Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

Okej, varför väljer man det? Det är väl bara att knata in på sin cell.

Nej. Arbetsplikt råder. Vill du ha promenad och träning sker det i gemensamhet. Hämta mat sker i gemensamhet, antingen på avdelningen eller i matsal. Duscharna och i vissa fall även toaletterna är gemensamma.
På många fängelser kan de intagna inte heller låsa sina dörrar.
I vissa fall förstår jag att man väljer isolering.
 
Hörde på radio för ett par veckor sen om en forskare på norskt universitet som hade undersökt straffpåföljd för ett "medelgrovt" brott som kunde leda till antingen villkorlig dom eller fängelse (i Norge). Återfallsfrekvensen för de som hade fått det hårdare straffet fängelse visade sig signifikant lägre än för de som fått mildare straff och sluppit fängelse. Som exempel på att strängare straff ge bättre resultat.

Jag vet inte om jag vill köpa det som ett bevis på att "strängare straff" ger bättre resultat.
De som har sluppit fängelse har ju också gått miste om de fördelar som faktiskt finns med att sitta inne i ett land som Sverige eller Norge, det vill säga tillgången till rehabilitering och hjälpen att kunna leva ett liv utan att begå brott. Alltså, studien skulle lika gärna kunna vara ett bevis på att den rehabilitering som bedrivs i fängelset faktiskt fungerar.
 
Som redan sagts, som svensk medborgare kan man inte göra det. Särskilt inte om du är andra generation.
Se till att de blir av med sitt svenska medborgarskap. Tror att det är så i Danmark.

De som inte har asylskäl och ska avvisas ska inte kunna gömma sig som den uzbekiska terroristen gjorde.
 
Se till att de blir av med sitt svenska medborgarskap. Tror att det är så i Danmark.

De som inte har asylskäl och ska avvisas ska inte kunna gömma sig som den uzbekiska terroristen gjorde.

Återigen. Vi pratar inte om en person som sökt asyl och har fått avslag på sin asylsökande utan om svenskar födda i Sverige. Mannen som utförde terrordåden i fredags har inte ens uppehållstillstånd i Sverige utan var tom efterlyst av polisen för att verkställa beslut om avvisning. Han har aldrig varit svensk medborgare, han är inte född i Sverige, han är inte svensk och har aldrig varit det.
 
Polischefens terrorkrav nobbas av regeringen.

Jag håller med polischefen, jag förstår inte varför de ska få vara här? :confused:

Men då blir frågan hur definierar man 'bejakande'? Att man gillar något på FB, att man twittrar på sociala media att Daesh gör rätt och att den stora satan USA ska utplånas? Dessutom är det inte de som har uppehållstillstånd som åker till Syrien, det är svenskar födda i Sverige. Därför är polisens utspel meningslöst i sammanhanget.

Missförstå mig rätt nu, polisen gjorde en fantastisk insats efter terrordådet. Men om de lagt mer resurser tidigare på att hitta mannen som var efterlyst för att illegalt vistas i Sverige innan något hänt, skulle han aldrig haft möjlighet att utföra det.
 
Men om de lagt mer resurser tidigare på att hitta mannen som var efterlyst för att illegalt vistas i Sverige innan något hänt, skulle han aldrig haft möjlighet att utföra det.
Fy fan vad jävla fult av dig. Tror du polisen bara valt att prioritera fel? Du är inte alls medveten om hur fullt upp polisen har? Hur få resurser och hur kaotiskt allt blivit sedan omorganisationen?

Det är knappast polisens fel att det här terrordådet skedde.
 
Missförstå mig rätt nu, polisen gjorde en fantastisk insats efter terrordådet. Men om de lagt mer resurser tidigare på att hitta mannen som var efterlyst för att illegalt vistas i Sverige innan något hänt, skulle han aldrig haft möjlighet att utföra det.
Så enkelt är det nog inte, det finns väl kanske någonstans mellan 50 000 - 150 000 som vistas illegalt i Sverige, antalet är osäkert men det är med säkerhet större än de 30 000 papperslösa som fick sjukvård förra året, eller om det var 2015.
 
Återigen. Vi pratar inte om en person som sökt asyl och har fått avslag på sin asylsökande utan om svenskar födda i Sverige. Mannen som utförde terrordåden i fredags har inte ens uppehållstillstånd i Sverige utan var tom efterlyst av polisen för att verkställa beslut om avvisning. Han har aldrig varit svensk medborgare, han är inte född i Sverige, han är inte svensk och har aldrig varit det.
Vet. Har följt mediarapporteringen. Jag svarade allmänt i tråden. Jag har läst lite slarvigt om vad som ska diskuteras. Det var väl inte bara om just den här mannen utan generellt om problemet med radikalisering och terrorresor? Eller?
 
Fy fan vad jävla fult av dig. Tror du polisen bara valt att prioritera fel? Du är inte alls medveten om hur fullt upp polisen har? Hur få resurser och hur kaotiskt allt blivit sedan omorganisationen?

Det är knappast polisens fel att det här terrordådet skedde.

Jag har aldrig sagt att det är polisens 'fel' men att det handlar om prioriteringar. Polisen har inte oändliga resurser och verkställigheter är oftast inte prio ett. Så är det bara. De är svåra, ibland hopplösa eftersom man har noll koll var personen befinner sig. Ingen adress utan du måste sitta på span där du tror att personen möjligen kommer att dyka upp.

Återigen jag säger att polisen var fantastisk men hade de fått tag på honom innan fredag hade inte något skett. Den stora, stora majoriteten verkställigheter är helt okomplicerade med beskedliga personer som grips utan våld och vars brott bestått att de levt illegalt och jobbat svart. Därför är det naturligt att polisen prioriterar vålds och narkotika brott som skadar personer. I just det här fallet skulle naturligtvis i efterhand polisen lagt ner alla resurser på att få tag i gärningsmannen,, vilket de tyvärr inte gjorde. Men det är lätt att vara efterklok.
 
Nu utgick ju frågan i tråden från terrorism och grov brottslighet. Det finns förvisso organiserad brottslighet, men jag har aldrig fått intrycket att alla grova brottslingar är ett enda stort nätverk eller organisation.

Och då är alltså väldigt många fler män än kvinnor dömda för våldsbrott av olika slag.

Det har naturligtvis kopplingar till andra jämställdhetsfrågor. Det vill säga, det finns genusaspekter att analysera.

Min poäng var, att vad som får människor att begå terrorhandlingar inte har med kön att göra. Att män är överrepresenterade bland dem som döms för våldsbrott är ett annat problem.

Studerar man RAF är det lika intressant varför Gudrun Ensslin och Ulrike Meinhof deltog som varför Andreas Baader och Jan-Carl Raspe gjorde det. Den allmänna diskussionen om mäns våld bör inte skymma ideologiska analyser, när man studerar terrorism.
 
Jag använde dem för att exemplifiera att också kvinnor kan strida och använda våld.

Det är väl ingen som förnekat att kvinnor kan använda våld och ingå i militära styrkor, vi har kvinnliga soldater i Sverige. Vi har också kvinnliga poliser.

Faktum kvarstår dock, väldigt få kvinnor söker sig till icke-reguljära våldsutövare som terrororganisationer och grupper med fotbollhuliganer. Peshmerga är lite svårbedömda eftersom olika politiska grenar har sina "egna" peshmerga-förband men de är iaf lite mer som reguljära styrkor).
 
Jag känner nog att man måste få kritisera polisen och rättsinstans utan att för den delen nedvärdera deras insats i fredags. Jag ser ganska ofta personer, det handlar framförallt om ensamkommande barn då, som mår förbannat dåligt över ett avslag och blir otroligt utåtagerande för att sedan bara avvika och så görs ingenting. Det är vanligare än man tror att i alla fall de ensamkommande avviker, jag tror att jag under mina två år i det här jobbet har varit med om två avslag där personerna faktiskt är på den plats de ska vara idag, resten har avvikit och många har innan dess mått oerhört dåligt. Det ÄR ett problem och det SKA inte neglageras utan det behövs läggas resurser på det och vi behöver lägga resurser på att psykvården ska fungera i Sverige, annars är vi snart i situationen att vi har väldigt många frustrerade och arga människor som dessutom mår psykiskt dåligt i samhället vilket inte är en särskilt bra kombo.

Sedan är det naturligtvis inte polisens fel att de inte har resurser, men kritisera, det måste man få göra.

Jag är, som de flesta förstått väldigt humant inställd. För min del är det en självklarhet att alla människor ska ha rätt att söka asyl i enlighet med de mänskliga rättigheterna och att vi också ska kunna vara humnare än andra länder. MEN integrationen måste fungera, och det är där vi måste jobba anser jag. Om integrationen (och därmed även avvisningar) fungerar som det ska, så tror jag personligen fördelarna långt överväger nackdelarna med att bo i ett mångkulturellt samhälle.
 
Men då blir frågan hur definierar man 'bejakande'? Att man gillar något på FB, att man twittrar på sociala media att Daesh gör rätt och att den stora satan USA ska utplånas? Dessutom är det inte de som har uppehållstillstånd som åker till Syrien, det är svenskar födda i Sverige. Därför är polisens utspel meningslöst i sammanhanget.

Missförstå mig rätt nu, polisen gjorde en fantastisk insats efter terrordådet. Men om de lagt mer resurser tidigare på att hitta mannen som var efterlyst för att illegalt vistas i Sverige innan något hänt, skulle han aldrig haft möjlighet att utföra det.
Jag anser att de som sympatiserar och har slagits för IS har inget här att göra, de som samlar in pengar för att stödja S har inget här att göra, de som kränker vuxna, kvinnor och barn och stödjer sig på sharia har inget här att göra, de som stödjer sig på vanheder har inget här att göra och så länge de inte är svenska medborgare ska de utvisas. De som får avslag på sin ansökan på medborgarskap ska utvisas och eftersom det fungerar för den stora majoriteten att gå under jorden behöver man relokalisera dem i väntan på utvisning.

Jag är fullt medveten om att det finns stora svårigheter i många fall att driva igenom en utvisning, men Sverige är väldigt sällan det första land de kommer till när de kommer hit. Kan vi inte utvisa till ursprungslandet får vi utvisa till det första land de anlände till och som de skulle sökt uppehålls tillstånd i.

Nu sitter vi i en sits med 12500 personer som fått avslag och som gått under jorden, ingen har koll på vilka de är, var de är eller vilka sympatier eller grupperingar de har. Istället väljer barn att ta livet av sig när de riskerar utvisning, barn som har ett enormt mycket större skyddsbehov än vuxna män med snedvridna ideologier.
 
Men det är väl inte så konstigt att polisen inte gör något för att hitta de som avvikit. Det är inte länge sedan de jobbade med den saken i Stockholm och fick massor av kritik för det eftersom de bara kontrollerade folk som såg ut att inte vara 'Svenne Banan'. Jag kan förstå kritiken men också resultatet av den. De resurser polisen behöver sätta in om de ska göra sina kontroller efter hur stor procentandel av befolkningen som har en viss typ av utseende blir gigantiska.
 
Vi släpper helt enkelt inte in dom igen.

det hade varit en väldigt bra lösning om det inte var för att de flesta av individerna som åsyftas här, i egenskap av svenskfödda faktiskt är svenska medborgare.

Om de inte varit svenska medborgare tycker jag att ditt förslag är utmärkt och självklart.
 
Nu utgick ju frågan i tråden från terrorism och grov brottslighet. Det finns förvisso organiserad brottslighet, men jag har aldrig fått intrycket att alla grova brottslingar är ett enda stort nätverk eller organisation.

Och då är alltså väldigt många fler män än kvinnor dömda för våldsbrott av olika slag.

Det har naturligtvis kopplingar till andra jämställdhetsfrågor. Det vill säga, det finns genusaspekter att analysera.

Ja visst.
Det finns genusaspekter att analysera.
I all synnerhet när det gäller en muslimsk terror-organisation.

Jag tycker att det, utifrån de förutsättningarna, är fascinerande att det ens finns enstaka kvinnor som lämnar Sverige för att dela de värderingar som mina fördomar säger finns inom IS.
Kan vi inte, för en enda gångs skull, strunta i just den diskussionen?
Vi pratar IS.
Islamiska staten.
En muslimsk, mansdominerad terrororganisation.
Det är huvudsakligen män med en "traditionell" syn på könsroller.
Det ingår.
Men skyll inte på att de är män, i det här fallet.

Skyll på att de är IS, det räcker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp