Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

Jag anser att de som sympatiserar och har slagits för IS har inget här att göra, de som samlar in pengar för att stödja S har inget här att göra, de som kränker vuxna, kvinnor och barn och stödjer sig på sharia har inget här att göra, de som stödjer sig på vanheder har inget här att göra och så länge de inte är svenska medborgare ska de utvisas. De som får avslag på sin ansökan på medborgarskap ska utvisas och eftersom det fungerar för den stora majoriteten att gå under jorden behöver man relokalisera dem i väntan på utvisning.

Jag är fullt medveten om att det finns stora svårigheter i många fall att driva igenom en utvisning, men Sverige är väldigt sällan det första land de kommer till när de kommer hit. Kan vi inte utvisa till ursprungslandet får vi utvisa till det första land de anlände till och som de skulle sökt uppehålls tillstånd i.

Nu sitter vi i en sits med 12500 personer som fått avslag och som gått under jorden, ingen har koll på vilka de är, var de är eller vilka sympatier eller grupperingar de har. Istället väljer barn att ta livet av sig när de riskerar utvisning, barn som har ett enormt mycket större skyddsbehov än vuxna män med snedvridna ideologier.

Det där är en av problemen med att personer som har fått avslag inte har rätt till några bidrag. Eftersom de enligt det gamla systemet kom personligen en gång i veckan för att få det mot uppvisande av leg visste MIG ungefär var de befann sig och polisen kunde följa efter. Nu har vi ingen aning om var de är någonstans och antalet bara växer. Det är ett växande problem man måste ta tag i.
 
Det där är en av problemen med att personer som har fått avslag inte har rätt till några bidrag. Eftersom de enligt det gamla systemet kom personligen en gång i veckan för att få det mot uppvisande av leg visste MIG ungefär var de befann sig och polisen kunde följa efter. Nu har vi ingen aning om var de är någonstans och antalet bara växer. Det är ett växande problem man måste ta tag i.
Det är därför de bör omlokaliseras i samband med avslaget, tas i förvar helt enkelt och så får man snabba på genomförandet av processen.
 
Varför jag jämförde var för att bägge begår folkmord och använder grymma metoder. Båda använder tortyr och rättfärdigar med att deras fångar är mindre värda pga tro eller ursprung.

OK, drar iväg.
Men USA använder också tortyr och skumma förhörsmetoder. Men dem jämställer vi inte med varken Hitler eller IS.
eller jo, det jag ju gjorts nu med Trump i ledningen.

Fast det är ju inte riktigt samma proportioner i Hitlers - och Stalins för den delen - industriella folkmord och IS terror.
 
Ska vi ta itu med hemvändare tycker jag vi ska börja med SS/Gestapo svenskarna och de som kämpade för Franco i spanien. Större terror grupper i modern europeisk historia finns väl inte om man bortser från Bader-Meinhof och IRA ... De flesta av dem är ledande figurer inom Vit makt, SÄPO och andra extrem höger grupper om än bara till namnet ...

Ja men visst.
Franco-kriget typ 1936. Andra världskriget slutade 1945. 73 respektive 83 år sedan de krigen.
Eventuella överlevande deltagare torde nu vara drygt 90 år gamla.
Någon enstaka finns naturligtvis kvar i livet.
Jag tror ju inte riktigt att det är samhälleligt rimligt att börja "jaga" de gamlingarna.

Utan det är "tillräckligt" att man, som ändå gjorts länge i Sverige, fördömer nazismen, fördömer Stalins folkmord med Gulag.
Och nu ägnar oss åt att vara tydliga med att IS inte är acceptabelt. Jag håller med dem som förespråkar - och det har ju mycket riktigt varit uppe som lagförslag även om jag inte minns om det blev lag eller inte - att resa för att delta i IS ska vara olagligt.
 
Nja, jag håller inte riktigt med. Det kan absolut vara så att man är en dålig person också, men jag uppfattar att många är väldigt bra personer, och att deras kriminella liv mer är en "fasad". Jag är inte heller anhörig i den bemärkelsen till någon av de killar jag indirekt nämner. Utan de är fd. klasskamrater o.dyl.

Ursäkta, men du är ute och cyklar. I mina ögon KAN man inte vara "en bra person" som bara frontar med tung kriminalitet.
 
Nja...
Pratar vi att man har några liv, ett tiotal grova misshandlar, utpressning mot mer/mindre oskyldiga och lite sexualbrott på det, på sitt samvete, då är det knappast en fasad, nej. Men pratar vi om en handfull misshandlar av normalgrad, narkotikabrott (också det av normalgrad), och x-antal fall av skyddande av brottsling, då kan det absolut vara en fasad anser jag, ja.

Men man är INTE en bra människa om man beter sig på det sättet!!!!!
En bra människa misshandlar inte andra människor alls.
En som själv brukar narkotika fåtalet tillfällen kan vara det; en som handlar med narkotika kan i mina ögon omöjligen vara en "bra människa".
Att handla med narkotika förstör mångas liv. Att förstöra andra människors liv är INTE att vara en bra människa.
 
En som själv brukar narkotika fåtalet tillfällen kan vara det; en som handlar med narkotika kan i mina ögon omöjligen vara en "bra människa".
Att handla med narkotika förstör mångas liv. Att förstöra andra människors liv är INTE att vara en bra människa.

Jag håller INTE med öht.
Självklart kan människor som knarkar vara bra människor. Orkar/hinner inte dra all förklaring till att även bra människor kan hamna både i knarkträsk och kriminalitet.
 
Men man är INTE en bra människa om man beter sig på det sättet!!!!!
En bra människa misshandlar inte andra människor alls.
En som själv brukar narkotika fåtalet tillfällen kan vara det; en som handlar med narkotika kan i mina ögon omöjligen vara en "bra människa".
Att handla med narkotika förstör mångas liv. Att förstöra andra människors liv är INTE att vara en bra människa.
Jag håller i huvudsak med men vill bara lägga till att man alltid bör se till det individuella fallet för undantag finns.
 
Jag vet inte om jag vill köpa det som ett bevis på att "strängare straff" ger bättre resultat.
De som har sluppit fängelse har ju också gått miste om de fördelar som faktiskt finns med att sitta inne i ett land som Sverige eller Norge, det vill säga tillgången till rehabilitering och hjälpen att kunna leva ett liv utan att begå brott. Alltså, studien skulle lika gärna kunna vara ett bevis på att den rehabilitering som bedrivs i fängelset faktiskt fungerar.
Men det är ju ingen motsättning? Förutsättningen till slutsatsen i studien var att det bedrevs kriminalvård i fängelset (och inte bara förvaring), såsom det görs i Sverige och Norge. Och då hade det hårdare straffet, som ju fängelse är, gett bättre resultat sett till återfallsfrekvensen.
 
Det där är en av problemen med att personer som har fått avslag inte har rätt till några bidrag. Eftersom de enligt det gamla systemet kom personligen en gång i veckan för att få det mot uppvisande av leg visste MIG ungefär var de befann sig och polisen kunde följa efter. Nu har vi ingen aning om var de är någonstans och antalet bara växer. Det är ett växande problem man måste ta tag i.
En lösning vore kanske att utfärda en allmän flyktingamnasti? Det har varit uppe några gånger tidigare och hade väl då stöd inom de flesta partier om jag inte kommer ihåg fel.
 
Jag håller INTE med öht.
Självklart kan människor som knarkar vara bra människor. Orkar/hinner inte dra all förklaring till att även bra människor kan hamna både i knarkträsk och kriminalitet.

Läs mitt inlägg lite noggrannare.
Jag har skrivit dels om de som själva brukar, som kan vara bra människor.
Dels om dem som handlar - som INTE är bra människor i mina ögon.

Och nej.
Man "hamnar" inte i kriminalitet och droger.
Man väljer att prova droger eller att låta bli.
Man väljer - även om det kanske känns som om man inte har alternativ - om man "blir" kriminell eller inte.
Man väljer om man umgås med människor som "är kriminella", eller om man låter bli.
Ibland vet man inte om det när man först börjar umgås med människor. Men sedan, när man upptäckt det, kan man välja att fortsätta umgås - eller att sluta.
Det är aktiva handlingar, föregångna av aktiva val.
Man "hamnar" inte där oförskyllt.
 
Läs mitt inlägg lite noggrannare.
Jag har skrivit dels om de som själva brukar, som kan vara bra människor.
Dels om dem som handlar - som INTE är bra människor i mina ögon.

Och nej.
Man "hamnar" inte i kriminalitet och droger.
Man väljer att prova droger eller att låta bli.

Jag tänker inte gå i en 20-sidors diskussion om människor som hamnat snett som per automatik enligt dig inte är bra människor, jag bara konstaterar att den räkmacka du och jag har haft i livet är få förunnat, och då kanske det är lätt att glömma vad brist på utbildning, pengar etc etc gör med människor, för att inte tala om sexuella långvariga plågsamma övergrepp.
Väldigt lätt att ha det bra i ett superland och slå sig för bröstet om vad enkelt det är att göra rätt val.
 
Jag tänker inte gå i en 20-sidors diskussion om människor som hamnat snett som per automatik enligt dig inte är bra människor, jag bara konstaterar att den räkmacka du och jag har haft i livet är få förunnat, och då kanske det är lätt att glömma vad brist på utbildning, pengar etc etc gör med människor, för att inte tala om sexuella långvariga plågsamma övergrepp.
Väldigt lätt att ha det bra i ett superland och slå sig för bröstet om vad enkelt det är att göra rätt val.

OK, jag nappar.

Räkmacka?
Få förunnat?

Ja, jag har åkt räkmacka på så sätt att båda mina föräldrar haft fast inkomst (dock långt ifrån höginkomsttagare), jag har inte blivit misshandlad men blev mobbad.
Att vara mobbingoffer är ju en väg att "behöva fly" från sin verklighet.

Jag har åkt räkmacka på så sätt att jag "bara" hade en klasskamrat i högstadiet som jag visste missbrukade narkotika så därmed har ju inte "tillgången" varit jättestor. Om man nu inte räknar en knarkande klasskompis som ett sätt att veta var man kan få tag på, om man vill prova.

Jag har åkt räkmacka på så sätt att jag inte umgåtts med "busfröna" eller "bråkstakarna".
Ja, den räkmackan har jag åkt på.

Utbildningen har jag själv lagt ner mig för att få.
Tänk på att "brist på utbildning" oftast kommer senare än genomsnittlig drogdebut, senare än alkoholdebut som ju inte sällan kommer i 12-14årsåldern. Då har man inte hunnit få "brist på utbildning". Bristen på utbildning kommer sedan, efter högstadiet, och kanske delvis orsakats av problem med droger, sprit, viss småkriminalitet.

I Sverige är det vanliga faktiskt att man får tolv års utbildning. Nästan alla fullföljer högstadium, en klar majoritet av dem som fullföljer högstadiet, genomgår också en gymnasieutbildning.

Jag håller med om att det finns ett stort antal människor som har sämre förutsättningar socialt. Men att påstå att det är "få förunnat" att leva med ordnad ekonomi (min familj var en av dem med sämre ekonomi när jag växte upp även om det bara var två i klassen som ansågs ha det gott ställt) är lite magstarkt.

Visst, det är inte så att alla tycker att det är lätt att välja att avstå från att prova droger. Men det är fortfarande så att det är ett val även om man blir "lurad" in i det.
 
Det är därför de bör omlokaliseras i samband med avslaget, tas i förvar helt enkelt och så får man snabba på genomförandet av processen.

Mmm eftersom alla har rätt till överklagande kommer personerna att sitta ca ett år i förvar för det är så lång tid det tar för överklagande till överdomstolen och sedan till HD och sedan till Europadomstolen. Dessutom är det svårt att verkställa via reguljärflyg så det blir chartrat flyg som kan kosta mer än 250,000 per person. @Alexandra_W som jobbar på förvaret kan säkert siffrorna och vilka resurser som behövs mycket bättre än jag. Det här har ju varit uppe på tapeten tidigare med vissa som föreslagit tältläger i Norrland och liknande. Det är ett jätteproblem, men hur det ska lösas praktiskt och med rimliga resurser är en helt annan femma. Jag vet att när jag var med i det första återvändande projektet var vi hos polisen som visade oss ett arkiv där alla ärenden MIG skickat över för verkställighet stod. De funderade på att utöka arkivrummet.

Sanningen är att majoriteten av avvikna hittas i samband med inre utlänningskontroller eller i brottsituationer. En vinkel jag funderat lite på är att klämma åt arbetsgivarna hårdare. Utan jobb, skulle nog många återvända. Men eftersom det finns en stor svart arbetsmarknad och med många underentreprenader inom vissa branscher som tex, bygg, så skulle man kunna lagstifta om digra böter för huvudansvarigt byggbolag om det visar sig att de anställt svart arbetskraft även i andra led sas. Även bolag som anlitats av stat och kommun har det visat sig använt illegal arbetskraft men inget har kunnat göras eftersom de man skrivit kontrakt med har svurit sig fria. Städare som är här illegalt städar MIG, Rikspolisen och Åklagarkammaren varje dag.

Ansvarig person var tydligen folkbokförd i Sverige! Och jobbade helt lagligt verkar det som på ett byggföretag. Där hade polisen lätt fått tag på honom. Eftersom i princip alla avvikna får sin post till en helt annan adress är det lönlöst att söka dem där. Men arbetsplatsen är mer logiskt. Vissa polisinsattser har ju genomförts under tex bröllop eftersom de måste registreras hos myndigheterna. Det har varit stora diskussioner om sjukvårdspersonal eller skolpersonal har skyldighet att informera polisen om de misstänker att ett barn/vuxen är här illegalt.

Att göra diverse utspel i media ger väl tillfällig tillfredsställe och bra opinionssiffror men hur det senare ska genomföras konkret är fasiken så mycket svårare. Visst kan vi sätta 15,000 människor i förvar i över ett år, men då blir det ett antal miljarder som försvinner där. Dessutom är det mot barnkonventionen att barn under 18 får sitta max 72 timmar. Igen, visst kan Sverige strunta i att de skrivit under konventionen och ändra lagstiftningen. Men det gör att man måste inreda förvaren på ett för barnen och deras familjer lämplig miljö. Även om Sverige kan strunta i det också och ändra lagstiftningen ytterligare.

Vi kan göra som polisen gjorde på 1980-talet. Muta flygplatspersonalen i ett land och sedan dumpa alla från den världsdelen mer eller mindre där även om de genast hamnade i fängelse och satt där i några år eftersom de befann sig illegalt i landet.

Vi kan överlåta verkställigheten till USA som vi gjorde för några år sedan, men de kommer inte att acceptera massavvisningar utan bara speciella fall där man har starka misstankar om terrorism. Iofs nu när Trump är president kanske det är lättare. Återigen måste vi ändra lagstiftningen, men det är möjligt.

Sedan måste vi naturligtvis strunta totalt i att Sverige kommer att bli fällda i Europadomstolen för brott mot EU konventionen och att det bästa alternativet är att följa Storbritannien och utträda ur EU. Då har vi kontroll över gränserna och asylsökanden kommer att ungefär halveras till det antal som kom innan Dublin och Schengen. Att näringslivet kommer att skrika högt i panik och att varor kommer att bli betydligt dyrare för den vanliga konsumenten struntar vi också i.

Jag tror inte allmänheten har riktig koll på vad som krävs tyvärr utan det blir mer magkänsla att alla ska ut NU. Jag har ingen aning om hur politikerna och polisen kommer att lösa alla praktiska frågor men ser med stor spänning fram mot hur de gör.
 
Personen som nu är anhåller efter fredagens attack skulle ju utvisats i februari, så det hade ju inte blivit någon större sak att ta rätt på honom om det hade funnits resurser. Nu fanns inte de resurserna eftersom polisen de senaste åren går på knäna och har svårt att sköta sina ordinarie uppgifter, varför krångla till det med familjer och barn?

Ensamkommande män = vuxna, som inte bedöms ha ett behov av att få stanna borde väl vara lättare att omhänderta? Att som nu flera ensamkommande barn begår självmord för att de riskerar utvisning är helt sjukt.

Om Tyskland är första asylland och de inte bedömer att den personen får stanna, varför skulle denne inte kunna skicka ut denne tillbaka dit eftersom det enligt vad jag vet inte är tänkt att de bara flyttar runt mellan länderna och söker asyl i alla?
 
Jag har ingen aning om hur politikerna och polisen kommer att lösa alla praktiska frågor men ser med stor spänning fram mot hur de gör.
Jag tror inte frågan kommer lösas utan det som kommer att ske är istället en normalisering, vi vänjer oss helt enkelt vid de parallellsamhällen som byggs upp. Det ser vi redan: en bil som sätts i brand i Malmö är det ingen som bryr sig om längre, knappt ens en skjutning om inte någon blir allvarligt skadad.
 
Jag tänker inte gå i en 20-sidors diskussion om människor som hamnat snett som per automatik enligt dig inte är bra människor, jag bara konstaterar att den räkmacka du och jag har haft i livet är få förunnat, och då kanske det är lätt att glömma vad brist på utbildning, pengar etc etc gör med människor, för att inte tala om sexuella långvariga plågsamma övergrepp.
Väldigt lätt att ha det bra i ett superland och slå sig för bröstet om vad enkelt det är att göra rätt val.

En till kommentar eller reflektion.

Jo visst, "bra människor" kan absolut hamna snett pga olyckliga omständigheter.
Men om man "är" en bra människa, handlar man inte med knark. Oavsett orsaken till att man hamnat på glid.
En och samma människa kan förflytta sig mellan "bra människa" och inte genom sitt beteende och genom att ändra värderingar. En person som tagit sig ifrån kriminalitet och droghandel är lika bra eller dålig (men har säkert kämpat mer) som en som inte ägnat sig åt sådana handlingar.
Men en som aktivt är kriminell eller handlar med droger, är inte (för stunden) en bra människa.

I min fyrkantiga värld.
Som i vissa fall, och dit hör droghandel och kriminalitet (och jag tror att vi förstår varandra men jag förtydligar ändå att jag med "kriminalitet" syftar på en person som rör sig i "kriminella kretsar" och upprepat begår brott), är väldigt svartvit.

Handlar du med droger så är du ingen bra människa.
Är du kriminell så är du ingen bra människa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp