror också på täta kortare rundor i raskt tempo kombinerat med russinbulles utmärkta förslag med traskande i blåbärsris. Sedan skulle jag försöka simma mycket med henne. Det är fantastisk motion. Min förra hund, som blev 16, höll sig i fantastiskt fin form med hjälp av vattentrask och simning. Hon sysslade framförallt med det pga artros, men det var även fin träning för hela kroppen.

Nu är det ju rätt dyrt med hundsim, men när det blir tillräckligt varmt i vattnet kan du simma henne under ordnade förhållanden i sjön. Skaffa en flytväst med handtag, gå ut med hunden tills hon inte bottnar, vänd henne mot land och håll emot i handtaget när hon försöker simma i land (så hunden simmar på stället).
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag har en 12 årig schäfer/BC som är kastrerad och lägger gärna på sig för lätt...han är fortfarande lite fet och väger 42 kg. Det foder jag tycker har varit bäst för honom är Pro Plan Light Digestion(?)..
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Fodret som du skrev royal canin är skit bra har bantat två hundar med det och en och enhalv timmes promenad om dan de säger ba vips så går de ner 1kg i veckan i början när de är asfet, sen stannar de upp bra själv men jag har fått börja ge de mer mat när de börjar nå en bra vikt.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Eftersom hon inte får gå så långt kanske du får dra ner på fodret. Jag gav min hund standart extra efersom hon var väldigt smal och inte ville äta ordentligt. Vi rörde oss mycket också.
Plötsligt en dag började hon äta ordentligt.
För ett tag sedan upptäckte jag att hon hade lagt på sig lite så jag bytte till vanliga standart och gav henne något mindre mat som hon fick jobba för/ leta efter på olika ställen. Nu var det ju inte så mycket övervikt så den försvann på några veckor. Dra inte ner för mycket på maten på en gång utan dra ner lite varje vecka.
Vet inte om detta foder passar din hund men när min hund fick james wellbellowed gick hon ner i vikt trots ökad fodermängd...
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Har suttit i exakt samma sits som du. Började ge dietfoder (Nutram weight control) Samt ger Råa morötter i småbitar för att han ska känna sig mätt. Lyckades banta min hund 10 kg:) Det gäller bara att absolut inte ge något mer än det dom absolut ska ha! Testa med en säck foder av den sort du bestämmer dig för, fungerar det inte, dra ner på mängden och öka morötterna. Min fick tre morötter per mål som mest. Fungerar det inte ändå byt foder. Viktigt med riktigt diet foder pga mättnadskänslan. Kan varna lite för dietfoder vid pälsbyte, då det kan ge lite väl lite fett, då ger jag fiskleverolja utöver, annars blir han förkyld. Röstar fortfarande på glucovett:) Lycka till! Glöm inte att Rom inte byggdes på en dag, det tar tid att få ner en hund i vikt.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

2 veckor sedan vi var på djursjukhuset nu, röntgade och vägde och vågen där stod på 55 kg och bantningen började.
1 vecka sedan vi var på första simträningen, och den vågen stod på 56,5 :( (Har svårt att tro att hon lagt på sig 1,5 kg på bara en vecka, kanske skiljer sig bara vågarna)
Idag var vi åter på simträning och vågen stod på 55,1 kg :D Den enda förändringen jag gjort senaste veckan är att vi har gått i ett raskare tempo när vi promenerat. Idag köpte jag även RC satiety 30 weight management, ska bli intressant att se vad som händer nu när hon faktiskt får ett bantningsfoder (blev rekomenderad Purina JM på djursjukhuset som inte är ett bantningsfoder överhuvudtaget och som hon ätit nu senaste 2 veckorna)
Eftersom hon inte kan gå några längre promenader så kommer hon att få lite mindre torrfoder än enligt tabellens uträkning på säcken, igentligen ska hon ha 381 g per dag, men kommer få 350 g till att börja med, så får vi se hur vågen pendlar, hon ska ju inte gå ned hur snabbt som helst heller.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Enkel ekvation:
Övervikt= för lite motion i förhållande till för mycket mat. Minskar motionen måste matgivan minska. De två variablarna måste väga lika. Min hund är ständigt hungrig, men jag får stålsätta mig. De flesta hundarna är ALLTID hungriga. Oavsett om de är överviktiga eller inte.

Jag tror inte heller att man ska börja cykelträna en överviktig hund. Mjuka övningar som lite enkel klättring i kuperad skog, kan få upp flåset. Jag skulle vara försiktig med så kallade statiska rörelser, utan mera jobba med att använda många muskler i början av viktnedgången.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Mina har haft något kilos övervikt någon gång ibland. Då har jag bara minskat lite på den vanliga maten så har de gått ner i vikt fort. Gav torrfoder sist jag "bantade" och då fick den store, 25 kg, i normala fall 6 dl, men jag drog ner till 5 dl. Den lille, 4-5 kg, fick 2 dl, jag drog ner till 1,5 dl. Gav någon morot som bukfylla ibland.

Såklart i kombination med våra vanliga promenader i skog och mycket klättring i berg :)

Nu ger jag färskfoder sedan nästan ett år och båda hundarna är i perfekt hull.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bantade ni er hund?

Det svåra med din feta hund är att för mycket motion på fel sätt istället förstör henne. Så jag hade, som någon mer skrivit, försökt simma henne! 1-3 ggr i veckan. Sedan kortare promenader flera gånger om dagen.

Att släpa med henne efter cykel i 3 mil hade väl varit det ultimata, men som sagt. Det skadar nog mer än vad det gör nytta.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Med en såpass fet hund hade jag struntat i om hon går ner för fort faktiskt. Hellre det än att gå dagar extra med den här övervikten!

Jag hade halverat fodret i början, fyllt upp med mixade grönsaker.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Med en såpass fet hund hade jag struntat i om hon går ner för fort faktiskt. Hellre det än att gå dagar extra med den här övervikten!

Jag hade halverat fodret i början, fyllt upp med mixade grönsaker.
Jag säger samma sak! Med en sådan övervikt hade jag halverat fodret och gett bukfylla resten.

Min chihuahua är också överviktig, speciellt i perioder, så jag vet vilken kamp det är att banta hundar. Det handlar mest bara om att vara hård mot sig själv. Hunden verkar acceptera ett mindre intag av foder mycket bättre än vad ägarna gör!
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag säger samma sak! Med en sådan övervikt hade jag halverat fodret och gett bukfylla resten.

Min chihuahua är också överviktig, speciellt i perioder, så jag vet vilken kamp det är att banta hundar. Det handlar mest bara om att vara hård mot sig själv. Hunden verkar acceptera ett mindre intag av foder mycket bättre än vad ägarna gör!

Vi har inga problem med att dra ned på maten, eller att hon inte längre får äta våra rester, slicka några tallrikar o.s.v, och detta har gått väldigt smidigt, hon sitter inte och väntar på att få äta rester eller slicka tallrikar längre.
Men jag kan inte svälta henne helt, hon måste få i sig näring.
Jag har själv bantat, vilket slutade ganska så illa. Kroppen tar en himla massa stryk när man äter väldigt mycket mindre än sitt dagliga behov.
300g tycker jag låter rimligt, när behovet är 381g (uträknat enligt bantningstabellen och inte för normalvikt) Så hon får redan mindre för hon bantar och ännu lite mindre för hon inte kan motionera som en normal hund. Att ge henne ännu mindre känns inte rimligt..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bantade ni er hund?

Du kan inte jämföra en hund och dig som människa, det är två helt olika saker. Hundar och människor har olika metabolismer.

Det är heller inte så att hon behöver få i sig näring genom fodret. Hon har massor lagrat i form av fett. Egentligen hade du kunnat ge henne väldigt lite foder två gånger om dagen och vitaminer och mineraler. Hon får heller inte mineralbrist för att hon får väldigt lite mat i två veckor. Det tar betydligt längre tid än så.

En hund som har 20 kg övervikt gör man någonting drastiskt åt. Där måste vikten bort fort för att inte hela hunden ska gå sönder. Hon har redan dåliga leder pga vikten, tänk då på hur hjärtat får arbeta för att orka dra runt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 422
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 638
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp