Hur behandlar man?

Linduzz

Trådstartare
Hur behandlar man en helt ny sadel? Vad skall man tänka på ? När skall man smörja den för första gången?

Sv: Hur behandlar man?

Innan du rider i den ska du först smörja den ordentligt med läderbalsam och låta det dra in över natten. När du rider ska du rida lätt i trav och stå i lättsits i galopp de första 20-60 timamrna beroende på vad du har för stoppning och hur den är stoppad.

Allt nytt läder gör jag så här med. Har det inne i huset i 10 dagar ungefär innan jag börjar använda det. Detta för att jag vill ha lädret rumstempererat. Smörjer det dagligen med olivolja eller annan olja, ljummen ska oljan vara, ställer flaskan på ett element och använder en pensel för att sätta oljan på lädret.
Efter ca 10 dagar så slutar lädret ta åt sig av oljan och det blir ett lager olja utanpå. Då tar jag en trase och torkar av allt överflödigt, låter torka ett dygn, smörjer på läderbalsam av superkvalitet och väntar ytterligare ett dygn innan jag tar ut sadeln i kylan.

Det enda du behöver göra med en sadel behandlad från början på detta vis är att torka av smuts och smörja in den sådär en 4 gånger om året. Den blir superfin och mjuk .
Gör dock inet detta och ha sadeln i kall miljö samtidgt som du har på massor av olja för då börjar den garanterat mögla.

Jag gör på ett liknande sätt. Dock ingen olja på sadlar. Använder högkvalitativt bivaxfett. Fettar in ordentligt och låter sadeln vara över natten och torkar bort det överflödiga på morgonen, sen använder jag B&E's sadeltvål och torkar av med. Upprepar evetuellt en gång om lädret verkar vilja ha mer fett.

Smöjer gör jag inte särskilt ofta, använder bara tvålen när lädret har blivit smutsigt.

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
195
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
914
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 910
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka