Hur bantar man marsvin?

L

LoveRindi

Mitt ena marsvin är perfekt i hullet och väger exakt 1kg. Men min andra tös väger 1,2kg och är väldigt rund om magen *hrm*. HUR i hela världen banatar man marsvin??? Dom får ganska mycket grönsaker, inte tomater för då blir dom ju lätt fetare. jag har helt dragit in på pellets och dom får såklart fri tillgång ill hö. men jag vill att hon går ner till 1kg! hjälp mig!
 
Marsvin går upp av grönsaker, var ett marsvin som vägde 1,5kg som nästan uteslutet fått sallad hela livet.. Jag skulle minska ner på det mesta. Inte änns våra avelshonor väger så mycket, runt 8-900g innan mammsen tycker de är för feta. Mammsen brukar iafl bunta ihop alla feta honor i en grupp och snåla med allt utom vatten.. Ge pinnar att gnaga på istället för hö kanske pil, äpple och andra frukt träd, björk funkar nog det med...
 
Vad för grönsaker ger du och hur länge har du dragit in på pellets?
Prova att enbart hålla dig till vitkål(½ blad/marsvin och dag), morötter (ger en stor morot för 4 marsvin här hemma) och hö (fri tillgång).
Ordna sysselsättning för marsvinen om dom inte redan har det för uttråkat marsvin äter mer.
Det tar tid för marsvinet att gå ner i vikt så ha lite tålamod.
Kroppen behöver lite tid att ställa om sig.

Väl rund säger mig inte så mycket och inte heller 1,2 kg.
Jag har en hanne som väger nästan så mycket och har är inte rund däremot så har han den där breda ryggen och runda huvudet (utställningsmässigt bra i typ)=mer benstomme=mer massa=väger mer, så man kan inte via vågen bestämma om ett marsvin är för rund eller inte.

Vad du kan behöva göra är att få henne att röra på sig lite mer (marsvin är ofta lata) genom att hon får kämpa för att få sina grönsaker tex istället för att dra in på hö och grönsaker.

Är höet väldigt näringsrikt kanske du skulle behöva lite "sämre" hö istället för att dra in på hö.
Det är att föredra ialla fall.

Hoppas det hjälpte lite med ideer för att få bort kalaskulan :o
 
Man kan inte via vikt tala om ifall ett marsvin är för fet :crazy:
Jag har sett en hanne som vägde 1,5 kilo (teddy) utan att vara fet.

Bara sallad (sallad får mina marsvin 1 gång i veckan som fredagsgodis och dom får jobba lite för att få det :devil:) :eek:
Då måste den ha haft en hel del brister (undernärd).
Hästar får bukig mage av proteinbrist så det är möjligt att även marsvin kan få det.

Jag fick hem ett marsvin som levt på gnagarblandning (fri tillgång) vitkål och morötter och var mycket rund.
Ändå skrek hon enligt ägaren alltid efter mat.
Jag har aldrig hört henne skrika efter mat annat än när det prasslar i plastpåse (betyder sallad för dom :D) och hon gick sakta ner i vikt när hon fick hö (fri tillgång), morötter och vitkål (begränsad tillgång).
Stackars Stina tycker synd om sig då hon bara får lite havre (väger upp kalciumhalten i höet) utstött i spånet (då måste hon ju leta efter det och det tar ju energi :D)

Rätt avvägd mat är bäst och jag skulle aldrig dra in på hö utan istället byta ut till ett "sämre" (grovare) hö så fri tillgång fortfarande hade kunnat ges.

800 g är inte stora marsvin så då antar jag att dom är små i storleken (om man räknar i utställnings sammanhang) :confused:
Jasmine väger 850 g och är inte bred över ryggen utan har den smalare benstomen (hon är väldigt kortklippt för tillfället så det är inte pälsen som väger en massa).
Hade hon haft den bredare benstommen skulle hon säkert vägt ca 1 kg.
Hon är dessutom liten i storlek (i typ skulle hon behövt vara lite större och bredare skelett över ryggen och bredare huvud) och skulle kunna gå upp en del till innan hon skulle betäcknas som fet.
 
Tack för svaren! :bow: Om jag har uppfattat det rätt så ska jag ge dom fri tillgång till hö (det är grovt "hästhö"), vitkål och morötter lite grann, och inget pelletsaktigt?
 
Japp och låt dom jobba för lite salladsbit då och då.
Även jobba lite för morot och vitkål.
Häng upp dom, lägg dom på lådor, låt dom stå på bakbenen osv.
Pellets är inget måste för marsvin som är vuxna och vissa kör utan och ger bara grönsaker.
Vitkål kan bytas ut mot broccoli och man kan ge lite blomkål (om marsvinen behagar äta det för det gör inte mina :crazy:) grönkål när det finns i handel osv men basen kan vara vitkål och morot :)
Det är i alla fall vad min ena hona får + lite (inte mycket alls..kanske en tsk knapp det) havre i spånet.
 
Men kan dom inte få c-vitaminbrist som det snackas och skrivs så myclet om? :confused: Eller ska man ge droppar i vattnet?
Jag började redan idag att motionera tösen, med en hinderbana!
 
C-vitaminbrist får hon inte om du ger henne grönsakerna som har räknats upp här. Vitkål tex innehåller en hel del C-vitamin.
 
Men höet är ju viktigt för att hålla igång matsmältningen så det kan ju inte vara bra att byta ut det mot pinnar heller?! :confused: :crazy:
 
Dom måste få komma ut och springa på golvet dagligen, det är väldigt viktigt. Och himla skojj för dom :bump:

Du bör inte ge den överviktiga så mkt pellets och sånt utan mer grönsaker. Hö ska dom alltid ha fri tillgång till. Vitkål behöver dom för att få i sig C-vitamin och lite morot ibland.

Men först och främst måste du ju veta om honverkligen ÄR överviktig. :confused:
Det finns marsvin som är rundare än andra och väger lite mer utan att vara överviktiga...
 
Jo, ute var dom för en stund sen, och klafsade runt i kisspölen jag inte hann torka upp! :smirk: Men hon är nog över viktig, för magen är som två runda bollar på sidorna. men jag får väl fråga veterinären som papsen känner. ja det ska jag. man vill ju inte banta svin om dom inte behöver! Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 429
Senast: Grazing
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Blubbis
·
Däggdjur Hej! Testar att skriva här i hopp om att få några bra tips och råd. :) Långt, men jag hoppas ni kan ge mig lite tips och råd. Jag har...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: aker
·
Katthälsa Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp